De Fanatec GT DD Pro in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Bundel compleet met basis, stuur en pedalen
✅ Basis Direct Drive beschikbaar in 2 vermogens (5 en 8 nm)
✅ RevLED op het stuur
✅ Zeer goed gevoel in de game
✅ Basis compatibel met alle platforms
❌ Materialen stuurwiel vrij goedkoop
ㅤ
Steeds meer spelers in de sim-racebranche gaan partnerschappen aan met videogamefranchises. De reden hiervoor is dat racers, vooral op consoles, veel meer geneigd zijn om een sim-racing set-up te kopen als het een ‘limited edition’ is. Een concreet voorbeeld is de Fanatec GT DD Prodat is een stuur + voet + pedalen bundel onder officiële Gran Turismo licentie.
Het moet gezegd worden dat deze licentie, Gran Turismo, sinds het debuut in de jaren 90 op de eerste Playstation een droom is voor veel sim-racers. Vandaag de dag is het nog steeds een onmisbare racegame voor consoles, en daarom heeft Fanatec ervoor gekozen om Sony te koppelen aan de GT DD Pro.
In wat volgt ga ik je kennis laten maken met deze bundel, die overigens compleet is, met een stuur, een 5 of 8 nm basis (afhankelijk van je keuze) en een pedalboard. Ik vertel je over de sterke en zwakke punten en geef je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Bundel met basis, stuur en pedalen
- Verkrijgbaar in 2 koppelversies: 5 en 8 nm (met boost-kit)
- 28 cm diameter wiel
- RevLED op het stuur
- Compatibel met alle platforms (de basis tenminste)
- Tafel- en bureaumontagesysteem met klem
- Volledig metalen pedalen (CSL Pedalen) met 2 pedalen, verkrijgbaar in kit met 3 pedalen en Load Cell
- 11 knoppen op het stuur, met 5 richtingssticks
- Kunststof pallets
GT DD Pro-ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van de GT DD Pro. In drie woorden: het is nogal sober, zoals Fanatec-randapparatuur dat min of meer is. De GT DD Pro is in feite een bundeling van sim-raceproducten uit het hele Fanatec-assortiment. We hebben de CSL DD basis, de CSL pedalen en een specifiek Gran Turismo stuur.
Wat mij betreft ziet het stuur er goed uit, met een ontwerp dat 2 kleuren combineert: zwart en grijs. De basis is plat, met een diameter van 28 cm, wat een beetje klein is naar mijn smaak, omdat ik stuurwielen gewend ben die iets groter zijn (meestal 30 cm). In het midden van het stuur staat het Gran Turismo®-logo, met een RevLEd er net boven.
De knoppen zijn gerangschikt op een manier die erg geïnspireerd is op raceauto’s, met een uitstekende ergonomie. Je kunt alle knoppen gemakkelijk bereiken zonder je handen van het stuur te halen.

Assemblage op maat
De GT DD Pro wordt geleverd met een klem die het eenvoudig maakt om hem op een tafel of bureau te monteren. Plaats gewoon de klem en draai de schroef aan de onderkant vast. Bovendien is dit montagesysteem zeer stevig en is het bestand tegen het maximale koppel van 8 nm van de voet.
Fanatec biedt ook de mogelijkheid om de GT DD Pro rechtstreeks op een cockpit te monteren met behulp van de schroeven en montagepunten op het onderstel. Een chassis vinden dat compatibel is met Fanatec bases, in het bijzonder de CSL DD, is niet langer een probleem, aangezien het merk nu zijn eigen perfect aangepaste cockpits aanbiedt, zoals de GT Cockpit of de CSL Cockpit. Je kunt hier meer te weten komen over een aantal van hen.
Of het nu op een tafel of op een chassis is, de GT DD Pro blijft stevig op zijn plaats zitten, zelfs als je helemaal los gaat tijdens je sim-racesessies.
Productie en afwerking
Laten we overgaan naar het punt dat ik het minst goed vond aan de GT DD Pro : de bouwkwaliteit. De basis en pedalen zijn geweldig. Deze twee apparaten gebruiken metaal voor hun structuur, het is zeer goed afgewerkt en riekt naar een premium product.
Dat geldt echter niet voor het stuurwiel. De GT DD Pro is vrij scherp geprijsd en daarvoor moesten offers worden gebracht. En met opoffering bedoel ik gebruik. plastic. Het GT DD Pro-stuur is gemaakt van plastic en is meer gericht op console racers. Hoewel het goed gemaakt is, voelt het een beetje goedkoop aan, en we zijn dit gevoel niet echt gewend van Fanatec-stuurwielen.
De peddels zijn niet bepaald uitstekend en je voelt het hele stuur bewegen als je er een bepaalde kracht op uitoefent. Fanatec kennende moet Sony de richtlijnen voor het GT DD Pro-stuur hebben bepaald.
Aan de slag met de bundel
De ergonomie van de GT DD Pro is uitstekend. De knoppen zitten binnen handbereik van je vingers en het stuurwiel ligt goed in de hand. Het stuur is een beetje klein (28 cm), maar je went er snel aan.
De QR1 Lite is nog steeds heel gemakkelijk te gebruiken, maar vergeet niet dat hij van plastic is en dus een paar graden speling zal hebben. Het valt wel mee met de 5nm versie en na een tijdje raak je er ook aan gewend. Het goede nieuws is dat het nu mogelijk is om te kiezen voor QR2, wat een robuustere verbinding biedt zonder speling voor een nog meeslependere rijervaring.
Wat de pedalen betreft, de CSL pedalen zijn gemaakt van metaal en zijn ook gemakkelijk te hanteren. Je kunt de positie van de pedalen aanpassen aan je rijstijl. Dat is wat mij betreft een groot pluspunt.
Sensaties tijdens het spelen
Zoals alle Fanatec CSL DD bases levert de GT DD Pro een uitstekende game-ervaring, of je nu kiest voor de 5 of 8 nm versie, hoewel ik voor de laatste ben. De force feedback is uitstekend gebalanceerd, ongeacht de titel die je voor je hebt.
De enige noemenswaardige zwakte van de GT DD Pro is de plastic QR1 Lite. Bij de 5 nm-versie is het niet zo opdringerig, maar bij de 8 nm-versie voel je het wel. Gelukkig kun je nu direct kiezen voor de QR2, die een stijvere, spelingsvrije verbinding biedt voor een optimale rijervaring. Als je voor de 8nm versie kiest, raad ik je sterk aan om voor deze optie te gaan, die veel efficiënter is dan de metalen QR die vroeger ongeveer honderd euro meer kostte.
Voor de rest is het nauwkeurig, het onderstel communiceert heel goed over alles wat de auto voor je doet en je voelt trillingen, steenslag, gripverlies enzovoort. Het is verbazingwekkend om te zien dat een kleine basis zoveel rijsensaties biedt, vooral als je afkomstig bent van een tandwiel- of riemaandrijving.
Wat de pedalen betreft, de CSL pedalen zijn vrij basic, maar bieden toch een vrij goed gevoel. Het goede is dat je ze kunt upgraden met een Load Cell-kit, waardoor ze veel beter aanvoelen.

Compatibiliteit met GT DD Pro
Op papier is de GT DD Pro een Fanatec-stuur dat compatibel is met de PS5 en PS4, althans dat is het stuur. Maar de kracht van Fanatec ligt in zijn ecosysteem en je kunt de basis op alle platformen gebruiken.
Het GT DD Pro-wiel verwissel je gemakkelijk met de Quick Release, zodat je een ruime keuze hebt aan wielen uit de hele Fanatec-catalogus.
Waar voor je geld
Deze bundel is duidelijk betaalbaar, met prijzen van €700 en €850 voor respectievelijk de 5nm en 8nm versies. In Direct Drive en met de ervaring van Fanatec valt de concurrentie in het niet, zeker voor deze prijzen. Toegegeven, het is niet de goedkoopste, maar je zult moeite hebben om iets beters te vinden voor €700 in Direct Drive en als complete bundel.
De GT DD Pro heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, alleen de materialen van het stuur (voornamelijk plastic) houden hem tegen om uitstekend te zijn. Voor deze prijs krijg je een van de beste, zo niet de beste, Direct Drive-basis op dit vermogensniveau, een goed stuur (met een ietwat goedkoop effect) en een fatsoenlijk crankstel, dat het werk heel goed doet.
Mijn oordeel over de GT DD Pro van Fanatec
Ik ben een fan van de randapparatuur van Fanatec en de GT DD Pro is opnieuw een succes. Met deze bundel kunnen liefhebbers en fans van sim-racen genieten van een aantal uitstekende racesessies, terwijl ze de tijden en niet hun bankrekening omver blazen.
Als je de GT DD Pro overweegt, die ik overigens ten zeerste aanbeveel, raad ik je aan deze te kopen met Fanatec’s QR2, vooral met de 8nm versie van de bundel. En als je nieuwsgierig bent of gewoon niet tevreden, laat ik je de 6 beste stuurwielen voor Sim Racing ontdekken op 2025 door hier te klikken.
0 reacties