Selecteer een pagina
toutes les étapes pour calibrer un volant Fanatec de A à Z

Hoe kalibreer ik een Fanatec vliegwiel?

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Sinds zijn oprichting heeft de Fanatec langzaam maar zeker de wereld van sim-racing veroverd met hoogwaardige randapparatuur die aandacht besteedt aan details. Als je ooit een Fanatec-product in je handen hebt gehad, zoals een stuur, een voetstuk of zelfs een versnellingspook, dan weet je hoe goed het gemaakt is, met de tevredenheid van sim-racers in het achterhoofd. Alles is ontworpen en gemaakt met de rijder en de sensaties in het middelpunt.

Met meer dan 20 jaar ervaring opereert Fanatec min of meer in een omgeving waarin het merk domineert. Slechts een paar andere concurrenten kunnen er prat op gaan dat ze weerstand bieden aan de Duitse reus, en om eerlijk te zijn zijn deze merken nog duurder. Het meest concrete voorbeeld is Simucube, en dit merk richt zich vooral op autocoureurs die hun simulatorreflexen willen verfijnen, en simracefans met min of meer onbeperkte budgetten.

Fanatec biedt een uitgebreide catalogus met producten die aan alle behoeften van hardlopers voldoen. Je zou dit merk kunnen zien als Apple en zijn ecosysteem: zodra je er binnenstapt, voel je je beter dan wanneer je alle producten van de fabrikant zou hebben. Aan de ene kant is het een garantie voor optimale prestaties, omdat alle randapparatuur in het Fanatec ecosysteem ontworpen is om perfect met elkaar samen te werken. Maar aan de andere kant kunnen setups gemakkelijk een arm en een been kosten, ook al biedt Fanatec bundels aan die vrij goedkoop zijn voor de waargenomen kwaliteit.

Maar daar gaat het niet om. Vandaag gaan we het hebben over het kalibreren van een stuurwiel met een Fanatec basis. In tegenstelling tot producten van andere merken zoals Logitech of Thrustmaster, moeten de Direct Drive stuurvoeten van de Duitse fabrikant gekalibreerd worden om perfect te werken. In dit artikel bekijken we hoe je dat doet.

De basis en het stuur installeren

Het eerste wat je moet doen om je Fanatec basis/vliegtuig te kalibreren, is het randapparaat op je opstelling installeren. Of je nu een bureau, een tafel of een cockpit gebruikt, het is van vitaal belang dat je de basis correct en vooral stevig op de opstelling monteert.

Uiteraard zijn niet alle opstellingen identiek, vooral niet als het aankomt op het bevestigen van de basis aan de cockpits/chassis. Om montagefouten en latere kalibratieproblemen te voorkomen, raad ik je sterk aan om de installatie-instructies van de basis en de cockpit te volgen. Sommige chassis gebruiken montageplaten aan de voorkant, andere gebruiken montageplaten aan de zijkant. Als gevolg hiervan verschilt de montage van cockpit tot cockpit en zal ook de kalibratie beïnvloed worden.

Zodra de basis stevig op zijn plaats zit, op een tafel met de klem of op een chassis met de schroeven, is het tijd om het stuurwiel te bevestigen. Deze stap is vrij eenvoudig en het enige wat je hoeft te doen is de QR op het stuurwiel uitlijnen met de as van de basis, het mechanisme erin steken, zorg ervoor dat je het stevig plaatst en genoeg druk uitoefent totdat je een ‘klik’ hoort, en laat het QR-mechanisme los. Zodra het stuur op zijn plaats zit, zorg je ervoor dat het niet meer beweegt door er zachtjes aan te trekken.

Op de nieuwste Fanatec sim-racing randapparatuur is deze stap eenvoudig en vooral identiek, welk model je ook kiest. Als je een ouder vliegwiel/basis hebt, kan de handeling anders zijn en ik raad je aan de producthandleiding te herlezen om er zeker van te zijn dat je geen fout maakt.

Installatie van FANALAB en software/firmware-updates

Een sim-racing apparaat is niets zonder de software/firmware waarmee het bestuurd kan worden. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle elektronische producten die we gebruiken, of het nu onze computers, tablets, smartphones, tv’s, enz. zijn.

Om het meeste uit deze fase te halen, heb je een computer nodig. Als je sim-racet op dit platform, sluit je de basis rechtstreeks aan op de pc en volg je de stappen die ik nu ga beschrijven. Als je op een console zit, moet je eerst via een computer alles bijwerken voordat je teruggaat naar je console.

Het updaten van de software/firmware kan niet eenvoudiger:

  • Sluit de basis/vlucht aan op de computer via de USB-aansluiting.
  • Ga naar de downloadsectie van de Fanatec website en selecteer het product dat je wilt bijwerken.
  • Klik op de productpagina op “Downloaden”.
  • Start de installatie van de software zodra de download is voltooid

Nu de software voor je basis/vlucht is gedownload en geïnstalleerd op je computer, hoef je deze alleen nog maar te starten met het pictogram op het bureaublad of in het startmenu:

  • In de interface die op het scherm verschijnt, zoek je opnieuw naar het product dat je hebt en klik je op de knop “Properties” (eigenschappen).
  • Er zou een pop-upvenster moeten verschijnen met de uitnodiging om de firmware bij te werken als er een recentere versie beschikbaar is.
  • Start gewoon de update en wacht tot deze is voltooid

Laten we verder gaan met het downloaden van FANALAB, de software van Fanatec voor het kalibreren van de randapparatuur van het merk. Ook hier gebruiken we de website van de fabrikant om te vinden wat we nodig hebben. Zodra de software is gedownload en geïnstalleerd op je computer, gaan we verder met het centreren van de basis/vliegwiel voordat we terugkeren naar FANALAB.

Centreer de basis/stuur

Hier moet je de basis ‘kalibreren’ door het stuurwiel zo veel mogelijk te centreren, net zoals je zou doen op een echte auto wanneer er een parallelle uitlijning wordt uitgevoerd.

Om dit te doen, bevestig je je wiel aan de basis en druk je op de knop met het sleutelicoon. Zorg er natuurlijk voor dat de basis aan staat voordat je dit doet, en bij voorkeur verbonden is met je systeem. Nu moet je het wiel draaien totdat het in het midden staat. Geen haartje naar rechts, geen haartje naar links. Het stuur, of wiel als je dat liever hebt, moet precies in het midden staan.

Zodra het gecentreerd is, druk je tegelijkertijd op de menuknop en de ‘A’-knop voor Xbox-wielen, of de ‘X’-knop voor Playstation-wielen. Door dit te doen, vertel je de basis dat de huidige positie ‘nul’ is, bij wijze van spreken. Ik raad je echter aan om een spel te spelen en dit uit te proberen, want je weet maar nooit. Ik heb gehoord van een paar sim-racers die deze stap 1 of 2 keer opnieuw moesten doen om de nul correct te kalibreren.

De basis/wiel kalibreren

We gaan nu over naar de laatste fase, waarbij we de Fanatec basis kalibreren met de instellingen die beschikbaar zijn op FANALAB, de software van de Duitse fabrikant van sim-race randapparatuur.

Start eerst de FANALAB software en zorg ervoor dat je basisstation/wiel is aangesloten op de PC. Met deze software kun je een aantal parameters van het basisstation kalibreren of aanpassen, zoals de draaihoek van het stuur, de kracht van de force feedback, de intensiteit van de trillingen enzovoort.

Op de interface van FANALAB vind je verschillende parameters. Als je bijvoorbeeld de kracht van de force feedback wilt verminderen, kun je de waarde “FF ” wijzigen. Standaard is deze waarde 100%, maar je kunt deze verlagen als je bijvoorbeeld een Podium DD2-basis van 25 nm hebt. Sommige rijders, vooral beginners, vinden de force feedback van deze basis (25 nm) nogal krachtig, zelfs te krachtig. Daardoor kun je het maximale vermogen van de motor verlagen en krijg je een betere rijervaring als je begint met sim-racen. Maar als je een 5 of 8 nm CSL DD hebt gekozen, hoef je deze waarde niet te verlagen. Tenminste, dat was niet het geval voor mij.

Je vindt een heleboel andere parameters op FANALAB, en je hoeft alleen maar wat tests uit te voeren om je basis naar eigen inzicht te kalibreren, en vooral op basis van de titels die je speelt. Vergeet niet dat sim-racesensaties subjectief zijn, en wat ik overtuigend vind, is dat misschien niet voor jou.

Conclusie

Het kalibreren van een Fanatec vliegwiel of basis kan in het begin lastig zijn, en ik ken zelfs sim racers die er huiverig voor waren. Maar als je het eenmaal gedaan hebt, voel je echt het verschil dat het maakt, vooral tussen een direct aangedreven wiel en een wiel met riemaandrijving.

Vergelijkbare artikelen

Top 6 beste racegames voor PS5

Top 6 beste racegames voor PS5

Racegames hebben altijd deel uitgemaakt van de horizon van de thuisconsole. Ik herinner me de eerste Need For Speed...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *