De Clubsport Shifter SQ V1.5 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit van metaal en aluminium
✅ Werkt in H Pattern en sequentiële modus
✅ Porsche 911 versnellingspook replica
❌ Een beetje lomp
❌ Even wennen voor H Pattern
Het maken van een sim-racing setup vereist het gebruik, en ook de aanschaf, van verschillende randapparatuur. Het stuur en de pedalen zijn essentieel, anders heeft het geen zin om een setup op te zetten als je alleen die twee hebt.
Maar echte fans van sim-racen willen de onderdompeling nog verder doorvoeren door een versnellingspook toe te voegen, zodat ze zelf kunnen schakelen. Fanateceen zeer bekend merk op het gebied van sim-racing randapparatuur, zag een kans en kwam met de Clubsport Shifter SQ V 1.5, een kwaliteitsproduct dat zeker klanten zal vinden die op zoek zijn naar immersie.
De Shifter SQ V1.5 werd enkele jaren geleden uitgebracht en is nog steeds een essentieel onderdeel van elke sim-racing setup, en vandaag geef ik je een volledige review van dit apparaat.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Compatibel met PC, Xbox en Playstation
- Constructie van metaal en aluminium
- H Patroonhendel en sequentiële versnellingsbak
- Weegt 3,2 kg
- 8 snelheden (inclusief achteruit)
- Omkeerremmer om onbedoeld omkeren te voorkomen
- Magnetische sensor
- Optionele USB-aansluiting
- Replica van een Porsche 911 versnellingspook
Kenmerken
Fanatec is een merk dat geen introductie nodig heeft als het gaat om randapparatuur voor sim-racing. Met meer dan 20 jaar ervaring in het spel kun je wel zeggen dat ze het een en ander over sim-racen onder de knie hebben, en dat is te zien aan de Clubsport Shifter SQ V 1.5.
Deze versnellingspook is een replica van die op een Porsche 911. Fanatec is een Duits bedrijf en ze hebben niet ver gezocht voor inspiratie. Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg, want Porsches zijn zeker de beste sportwagens ter wereld.
De versnellingspook heeft 8 versnellingen, inclusief achteruit. Fanatec heeft een inhibitor voor de achteruitversnelling toegevoegd om te voorkomen dat deze versnelling per ongeluk wordt ingeschakeld tijdens een race. Het merk heeft ook aan iedereen gedacht met een H-patroon en sequentiële modus.
Een ander hoogtepunt van de Clubsport Shifter SQ V 1.5 is de mogelijkheid om de hardheid van het schakelen aan te passen. Een 5 mm inbussleutel, die wordt meegeleverd met het apparaat, kan in een gat in de bovenkant van de behuizing worden gestoken om de aanpassingen te maken. Hiermee kun je echter alleen de hardheid van de voor-achterwaartse beweging van de stick aanpassen, niet de zijwaartse. Simpel gezegd: je kunt ‘zachte’ of ‘harde’ passages hebben wanneer de snelheid is ingeschakeld. Beweging op de neutrale as, d.w.z. rechts-links, kan op dit apparaat niet worden aangepast.
Assemblage op maat
De Clubsport Shifter SQ V 1.5 is een groot stuk metaal met een gewicht van bijna 3,3 kg, en dat is een van zijn nadelen. Als je setup op een tafel staat, zal het gebruik van de Shifter SQ V 1.5 een probleem zijn. Omdat het een replica is van een echte Porsche versnellingspook, is het formaat nogal indrukwekkend en zal het bijna zeker buiten je stuur uitsteken. Dit zit in de weg tijdens races en vermindert de onderdompeling aanzienlijk.
De beste manier om voordeel te halen uit deze shifter is om hem te monteren in een cockpitopstelling waar hij gemakkelijk zijn plaats zal vinden. Fanatec is erg bekend in de sim-racingindustrie en alle cockpitfabrikanten bieden producten aan die compatibel zijn met Fanatec-randapparatuur.
Maar niet iedereen kan zich zo’n setup (cockpit) veroorloven en Fanatec weet dat ook, want het merk biedt een tafelonderdeel voor de Shifter SQ V 1.5. Kenners weten dat dit accessoire, hoewel van uitstekende kwaliteit, niet goedkoop is. De prijs van bijna €40 is wat aan de hoge kant voor een U-vormig onderdeel met 2 klemschroeven. Dankzij dit onderdeel is het heel eenvoudig om de Shifter SQ V 1.5 op je tafel te monteren, en vooral op de juiste hoogte om je armen niet te vermoeien.
Productie en afwerking
De Clubsport Shifter SQ V 1.5 is volledig gemaakt van metaal met aluminium knoppen (je krijgt er twee bij) en is een sieraad dat duidelijk zijn bouwkwaliteit laat zien. Je kunt het niet alleen zien, maar ook voelen als je het in je hand houdt, met een gewicht van meer dan 3 kg.
Fanatec is erg gul geweest door twee aluminium knoppen bij de Clubsport Shifter SQ V 1.5 te leveren: een cilindrische en een bolvormige. Het is zelfs mogelijk om een pookknop van een auto te monteren, wat tuningliefhebbers zeker zal bevallen. Het zijn deze kleine details en accenten die van Fanatec een topmerk in de sim-racing industrie maken, dat aan zijn klanten denkt, en dat is wat ik er zo leuk aan vind.
Aan de slag
Het is premium, Fanatec waardig. En dat is het. Ik zeg het nog maar een keer: producten van dit merk zijn gewoon premium. Het is zeer solide en dat voel je vanaf de eerste aanraking van de versnellingspook. De onderdompeling wordt nog versterkt door een keuzeschakelaar waarmee je kunt overschakelen van de H-patroonmodus naar de sequentiële modus. Je hoeft het spel niet opnieuw op te starten, de randapparatuur niet los te koppelen of iets anders te doen. Je hoeft alleen maar een schakelaar in een andere stand te zetten en klaar is kees. Het is geniaal.

Sensaties tijdens het spelen
Ik ga nu verder met het gebruik van de Clubsport Shifter SQ V 1.5. Simpel gezegd: het is alsof je met een echte auto schakelt. Door de volledig metalen constructie voel je echt elke beweging van de versnellingspook. Het is gewoon perfect.
Ik heb een aantal shifters geprobeerd, waaronder die van Thrustmaster, en er is geen verband tussen de twee merken. En het meest verwarrende aan dit alles is dat de Clubsport Shifter SQ V 1.5 een middenklasse apparaat is! Dat betekent dat er meer komt van Fanatec.
Ik vond het ook geweldig dat er een rem op de achteruitversnelling is toegevoegd om te voorkomen dat je per ongeluk schakelt. Je moet hem indrukken om in de achteruit te schakelen, net als bij de 7e versnelling. Ik vond dat echter niet echt prettig en het duurde lang voordat ik eraan gewend was.
De sequentiële modus is prima, maar de hendelbeweging is niet erg lang naar mijn smaak. Eigenlijk ben ik geen fan van een versnellingspook in de sequentiële modus. Ik geef de voorkeur aan stuurwielpeddels, omdat die sneller en praktischer zijn. Maar de toevoeging van deze functie is nog steeds een pluspunt voor fans.
Compatibiliteit
Wat compatibiliteit betreft, werkt de versnellingspook met alle andere Fanatec-randapparatuur . Sluit hem gewoon aan op een voetstuk of stuur stuur via de meegeleverde RJ12-kabel.
Als je een ander merk onderstel of stuurwiel hebt, moet je nog steeds je portemonnee trekken om een USB-adapter te kopen. Dit is een terugkerend thema bij Fanatec…
Anders werkt deze versnellingspook alleen op consoles via een Fanatec-voet en op pc via een voet van hetzelfde merk of een ander met behulp van de USB-adapter.
Waar voor je geld
Zoals ik hierboven al zei, is de Clubsport Shifter SQ V 1.5 een middenklasse shifter. Voor een prijs van €259,95 vind je niets beters op de markt in termen van bouwkwaliteit, functionaliteit en gevoel.
Wat mij betreft is dit de beste middenklasse shifter op de markt. Je kunt zien dat Fanatec een paar compromissen heeft moeten sluiten om deze prijs te bereiken, maar de zwakke punten van het product verbleken in vergelijking met de sterke punten en alles wat het te bieden heeft op het gebied van gevoel en onderdompeling.
Mijn oordeel
Eerlijk gezegd zou ik de Clubsport Shifter SQ V 1.5 nog steeds aanraden voor fans die een kwaliteitsshifter willen kopen voor niet al te veel geld. Als je een cockpit hebt, ga er dan voor. Maar als je op een tafel zit, raad ik je aan om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, want uiteindelijk ben je zo’n €300 kwijt voor een middenklasse shifter, en voor die prijs klinkt het eerlijk gezegd niet zo aantrekkelijk. En als dat jouw geval is, dan nodig ik je uit om mijn review van de 3 Beste Shifters voor Sim Racing op 2025 te lezen.
0 reacties