Het opzetten van een sim-racing setup kan soms een tijdrovende operatie zijn, waarbij je financiële middelen nodig hebt die overeenkomen met je behoeften qua gevoel en sensatie. Je kunt een standaardopstelling hebben, met een tandwiel- of riemaangedreven basis, een bureau en een eenvoudig pedaalbord. Of u kunt het ultieme hebben met een krachtige Direct Drive-basis, Load Cell pedalboard, gebogen scherm en dynamisch chassis om de bewegingen van het lichaam te voelen. En natuurlijk kun je de middenweg kiezen, zoals de meeste virtuele racers.
Sim-racing is een gamediscipline die de laatste jaren sterk in opkomst is, vooral toen motorsportteams begonnen met het gebruik van virtuele rijapparatuur als trainingstool. Zelfs als een geavanceerde sim-racingopstelling duur is, is het nog steeds veel betaalbaarder dan raceauto’s te gebruiken voor elke test, maar in absolute zin is het nog steeds de beste manier, omdat sommige sensaties moeilijk virtueel te reproduceren zijn.
Dat gezegd hebbende, proberen fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing nog steeds de grens tussen realiteit en virtueel te verleggen, en dit heeft ons een aantal producten en randapparatuur opgeleverd, zoals Direct Drive bases, Load Cell pedalboards en dynamische chassis. Deze laatste blijven een zeer niche product in de discipline, en kosten meestal een arm en een been. Er zijn oplossingen in de vorm van een platform, met name dat van Next Level Racing, het Australische bedrijf dat al enige tijd naam maakt in de discipline, maar deze producten zijn net zo duur, dus geen optie voor de meeste rijders. Laten we eerlijk zijn: als je meer dan €10.000 gaat uitgeven aan een sim-racing setup, kun je net zo goed een tweedehands sportwagen kopen en een paar circuitdagen doen. Op de lange termijn kost het meer, maar het geeft een geweldige kick.
De oplossing uit de bioscoop: de ButtKicker
Veel rijders zijn op zoek naar een setup die hen een gevoel geeft dat het echte werk benadert. Dit is mogelijk met een DD liggende achtervork, LC crankstel en cockpit. Toegegeven, lichaamsbewegingen worden door de meeste racers om budgettaire redenen aan de kant geschoven, maar er zijn oplossingen die je toch feedback geven. Ik heb het over haptische feedback, die kan worden gezien als een ersatz voor dynamisch chassis.
In de filmwereld is er een product waarmee je meer effecten op het scherm kunt brengen, vooral tijdens scènes met vuurgevechten, explosies en al het andere. Het is een apparaat dat aan de onderkant van stoelen wordt bevestigd om trillingen te geven tijdens spectaculaire scènes. Het product in kwestie heet de ButtKicker en het bedrijf dat het op de markt brengt heeft naam gemaakt in de industrie.
Dit apparaat gebruikt lage frequenties als ingangssignaal, analyseert ze en zet ze om in trillingen via een elektromagneet in een subwoofer. Elke keer dat er een explosie op het scherm klinkt, worden de lage tonen opgepikt door de ButtKicker en omgezet in trillingen via de elektromagneet.
Dit kleine apparaatje is zo populair en relatief betaalbaar dat sim-racers op het idee zijn gekomen om het op hun set-ups te installeren in de stijl van MacGyver. Dit is een uitstekende oplossing gebleken voor het produceren van extra effecten, zoals schokken, remmen (ABS), vibrators, enz. Het werd zo populair dat het bedrijf achter de ButtKicker specifieke producten uitbracht voor sim-racetoepassingen: de Gamer Plus en Gamer Pro.
Deze twee apparaten worden met een klem rechtstreeks op je chassis bevestigd en via een USB- en 3,5mm-aansluitkabel op je pc of console aangesloten om het audiosignaal op te vangen. De verwerking vindt plaats op ButtKicker-niveau en de trillingen worden door de hele cockpit verspreid. Het is praktisch, innovatief en vooral goedkoop (€250 voor de Plus en €300 voor de Pro). Het probleem is dat je een chassis nodig hebt om er het maximale uit te halen, en niet alle rijders kunnen zich zo’n uitrusting veroorloven, vooral omdat die meer dan €1.600 kan kosten.
Een goedkoper, beter aanpasbaar alternatief: de NLR HF8

Natuurlijk kan niet iedereen zich een simracechassis veroorloven, want de meeste zijn duur. Daarom gebruiken veel racers meubels voor hun setup, zoals een bureau of tafel, en zelfs een sim-racing standaard. Deze opties zijn lichter voor de bankrekening, maar niet geschikt voor de ButtKicker, omdat dit product is ontworpen voor chassis.
Next Level Racing, een Australisch bedrijf gespecialiseerd in de productie van cockpits, heeft een oplossing bedacht voor racers zonder chassis: de HF8 Haptic Gaming Pad. Het is een hoes, of pad, die je op je stoel legt en die 8 haptische motoren (trilmotoren) bevat om de sensaties tijdens een race te verhogen.
Deze motoren zijn verspreid over de pad zodat je de trillingen in je rug voelt. Het signaalgedeelte wordt beheerd door een USB-aansluiting voor pc’s of een 3,5mm-aansluiting. Het hele systeem kan worden geconfigureerd (op een pc) met SimHub of de eigen software van het NLR om de trillingsintensiteit, zones, enz. in te stellen.
De HF8 is een uitstekend alternatief voor de ButtKicker, vooral voor rijders die veel onderweg zijn, en ook niet al te duur (rond de €250). Je moet er wel rekening mee houden dat zo’n product niet zo krachtig is als een ButtKicker, omdat de motoren klein zijn en de trillingen alleen in je rug voelbaar zijn.
De doe-het-zelf-aanpak voor meer onderdompeling

Als je de draagbaarheid van een HF8 wilt, maar niet het prijskaartje van €250 wilt betalen, hoewel de doe-het-zelf-oplossing die ik ga presenteren dit bedrag gemakkelijk kan overschrijden, heb je zogenaamde basshakers.
Het principe is eenvoudig: een audiobron uit de game gaat door een versterker om de lage frequenties (bas) te isoleren en te versterken, en een signaal wordt naar een soort luidspreker in een kast gestuurd om trillingen te produceren. In principe is het een basluidspreker in een metalen kast, die aan min of meer alles en nog wat kan worden bevestigd.
Deze oplossing is niet alleen budgetvriendelijk, de basisuitrusting kost ongeveer €150, maar kan worden aangepast aan vrijwel elke opstelling. Alles wat je nodig hebt is :
- Een versterker met één of meer uitgangen, afhankelijk van de basshaker
- Een of meer basshakers, afhankelijk van het vermogen van de versterker
- Kabels voor de aansluitingen tussen de pc en de versterker, en de versterker en de basluidsprekers
- Hardware om alles aan je opstelling te bevestigen
Audio wordt beheerd door de versterker en SimHub voor intensiteitsinstellingen. Het is goedkoop als je voorzichtig bent en ook schaalbaar, dus het is praktisch.
0 reacties