Raster MPX in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Hoogwaardig, minimalistisch stuurwielontwerp
✅ GT-stijl met uitstekende ergonomie
✅ Zeer aanpasbaar
❌ Een vrij hoge verkoopprijs
❌ Compatibiliteit beperkt tot pc-bases
Grid Engineering is een bedrijf dat al enige tijd actief is op de markt van sim-racing, maar dat voor het grootste deel onbekend is bij de gemiddelde rijder. Het moet gezegd worden dat het segment vrij specifiek is, met voornamelijk accessoires zoals dashboards, knoppenpanelen en een paar steunen voor de verschillende producten. De catalogus van Grid bevat ook een stuur dat is ontwikkeld in samenwerking met Porsche: de 911 RSR.
Deze 911 RSR is trouwens een prachtig stuur, met een enorm scherm in het midden, erg praktisch voor endurance en GT-races. Er hangt echter een stevig prijskaartje aan (€ 2.250), wat Grid niet veel goeds doet, denk ik, omdat het het aantal potentiële klanten beperkt. Alle fabrikanten van eersteklas randapparatuur voor simracen hebben goedkope onderdelen in hun catalogus. Dit is het geval bij Simagicen Fanatec en zelfs Simucube.
Dus om de verkoop te stimuleren, moest Grid met een budgetvriendelijke oplossing komen. Zeg maar hallo tegen de MPX, het gloednieuwe GT-stijl stuurwiel dat minder kost dan zijn grote broer, de 911 RSR. In wat volgt, kijken we naar zijn sim-race geloofsbrieven.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Gehele aluminium structuur
- 5 mm dik voorpaneel van koolstofvezel
- 9 ELMA encoders, 8 APEM schakelaars, 2 7-weg schakelaars en 8 verlichte knoppen (87 RGB LED’s in totaal voor de bedieningselementen)
- 4 peddels achter, 2 magnetisch en 2 analoog
- In hoogte en afstand verstelbare pallets
- QR achteraan met 6×70 mm patroon
- Compatibel met pc via 6-pins Lumberg en USB-kabel
- Compatibel met SimHub
- Diameter van 29,5 cm en gewicht van 1,7 kg
- Volledig aanpasbare besturingselementen
MPX stuurwielontwerp
Het ontwerp van de MPX is sober, vind ik, met een vrij rechthoekige vorm, een frontplaat van koolstofvezel en talloze knoppen aan de voorkant, die allemaal verlicht zijn met iets van 87 RGB LED’s voor alle knoppen.
Achteraan zit een universele QR-naaf, omringd door 4 peddels. Voor de handvatten heeft Grid siliconen als materiaal gebruikt, wat standaard is voor deze categorie en zelfs voor wedstrijden geloof ik.
De MPX is een mooi, eenvoudig stuurwiel dat het uitstekend zal doen in elke sim-racing setup. Bovendien is het grote voordeel ten opzichte van de concurrentie qua ontwerp de RGB LED-knoppen, waarmee je de kleuren kunt aanpassen.

Assemblage op maat
De MPX gebruikt een universele naaf met een 6×70 mm patroon voor zijn QR. In de doos zit een spacer van 5 cm die dienst doet als adapter als je een naaf hebt die iets anders gebruikt dan 6×70 mm.
Met deze naaf kan de MPX worden gemonteerd op vrijwel elke Direct Drive-basis die op de markt verkrijgbaar is, of het nu Simagic, Simucube, Fanatec of zelfs Moza is. De lijst is lang als het gaat om QR compatibiliteit, en de montage is supergemakkelijk om de eenvoudige reden dat elk gat in de spacer, en het grootste deel van de naaf ook, voorzien zijn van schroefdraad. Uit mijn hoofd biedt alleen de MPX dit op dit moment op de markt, en het is uitstekend voor compatibiliteit met DD-bases.
Productie en afwerking
De stuurwielstructuur is volledig gemaakt van billet aluminium, gesneden met behulp van CNC-machines. Dit betekent dat de MPX uit één blok aluminium wordt gesneden om de vorm van de structuur te evenaren. Bovendien werden er talloze tests uitgevoerd op dit stuurwiel met behulp van FEA 3D-modelleringsoplossingen om een superieure stijfheid te bereiken en tegelijkertijd het gewicht te minimaliseren.
Een 5mm koolstofvezel plaat is aangebracht op het voorpaneel om een vleugje klasse toe te voegen en het gewicht laag te houden. Op de weegschaal weegt de MPX 1,7 kg, wat nog steeds vrij zwaar is voor deze categorie, maar dat is geen nadeel zolang je een goede Direct Drive basis hebt.
De afwerking is gewoon voorbeeldig. Toegegeven, de MPX is een budgetvriendelijk stuurwiel van Grid, maar toen het werd ontworpen kende het R&D-budget geen grenzen, denk ik, en dit heeft ons een van de meest premium stuurwielen in zijn segment opgeleverd. Alles aan de MPX is perfect, van de knoppen en stickers tot de openingen.
Omgaan met het stuurwiel
De wieldiameter is 29,5 cm, wat vrij goed is voor GT racing. Het is niet te breed en niet te klein, precies de juiste balans. Wat de besturing betreft, zijn er 5 draaischakelaars op het voorpaneel, 2 op de handgrepen aan elke kant en 2 andere op de duimen, en ook 8 knoppen aan de voorkant. Aan de achterkant zitten 4 paddles en 2 Otto P9-knoppen op de wijsvinger.
De grip van de MPX is erg goed, vooral de knoppen, die erg dicht bij je vingers zitten. Zelfs de rijpositie is erg goed, met siliconen grepen die een zeer hoge mate van grip bieden zonder dat je sim-racehandschoenen nodig hebt. Het enige waar ik iets op aan te merken heb bij dit stuur is het ontbreken van een RevLED en display op het voorpaneel, wat begrijpelijk is aangezien Grid dit soort sim-racing accessoires al in haar catalogus heeft staan. Je gaat toch niet concurreren met je eigen producten?
Sensaties tijdens het spelen
Wat is de MPX waard in sim-racing? Om te beginnen kan dit nieuwe Grid-vliegwiel worden gebruikt op vrijwel elke Direct Drive-basis die op de markt is. Het beste is om het te koppelen aan een basis die meer dan 12 nm koppel ontwikkelt, en idealiter tussen 14 en 16 nm om clippen te voorkomen (het vliegwiel weegt tenslotte 1,7 kg).
Op het circuit bleek de MPX erg praktisch, vooral dankzij de aanpasbare knoppen met achtergrondverlichting. Het GT racestuur ligt goed in de hand en de knoppen zijn ook makkelijk te gebruiken. Met de siliconen grips heb je niet echt handschoenen nodig, omdat dit materiaal je handen nog steeds goed laat ademen, maar het is beter om ze te hebben, al was het maar voor de verbeterde onderdompeling.
De achterpaddels zijn 2-assig verstelbaar, iets wat ik zelden heb gezien op een sim-racestuur. Hierdoor kan elke coureur de peddels aanpassen aan zijn of haar voorkeuren, wat het gevoel in de game ten goede komt.

MPX-compatibiliteit
De MPX is compatibel met alle PC sim-racing titels die momenteel beschikbaar zijn op Steam of een ander online platform. Verbinding met de PC gaat via een Lumberg en USB kabel die aan de achterkant aan het stuur bevestigd wordt. Er wordt echter niets gezegd over compatibiliteit met consoles.
Wat Direct Drive bases betreft, is de MPX naaf compatibel met vrijwel alle bases van de grote namen in sim-racing, zoals Fanatec, Simagic, Simucube en anderen. Je zult geen problemen hebben om dit wiel te gebruiken met een DD-basis.
Waar voor je geld
Dit stuurwiel wordt momenteel verkocht voor € 1.100 op de website van Grid Engineering, in plaats van de gebruikelijke € 1.200. Toegegeven, het is duur in vergelijking met de concurrentie en het stuur mist bepaalde functies, zoals een scherm en RevLED, maar het ontwerp, de bouwkwaliteit en vooral de hoge mate van aanpassing maken het de vraagprijs waard. Wat mij betreft biedt de MPX behoorlijk waar voor zijn geld; het is niet het beste, maar ook niet het slechtste op de markt.
Mijn oordeel over het Grid MPX-stuurwiel
Er is zeker geen tekort aan GT-stijl stuurwielen op de markt, of ze nu van Simucube, Simagic, Fanatec, Moza of een ander sim-racing merk zijn. Maar de MPX heeft nog steeds een paar unieke functies, zoals RGB-bediening, verstelbare peddels, compatibiliteit met bijna alle Direct Drive bases op de markt en bovenal een zeer hoogwaardige bouwkwaliteit.
Als je gefascineerd bent door de producten van Grid Engineering en op zoek bent naar een GT-stuur dat je geen fortuin kost (ik heb het over de 911 RSR), dan is de MPX de perfecte kandidaat. Het is premium, aanpasbaar, discreet en geschikt voor alle DD bases. Ik raad het elke racer aan die het zich kan veroorloven.
0 reacties