Selecteer een pagina
quel volant de la marque asetek simsports choisir pour le sim racing

Asetek SimSports racesturen : Vergelijking

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Het Deense merk Asetek heeft veel ervaring op het gebied van PC waterkoeling, en de reden is heel simpel: dit is het bedrijf dat praktisch alle patenten bezit met betrekking tot pompen, buizen, radiatoren en alles daartussenin voor het ontwikkelen en maken van een waterkoelsysteem.

Als je een fan bent van computeraanpassingen, vooral in de wereld van vloeistofkoeling en hard tubing, dan heb je zeker gehoord van Asetek. Merken als Corsair, Cooler Master en zelfs Be Quiet gebruiken allemaal patenten en blauwdrukken van Asetek. Vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering is het financieel aantrekkelijker om een patent te gebruiken en dividend uit te keren dan om een pomp, een slang of een radiator te ontwikkelen. Je hoeft alleen maar de technologieën te implementeren en een deel van de winst te betalen aan het bedrijf dat de patenten bezit.

Maar als je dit leest, is dat omdat je geïnteresseerd bent in sim-racing. En wat heeft dat te maken met een bedrijf in waterkoeling? Asetek biedt sim-racing randapparatuur aan via zijn SimSports divisie. Deze werd niet alleen gelanceerd om de klantenportefeuille te diversifiëren, maar ook om te voldoen aan de passie van de baas van het bedrijf en zijn zoon, die autocoureur is. In wat volgt nemen we een kijkje naar de stuurwielen en kijken we welke het beste bij jou past.

Asetek SimSports shuttlekranen

Asetek SimSports is een divisie van Asetek die sim-racing randapparatuur aanbiedt in 3 assortimenten. We hebben La Prima , dat staat voor het goedkoopste instapticket, Forte voor producten die beter zijn uitgerust in termen van functionaliteit, en Invicta voor de top van het assortiment.

Voor achtervorken en pedalen is er specifieke uitrusting voor elke serie. Dit is echter nog niet het geval voor stuurwielen, aangezien Asetek slechts 2 wielen in haar catalogus heeft: een La Prima en een Forte. Er gaan geruchten dat het Deense merk werkt aan een Invicta-stuurwiel, en ik hoop het binnenkort te zien.

La Prima stuur

Ontwerp

Laten we beginnen met het goedkoopste stuurwiel in het pakket, uit de La Prima serie. Het ontwerp is relatief sober, met een voorpaneel van geborsteld aluminium en een composietstructuur (met koolstofvezel versterkt kunststof).

Het La Prima wiel heeft een diameter van 29 cm en een open vorm naar de onderkant toe. Dit betekent dat de handgrepen niet aansluiten op de voorplaat, wat de ergonomie van het stuur ten goede komt. De gun metal kleur van het aluminium wordt op een paar plaatsen onderbroken door fel oranje accenten. Het is een beetje opzichtig, maar het geeft het stuur een race-uitstraling.

Bovenop de frontplaat zit een RevLED met 3 kleuren (oranje, groen en blauw), wat handig is op de baan. Bovendien hebben de drie belangrijkste encoders achtergrondverlichting in dezelfde kleuren. Zoals ik al eerder zei, is dit stuur een sobere aangelegenheid, en ik vind het een succes.

Meningen over het La Prima stuurwiel van Asetek SimSports voor Sim Racing

Assemblage op maat

Hoewel dit stuur deel uitmaakt van het La Prima assortiment, gebruikt het nog steeds een QR die erg lijkt op die van Simucube, waarbij het stuur over een rail glijdt om op zijn plaats te worden gezet. Asetek heeft samenwerkingscontracten getekend met het bedrijf dat eigenaar is van Simucube en er heeft een uitwisseling van technologieën plaatsgevonden tussen de twee entiteiten, waardoor het voor Asetek veel gemakkelijker is om de wereld van sim-racing te betreden.

Zoals ik al eerder zei, is dit stuurwiel niet specifiek voor de La Prima serie en kun je het gebruiken op alle Asetek bases, maar ook op Fanatec, Simucube, Simagic en vrijwel alle andere fabrikanten van sim-race randapparatuur.

Asetek’s QR biedt een zeer stevige bevestiging aan de aandrijfas van de basis. In tegenstelling tot de Simucube versie, die een pin gebruikt om de QR op zijn plaats te houden, heeft Asetek deze methode om de onderdelen vast te zetten overboord gegooid ten gunste van een veel eenvoudiger mechanisme. Om de Asetek-stuurwielen te verwisselen, zit er zelfs een drukknop aan de achterkant die het bevestigingsmechanisme uitschakelt, waardoor je veel sneller van wiel kunt wisselen.

Productie en afwerking

Het La Prima stuurwiel maakt gebruik van composiet voor de structuur en aluminium voor de voorplaat, en heeft siliconen op de handgrepen. Composiet is gewoon een mooi woord voor kunststof, maar dan versterkt met koolstofvezel. En je kunt het aan de achterkant zien om dat te bevestigen.

De bouwkwaliteit is echt top, de concurrentie waardig waarmee Asetek in dit segment te maken heeft. Alle onderdelen van het stuur zijn goed gemaakt en ik heb geen bramen opgemerkt.

Omgaan met het stuurwiel

Mijn mening over het asetek simsports la prima stuurwiel voor sim racen

Het La Prima stuur is een typisch F1 stuur, met een rechthoekige vorm die typisch is voor de stuurwielen die in de autosport worden gebruikt. De grip is uitstekend en dit wordt versterkt door het naar beneden openende stuurwiel.

Wat ergonomie betreft, zijn alle knoppen op het voorpaneel goed bereikbaar bij volledige verplaatsing, net als de schakelaars, encoders en paddles. Over peddels gesproken, het La Prima stuur heeft er maar 2 aan de achterkant, wat wat mij betreft niet erg veel is.

La Prima stuurwiel prijs

Dit stuurwiel wordt verkocht voor net geen €420 op de Asetek website, wat behoorlijk is als je het mij vraagt. Toegegeven, het frame is van kunststof en de handvatten zijn niet van leer, maar de kwaliteit is prima.

Het Forte-stuurwiel

Ontwerp

Het ontwerp van het Forte stuurwiel is vrijwel identiek aan dat van zijn kleine broertje in het La Prima gamma. Het enige opmerkelijke verschil is het materiaal van de voorplaat: we hadden geborsteld aluminium en nu is het koolstofvezel. Voor de rest is het allemaal hetzelfde.

Meningen over het Asetek SimSports Forte-stuurwiel voor Sim Racing

Assemblage op maat

Dit stuur wordt op dezelfde manier op de Asetek liggende achtervork gemonteerd als het La Prima stuur, met een QR die erg lijkt op die van Simucube. Het wordt gemonteerd door de QR aan de Base Side te plaatsen om de twee delen aan elkaar vast te maken. En natuurlijk heb je geen flex op de aandrijfas, welke basis je ook gebruikt.

Productie en afwerking

Dit stuur maakt gebruik van dezelfde structuur als zijn kleine broertje, namelijk koolstofvezelversterkte kunststof composiet. Het is net zo stevig en zeer goed afgewerkt. Het fabricageproces is hetzelfde, dus je zult geen defecten of andere dingen vinden.

De voorplaat is nu gemaakt van vrij standaard koolstofvezel. Persoonlijk had ik de voorkeur gegeven aan het gesmede ontwerp van koolstofvezel, zoals op de achterplaat, maar hé, het is mooi en zeer goed gemaakt, en ook uitstekend afgewerkt. Asetek is een merk dat in het topsegment opereert en zijn producten weerspiegelen dat perfect.

Omgaan met het stuurwiel

Mijn mening over het Asetek simsports Forte stuurwiel voor sim racen

De grip van dit stuur is net als die van de La Prima serie. De Forte is ook open aan de onderkant, met siliconen grips die uitstekend contact bieden met het stuur, zelfs voor mensen met zweterige handen.

Vrijwel alle bedieningselementen zijn nu verlicht in lichtoranje, wat het ontwerp vrij naadloos maakt. Ik vind het in ieder geval mooi. Het Forte-stuur heeft echter nog steeds 2 peddels aan de achterkant, en dat is echt een doorn in het oog op zo’n duur apparaat.

Forte stuurwiel prijs

Dit stuur kost rond de €680 op de Asetek website, en de prijsverhoging is nog steeds 50% vergeleken met zijn kleine broertje. De bouwkwaliteit is nog steeds hetzelfde: uitstekend, de materialen zijn veranderd (koolstofvezel in plaats van aluminium voor de voorplaat), maar we zitten nog steeds opgescheept met dezelfde bediening, inclusief 2 achter gemonteerde paddles. En eerlijk gezegd is het helemaal niet geschikt voor F1/GT racing, zeker niet voor een stuur dat bijna €700 kost.

Naakte ruches

Mijn mening over de naakte stuurwielen van Asetek Simsports voor Sim Racing

Om meer rijders te bereiken biedt Asetek naked shuttlecocks aan, zonder faceplate: het enige wat je krijgt is het lege wiel, in 3 verschillende vormen en 2 verschillende materialen.

De materialen zijn leer en een soort alcantara dat Asetek Confort+ noemt. Je kunt ook kiezen uit een aantal kleuren, waaronder zwart, donkergrijs en oranje.

Qua vorm biedt Asetek 2 volledig ronde wielen, 2 wielen met een platte bodem en 2 wielen met een platte bodem die aan de bovenkant open zijn, zoals de nieuwe Tesla Yoke stuurwielen. Persoonlijk ben ik geen grote fan van de laatste, omdat je veel tijd nodig hebt om eraan te wennen.

Ook in de Asetek catalogus, die de neiging heeft om de kale stuurwielen aan te vullen, hebben we 2 Button Boxes, die eigenlijk knop/plast modules voor de wielen zijn. Deze Button Boxes hebben vrijwel alle bedieningselementen van de standaard La Prima en Forte sturen, met uitzondering van een paar schakelaars en knoppen. Reken voor de prijs op meer dan €290 voor de La Prima Button Box en €400 voor de Forte. Met een goede combinatie van naakte stuurwielen en Button Box kun je een stuurwiel krijgen dat goedkoper is dan de standaard Asetek-stuurwielen, vooral als je niet zo van F1 houdt.

Welke moet ik kiezen?

De keuze van een sim-racestuur is vaak subjectief, omdat mijn voorkeuren en behoeften niet noodzakelijkerwijs hetzelfde zijn als die van jou. Ik geniet bijvoorbeeld van GT-races, maar schuw F1. Maar er zijn een paar dingen die je kunnen helpen bij het maken van je keuze:

  • De prijs van het stuurwiel. Laten we eerlijk zijn: de prijs van een product is vaak de doorslaggevende factor bij het winkelen. Als je je bijvoorbeeld geen Forte-stuurwiel kunt veroorloven, zul je terugvallen op een stuur uit het La Prima-assortiment. Hetzelfde geldt voor stuurwielen die in de aanbieding zijn, waarbij je het je kunt veroorloven om een stuur te kopen dat niet per se in je budget paste. Voor Asetek, bijvoorbeeld, zou je met de juiste promoties een Forte stuur kunnen kopen in plaats van een La Prima, hoewel ik er vrij zeker van ben dat de Deense fabrikant zijn prijzen niet veel zal verlagen.
  • Het type sim-racetitels. Sim-racinggames zijn er in overvloed en bestrijken vrijwel elke tak van autosport. Als je je wilt richten op toertochten of GT, kun je het beste kiezen voor een naakt stuur met platte bodem en een Botton Box naar keuze. Als je bijvoorbeeld een rallyfan bent, dan zijn volledig ronde stuurwielen veel beter geschikt voor deze discipline. En als je meer van F1 houdt, dan zijn de standaard Forte of La Prima stuurwielen perfect.
  • Beschikbaarheid. Dit geldt misschien niet voor iedereen, omdat de beschikbaarheid van producten varieert. In het algemeen kan het zijn dat je een bepaald wiel moet kopen omdat het niet op voorraad is. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor bij Fanatec, waar veel populaire sim-raceproducten en randapparatuur niet op voorraad zijn, en dit kan lang duren, waardoor racers genoodzaakt zijn terug te vallen op andere producten.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *