Selecteer een pagina
Mon avis sur le Clubsport Hanbdrake V2 de Fanatec pour le Sim Racing

Fanatec Clubsport Handbrake V2: Mijn mening over deze handrem

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Fanatec Clubsport Handbrake V2 in een paar woorden

Sim race nerd

Mijn mening over de fanatec Handbrake V2 voor sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Handrem met Load Cell
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Verschillende montagemogelijkheden op setups
✅ Compatibel met PC en consoles
❌ USB-adapter vereist voor gebruik zonder Fanatec-voet.

4.8

Fanatec is al meer dan 20 jaar een belangrijke speler in de sim-racingindustrie. Het Duitse merk heeft een uitgebreide catalogus met randapparatuur voor racesimulatie, voor beginners, amateurs en doorgewinterde virtuele coureurs, en zelfs voor professionals dankzij partnerschappen met Porsche, BMW, McLaren en Bentley.

Fanatec heeft momenteel drie productreeksen in zijn catalogus: de CSL, vooral gericht op beginners met een beperkt budget die toch op zoek zijn naar een goed gevoel. Het ClubSport-gamma voor rijders met veel kilometers op de teller, dankzij randapparatuur geïnspireerd door de autosport. En de Podium-lijn voor doorgewinterde rijders die op zoek zijn naar maximale prestaties en onderdompeling.

Onder de producten in het ClubSport assortiment hebben we een handrem die erg populair is in het segment: de Handrem V1.5. Dit apparaat is vooral gericht op liefhebbers van rally- en driftraces en maakt gebruik van een potentiometer om inputs te registreren. Deze technologie biedt een goed racegevoel, met name door het aan/uit-gevoel van de knoppen te compenseren, maar gezien de concurrentie die steeds meer Load Cell sensoren gebruikt, moest Fanatec terugvechten. Zeg hallo tegen de Handbrake V2, de gloednieuwe LC handrem van Duitse makelij. In wat volgt, bekijken we dit nieuwe apparaat van dichtbij.

Belangrijkste en technische kenmerken van de handrem

  • Volledig metalen structuur (staal en aluminium)
  • Instelbare hoek, handgreep en weerstand van het Load Cell systeem
  • Slanker ontwerp, zeer racevriendelijk
  • Compatibel met pc en consoles, mits je de juiste basis hebt
  • Load Cell weerstandssysteem
  • Kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt
  • Integreert gemakkelijk met ClubSport Shifter, net als Handbrake V1.5
  • De voorspanning kan snel en eenvoudig worden aangepast
  • RJ12-aansluiting met Fanatec-voeten, of USB via een specifieke adapter (apart verkrijgbaar)

Ontwerp van de Handrem V2

Mijn mening over de fanatec Handbrake V2 voor sim racen

Het ontwerp van de Handbrake V2 verschilt niet veel van dat van de V1.5 die hij vervangt. De grote veranderingen zitten in de lijnen: we gaan van rechte hoeken naar rondingen, en ik denk dat dat best goed is.

De verhoudingen zijn in grote lijnen hetzelfde en zwart is de effen kleur geworden voor de hele handrem. Een andere verandering die het vermelden waard is, is de handgreep. Weg is het knorrige ding dat er goedkoop uitzag voor een product uit het ClubSport-assortiment. Het is vervangen door een groter, steviger handvat en een aanpasbare pommel.

De Handbrake V2 blijft een sober apparaat, nog meer dan de V1.5 door zijn volledig zwarte buitenkant, met alleen het Fanatec logo in het wit op de bovenkap.

Assemblage op maat

Hoewel de Handbrake V2 een nieuw sim-racing apparaat is, heeft het nog steeds wat geweldig was aan zijn voorganger, met name het montagesysteem. Je kunt deze handrem aan de ClubSport Shifter bevestigen met behulp van een afstandhouder, of je kunt hem rechtstreeks op meubels of een chassis gebruiken.

De Handbrake V2 kan zowel horizontaal als verticaal worden gemonteerd, uiteraard aangepast aan de gekozen positie. Dat maakt deze handrem zoveel beter dan bijvoorbeeld die van Simlab.

Wat betreft de montage op het chassis is het allemaal hetzelfde: je hebt een aantal montagemogelijkheden, en verreweg de beste is op een cockpit met aluminium profiel. Dankzij het ontwerp van de Handbrake V2 kun je de hoek van de handrem naar binnen of naar buiten draaien. Dit is erg praktisch voor het chassis, en ook erg gemakkelijk om te doen.

Productie en afwerking

Voor de V2 van de handrem heeft Fanatec meer hoogwaardige materialen gebruikt dan voorheen. De behuizing is een combinatie van staal en aluminium, allemaal bewerkt met CNC-machines. Het is echt prachtig gemaakt en veel beter afgewerkt dan de V1.5.

Zoals ik al eerder zei, is er niet langer zoiets als een dinky handvat met een schuimrubberen pommel. In plaats daarvan heeft Fanatec een metalen deel gemaakt met een aanpasbare pommel. Dit ziet er niet alleen veel beter uit, het maakt de structuur ook robuuster.

Wat de afwerking betreft, heb ik geen fabricagefouten opgemerkt. De verf is gepoedercoat en gebakken als ik me niet vergis. Ik heb niet geprobeerd om er krassen op te maken, maar ik heb ook geen krassen opgemerkt na het installeren van het apparaat op mijn setup, wat veel goeds belooft voor de lange levensduur van de afwerking.

Omgaan met de handrem

Aangezien de Handbrake V2 horizontaal of verticaal geïnstalleerd kan worden, moet de bediening hier rekening mee houden zodat het apparaat zich aanpast aan alle rijders. Uiteraard kun je de hoek van het handvat aanpassen, de hoek van de box (binnen of buiten), de positionering van het product, de weerstand van de LC, de voorspanning en de slag van het handvat, etc. Min of meer alles is instelbaar op de Handbrake V2. Min of meer alles is instelbaar op de Handbrake V2, en dat is wat je wilt in sim-racing.

Qua grip is hij beter dan de V1.5, vooral qua stevigheid. Het klopt dat er een beetje speling op de as zit in de neutrale stand met de fabrieksinstellingen, maar dat is normaal volgens Fanatec en kan worden gecorrigeerd door de voorspanning aan te passen. Op welke manier je de Handbrake V2 ook monteert, het stuur voelt geweldig in de hand en je kunt erop gaan zonder dat de handrem klikt. Het is erg solide.

Sensaties tijdens het spelen

Fanatecs eerste LC-model, de Handbrake V2, moet niet teleurstellen op rallycircuits en Formule D-circuits. En we kunnen zeggen dat de gok zich heeft geloond. Na kalibratie, positie en LC-instellingen blijkt de Handbrake V2 een zeer goede Load Cell handrem te zijn. De load cell is afgeleid van die op Fanatec cranksets, wat betekent dat hij niet meer dan 90 kg aan kracht kan opnemen.

Het gevoel is erg goed over de hele halsslag, zonder duidelijke dode zones. Het afstellen van de LC is heel eenvoudig: gewoon de bovenklep verwijderen om bij de voorspanning en de halsweg te komen met behulp van spacers, en klaar is kees. Je hebt wat tijd nodig om de instellingen te vinden die je nodig hebt, want het is een Load Cell systeem. Een ander interessant punt om te noemen is de werking van de LC handrem: zodra je de stuurknuppel iets naar achteren trekt, want ja, je hebt een beetje speling voordat de LC in actie komt, voel je de auto doorhangen aan de achterkant. En het is nog beter merkbaar als je de auto van buitenaf bekijkt, wat duidt op een zeer nauwkeurige sensor. En zodra je bij de LC komt, beweegt hij niet meer en blokkeren de wielen onmiddellijk.

Maar, zoals ik al eerder zei, er zit een kleine hoeveelheid speling op de hals als je de Handbrake V2 in de fabrieksconfiguratie gebruikt. Het is heel klein, slechts een paar graden, maar het is er. Het kan worden gecorrigeerd door een beetje druk uit te oefenen op het handvat met de voorspanning, maar wat mij betreft zou er helemaal geen speling mogen zijn.

Mijn mening over de clubsport V2 handrem van fanatec voor sim racen

Handbrake-compatibiliteit

Via de RJ12 interface is de Handbrake V2 compatibel met alle Fanatec bases, van CSL tot Podium en ClubSport. Op een PC kun je deze handrem ook gebruiken zonder een Fanatec basisstation te gebruiken, maar dan moet je de RJ12 - USB adapter kopen, die apart verkrijgbaar is.

Wat Sony- en Microsoft-consoles betreft, heb je een basisstation nodig dat compatibel is met de console in kwestie om de handrem volledig te kunnen gebruiken. En wat racetitels betreft, ik denk niet dat daar problemen mee zullen zijn, vooral niet als ze een handrem bevatten.

Waar voor je geld

Met een prijs van €200 moet deze Handbrake V2 opboksen tegen de concurrentie die al een tijdje in dit segment aanwezig is. Ik denk dat de prijs-kwaliteitverhouding erg goed is, waardoor hij qua bediening en montage een streepje voor heeft op een Simlab XB1.

Mijn oordeel over Fanatecs Handbrake V2

Als je een Fanatec setup hebt en op zoek bent naar een krachtige LC handrem, dan is de Handbrake V2 iets voor jou. Hij is niet superduur, presteert goed en geeft je een goed gevoel tijdens het glijden. Besteed gewoon wat tijd aan het vinden van de juiste instellingen en je bent klaar.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *