De Fanatec Porsche Vision GT in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Stuur replica van het Porsche prototype op Gran Turismo
✅ Goede afwerking en bouwkwaliteit
✅ Aluminium structuur
✅ Tactaris rondom
❌ Gebruik van kunststof op vrijwel alle zichtbare delen
Na de overname van Fanatec door Corsair doet de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur het bijzonder goed op de wereldmarkt. De producten zijn verkrijgbaar en het merk heeft zelfs nieuwe apparatuur uitgebracht, waaronder stuurwielen en een vervanger voor de legendarische Handbrake V1.5, de Clubsport Handbrake V2.
Verschillende merken hebben echter geprofiteerd van de afwezigheid van Fanatec, of in ieder geval van het gebrek aan nieuwe producten in de catalogus, om marktaandeel te winnen, met name Moza Racing. In een paar jaar tijd, voornamelijk gevoed door het feit dat de meerderheid van de wereldbevolking zich binnen 4 muren ophield vanwege een pandemie, won Moza terrein op Fanatec.
Maar dat staat op het punt te veranderen, want de Duitse sim-racegigant is vastbesloten om zijn leidende positie terug te winnen. En om dat te bereiken heeft Fanatec zojuist de Vision GT gelanceerd, een stuur dat in samenwerking met Porsche is ontwikkeld voor de gelijknamige conceptcar uit Gran Turismo®. In wat volgt, bekijken we dit stuur van dichtbij.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur met Porsche-licentie voor de Vision-conceptwagen in Gran Turismo®
- Aluminium structuur
- Afgerand met Tactaris, een hoogwaardige microvezel die zacht aanvoelt en prettig is om vast te houden
- 2 aluminium en magnetische pallets
- In totaal 16 bedieningselementen op het voorpaneel, inclusief de bedieningselementen op het stuurwiel achter het centrale Porsche-logo
- Achteraan gemonteerde QR2 Lite
- 31 cm diameter met een gewicht van 2,1 kg
- Compatibel met PC en Playstation
- Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
Ontwerp van de Porshe Vision GT

Ik vind het ontwerp van de Vision GT erg prototypisch. De vorm is rechthoekig, met een diameter van 31 cm. De bovenkant van het stuur is vlak, net als de onderkant, met spaken die oplopen naar het midden van het stuur.
De rolbeugel is gemaakt van zacht aanvoelend Tactaris, met zwarte stiksels voor een geweldig effect. De bovenkant van het stuur heeft een rode metalen band en twee kleine knoppen die dicht bij je vingers zitten.
Aan de achterkant van het stuurwiel zitten twee aluminium peddels, ook zwart, heel dicht bij je handen. Helaas zijn ze niet verstelbaar, wat te verwachten is aangezien de Vision GT deel uitmaakt van het CSL-gamma. Over het geheel genomen is het stuur mooi, met zwart als belangrijkste esthetische element.
Assemblage op maat
Aangezien de Vision GT deel uitmaakt van het CSL-gamma, maakt dit stuur gebruik van de QR2 Lite voor montage op Fanatec stuurvoeten. Ondanks de volledig plastic constructie is deze nieuwe Quick Release perfect geschikt voor 5 nm en 8 nm CSL DD’s. De tekortkomingen van de oude QR worden zelfs verholpen, namelijk de speling in het midden en de flex die kan leiden tot disconnecties in het midden van de slag.
Om te monteren trek je gewoon aan de ring van de QR2, die overigens groot is, lijn je het vliegwiel uit met de basis, waarbij je erop let dat je de verbindingspennen aan de wielzijde niet beschadigt, plaats je het geheel in het mechanisme en laat je de ring los. Je hebt ook de optie om meteen door te gaan met de installatie, zonder aan de ring te trekken.
Productie en afwerking van wielen
Fanatec beweert dat de Vision GT een volledig aluminium structuur gebruikt. Op het eerste gezicht valt dat niet zo op, want het stuurwiel is omhuld met kunststof kappen.
De bouwkwaliteit is over het algemeen goed. De verschillende onderdelen waaruit dit stuur bestaat passen goed in elkaar, met uitzondering van een paar afdekkingen, vooral die op het bovenste gedeelte, die een jota uitsteken, wat vervelend kan zijn tijdens lange sim-racesessies, en daar komen we in de volgende sectie op terug.
Voor de rest heb ik geen opvallende gebreken aan dit stuur opgemerkt. Al met al is het nog steeds een Fanatec-product en het merk doet zijn best om aan zijn kwaliteitsnormen te voldoen.
Omgaan met het stuurwiel
Laten we verder gaan met de bediening van het stuur. De Vision GT heeft een diameter van 31 cm, waardoor het een vrij veelzijdig stuur is dat gemakkelijk te hanteren is. Door zijn vorm moet je het echter alleen gebruiken in GT of endurance races.
De Tactaris die de hoofdband bedekt is van goede kwaliteit en voelt zacht aan. Het is niet dik genoeg om de prijs laag te houden, maar het ligt prettig in de hand. En omdat het zeer transpiratiebestendig is, kun je het zonder handschoenen gebruiken, zelfs tijdens lange sessies.
Als er één klein puntje van comfort is, dan is het de rijpositie. Die is natuurlijk goed, maar je duimen komen terecht op het bovenste deel van het voorpaneel, waar zich een plastic afdekking bevindt, en de twee delen (afdekking en structuur) liggen niet echt gelijk. Strikt genomen is het niet beperkend, maar het is ook niet comfortabel. Ik raad je aan om handschoenen te dragen om dit te verzachten.
Voor de rest zijn de bedieningselementen goed verdeeld over het stuurwiel, of het nu gaat om peddels, knoppen of toetsen.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we eens kijken naar de sensaties die dit stuur van Fanatec en Porsche biedt.
De aluminium structuur geeft de Vision GT een zeer solide gevoel. Dit stuur wiebelt niet in de bochten, zelfs niet met een onderstel dat meer dan 5 nm koppel ontwikkelt. Dat gezegd hebbende, zou ik het niet gebruiken met bijvoorbeeld een ClubSport DD+ , omdat de QR2 Lite dan snel zijn grenzen laat zien.
Vanuit het oogpunt van het gebruik van de besturing tijdens een race, heb ik gemerkt dat het met handschoenen aan vrij gemakkelijk is om 2 middelste knoppen tegelijk in te drukken. Als je bijvoorbeeld de bovenste knop wilt gebruiken, is de kans groot dat je per ongeluk op de middelste knop drukt als je handschoenen draagt. Met blote handen gebeurt dit bijna nooit, tenzij je grote duimen hebt. Ik heb dit opgelost door de middelste knop niet in kaart te brengen, dus het probleem is opgelost.
Afgezien van dit kleine ongemak blijft de Vision GT over het algemeen goed. De peddels achter zijn magnetisch en reageren ultra responsief, waardoor het gemakkelijk is om snel en achtereenvolgens te schakelen. Bovendien is hun ‘klik’ behoorlijk luid, wat ik moet toegeven als een bron van voldoening.

Compatibiliteit Vision GT
Het productblad van de Vision GT claimt compatibiliteit met pc en Playstation, mits je de juiste basis hebt voor Sony consoles. Ik had graag Xbox-compatibiliteit gezien, maar het stuur is gebaseerd op de Porsche-conceptwagen voor Gran Turismo® en het zou er niet goed uitzien om dit stuur bruikbaar te maken voor Microsoft-consoles.
Wat het Fanatec ecosysteem betreft, kan de Vision GT gebruikt worden met alles uit de catalogus van het Duitse merk, zonder het minste probleem.
Waar voor je geld
Op dit punt moet ik zeggen dat ik enigszins verrast was. Als onderdeel van het CSL-assortiment verwachtte ik een verkoopprijs van minder dan €300,-. Nou nee, de Vision GT wordt verkocht voor €350 in de Fanatec Store.
Aan de ene kant vind ik het een beetje duur, maar aan de andere kant heb je aluminium, goed gemaakte tactiek en vooral het Porsche logo in het midden van het stuurwiel, dat ook dienst doet als knop voor toegang tot de instellingen van de basisconsole. Dus…
Mijn oordeel over het Porshe Vision GT stuur van Fanatec
Toen ik het eenmaal in handen had, en vooral nadat ik het getest had, bleek dat ik echt genoten had van mijn tijd met de Vision GT. Het is niet Fanatecs beste stuurwiel, dat is zeker, maar het is ook niet een van die ultragoedkope stuurwielen die je in de catalogus van het merk vindt, zoals de plastic stuurwielen.
Ik denk dat de Vision GT een geweldig stuur is voor fans van Porsche, conceptcars en vooral GT-races. Oh ja, gezien zijn vorm zul je het nergens anders gebruiken, dat is zeker. Behalve misschien in de enduranceracerij.
Als je een GT hebt en een mooi stuurwiel aan je collectie wilt toevoegen, is de Vision GT wat mij betreft een no-brainer. Zorg er wel voor dat je handschoenen draagt.
0 reacties