De Fanatec CSL Elite WRC in enkele woorden

Voordelen en nadelen
✅ Stevige constructie met aluminium
✅ Rond stuurwiel met uitstekende afwerking
✅ Hoogwaardige materialen
❌ QR1 Lite kunststof zorgt voor een beetje speling
ㅤ
Sim-racen is niet langer een discipline die wordt gedomineerd door coureurs die hun vaardigheden willen verbeteren op speciale podia of circuits. Steeds meer gamers stappen in het spel om te genieten van een zeer populaire motorsport, maar wel een met zeer hoge gebruikskosten.
Ik vertel je niets nieuws als ik zeg dat racen, ongeacht de motorsportdiscipline, duur is, heel duur zelfs. Een simpele circuitdag op een circuit zal je bankrekening met minstens €500-600 doen krimpen, en dan heb ik het nog niet eens over de slijtage van de auto en de kosten die daarna komen (motorolie verversen, remblokken en banden vervangen, en de hele mikmak).
Als gevolg daarvan is simracen een haalbare optie, ook al blijft het een vrij dure discipline, vooral als je een kwaliteitssetup met eersteklas randapparatuur wilt. Behalve dat een volledige Fanatec setup je een arm en een been kost, vooral als je kiest uit de ClubSport en Podium assortimenten, maar het zal een eenmalige aankoop zijn, geen terugkerende uitgave.
Nu we het toch over Fanatec configuraties hebben, de Duitse fabrikant van sim-race randapparatuur heeft een aantal wielen in zijn catalogus, waaronder een uit de CSL serie: de CSL Elite WRC. Wat mij betreft een erg mooi stuur, en we gaan er in dit artikel dieper op in.
Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel
- Rond wiel met een diameter van 30 cm
- Echte alcantara afwerking rond het stuurwiel
- Oranje stiksels voor een geweldig effect
- Grote aluminium peddels achter
- Structuur van geborsteld aluminium
- Integratie van een klein LED-scherm bovenaan het stuurwiel
- Volledige besturing met Xbox-knoppen
- Compatibel met PC, Playstation en Xbox
Ontwerp van de CSL Elite WRC
Bij het ontwerp van de CSL Elite WRC draaide Fanatec er niet omheen: de fabrikant gebruikte het ontwerp van een WRC-stuur, met een aluminium structuur en alcantara rond het stuur.
Aan de voorkant is het vrij minimalistisch, met het Fanatec logo erboven, het WRC logo in het midden en een bandenmarkering onderaan. Het ziet er geweldig uit, vooral met de oranje stiksels op het alcantara. De bedieningselementen zitten verspreid langs de zijkanten, waardoor ze gemakkelijk bereikbaar zijn zonder dat je je handen van het stuur hoeft te halen.
Aan de achterkant zitten twee grote peddels in fel oranje. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar ik vind dat het hem karakter geeft, ook al geef ik de voorkeur aan de eerder effen wielen.

Assemblage op maat
De CSL Elite WRC wordt gemonteerd via zijn QR1 Lite aan de achterkant, en vrijwel alle Fanatec stuurpennen zullen geschikt zijn voor dit stuur, op voorwaarde dat je de juiste QR Base Side hebt. Als je het nog niet gehoord hebt, ongeveer 2 maanden geleden heeft de Duitse fabrikant een nieuwe Quick Release uitgebracht met de naam QR2. Het montagesysteem is aanzienlijk geëvolueerd, met een meer rechthoekige vorm die de speling van het vliegwiel op de aandrijfas minimaliseert, vooral met de plastic QR Wheel Side.
Maar daar gaat het niet om. Je kunt dit wiel op vrijwel alle Fanatec-voeten monteren, zoals ik net al zei, en de bediening is eenvoudig: je hebt een ring op de QR, je trekt eraan en monteert het wiel op de voet, let op de verbindingspennen.
Productie en afwerking
Ook al maakt de CSL Elite WRC deel uit van het instapmodel van Fanatecs CSL-reeks, de kwaliteit is er. Je krijgt geborsteld aluminium voor de stuurwielstructuur en echt alcantara voor de stuurwielrand. Het is gewoon mooi, en vooral erg premium als je het mij vraagt.
Bij nadere inspectie heb ik geen fabricagefouten opgemerkt en de afwerking is precies goed. Je voelt dat Fanatecs ervaring goed vertegenwoordigd is op dit stuur wanneer je het oppakt. Het enige kleine smetje op dit bijna perfecte plaatje is de plastic QR1 Lite. Dit kleine onderdeel is zeker goed gemaakt en ook goed afgewerkt, maar het is niet opgewassen tegen zijn taak met een stuur als dit, en daar kom ik hieronder op terug als ik het heb over het gevoel van de game.
Omgaan met het wiel
Zoals bij zowat alle Fanatec-wielen is de ergonomie van de CSL Elite WRC gewoon uitstekend, met bedieningselementen die oordeelkundig geplaatst zijn zodat ze binnen handbereik van je vingers liggen, 2 grote peddels die gemakkelijk toegankelijk zijn bij speciale gelegenheden en een klein scherm dat je informatie geeft die weliswaar beperkt, maar eerlijk gezegd nuttig is.
Aangezien het stuur een diameter van 30 cm heeft, zul je niet veel moeite hebben om eraan te wennen, want het is min of meer wat je op een autostuur zou vinden. Het alcantara voelt uitstekend aan en geeft je handen een eersteklas gevoel. Bovendien is het alcantara dat Fanatec gebruikt voor het CSL Elite WRC-stuurwiel van zeer hoge kwaliteit, en je zult niet echt handschoenen nodig hebben om ermee te rijden.
Zoals ik al zei, zijn de bedieningselementen goed bereikbaar, net als de grote peddels aan de achterkant. Je moet er wel rekening mee houden dat dit stuur een beetje zwaar is, met een gewicht van 2,1 kg.
Sensaties tijdens het spelen
De CSL Elite WRC is nog steeds een heel goed stuur voor touring, rally of gewoon semi-arcade/simulatie sim-racing titels. Qua gevoel hangt het allemaal af van je Fanatec-basis.
In combinatie met een 5nm CSL DD is het stuur echt heel goed, met een beetje speling als je hard gaat met de kracht die erop wordt uitgeoefend. Overigens raad ik alle racers aan om niet meer dan 5 nm koppel te gebruiken met Fanatec wielen met de plastic QR1 Lite.
Aan de andere kant, als je de CSL Elite WRC op een 8nm CSL DD zet, zal de speling groter zijn en zul je zelfs een paar keer loskomen van het stuur als je handen zwaar genoeg zijn in de bochten of wanneer de basis een flinke stoot naar je gooit bij het verlaten van het circuit of tijdens hobbels.
Voor de rest voelt de CSL Elite WRC erg solide aan in je handen, en je voelt geen enkele flex zoals je die op sommige goedkope stuurwielen vindt. De besturing is uitstekend ingedeeld en zeer gemakkelijk te bereiken op speciale podia of op het circuit. De grootte van de peddels maakt ze een plezier om te gebruiken en het alcantara is premium, meer niet.

Compatibiliteit van de CSL Elite WRC
Het stuur wordt standaard geleverd met Xbox-bediening, waardoor het compatibel is met Microsoft consoles en het PC-platform. Het Playstation-logo is echter te vinden op de CSL Elite WRC informatiepagina en dit stuur is alleen compatibel met Sony consoles als je een specifieke basis hebt.
Wat sim-racing titels betreft, betekent de aanduiding WRC gewoon dat het een officiële licentie heeft van het World Rally Championship. Dat betekent niet dat het stuur alleen gebruikt kan worden in Dirt Rally en dergelijke. Je kunt dit stuur ook gebruiken in titels als Forza Motorsport, Asseto Corsa of iRacing.
Waar voor je geld
Op de Fanatec website staat de CSL Elite WRC voor €200, en eerlijk gezegd is dat wat mij betreft een heel goede prijs. Vergeet niet dat je een stuur krijgt met geborsteld aluminium, alcantara en een fijne afwerking, allemaal in zwart met oranje stiksels die gewoonweg prachtig zijn.
Voor deze prijs vind je niets beters in de Fanatec catalogus, omdat het een erg mooi stuurwiel is en vooral eentje dat helemaal rond is. Ja, de QR1 Lite is een beetje een head-turner, maar je kunt hem ruilen voor €50 en het enige stuurwiel dat kan wedijveren met de CSL Elite WRC kost €100 meer.
Mijn oordeel over de CSL Elite WRC van Fanatec
Fanatec is een merk dat ik erg waardeer in sim-racing, omdat je het gevoel krijgt dat de fabrikant de vaardigheden heeft en altijd op zoek is naar innovatie om kwaliteitsproducten te bieden die gevaarlijk dicht bij de realiteit staan.
De CSL Elite WRC is een van Fanatec’s kwaliteitsrandapparatuur en het is een stuur dat ik iedereen die wil beginnen met sim-racen ten zeerste zou aanbevelen. Toegegeven, de QR1 Lite is niet erg solide in sommige situaties, en dat is ook niet de bedoeling want het is een instapmodel QR. Als je kiest voor een 8nm CSL DD, ga dan voor de metalen QR1 met dit stuur. Ik ben er in ieder geval voor.
0 reacties