Fanatec Clubsport V2.5

Voordelen en nadelen
✅ Geweldige force feedback
✅ Biedt veel aanpassingsmogelijkheden
✅ Robuuste constructie en hoogwaardige afwerking
❌ Niet compatibel met PlayStation-consoles
❌ Niet langer verkrijgbaar
Na gebruik van de Fanatec CSL Elite basis (die je hier kunt hier ontdekken) voor een tijdje, was het tijd voor mij om te testen wat wordt beschouwd als zijn grote zus: de ClubSport CSW V2.5 basis.
Het is eerlijk om te zeggen dat Fanatec een merk is met een zeer goede reputatie en één waar ik erg enthousiast over ben. De ClubSport-serie is altijd een groot succes geweest.
Maar is de Fanatec ClubSport V2.5 basis echt zo goed? Is het echt de prijs waard? Nou, dat is precies wat ik je ga vertellen, door je mijn persoonlijke mening over deze vragen te geven.
Belangrijkste kenmerken en technische specificaties van Fanatec Clubsport V2.5
- Ultra-krachtige borstelloze motor.
- Rotatiehoek instelbaar van 90° tot 900°.
- Uitgerust met Direct Sensor-technologie en Dual Hall-technologie.
- Compatibel met pc en met Xbox One en Xbox Series X als je een stuurwiel gebruikt dat compatibel is met deze platforms.
- Uitgerust met het QuickRelease systeem.
- Afmetingen: 46 cm x 28 cm x 29 cm (L x B x H)
- Gewicht: 7 kg
Kenmerken
De Fanatec ClubSport V2.5 is uitgerust met een nieuw type borstelloze motor en nieuwe elektronica. De V2.5 heeft ook een dubbele riem en 8 Nm vermogen in plaats van 6 Nm op de CSL Elite. Voor dit model heeft Fanatec een combinatie van twee riemen gebruikt om ervoor te zorgen dat het wiel soepel draait (dit kan soms een probleem zijn bij tandwielen) en dat de force feedback constant is over het hele draaibereik.
We kunnen ook de Direct Sensor-technologie en Dual Hall-technologie bedanken, waardoor de basis ongelooflijke betrouwbaarheid en precisie biedt.
De draaihoek is met 900° vrij standaard, wat ik voor de meeste situaties voldoende vind.
Om de basis op de juiste temperatuur te houden, zelfs tijdens intensieve gamingsessies, is de basis uitgerust met twee vrij grote ventilatoren (links en achter) en een enorm koellichaam op de motor.
Een functie van Fanatec Clubsport V2.5 die ik erg leuk vind, is de ondersteuning voor vibratiemotoren. Je hebt natuurlijk wel een stuur nodig dat deze optie ondersteunt!
Bouw en ontwerp
Op het uiterlijk en de bouwkwaliteit van de Fanatec ClubSport V2.5 basis kan ik echt niets aanmerken. Hij is voornamelijk gemaakt van CNC-bewerkte aluminium onderdelen, wat hem een eersteklas uitstraling geeft. En ik vind ook dat hij een meer dan behoorlijk gewicht heeft, waardoor hij heel luxe aanvoelt (ik associeer gewicht met kwaliteit, vraag me niet waarom!), hoewel hij daardoor ook minder snel trilt.
Qua componenten maakt de ClubSport gebruik van dezelfde interne componenten als de basis CSL Elite, maar hij biedt meer koppel omdat de motor beter wordt benut.
Omdat de Fanatec ClubSport V2.5 eenriemaandrijving gebruikt, produceert de motor behoorlijk wat warmte. Dit is waar de twee interne ventilatoren en het grote koellichaam om de hoek komen kijken.
Na een lange sessie hoor je de ventilatoren draaien. Ik begrijp dat dit sommige mensen stoort, maar persoonlijk vond ik het niet zo storend, plus dat de basis erg snel afkoelt.

Sensaties tijdens het spelen
Ik heb de ClubSport V2.5 kunnen testen met onder andere rFactor 2, RaceRoom, F1 2019 en F1 2020 en de basis maakte in alle games een uitstekende indruk op me. Ik heb geen kritiek op de overdracht van forcefeedbackeffecten; integendeel, ik was echt onder de indruk van de prestaties.
Ik denk dat ik het meest verrast was door de kracht en precisie van de force feedback. Terwijl ik soms vind dat de CSL Elite basis wat zacht en minder direct kan zijn, voel je met de Fanatec ClubSport V2.5 basis veel meer details op het circuit. Het is onmogelijk om hobbels of oneffenheden in de weg te missen, je voelt alles!
Ik was ook erg te spreken over de nieuwe Advanced Drift-modus , die spelers een uitzonderlijke rijervaring biedt. Het heeft nu een natuurlijke demper om oscillatie te voorkomen, wat op zijn beurt het stuur versnelt, waardoor we hogere snelheden kunnen bereiken en een betere controle hebben.
Aanpassingen in overvloed
Ik wil graag iets zeggen over de aanpassingsmogelijkheden van de Fanatec ClubSport V2.5 basis, die ik echt fantastisch vond.
Om je een idee te geven: je kunt de intensiteit van de trillingen in het stuur aanpassen, ABS-trillingen simuleren, de sensatie van force feedback aanpassen door de veer te veranderen, maar ook de dempingseffecten…
En je kunt zelfs het stuurwiel tijdens het spelen verwisselen, dankzij het QuickRelease-systeem van Fanatec, dat echt cool is om te gebruiken.
Bovendien vermindert de nieuwe Drift-modus die ik eerder noemde de mechanische weerstand en kan het stuurwiel dat je gebruikt vrijer draaien, net als in een rallyauto.
Wat ik ook geweldig vond aan Fanatec ClubSport V2.5, en wat het volgens mij onderscheidt van andere stuurwielbasissen, is dathet de mogelijkheid biedt om het systeem te updaten met nieuwe firmware en ook om tot 5 stuurwielconfiguraties op te slaan.
Dit betekent dat je snel een volledig aanpasbare setup kunt selecteren voor elk spel dat je speelt, wat veel tijd bespaart en ik vond dat het zelfs mijn race-ervaring hielp verbeteren.
Compatibiliteit
Wat compatibiliteit betreft, is het Fanatec ClubSport V2.5 basisstation volledig plug-and-play met de PC zodra je het uit de doos haalt. Het werkt ook met alle versies van Xbox consoles, maar je moet wel een Xbox-compatibel Fanatec stuur gebruiken.
Helaas werkt dit niet op PlayStation, welk stuur je ook gebruikt!
Wat betreft de compatibiliteit met stuurwielen, met het QuickRelease systeem kun je het gebruiken met alle Fanatec stuurwielen, maar het is ook compatibel met alle andere producten inhet ecosysteem van het merk.
De ClubSport V2.5 basis heeft zelfs het voordeel dat hij compatibel is met een aantal concurrerende stuurwielmodellen (Thrustmaster of Logitech, bijvoorbeeld).
Waar voor je geld
De Fanatec ClubSport V2.5 basis is niet bepaald aan de onderkant van de prijsschaal, maar vergeleken met andere modellen op de markt is hij nog steeds behoorlijk betaalbaar.
In ruil daarvoor biedt het veel voordelen en functies, en het is een model dat ik ideaal vind voor een beginnersconfiguratie.
Voor wat hij te bieden heeft, biedt de ClubSport V2.5 veel waar voor je geld.
Het slechte nieuws? Ik wens je veel geluk met het vinden van een nieuwe… Fanatec heeft besloten te stoppen met de productie ervan, wat ik een grove fout vind. Met een beetje geluk kun je altijd een tweedehands exemplaar in goede staat vinden.

Mijn oordeel
Ik ben echt niet teleurgesteld, de Fanatec ClubSport V2.5 basis is de basis die alle Simracers ooit in huis zouden moeten hebben. Voor mij is het een must-have model. Ook al is de nieuwe prijs vrij hoog, we kunnen Fanatec prijzen voor het geweldige werk dat ze hebben verricht door ons voor deze prijs een basis van een hoog kwaliteitsniveau te bieden, die zeer goede spelsensaties biedt.
0 reacties