De Clubsport Handrem V1.5 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ De bouwkwaliteit is top, zoals gewoonlijk
✅ Het gevoel is er, en vooral vooruitstrevend
✅ Verschillende montagemogelijkheden
❌ Kan even wennen zijn
Het voorbereiden van een sim-race setup kan moeilijk zijn, vooral voor mensen die willen beginnen met dit speltype. Beginners zullen je vertellen dat je gewoon een stuur + pedalen + versnellingspook moet kopen, maar echte sim-racing fans zullen je vertellen dat je een cruciaal element in je setup bent vergeten: de handrem.
Het valt niet te ontkennen dat als je realisme wilt in sim-racegames, je er moeite voor moet doen. En als je een knop op het stuur moet gebruiken als handrem, kun je net zo goed met een joystick spelen en dat is het dan.
De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat steeds meer liefhebbers van sim-racen liever investeren in een complete set-up met een racestuur, pedalen, versnellingspook en handrem. Het merk Fanatec is toonaangevend op dit gebied van randapparatuur, en meer specifiek met de ClubSport-serie.
Ik heb de ClubSport Handbrake V1.5 verschillende keren kunnen uitproberen en het leek me goed om mijn indrukken en gevoelens over dit product te delen.
Belangrijkste en technische specificaties van de Fanatec ClubSport Handrem V1.5
- Afmetingen: 48,5 x 18 x 12,5 cm
- Metalen constructie
- Gewicht: 2,4 kg
- Aluminium handvat
- Zacht antislipschuim voor goede grip
- Compatibel met PC, Xbox One/ Series, Playstation 4 en 5
Kenmerken
Een van de sterke punten van Clubsport Handbrake v1.5 is dat het gebruik maakt van een potentiometer om de kracht van het remmen nauwkeurig te meten. De gegevens worden vervolgens door soortgelijke sensoren doorgegeven, waardoor deze handrem een echt rijgevoel geeft.
Dat is het verschil tussen de Clubsport Handbrake v1.5 en andere modellen op de markt die digitale sensoren gebruiken, omdat deze laatste geen signaalmodulatie hebben. Dit betekent dat je de handrem ofwel helemaal gebruikt ofwel helemaal niet gebruikt. In principe is het gebruik van een handrem met digitale sensoren hetzelfde als het gebruik van een knop: zodra je aan de stuurknuppel trekt, is hij volledig ingeschakeld.
Assemblage op maat
Het tweede sterke punt van de Clubsport Handbrake v1. 5 is zijn modulariteit en het feit dat hij erg praktisch in gebruik is. Deze handrem van Fanatec past vrij gemakkelijk in je opstelling (bij voorkeur vlak naast de versnellingspook) en de hoek van de handgreep kan naar wens worden aangepast. Zo kun je hem horizontaal boven een tafel/opstelling plaatsen of verticaal op de rand van de tafel, afhankelijk van je voorkeur. Persoonlijk heb ik hem liever hangend (verticaal), net als de versnellingspook, zodat ik hem snel kan vastpakken, net als een rallyrijder.
Want in een racewagen is alles ontworpen om de bestuurder zo min mogelijk te vermoeien en daarom zul je nooit een coureur zien die zijn arm uitrekt om te schakelen, aan de rem te trekken enzovoort. Alle essentiële besturingselementen bevinden zich dicht bij de coureur en daarom is de afstelling die ik gebruik hierop gericht.
Wat ik ook leuk vind aan Fanatec producten is dat ze ontworpen zijn om perfect samen te werken. De hele reeks Clubsport-randapparatuur past bij elkaar, vooral de Schakelpedaal SQ V1.5 die rechtstreeks kan worden aangesloten op de Handbrake v1.5 om zo één enkele ‘unit’ te vormen. Het is gewoon perfect en erg praktisch om de onderdompeling te verbeteren.

Productie en afwerking
Zoals ik hierboven al zei, is de Clubsport Handbrake v1.5 volledig gemaakt van metaal, met een aluminium handvat en een zacht schuimrubberen antislip pad. De afwerking is gewoon onberispelijk, een autofabrikant waardig. De afwerking is perfect en daar kan ik niets op aanmerken.
Ik inspecteer de producten die ik gebruik of test graag om te zien of er fabricagefouten zijn, zoals bramen op het metaal of plastic. Maar bij de Clubsport Handbrake v1.5 heb ik niets gevonden. Absoluut niets.
De kwaliteit is er, zowel qua fabricage als qua ontwerp. Ik weet zeker dat als je goed voor deze handrem zorgt, hij heel lang meegaat, misschien zelfs te lang.
Sensaties tijdens het spelen
Wat betreft de sensaties in de game heeft deze handrem een uitstekende weerstand, waardoor het rijden een realistische ervaring wordt, vooral als je een driftfan bent zoals ik. Want laten we eerlijk zijn: je gaat deze handrem niet kopen om F1 22 te spelen. Je gaat dit apparaat gebruiken om te driften, of om vol gas rallyetappes te rijden.
Maar niet alles is rozengeur en maneschijn met de Clubsport Handbrake v1.5. Wat mij betreft is het niet echt een probleem met de handrem zelf, maar eerder met de tijd die het kost om je aan te passen aan het gebruik ervan.
Ik heb veel handremmen voor sim-racing geprobeerd en veel daarvan maakten gebruik van digitale sensoren (eigenlijk net als knoppen). Nadat ik gewend was geraakt aan deze manier van werken, kostte het me wat tijd om me aan te passen aan de Clubsport Handbrake v1.5 en zijn zeer nauwkeurige analoge sensoren.
Toen het spiergeheugen eenmaal getraind was, waren de sensaties geweldig, vooral omdat je wist dat je de remkracht van de achterwielen volledig onder controle had.
Compatibiliteit
De Clubsport Handbrake v1.5 is compatibel met PC, Xbox One/Series S - X, Playstation 4 en 5. Fans van sim-racen, of het nu op consoles of PC is, zullen blij zijn dat deze handrem perfect werkt op hun systeem.
Zoals gebruikelijk met Fanatec producten, is deze handrem 100% compatibel en werkt perfect met de andere randapparatuur van het merk, zowel op console als PC. Als je al een Fanatec stuurwiel hebt, kun je de handrem er gewoon op aansluiten met de meegeleverde 3,5mm kabel en klaar is kees.
En als je een stuur hebt van een ander merk, is het perfect mogelijk om de Clubsport Handbrake v1.5 daarop aan te sluiten met een USB-kabel. Dit werkt echter alleen op een PC. Op een console heb je dezelfde Fanatec-randapparatuur nodig.
Een ander punt dat ik aan de orde wil stellen is de compatibiliteit van spellen met analoge sensoren. Op de pc is er geen probleem. Alles werkt prima. Op consoles is het echter niet hetzelfde verhaal. Sommige spellen ondersteunen analoge handremmen, andere niet. Voor meer informatie nodig ik je uit om de pagina van de fabrikant te bezoeken om uit te vinden welke spellen compatibel zijn met Clubsport Handbrake v1.5 op consoles.
Waar voor je geld
De Fanatec Clubsport Handbrake v1.5 kost €130, wat bijna het dubbele is van de prijs van andere modellen op de markt.
Dat lijkt misschien overdreven voor een product dat sommige mensen als een accessoire beschouwen, maar echte sim-racing fans zullen de waarde van deze handrem van Fanatec inzien.
Het product is mooi afgewerkt, werkt perfect en de metalen constructie zorgt voor een lange levensduur. Al met al is het gewoon een product van uitstekende kwaliteit.
Voor consolefans zal de rekening zeker hoog uitvallen, omdat ze het volledige assortiment Fanatec-producten moeten aanschaffen (stuur, pedalen, versnellingspook) om deze handrem te laten werken.
Maar voor deze prijs kun je er zeker van zijn dat je een kwaliteitsproduct krijgt dat weinig concurrentie heeft op de markt, behalve misschien van andere Fanatec-modellen.

Mijn oordeel
Voor mij, een enorme drift fan, is deze handrem een must-have in mijn sim-racing setup. Iedereen die op zoek is naar een echt meeslepende ervaring in op handremmen gebaseerde games zal de functies en bouwkwaliteit van de Fanatec Clubsport Handbrake v1.5 waarderen.
Weinig merken bieden gelijkaardige sensoren aan op hun handremmen en Fanatec is veruit één van de marktleiders.
Ook al zal de prijs sommige mensen afschrikken, Clubsport Handbrake v1. 5 zal zeker liefhebbers vinden die realisme en immersie op de eerste plaats zetten. Dat gold voor mij, en ik denk ook voor jou.
0 reacties