Selecteer een pagina
Fanatec csl dd ou moza r5 le meilleur choix de base pour le sim racing

Moza R5 of Fanatec CSL DD: welke basis moet ik kiezen?

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De markt voor sim-racing zit vol met verschillende merken die apparatuur aanbieden om aan de behoeften van virtuele coureurs te voldoen. En net zoals er auto’s te koop zijn, zijn er verschillende sim-racing segmenten voor vrijwel alle randapparatuur en apparatuur die we tot onze beschikking hebben.

Wereldwijde spelers zijn onder andere Fanatec en Moza Racingtwee populaire merken die in dezelfde segmenten opereren. Qua producten en randapparatuur bevinden ze zich in het instapsegment, het middensegment en het topsegment. Deze drie segmenten zijn populair vanwege hun massale toepassing, maar ook vanwege hun prijspositionering.

Het assortiment randapparatuur van Fanatec is zeer uitgebreid, met meer dan vijftig wielen in alle categorieën. En ik reken zelfs de kale wielen niet mee in deze ranglijst, omdat ze deel uitmaken van een specifiek segment in de Fanatec catalogus. Het is letterlijk een virtueel paradijs voor coureurs, ongeacht je favoriete motorsportdiscipline.

Het assortiment van Moza omvat alle aspecten van sim-racing, maar met veel minder items in de catalogus. Dat weerhoudt het merk er niet van om concurrerend te zijn en vooral om aantrekkelijk te lijken voor piloten. In de catalogus staan bijvoorbeeld 6 Direct Drive bases, vergeleken met de 3 bases van Fanatec, waarvan 2 met 2 verschillende vermogensniveaus.

Over bases gesproken, de CSL DD van Fanatec is het instapmodel van de Duitse fabrikant. Daar tegenover staat bij Moza de R5, en deze twee bases zijn gericht op beginners tot amateurs in sim-racen. In wat volgt zullen ze het tegen elkaar opnemen om te bepalen wie de winnaar wordt van jouw sim-racing setup.

Het ontwerp

Het ontwerp van deze twee basissen van Fanatec en Moza is identiek, maar toch een beetje anders. Beide hebben een vrij vierkante vorm, maar de R5 van Moza heeft een ‘X’-vormige behuizing, die er naar mijn mening goed bij past. De behuizing van beide bases is voorzien van vinnen om de elektronica en de motor te helpen koelen.

De kleur is standaard zwart, met een matte afwerking voor de Fanatec basis. Het meest opvallende aan de Fanatec basis is de QR, die een andere kleur heeft dan de rest van de behuizing. Het is zwart, maar licht, met grijze accenten denk ik. Je kunt het zien op de basis, maar je kunt het niet zien zodra het stuur is geïnstalleerd.

Wat betreft de logo’s zijn beide apparaten vrij discreet. Naast de voor- en zijlogo’s voegt Fanatec de ‘F’ van het merk toe aan de achterkant van de basis.

Moza R5 of Fanatec csl dd voor sim racen

Montage

Als je Direct Drive-basis zegt, bedoel je montage op een chassis of op een meubel. De R5 van Moza wordt alleen als bundel verkocht, met een schroefklem in de verpakking, zodat je hem direct op een tafel of bureau kunt monteren. Fanatec biedt ook een soortgelijk accessoire, maar daarvoor moet je bij de kassa betalen. Wat betreft stabiliteit zijn de oplossingen van beide merken goed voor normaal sim-racing gebruik.

Laten we verder gaan met de cockpitmontage. Beide basissen kunnen op de meeste chassis op de markt worden gemonteerd. Op de CSL DD biedt Fanatec twee montagemethodes: één aan de zijkant en één aan de bovenkant met T-vormige moeren. Moza en zijn R5 bieden alleen montage aan de onderkant, wat betekent dat je een chassis met een dek moet hebben, en de meeste cockpits hebben dit, dus er is geen groot nadeel.

Het bevestigingscriterium is alleen relevant als je meerdere DD-bases met één cockpit hebt, vandaar de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de CSL DD wat betreft het bevestigingssysteem. Maar in grote lijnen zijn de twee bases gelijk op dit criterium.

Gevoelens op het spoor

Laten we eens kijken naar de sensaties op het circuit met deze twee concurrerende Direct Drive-onderstellen. De Moza R5 ontwikkelt een piekkoppel van 5,5 nm, d.w.z. het maximale koppel gedurende een bepaalde periode, en dit is bij vrijwel alle merken het geval. Toch beginnen sommige fabrikanten een constante koppelwaarde aan te bieden, maar dit geldt over het algemeen niet voor instapmodellen.

Wat Fanatec betreft, ontwikkelt de CSL DD ook 5 nm piekkoppel, maar dankzij de boost-kit, d.w.z. de 180 W voeding, krijg je 8 nm koppel, en dat maakt het verschil voor veeleisende bestuurders.

Het gevoel van de twee basissen is in grote lijnen vergelijkbaar. Of je nu met de Moza of de Fanatec rijdt, je voelt min of meer alles wat de auto op het circuit doet en wat er van buitenaf op hem afkomt. Gripverlies, contact met andere coureurs, schokken, hobbels, wielblokkering enzovoort - alles voel je via de Direct Drive-basis.

Maar het voordeel ligt meestal bij de CSL DD, of het nu de 5 nm of de 8 nm variant is. De motor van Fanatec, ondersteund door de elektronica en firmware aan boord, biedt een voordeel ten opzichte van de Moza R5. Lichteffecten zijn bijvoorbeeld veel gedetailleerder op de Duitse basis, net als grote effecten zoals schokken. De algehele ervaring is redelijk vergelijkbaar tussen de twee bases, maar een doorgewinterde bestuurder zal het verschil merken achter het stuur van de CSL DD.

Platform-compatibiliteit

De CSL DD van Fanatec biedt een groot voordeel ten opzichte van de Moza R5 dankzij de compatibiliteit met alle spelplatformen die op de markt zijn, namelijk PC, Playstation en Xbox. Afhankelijk van het Fanatec stuur dat je hebt, wordt de basis door elk platform ondersteund. Het enige punt waar je rekening mee moet houden, en waar je vooral op moet letten, is het stuur dat je wilt kopen, want dat bepaalt de compatibiliteit van het basisstation.

Wat de R5 betreft, moet ik zeggen dat het verhaal nogal teleurstellend is. Alle Moza Racing bases, behalve de kleine R3, zijn alleen compatibel met Windows PC’s. Als je een console racer bent, blijft Fanatec de go-to, omdat het Duitse merk een hele reeks randapparatuur biedt die compatibel is met Playstation en Xbox.

Compatibiliteit met het ecosysteem van het merk

De twee fabrikanten bieden een catalogus die verschillende motorsportdisciplines omvat en de twee bases zijn compatibel met vrijwel alle aangeboden sim-raceapparatuur en randapparatuur. Nou ja, bijna dan.

Fanatec staat erom bekend een zeer gesloten ecosysteem te hebben, net als Apple: alle producten en randapparatuur van de fabrikant werken uitstekend samen, als bij toverslag. Maar het merk biedt wel hubs aan zodat zijn bases gebruikt kunnen worden met concurrerende stuurwielen.

Bij Moza is het verhaal ongeveer hetzelfde. Afgezien van de V1-stuurwielen in de catalogus van het merk, die de oude QR gebruikten, is al het andere compatibel met de R5.

Fanatec csl dd of Moza R5 voor sim racen

Waar voor je geld

De CSL DD in 5nm kost €350, en die met boostkit kost €100 meer, voor een totaal van €450. De R5 is alleen verkrijgbaar als bundel met stuur, pedalen en klem voor €480 bij de erkende distributeur van Moza in Frankrijk.

Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat de prijs-kwaliteitverhouding van de R5 - die overigens goed is voor beide basissen - superieur is aan die van de 5nm CSL DD, dankzij de beschikbaarheid van bundels van Moza. Maar Fanatec biedt ook bundels vanaf €400, de CSL Ready2Race, met een veel betere aanpassing van de setup.

Dat gezegd hebbende, als het gaat om waar voor je geld en prestaties, zit je met beide merken goed.

De beste keuze tussen de twee basissen

Het is tijd om de winnaar te kiezen tussen de Fanatec CSL DD en de Moza Racing R5. We hebben gezien dat elke basis zijn sterke en zwakke punten heeft. De R5 is bijvoorbeeld verkrijgbaar in een bundel die bestaat uit de basis, een stuur, pedalen en een klem om alles aan meubels te bevestigen. Bij Fanatec zijn er goedkopere bundels, maar dan krijg je niet per se alles in de doos, vooral de klem niet.

Als je echter op zoek bent naar een winnaar die alleen gebaseerd is op prestaties, compatibiliteit met verschillende platforms en de rijkdom van de catalogus, dan komt de CSL DD van Fanatec als beste uit de bus. Bovendien staat de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur bekend om zijn promoties op zijn producten, waardoor de prijs van zijn bundels nog lager wordt.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *