Selecteer een pagina
Le QR2 Lite, Standard et pro de Fanatec pour le Sim Racing est disponible

Fanatec heeft net zijn nieuwe QR2 uitgebracht!

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Het werd tijd dat Fanatec met een update, of beter gezegd een nieuwe versie, kwam van zijn legendarische Quick Release QR1, die al een tijdje op de markt is en zijn leeftijd gruwelijk laat zien.

Het QR-systeem van Fanatec is erg populair in de wereld van sim-racing. Dit QR-systeem, dat exclusief wordt gebruikt op de producten van de Duitse fabrikant, presteert goed in zijn metalen versie, tot op zekere hoogte natuurlijk, is gemakkelijk te gebruiken om snel van wiel te wisselen en is relatief goedkoop als je een upgrade wilt.

Maar zoals alles laat de tijd ons de tekortkomingen zien van de beste producten die we bezitten, of beter gezegd hun beperkingen. En met de komst van Direct Drive-onderstellen die meer dan 20 nm koppel ontwikkelen, bleek de QR1 in bepaalde situaties al snel niet meer op zijn taak berekend.

We wachten al een tijdje op de nieuwe QR van Fanatec, vooral nadat het merk ons eind 2022 zijn QR2 prototype voorstelde. Bijna een jaar later hebben we eindelijk de definitieve versie van de QR2 in drie smaken: de QR2 Lite, de QR2 en de QR2 Pro.

De verschillende versies van Fanatecs QR2

De QR2 Lite van Fanatec is eindelijk verkrijgbaar
Fanatecs QR2 Standard is eindelijk verkrijgbaar
De QR2 Pro van Fanatec is eindelijk verkrijgbaar

Net als zijn voorganger is de QR2 verkrijgbaar in verschillende versies. De Lite versie in koolstofvezelversterkt kunststofcomposiet, de standaard versie in geslepen aluminium en de Pro versie in CNC-bewerkt aluminium.

De QR2 Lite is ontworpen voor racers met een budget en zal uiteindelijk op alle instapsturen van CSL zitten. Door de kunststof structuur is het lichtgewicht en goedkoop, en de koolstofvezel geeft het veel meer stijfheid tijdens het racen. Je voelt niet zoveel beweging als met de versie die het vervangt.

De standaard QR2 is gemaakt van geslepen aluminium, waardoor hij sterk en stijf is en vrijwel geen buiging geeft op de basis, zelfs als je hard op het stuur gaat. Deze QR is perfect voor alle ClubSport en Podium stuurwielen en is ook compatibel met die uit het CSL-assortiment.

De QR2 Pro is de ultieme versie van Fanatecs QR. Deze QR is rechtstreeks ontworpen uit een blok CNC-bewerkt aluminium, is ultrastevig, heeft een design dat zwart en goud combineert en is zelfs FIA-gecertificeerd voor gebruik in de autosport. Dit betekent dat je met de QR2 Pro thuis simracesessies kan doen en je stuur en QR kan meenemen en op je auto zetten voor circuitdagen, wat ronduit briljant is.

De nieuwe Base-Side die wordt geleverd met QR2’s

Fanatecs QR2 Base-Side Type-C is eindelijk verkrijgbaar
Fanatecs QR2 Base-Side Type-M is eindelijk verkrijgbaar

De QR1’s van Fanatec waren onderdeel van twee echte componenten: je had de Wheel-Side, dat is de QR die vastzit aan het stuur of wiel, en je had de Base-Side, die vastzit aan de aandrijfas van de Direct Drive motor.

De oude Base-Sides waren rond met een kogel- en mofbevestigingssysteem waarmee het vliegwiel aan de basis kon worden gekoppeld terwijl beweging en buiging werden geminimaliseerd. Ik moet zeggen dat dit systeem behoorlijk goed is, eenvoudig te installeren en behoorlijk solide als het koppel binnen de perken blijft. Maar als je DD2-bases hebt met 25 nm koppel, toont deze QR al snel zijn grenzen.

Voor de nieuwe QR2 heeft Fanatec gekozen voor een andere aanpak, geïnspireerd door concurrenten zoals Simucube en anderen. Het basisdeel, dat op de aandrijfas wordt gemonteerd, is nu vrij rechthoekig van vorm, met inkepingen aan de achterkant voor bevestigingslipjes. Voorbij zijn de dagen van de kogels, waar na verloop van tijd een zekere speling ontstond naarmate de onderdelen versleten. Nu heb je twee ‘rechthoekige’ delen die elkaar raken en bij elkaar blijven. Het resultaat is verrassend, met vrijwel geen buiging op de aandrijfas, behalve bij de Lite versie, maar dat is te verwachten gezien de plastic structuur. Toch beweegt hij niet zoveel, zeker niet met een basis die minder dan 8 nm koppel levert.

Er zijn 2 van deze nieuwe Base-Sides, met een versie voor de Fanatec basissen. We hebben dus een Type-C Base-Side voor CSL DD bases en een Type-M Base-Side voor Podium DD bases.

QR2 compatibiliteit

De nieuwe QR2’s zijn dus compatibel met alle Fanatec productreeksen, of het nu CSL, ClubSport of Podium is, en dat geldt zowel voor de shuttlecocks als de bases. Er is slechts één punt dat het vermelden waard is: voor CSL DD bases ben je verplicht om Base-Side Type-C te gebruiken, en Type-M voor Podium DD bases.

Het monteren van de QR2 Wheel-Side is heel eenvoudig: verwijder gewoon de oude QR1 en monteer de nieuwe met behulp van de schroeven. Voor de basis is het eenvoudig voor de CSL DD en Podium DD2 bases, en een beetje moeilijk voor de Podium DD1. Maar het is nog steeds eenvoudig te doen en het zou je niet meer dan 15 minuten moeten kosten als je een beetje vindingrijk bent.

Prijzen en beschikbaarheid van de nieuwe QR2’s

De genoemde prijzen komen rechtstreeks van Fanatec en we hebben een QR2 Lite voor €60, een QR2 voor €100 en de Pro voor €200 voor de Wheel-Side. Voor de Base-Side kost de Type-C €70 en de Type-M €150. Het prijsverschil komt door de gebruikte materialen: voor de Type-C wordt geslepen aluminium gebruikt, terwijl voor de Type-M Billet aluminium wordt gebruikt dat met CNC-machines is bewerkt.

Kijk voor de beschikbaarheid op de Fanatec website. Op het moment van schrijven zijn alleen de Wheel-Side QRs op voorraad, wat duidt op een grote vraag vanuit de sim-racing gemeenschap.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *