Selecteer een pagina
Test et Avis du pédalier Heusinkveld Sim Pedals Sprint

Heusinkveld Sim Pedalen Sprint : Test & Beoordeling

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Heusinkveld Sim Pedals Sprint in een notendop

Sim race nerd

Tests en beoordelingen van Heusinkveld Sim Pedalen Sprint
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Hoogwaardige randapparatuur
✅ Bouwkwaliteit die autosport waardig is
✅ Stevige constructie
❌ Zeer hoge prijs
❌ Apart verkrijgbare pedaalsteun

4.7

Sim-racing set-ups bevatten meestal randapparatuur zoals een basis, stuur (of stuur) en pedalen. Natuurlijk bestaat het sim-racing segment uit verschillende assortimenten om een simpele reden: niet alle racers zijn even toegewijd aan deze prachtige discipline.

Voor het instapmodel en een deel van het middensegment heb je merken als Logitech en Thrustmaster, die de markt domineren met bundels die betaalbaar zijn, van goede kwaliteit en een fatsoenlijk gevoel geven. Voor de rest van de middenklasse en het topsegment.., Fanatec regeert al een tijdje met producten van uitstekende kwaliteit die zowel premium als competitie-geïnspireerd zijn.

En dan heb je nog het allerhoogste segment, een segment dat meestal is voorbehouden aan motorsportprofessionals (coureurs) die willen trainen in simulators, en ook fans die het financieel heel goed hebben. Een van de weinige spelers in dit segment is Heusinkveld. Het merk is opgericht door twee Nederlanders en richt zich uitsluitend op zeer hoogwaardige randapparatuur voor simracen. In wat volgt laat ik u kennismaken met een van zijn pedalboards, de Sprint. Ik vertel je over zijn sterke punten, zijn paar zwakke punten en geef je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Massaal gebruik van lasergesneden staal om de verschillende onderdelen van het crankstel te maken
  • Verkrijgbaar in 2 of 3 pedalen
  • Load Cell technologie op alle Heusinkveld Sprint pedalen
  • Rempedaal met maximale druk van 120 kg
  • Compatibel met het Microsoft Windows-platform
  • Alle pedalen zijn verstelbaar voor het maximale aantal sim-races
  • De elektronica bevat 12-bits sensoren voor het verzenden van informatie naar de simus
  • SmartControl-software maakt volledige configuratie van dode zones op alle pedalen mogelijk

Ontwerp van de Heusinkveld Sim Pedalen Sprint

Dus het ontwerp van de Heusinkveld Sprint. Nou, het is subliem! Alle onderdelen van dit pedalboard zijn gemaakt van hoogwaardig lasergesneden staal. Als je de pedalen uit de doos haalt, krijg je het gevoel dat dit apparaat waardig is om gebruikt te worden op een Porsche, Ferrari of Lamborghini, zo premium is het.

De structuur is volledig gemaakt van stalen platen die op de millimeter nauwkeurig zijn gesneden en ze worden bij elkaar gehouden door beugels en schroeven. Het is gewoon prachtig, ook al is mijn oordeel een beetje vertekend door het massale gebruik van metaal. Het staal heeft een gepolijste afwerking, waardoor het er erg mooi en vooral eersteklas uitziet.

Test en beoordeling van de Heusinkveld Sim Pedalen Sprint

Assemblage op maat

De Heusinkveld Sprint kan direct op een cockpit worden gemonteerd door elk pedaal afzonderlijk te bevestigen, of op een Heusinkveld plaat, of beugel, die apart verkrijgbaar is. Voordat je gaat huilen, is het belangrijk om te onthouden dat dit een zeer premium merk is, met een portfolio van specifieke klanten die al een topklasse cockpit bezitten.

Afgezien van deze kleine ’tekortkoming’ is de Sprint heel eenvoudig te monteren, met 4 schroeven voor elk pedaal, welk bevestigingssysteem je ook kiest. Deze keuze van bevestiging heeft echter een aantal voordelen, zoals de mogelijkheid om de pedalen naar eigen voorkeur te plaatsen, en eerlijk gezegd zijn er niet veel merken die je dit toestaan. Wat ik liever had gezien is de toevoeging van de beugel met de pedalen, zodat sim racers de keuze zouden hebben om de pedalen wel of niet direct aan een cockpit te monteren, en niet beperkt zouden worden door zo’n bevestigingssysteem.

Productie en afwerking

Bij het ontwerpen van de Heusinkveld Sprint was premium kwaliteit het parool, en ik kan je vertellen dat dit terug te zien is in elk pedaal. Door het gebruik van roestvrij staal voor vrijwel alles, is de bouwkwaliteit van de Sprint ’s werelds meest hoogwaardige racewagens waardig.

De uitsparingen zijn lasergesneden voor een ongeëvenaarde afwerking. Bovendien is de kwaliteitscontrole van het merk uitzonderlijk en worden alle niet-conforme onderdelen teruggeroepen. Dit pedalboard is een echt kunstwerk en ik heb in het verleden al vaker zulke kwaliteitsrandapparatuur gezien.

De afwerking is net zo goed als de bouwkwaliteit: uitzonderlijk. Alles is perfect, van de metalen platen en schroeven tot de beugels en veren. Alles is nauwgezet en dat zie je als je een van de pedalen oppakt. Niets beweegt, alle onderdelen zitten op hun plaats en blijven daar.

De pedalen onder de knie krijgen

De eerste indruk die je krijgt als je de Heusinkveld Sprint pedalen uit de doos haalt is die van kwaliteit en precisie. Gezien het feit dat dit crankstel Load Cell gebruikt op alle pedalen, zijn ze stoer vergeleken met de concurrentie, die deze technologie alleen gebruikt op de rem. Maar gezien de prijs van dit speeltje, moet je wel het beste vragen.

Technisch gezien hoef je niets in elkaar te zetten, afgezien van het bevestigen van de pedalen aan een cockpit of standaard, die je apart moet kopen. Maar deze handeling is relatief eenvoudig, omdat je alleen de pedalen hoeft te plaatsen en vast te schroeven. Heel eenvoudig.

Qua stevigheid bewegen de pedalen geen millimeter. Het gebruik van roestvrij staal zorgt voor een zeer stevige structuur op alle pedalen. Je krijgt het gevoel dat de Heusinkveld Sprint een kwaliteitsapparaat is, ontworpen om jarenlang mee te gaan, zelfs als je tijdens al je sim-racesessies in de gruizige modus rijdt.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we overgaan naar het belangrijkste deel: de sensaties. Deze Heusinkveld Sprint is gewoon perfect voor sim-racen en biedt sensaties die een echte racewagen waardig zijn.

Zoals ik hierboven al zei, is de Heusinkveld Sprint een Load Cell pedalboard, of je hem nu in 2 of 3 pedalen gebruikt. Dit betekent dat de gegevens worden geïnterpreteerd als een functie van de kracht die op elk pedaal wordt uitgeoefend, net als op een raceauto, wat het helemaal meeslepend maakt in sim-racen. Natuurlijk is de kracht van de pedalen verschillend: op de rem heb je een pedaal dat tot 120 kg drukkracht aankan, wat gewoon enorm is. En voor de andere pedalen is dat tot 13 kg.

Het pedaalgevoel is onwerkelijk, vooral na sessies op F1 21 of Assetto Corsa. Het remgevoel is onmiddellijk, met bite vanaf de eerste millimeter uitslag. Bovendien kun je met de software de dode zone van elk pedaal aanpassen, zodat je de perfecte configuratie krijgt.

Test en meningen over het Heusinkveld Sprint crankstel

Compatibiliteit van Heusinkveld Sim pedalen Sprint

De Heusinkveld Sprint is een pedalboard dat alleen compatibel is met PC’s, en alleen met PC’s met Windows 10 en hoger. Toegegeven, je gaat me vertellen dat de meerderheid van de sim-racers die winkelen op het Heusinkveld segment al op PC’s zitten, maar ik had liever gezien dat er op zijn minst console-ondersteuning was, zonder de noodzaak om de pedalen te configureren met behulp van Heusinkveld’s software. Overigens, als dit u aangaat en u heeft geen PC, dan raad ik u aan om andere console-compatibele pedaalborden hier te ontdekken.

Over configuratie gesproken, de Heusinkveld Sprint wordt via een USB-kabel op de pc aangesloten en wordt direct door Windows ondersteund. Als je de dode zones van de pedalen wilt aanpassen, is de software van Heusinkveld daar perfect voor.

Waar voor je geld

De Heusinkveld Sprint kost €536 voor de versie met 2 pedalen en €710 voor de versie met 3 pedalen. Ook al blijft dit pedalboard het beste in zijn categorie, namelijk Load Cell, het is nog steeds duur, maar de prijs-kwaliteitverhouding is gerechtvaardigd en min of meer onverslaanbaar.

Houd er wel rekening mee dat de pedaalbeugel apart verkrijgbaar is voor €102 op de website van de fabrikant. Als je een cockpit hebt die de individuele bevestiging van elk pedaal ondersteunt, is de prijs van de Heusinkveld Sprint super. Maar als je de beugel moet kopen, vind ik de prijs-kwaliteitverhouding niet zo geweldig.

Mijn oordeel over de Sim Pedalen Sprint van Heusinkveld

Voor degenen met de middelen en op zoek naar het beste Load Cell pedalboard op de markt, is de Heusinkveld Sprint de enige mogelijke keuze, om de eenvoudige reden dat de concurrentie ver achterloopt. De Heusinkveld Sprint houdt het midden tussen een goed Load Cell pedalboard en een actief pedalboard zoals de Simucube ActivePedal.

Ik raad dit apparaat aan aan alle sim-racers die hardcore fan zijn van de discipline, in ieder geval degenen met de bankrekening om het te kopen, want €536 voor 2 pedalen is veel geld. Voor profrenners die willen trainen in sim-racen heb je dit pedalboard of de Simucube. Voor mij is het in ieder geval veruit het beste pedalboard op de markt. Maar als je niet overtuigd bent, of als je een crankstel wilt dat minder waar voor je geld biedt, dan raad ik je aan om mijn artikel te lezen over de 4 beste crankstellen voor Sim Racing op 2025.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *