Selecteer een pagina
Notre test et avis objectifs des deux pédaliers heusinkveld sprint ou fanatec clubsport pedals v3 pour le sim racing

Heusinkveld Sprint vs Fanatec ClubSport Pedalen v3: De beste keuze!

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

1

Fanatec ClubSport Pedals v3

Clubsport V3 crankstel test en beoordeling

De beste waar voor je geld

✅Uitstekende bouwkwaliteit

✅Krachtig crankstel

✅Load Cell op de pedalen

✅Compatibel met alle platforms (pc en consoles)

❌Geen aanpassing van de pedaalslag

2

Heusinkveld Sprint

Test en beoordeling van de Heusinkveld Sim Pedalen Sprint

De beste sensaties

✅Premium crankstel

✅Uitstekende bouwkwaliteit

✅Extreme sensaties

❌Hoge prijzen

❌Crankset verkocht zonder pedaalsteun

Sim-racing is een discipline die de laatste jaren flink is gegroeid, dankzij grote spelers die niet alleen gepassioneerd zijn door de discipline, maar ook de sector waarin ze opereren erg serieus nemen. Zoals jullie allemaal weten, begeeft sim-racing zich vaak op de grens tussen realiteit (autosport) en simulatie, en die grens is soms erg vaag. Dat is tenminste hoe ik me voel als ik randapparatuur van bepaalde merken gebruik.

Over randapparatuur gesproken, we zijn allemaal wel eens geconfronteerd met een situatie waarin het niet eenvoudig was om te kiezen tussen een stuur, een crankstel of een liggende achtervork. Alleen hebben racers de neiging om een pedaalbord te kiezen om hun setup compleet te maken, en dat is een grote fout. Veel sim racers denken dat een pedalboard niet het belangrijkste onderdeel is van een sim-racing setup, terwijl het in feite net zo essentieel is als een Direct Drive onderstel.

In wat volgt, ga ik je kennis laten maken met twee zeer populaire pedaalborden in het eerder premium segment van sim-race randapparatuur: de Heusinkveld Sprint en Fanatec ClubSport Pedals v3. Ik zal je vertellen over hun sterke en zwakke punten en je helpen de juiste keuze te maken.

Fanatec ClubSport pedalen V3

Clubsport V3 crankstel test en beoordeling

Voordelen :

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Krachtig crankstel
  • Load Cell op de pedalen
  • Compatibel met alle platforms (pc en consoles)

Nadelen :

  • Geen aanpassing van de pedaalslag

Fanatec is een zeer bekend merk in de wereld van sim-racing, vooral dankzij zijn high-performance producten, die vaak de grenzen tussen realisme en simulatie verleggen. Fanatec is zelfs gekozen door BMW om de stuurwielen te leveren voor de GT-wagens van dit seizoen.

De catalogus van de Duitse fabrikant is enorm, met producten voor elke rijder. Er zijn sturen, liggende achtervorken, crankstellen, shifters, handremmen en een hele reeks naven. Alles is configureerbaar en het werkt allemaal perfect samen met het ecosysteem. Wat mij betreft is Fanatec veruit de leider op het gebied van sim-racing randapparatuur en ecosysteem op de markt.

Een van de randapparaten van de Duitse fabrikant is de beroemde ClubSport Pedals V3, een middenklasse product met uitstekende prestaties. Laten we beginnen met het ontwerp: de ClubSport Pedals V3 is volledig gemaakt van metaal en is verkrijgbaar met 3 pedalen. De pedalen zijn allemaal zwart, met een paar rode accenten. Het is mooi, en heel sober. Ik hou er in ieder geval van.

Net als de Sprint heeft de ClubSport Pedals V3 een Load Cell op alle 3 de pedalen, met een maximale kracht van 90 kg op het rempedaal. Dat is minder dan de Sprint, maar het apparaat van Fanatec is ook minder duur. Dus… In tegenstelling tot de Sprint wordt de ClubSport Pedals V3 in één stuk geleverd en kan dit pedaalbord aan een cockpit worden bevestigd of op de grond worden gebruikt. Dat is al een pluspunt vergeleken met de pedalen van de Nederlandse fabrikant.

Er valt niets aan te merken op de constructie: die is van topklasse, gemaakt van staal en aluminium. Het is zeer solide, ontworpen om lang mee te gaan, met opties om de pedalen aan te passen aan je voorkeuren.

Laten we het even hebben over het belangrijkste element: de sensaties. Nou, die is geweldig. Toegegeven, het is niet van hetzelfde niveau als de Sprint, maar de ClubSport Pedals V3 is nog steeds een uitstekend premium crankstel. De koppeling is degressief, net als in een echte auto: naarmate de slag toeneemt, wordt het pedaal zachter. Het is perfect. Het gaspedaal is standaard: veerbelast pedaal met trillingen. De remmen zijn ultrarealistisch, met trillingen om ABS-interventies te simuleren. En dat vind ik geweldig, vooral met de 90 kg Load Cell. Het is precies wat je nodig hebt voor een uitstekende sim racesensatie.

En dan nu de prijs. De ClubSport Pedalen V3 zijn op de Fanatec website geprijsd voor bijna €400, waarmee het eerlijk gezegd in een ideale positie is om zowel amateurs als fans van sim-racen tevreden te stellen.

Heusinkveld Sprint

Test en meningen over het Heusinkveld Sprint crankstel

Voordelen :

  • Premium crankstel
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Extreme sensaties

Nadelen :

  • Hoge prijzen
  • Crankset verkocht zonder pedaalsteun

Het merk Heusinkveld is welbekend op het gebied van topklasse sim-racing randapparatuur, voornamelijk pedalboards en shifters. Veel autocoureurs kiezen zelfs voor Heusinkveld-randapparatuur voor hun trainingsset-up en dat zegt veel over de kwaliteit van de producten van het merk.

Heusinkveld is een aantal jaren geleden opgericht door twee Nederlanders en sindsdien hebben ze zich toegelegd op hoogwaardige randapparatuur, gemaakt van edele materialen zoals roestvrij staal, en vaak tegen zeer hoge prijzen.

In de productcatalogus van Heusinkveld staat de Sprint, het ‘instapmodel’ pedalboard van de Nederlandse fabrikant. We zullen snel zien dat er niets instaps is aan dit apparaat. De Sprint maakt gebruik van lasergesneden staal om alle onderdelen te maken, en het is gewoonweg prachtig. In tegenstelling tot andere pedalboards bestaat de Sprint uit losse pedalen, verkrijgbaar in kits van 2 of 3 pedalen, uiteraard in Load Cell.

De krachtopnemers van de pedalen verschillen van elkaar, om de eenvoudige reden dat het gedrag van de 2 of 3 pedalen niet hetzelfde is. Laten we beginnen met de rem. Deze heeft een Load Cell die tot 120 kg kracht kan produceren, wat gewoonweg enorm is. Het pedaal reageert zeer snel en biedt een uiterst nauwkeurige remcontrole, ongeacht de situatie.

De Load Cell maakt het met name mogelijk om gegevens af te lezen als functie van de remdruk, wat nog nauwkeuriger is voor sim-racesessies en ook een extra laag van immersie toevoegt omdat het bijna is alsof je in een raceauto zit.

Het gevoel is gewoonweg onwerkelijk. Ik voelde geen enkele dode zone bij het gebruik van de Sprint en dat is grotendeels te danken aan de software van het merk en ook aan de pedalen zelf. Zodra je je voet op het rempedaal zet, begint de auto onmiddellijk te remmen, en hoe harder je het pedaal indrukt, hoe krachtiger het remmen wordt, met meer grip. Het is gewoonweg opwindend, vooral als je ooit sessies in een racewagen hebt gedaan.

Het gevoel van de gas- en koppelingspedalen (als je voor de laatste kiest) is identiek aan dat van de rempedalen, maar in mindere mate, vooral wat betreft de kracht die door de pedalen wordt geabsorbeerd, die rond de 13 kg ligt.

Laten we verder gaan met de ’tekortkomingen’ van de Sprint. Om te beginnen wordt dit pedaalbord verkocht zonder pedaalhouder, wat betekent dat je de pedalen rechtstreeks op je cockpit/chassis moet monteren of de houder moet kopen, die apart verkrijgbaar is. Wat mij betreft is het een beetje goedkoop van Heusinkveld om het bracket niet bij de Sprint te leveren, zeker als je ziet dat de prijs van dit crankstel ruim €635 is voor de kit met 3 pedalen. Voor de set met 2 pedalen betaal je bijna €100 minder. En dat brengt ons bij de tweede tekortkoming van de Heusinkveld Sprint : het is nog steeds een duur crankstel, vooral als je de standaard erbij moet kopen, die meer dan €100 kost. In totaal betaal je bijna €740 voor dit crankstel, en dat is echt duur. Wat mij betreft is de Sprint echter nog steeds de beste Load Cell in zijn categorie. Maar als je niet overtuigd bent, kun je mijn volledige review van dit pedalboard lezen door hier te klikken.

Welke moet ik kiezen?

  • Budget. Ten eerste worden de 2 crankstellen niet voor dezelfde prijs verkocht. De ClubSport is bijna €240 goedkoper dan de Sprint in identieke pedaalconfiguratie, zonder bracket. Anders is het verschil €340, wat echt duur is.
  • Platformen. ClubSport Pedals V3 is compatibel met alle platforms, waardoor het een breed publiek kan bereiken. De Sprint werkt alleen op de PC, waardoor het aantal gebruikers beperkt blijft tot dat platform, en dat vind ik jammer.
  • Het ecosysteem. Ik ga niet tegen je liegen, maar ik vind het ecosysteem van Fanatec rijker dan dat van Heusinkveld, met talloze producten die allemaal samenwerken. Je kunt een DD Podium base hebben die perfect werkt met een instappedalboard van Fanatec.
  • Gevoel. Op dit punt overtreft de Heusinkveld Sprint de Fanatec ClubSport Pedalen V3, en niet een klein beetje. De Sprint heeft geen dode zone op de pedalen, iets dat wel aanwezig is op de ClubSport, maar in kleine doses.
  • Beschikbaarheid. Beide pedalboards zijn vrij gemakkelijk online te vinden, in de winkels van de fabrikant zelf of in andere winkels.

Ik hoop dat dit artikel nuttig voor je is geweest, en zo niet, dan nodig ik je uit om mijn mening over de beste cranksets voor Sim Racing te lezen door hier te klikken.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *