De Fanatec Porsche 911 GT3 R in enkele woorden

Voordelen en nadelen
✅ Officieel Porsche 911 GT3 stuurwiel replica
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Hoogwaardige materialen
✅ Verkrijgbaar in verschillende configuraties
❌ Vrij hoge prijs, vooral in full-option configuratie
ㅤ
Het spreekt voor zich dat al deze motorsportdisciplines hun sterke en zwakke punten hebben, net als de bijbehorende set-ups. Een set-up voor rallyraces is bijvoorbeeld in principe hetzelfde als een set-up voor GT3, maar heeft wel randapparatuur die specifiek is voor die discipline, zoals een handrem en een versnellingspook.
Dit geldt ook voor andere randapparatuur voor sim-racing, zoals stuurwielen. Elke discipline zal min of meer één specifiek stuur hebben, waarvan vorm en functie verschillen van die van de anderen. Laat je niet misleiden; het stuur zal altijd identiek blijven in zijn basisversie, maar er zullen nog steeds verschillen zijn in functionaliteit.
Over verschillende wielen gesproken, Fanatec heeft er meer dan twintig in zijn catalogus voor sim-racing. Daaronder is de Porsche 911 GT3, een officiële replica van een stuurwiel van het legendarische Duitse supercarmerk. In wat volgt bekijken we dit apparaat van dichtbij en geven we je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel
- Stuur met vlakke onderkant in leder of alcantara
- Officieel Porsche wiel replica
- 32 cm diameter met eersteklas materialen
- Alleen verkrijgbaar als wiel, met knopennaaf en uithoudingsmodule
- Compatibel met Xbox, Playstation en PC (afhankelijk van configuratie)
Ontwerp van de Porshe 911
Ik ga er niet omheen draaien om het ontwerp van het Fanatec Porsche 911 stuurwiel te beschrijven: het is subliem, tot in het kleinste detail. Van het Porsche logo in het midden, tot het alcantara of leder rond de rand, tot de geanodiseerde aluminium structuur; het is gewoon schitterend.
Het stuur is erg minimalistisch als je het alleen bekijkt, met een platte onderkant en zeer hoogwaardige materialen voor de constructie. Als je de uithoudingsmodule en de knopnaaf toevoegt, verandert het stuur in iets dat rechtstreeks uit de cockpit van een Porsche 911 GT3 R komt. Het is nog steeds flitsend, maar niet te flitsend, want alle knoppen op de uithoudingsmodule zijn in racestijl en dat geeft het karakter.

Assemblage op maat
Het Porsche 911 stuurwiel wordt gemonteerd via de universele naaf uit het Podium-gamma, waaronder de metalen QR1, of via een knoppennaaf van Fanatec. In beide gevallen wordt het stuurwiel bevestigd aan een Fanatec basis via de QR1 of QR2, afhankelijk van je basis en je keuzes.
De bediening is heel eenvoudig, zoals bij vrijwel alle Fanatec-stuurwielen: je trekt aan een soort ring op de Quick Release, lijnt het stuur uit en let daarbij goed op de verbindingspennen, plaatst het stuur voorzichtig en laat de ring los. Eenvoudig, nietwaar? Je moet alleen voorzichtig zijn met de pinnen, want de kans is groot dat je ze verbuigt als je blindelings naar binnen gaat.
Productie en afwerking
De Porsche 911 is gemaakt van geanodiseerd aluminium en leer of alcantara rond het stuurwiel. Het is erg hoogwaardig en je zou denken dat dit stuur letterlijk uit een Porsche is gehaald en te koop is aangeboden op de Fanatec website.
Het stiksel heeft dezelfde kleur als het gebruikte materiaal en er zit een rode of gele band aan de bovenkant van het stuur. Het is erg mooi, moet ik zeggen, en de kwaliteit is prima. Wat betreft de endurance module en de knoppennaaf is de bouwkwaliteit ook erg goed, vooral voor de endurance module en de koolstofvezel peddels aan de achterkant.
Over het geheel genomen is dit stuurwiel uitstekend gemaakt, met aandacht voor detail in elk opzicht.
Omgaan met het wiel
Ten eerste heeft de Porsche 911 een platte bodem, met een diameter van 32 cm. Dat is een beetje groter dan de auto’s die we elke dag zien, en ik weet het niet zeker over Porsches omdat ik nog niet het voorrecht heb gehad om er voet in te zetten.
Desalniettemin voelt het stuur van Fanatec uitstekend aan, of het nu in de lederen of alcantara versie is, en je zult helemaal geen handschoenen nodig hebben als je van plan bent om er lange sim-racesessies mee te doen. Natuurlijk staat alcantara bekend als een nogal kwetsbaar materiaal, vooral als je zweethanden krijgt, dus ik raad je sterk aan om voor de lederen versie te kiezen als dat het geval is. Bovendien kun je beide sturen op dezelfde manier configureren, met alles van modules tot naven.
Qua gewicht weegt de Porsche 911 in zijn eentje minder dan een kilo (825 gram om precies te zijn), en als je het als volledige optie neemt, komt dat neer op bijna 2,2 kg op de weegschaal. Gelukkig voor ons heeft Fanatec dit stuur standaard uitgerust met de metalen QR1, wat geen gewichtsproblemen zou moeten opleveren voor de basisaandrijfas.
Sensaties tijdens het spelen
Eerst en vooral is de Fanatec Porsche 911 geen stuur dat je moet koppelen aan een CSL DD 5 of 8 nm. Het is een premium stuur om te gebruiken met een premium basis, of op zijn minst een ClubSport DD. Het is waar dat de Porsche 911 in zijn ‘naakte’ versie op een CSL DD kan worden gezet omdat het nog geen 900 gram weegt, maar anders is het stuur met volledige optie te zwaar voor de bases met laag vermogen van Fanatec.
Wat de sensaties in de game betreft, is het pure gelukzaligheid. De ergonomie van de uithoudingsmodule is gewoon uitstekend, met veel uitstekend geplaatste knoppen, een groot scherm waarop essentiële gegevens worden weergegeven en 2 of 6 peddels aan de achterkant, afhankelijk van je configuratie, voor launch control en de rest.
Het stuurwiel alleen is erg licht en je voelt het gewicht nauwelijks in je hand. Maar in full-option configuratie met de uithoudingsmodule en knoppennaaf, plus de QR, klimt het gewicht al snel naar meer dan 2 kg. Daarom moet je de Porsche 911 koppelen aan een krachtig onderstel.
In je handen ligt dit stuur stevig dankzij de geanodiseerde aluminium structuur, die geen enkele beweging of verbuiging toelaat. Bovendien is bij de QR1 Podiumnaaf de verbinding tussen het wiel en de basis een van de sterkste die je bij Fanatec kunt vinden. De Porsche 911 is een fantastisch wiel voor fans van enduranceraces, waar het duidelijk zijn sterke punten zal tonen.

Compatibiliteit van de Porsche 911 GT3 R
De stuurvoeten van Fanatec zijn volledig compatibel met dit stuur, van de CSL DD tot de Podium DD, en niet te vergeten de ClubSport DD als je de nieuwe QR2 hebt.
Qua platform zijn er 3 versies van dit stuurwiel:
- Een eenvoudig wiel, met helemaal niets om het aan vast te maken
- Een wiel met uithoudingsmodule, 6 peddels en Podium Hub voor PC en Playstation
- Een stuur met de endurance module en de ClubSport hub voor PC, Xbox en Playstation.
Elk stuur is echter afhankelijk van de basis waarop het is geïnstalleerd, net als de sim-racingtitels, omdat ze niet allemaal duurspecifieke besturingen ondersteunen.
Waar voor je geld
De Porsche 911 heeft dus 3 verschillende prijzen: €150 voor het enkele stuur, €550 voor het Xbox/PC/Playstation stuur en €580 voor het PC/Playstation stuur. Het is natuurlijk nog steeds duur, maar het is nog steeds een uitstekend stuur dat wat mij betreft onverslaanbare waar voor zijn geld biedt.
Mijn oordeel over de Fanatec Porsche 911 GT3 R
De Fanatec Porsche 911 is simpelweg een van de beste stuurwielen die de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur aanbiedt voor racers die op zoek zijn naar een stuur waarmee ze min of meer alles kunnen doen. De bouwkwaliteit is in elk opzicht meer dan eersteklas en de mate van onderdompeling die je ermee krijgt komt gevaarlijk dicht bij de werkelijkheid.
Ook al is de vraagprijs van Fanatec moeilijk te overtreffen (€580 full option), het is nog steeds een geweldig stuur om in je setup te hebben. Als je het kunt betalen, koop het dan meteen. Zo niet, dan raad ik je aan om het stuur alleen te kopen en daarna de modules toe te voegen.
0 reacties