Tegenwoordig is sim-racen meer dan het aanschaffen van speciale randapparatuur en het neerzetten van rondetijden op Monza. Sim-racen is een passie, een verhaal van sensaties, een zoektocht naar realisme. Er is een verschil tussen een gewone gamer en een simracer, en dat zie je terug in de titels en de randapparatuur.
Met het grote aanbod aan producten op de markt is het makkelijk om aan sim-racen te beginnen, maar het is ook moeilijk om de juiste setup te kiezen. Tussen stuurwielen, bases, pedalen en shifters kun je in een mum van tijd verdwalen, en als je de verkeerde randapparatuur kiest, zal de ervaring totaal verwateren.
F1 blijft het toppunt van motorsport, en hetzelfde geldt voor sim-racing. In wat volgt, presenteer ik je een lijst met de beste F1-stuurwielen op de markt. Ik ga deze lijst onderverdelen in 3 categorieën: instapmodel, middenklasse en topklasse.
De beste F1-stuurwielen in één oogopslag
3
Fanatec F1 Esport V2

Het beste F1-stuur op instapniveau
De beste instapmodel F1-stuurwielen (onder €300)
Het Thrustmaster Ferrari F1 stuur AddOn

Voordelen :
- Ferrari F1 gelicentieerd stuur
- Compatibel met alle Thrustmaster-voeten
- Gebruik van metaal voor de structuur
- Betaalbare prijs
Nadelen :
- Goedkope afwerking, met enkele dummieschakelaars
We beginnen met een populair maar betaalbaar product, de Thrustmaster Ferrari F1. Dit stuur wordt los verkocht, maar is compatibel met alle bases van de fabrikant. Qua design is dit stuur grotendeels geïnspireerd op de Ferrari wielen, waarvoor het officieel gelicenseerd is.
De structuur is van metaal, met rubber op de handgrepen. Dit materiaal is correct en je hebt niet per se handschoenen nodig om hem te gebruiken, zoals wel het geval is bij zijn grote broer, de Ferrari SF1000 (die je hier meer informatie vinden). Dit stuur, de Ferrari F1, is solide, heeft een in-house QR en een heleboel knoppen/schakelaars, waaronder een aantal dummy knoppen in het midden.
De grip is behoorlijk goed voor een stuur dat slechts €150 kost. Er zitten metalen peddels op de achterkant die werken in een push-pull configuratie. Alle knoppen en schakelaars zijn toegankelijk zonder je handen van het stuur te halen en de lay-out is goed doordacht. Al met al is het een goed, goedkoop sim-racing randapparaat dat de klus prima klaart voor een budgetvriendelijke configuratie. Een ander voordeel van de Ferrari F1 is dat hij compatibel is met alle Thrustmaster bases. Als je meer wilt weten over dit stuur, dan laat ik je mijn mening hierover ontdekken door op de onderstaande link te klikken. mijn mening over het onderwerp door hier te klikken.
De Fanatec Clubsport F1 Esport V2

Voordelen :
- Goede bouwkwaliteit
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
- Materialen van goede kwaliteit
- RevLED- en OLED-scherm
Nadelen :
- Vrij beperkt in termen van bestellingen
Fanatec is een belangrijke speler in de sim-racingindustrie en zijn Clubsport F1 Esport V2 vertegenwoordigt het instapniveau van eenpersoonsstuurwielen. Het ontwerp van dit stuur is een beetje flashy, met cirkels van gele, rode en blauwe knoppen. Hoewel ik niet zo’n fan ben van flashy kleuren, is het toch een mooi stuur.
Het frame is van aluminium en de handvatten van alcantara. Qua materialen zijn we goed bediend, Fanatec stijl. De vorm van het stuurwiel is grotendeels geïnspireerd op de wielen van eenzitters. Het is niet helemaal hetzelfde ontwerp als de nieuwe F1-stuurwielen, maar het voldoet.
Qua bediening, of knoppen zo je wilt, zijn er niet veel. Er zijn schakelaars en 11 knoppen in totaal, met aluminium paddles aan de achterkant. Het is zeer goed afgewerkt, zoals gebruikelijk bij Fanatec. In het midden van de Clubsport F1 Esport V2 zit een klein OLED-scherm, met daarboven een RevLED. Dit is erg handig voor ‘on the fly’ informatie over het toerental en de versnelling.
De Clubsport F1 Esport V2 is ook uitgerust met Fanatec’s metalen QR1, en dat is puur genieten. Met dit systeem kan hij stevig worden bevestigd aan alle onderstellen van de Duitse fabrikant. De grip is uitstekend. De peddels liggen heel dicht bij je vingers, net als de knoppen. Het alcantara is goed gemaakt, net als het stuur in zijn geheel. Voor €270 is het een uitstekend sim-racing randapparaat dat ik zou aanraden.
De beste middenklasse stuurwielen (onder €400)
De Thrustmaster Ferrari SF1000

Voordelen :
- Officiële Ferrari F1 licentie
- Groot middenscherm met RevLED
- Materialen van goede kwaliteit
- 4 aluminium pallets
Nadelen :
- Sommige commando’s werken alleen op pc’s
- Moeilijk te hanteren zonder handschoenen
De Thrustmaster Ferrari SF1000 is een F1-stijl stuurwiel dat vrij hoog staat in het assortiment van de fabrikant, ook al staat het op die positie in deze lijst. Maar tegenover de concurrentie die ik hierna ga presenteren, is het duidelijk dat Thrustmaster nog een weg te gaan heeft.
Hoe het ook zij, de Ferrari SF1000 is gemaakt van 3 cm dik koolstofvezel en rubber op de handvatten. Voor zijn prijs (€330) had ik liever alcantara gezien, maar het budget is naar koolstofvezel gegaan, dus dat is prima. Over rubber gesproken, je moet weten dat dit materiaal snel oncomfortabel wordt als je geen handschoenen gebruikt tijdens je sim-racesessies, vooral de langere sessies. Voor een snelle run is het prima. Maar voor races die langer dan 30 minuten duren, is het helemaal niet oké.
Qua design is de Ferrari SF1000 een officiële replica van een Ferrari stuurwiel. Je hebt een groot scherm in het midden, 25 knoppen en schakelaars, plus 4 metalen peddels. Het is zeer goed ingedeeld, met een uitstekende ergonomie.
De Ferrari SF1000 is nogal moeilijk om mee overweg te kunnen, vooral voor amateurs en beginners. Maar professionals zullen er geen problemen mee hebben. Dit stuur heeft een nogal oud en helemaal niet ‘gebruiksvriendelijk’ QR: je moet de schroevendraaier eruit halen telkens als je het stuur verwisselt.
Al met al blijft de Ferrari SF1000 een goede keuze voor de F1, vooral als je al deel uitmaakt van het Thrustmaster ecosysteem. Koppel hem aan een goede basis en je bent er helemaal klaar voor.
Als deze samenvatting je heeft doen watertanden en je graag wat meer te weten wilt komen over dit stuur, dan nodig ik je uit om mijn volledige review van het Ferrari SF1000 stuurwiel hier te lezen.
De Fanatec Formula-racestuur V2.5

Voordelen :
- Hoogwaardige materialen
- Compatibel met alle platforms
- Goede grip
Nadelen :
- Nauwelijks
Fanatec is een grote speler in sim-racing, en zijn stuurwiel Formule V2.5 stuur. Dit stuur is gemaakt van koolstofvezel en alcantara, wat het wat mij betreft al een premium badge geeft. De vorm is grotendeels geïnspireerd op de stuurwielen die in de F1 en andere toonaangevende motorsportdisciplines worden gebruikt.
Het heeft een klein OLED-scherm, een RevLED, 11 knoppen, schakelaars en 2 peddels. Voor een mid-range stuur is het behoorlijk, en je kunt accessoires toevoegen uit de Fanatec catalogus zoals een naaf, 4 peddels, etc. De QR op de Formula V2.5 is van metaal en dat is een hele opluchting, want we weten allemaal dat de QR1 Lite van Fanatec niet echt voldoet aan de reputatie van het merk.
De Formula V2.5 is vrij goed onder de knie te krijgen, zelfs als je een sim-racing beginner bent. De afwerking is gewoon top, net als de prijs. Met een prijs van net geen €400 is de Formula V2.5 nog steeds een eersteklas stuur, maar wel een die geschikt is voor alle F1-fanaten.
Klik hier voor meer informatie over de Fanatec Formula V2.5.
De beste shuttles uit het topsegment (meer dan €500)
De Fanatec Clubsport F1

Voordelen :
- Complete bundel met stuur en 15 nm Direct Drive-voetstuk
- Hoogwaardige afwerking en bouwkwaliteit
- Uitstekende ergonomie
Nadelen :
- Moeilijk voor beginners om mee om te gaan
- Alleen compatibel met PC en Playstation
In deze categorie, de top van het assortiment, presenteer ik een bundel die ik als de beste beschouw: de Fanatec Clubsport F1. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze bundel gespecialiseerd in F1 en de ervaring is heerlijk.
Qua ontwerp is de vorm grotendeels geïnspireerd op eenpersoonsstuurwielen, met een blauw gesmede carbonstructuur. Deze materiaalkeuze combineert degelijkheid, lichtheid en een goed uiterlijk, en ik moet zeggen dat dit stuur prachtig is.
De bundel bevat het stuur en de 15 nm Podium DD+ basis, die gewoon krachtig is en zeer communicatief in termen van het rijgedrag van de auto.
Laten we eindigen met de nadelen van de Fanatec Clubsport F1. Allereerst is dit stuur moeilijk om mee overweg te kunnen, vooral voor beginners. Het zal even duren voordat je eraan gewend bent. Bovendien is deze bundel alleen compatibel met Playstation of PC. Het andere nadeel is de prijs. Gezien het feit dat je een basis + stuur bundel hebt, verkoopt Fanatec dit juweeltje voor ongeveer €1.300.
0 reacties