In de loop der jaren heeft simracen veel terrein gewonnen, zowel bij amateurs als bij doorgewinterde racers en professionals. Tegenwoordig is het veel eenvoudiger - en goedkoper - om trainingen te doen op een sim-racinginstallatie dan op een echt circuit. Toegegeven, er zijn grenzen op het gebied van gevoel en onderdompeling, maar als je gewoon wilt oefenen zodat je je gevoel niet verliest, dan is simracen perfect. Bovendien hebben racesimulatietitels zich aanzienlijk ontwikkeld en zijn ze in staat om een zeer hoge mate van realisme te bieden.
Typische sim-racing set-ups bestaan uit actieve randapparatuur(stuurwielen, Direct Drive-basis, pedalen, versnellingspook, handrem), een monitor( ultrabreed gebogenscherm ), een pc of console waarop de racetitel wordt uitgevoerd en een chassis om dit alles onder te brengen. Extra onderdelen, zoals D-Box cilinders, worden soms gemonteerd om het chassis een dynamischer gevoel te geven, zodat het de bewegingen van het lichaam kan reproduceren.
In absolute zin is het in elkaar zetten van een sim-racinguitrusting een relatief eenvoudige operatie, zolang je weet wat je doet en waar je naartoe wilt. In bijna alle gevallen gaat het om het in elkaar zetten van een cockpit en de actieve elementen die de sim-race uitrusting vormen. En dat kan voor sommige racers een probleem zijn. Niet iedereen is namelijk een doe-het-zelver, en nog minder een specialist op het gebied van computeronderdelen (CPU, GPU, enz.), wat het samenstellen van een rig nogal lastig maakt. Gelukkig zijn er bedrijven die zich hierin specialiseren, zoals het Australische Trak Racer. Hun catalogus bevat complete setups, met alle apparatuur die je nodig hebt om te racen, en we gaan ze hieronder bekijken.
De TR8 Pro

De TR8 Pro van Track Racer is een complete set-up, met buizenchassis, bak, pedalen, DD-basis, GT-stuur, gebogen scherm en pc om sim-racingtitels op te draaien, en dat alles voor ongeveer €6250, zonder opties en zonder verzendkosten. Ik weet het, het klinkt duur, maar wacht tot je de rest leest om te beslissen.
Laten we beginnen met het chassis. Het is buisvormig, met een minimalistisch ontwerp. De structuur is heel open, waardoor je gemakkelijk in en uit de cockpit kunt stappen. De overheersende kleur is zwart, met hier en daar een Australisch merklogo. Aan de achterkant zit een steun met schuifjes voor een kuipstoel, die overigens in de bundel zit. Deze biedt zeer goede ondersteuning en is verstelbaar.
Aan de voorkant, onderaan om precies te zijn, zit een deck en pedalen. Het deck is in verschillende hoeken verstelbaar, zodat je gemakkelijk de juiste rijpositie kunt vinden. Het crankstel heeft 3 volledig verstelbare pedalen en een Load Cell rem die bestand is tegen 200 kg druk.
Op de bovenste verdieping staat de Simucube 2 Sport en het GT Tahko stuurwiel van hetzelfde merk. Het gebruik van randapparatuur uit de Simucube-reeks impliceert uitstekende sensaties, en ik kan je verzekeren dat dit het geval is. En achter de DD-basis neemt een 49″ ultrabreedhoekscherm zijn plaats in om je ogen te verblinden. De hele opstelling wordt aangedreven door PC gaming en de bijbehorende randapparatuur (toetsenbord en muis).
De TR80

We gaan nu verder met de TR80. Weg is het buizenchassis, dat overigens prachtig en net zo solide is, en daarvoor in de plaats komt het aluminium profielchassis. Het grote voordeel van het aluminium profiel ten opzichte van het buizenchassis is de grotere sterkte en de aanpasbaarheid.
Op een buizenchassis zijn beugels zeldzaam, behalve de beugels die al door de fabrikant zijn geleverd. Dit betekent dat je de setup niet aan je eigen wensen kunt aanpassen. Dit geldt echter niet voor het aluminium profiel, dat op standaard vierkante stangen rust. Je hoeft alleen maar een steun toe te voegen als je die nodig hebt, zelfs als die van een andere fabrikant komt.
De TR80 is gebaseerd op een chassis met aluminium profiel en heeft een al even sober ontwerp. Er zijn een paar rode accenten op het Direct Drive-basisdek en strepen op de structurele steunen.
Wat betreft de verschillen tussen de TR8 Pro en de TR80, zijn alleen het chassis, de schermen en de bak anders, en de toevoeging van luidsprekers aan de opstelling. De rest is identiek aan het instapmodel van Track Racer. De kuipstoel van de TR80 is veel mooier en meer race-stijl dan die van de TR8 Pro. Wat de monitoren betreft, hebben we het over een configuratie van drie 32″ diagonale gebogen schermen, die een zeer hoog niveau van game-immersie bieden.
De TR80 is een veel beter aanpasbaar chassis dan de TR8 Pro, met een reeks optionele componenten en vooral veel geavanceerdere aanpassingen aan het basis- en pedalboarddeck. Hier hangt echter een prijskaartje aan, en je kunt verwachten dat je rond de €8.500 betaalt voor deze bundel, nog steeds zonder verzendkosten en exclusief opties.
De TRX van Alpine Racing

De Alpine Racing TRX is een chassis in de kleuren van het gelijknamige F1-team, namelijk Alpine. Het zal je niet verbazen dat de cockpit speciaal is ontworpen voor de Formule-racerij, maar de ingenieurs van Track Racer hebben het ook een hybride modus gegeven, waardoor het een GT-chassis wordt. De reden is simpel: de bundel is duur en als hij alleen voor F1 zou zijn, zou de verkoop eronder lijden. Bovendien, en dit heeft te maken met de prijs, maakt een hybride chassis het mogelijk om meer klanten aan te trekken voor sim-racing.
Terug naar de Alpine TRX. Qua design zijn er vleugjes van de TR8 Pro, voornamelijk op de structuur. Het buizenchassis in blauw is erg mooi, moet ik zeggen, en benadrukt de F1-configuraties met het stuur heel dicht bij je. De kuipstoel is ook in Alpine-kleuren, wat de schoonheid van het chassis accentueert.
De grote veranderingen ten opzichte van de andere bundels die we hebben gezien zijn de sim-racinguitrusting. In de basis vervangt de Simucube 2 Pro de 2 Sport en het stuurwiel is in Formula-stijl.
Het scherm is de 49″ ultra-wide-angle gebogen, ook met soundbar, zoals op de andere chassis. De PC is allemaal hetzelfde. De prijs is echter omhoog gegaan. Reken op bijna €10.000, exclusief verzendkosten en opties.
De TR160

We eindigen met Track Racer’s topmodel TR160, dat min of meer het beste is wat het merk te bieden heeft. Het chassis is gebaseerd op de TR80, met sim-racing randapparatuur van Alpine en drie 34″ gebogen monitoren. Het merk heeft een soundbar, luidsprekers, D-Boxes voor lichaamsbewegingen en shifters toegevoegd. Zoals ik al zei, het is het ultieme Track Racer-product.
En omdat deze bundel een volledige optie is, is de prijs dat ook. Een rekening van bijna €19800, exclusief verzendkosten, plus een paar andere toevoegingen die niet al te noodzakelijk zijn bij sim-racen (een paar steunen, handschoenen, enz.), nou ja, voor een aantal racers.
Hoe kies je?
Simpel gezegd: je koopt de bundel die je je kunt veroorloven. Nee, serieus, de prijs speelt een grote rol bij het kiezen van een bundel, maar het gaat er ook om wat je ermee gaat doen.
Voor GT, toer- en rallyracen ben ik voorstander van de TR8 Pro of TR80. Ze zijn veelzijdig, relatief betaalbaar en vooral toegankelijk qua gevoel en feedback. Maar als je al wat sim-racing ervaring hebt en op zoek bent naar een zeer complete bundel, dan heb je de Alpine voor Formule professionals en de TR160 voor al het andere.
En natuurlijk is de prijs een belangrijk onderdeel van de vergelijking. De eerste twee bundels zijn ‘goedkoop’, goed vergeleken met de Alpine en TR160, maar aan de andere kant krijg je een kant-en-klaar systeem, klaar om de tijden te verpletteren op Assetto Corsa en iRacing. Dus wat mij betreft is de prijs gerechtvaardigd.
0 reacties