Selecteer een pagina
GT DD PRO de Fanatec ou G PRO de Logitech quel bundle choisir

Logitech G Pro VS Fanatec GT DD Pro: Welke bundel moet ik kiezen?

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Sim-racen is een discipline op zich geworden, of het nu op consoles of pc is. Er worden steeds meer sim-racingtitels uitgebracht, tot groot genoegen van zowel gamers als virtuele coureurs.

Er zijn verschillende merken en de merken met de meest realistische en meeslepende randapparatuur zijn alleen beschikbaar op PC. Dat is jammer voor consolegamers, maar we kunnen er niets aan doen. Er zijn merken die sim-racing randapparatuur voor consoles aanbieden, maar die zijn schaars. De bekendste zijn Logitech, Thrustmaster en Fanatec. Van deze drie had alleen Fanatec concurrerende en meeslepende randapparatuur, en vooral pre-miums op Xbox en Playstation.

De situatie is echter veranderd met de komst van Logitechs eerste Direct Drive-bundel, het G Pro Racing Wheel. De Zwitserse fabrikant van randapparatuur voor games wil zijn catalogus uitbreiden en tegelijkertijd de go-to-go uit de industrie, Fanatec, uit de weg ruimen. Is de nieuwkomer in de arena het overwegen waard tegen de beproefde en geteste bundel van Fanatec? Dat gaan we uitzoeken.

Logitech vs. Fanatec: de keuze van concurrenten

In het assortiment van Fanatec zijn er 2 bundels die het kunnen opnemen tegen de G Pro: we hebben de gloednieuwe ClubSport DD met zijn F1- en eSport-stuur en de GT DD Pro, een Gran Turismo-bundel met een officiële licentie. Tegen de ClubSport DD maakt de G Pro geen schijn van kans, om de eenvoudige reden dat de basis van Fanatec veel krachtiger is dan die van Logitech. Het zou een wedstrijd zijn met een duidelijk voordeel voor het Duitse merk en we hebben een eerlijke vergelijking nodig.

Daarom is het beste alternatief voor de G Pro de GT DD Pro met zijn boostkit, die 8 nm koppel ontwikkelt. Dit is nog steeds minder dan wat het basismodel van Logitech biedt (11 nm koppel), maar bij sim racen draait alles om het optimaliseren van het ecosysteem en vooral het benutten van de kracht van een elektromotor. “Zonder controle is vermogen niets” is een zin die wordt gebruikt in Pirelli-reclames, en ik denk dat hij in onze context opgaat.

We bekijken een aantal overeenkomsten tussen de twee concurrerende bundels om je te helpen bij je uiteindelijke keuze.

Het ecosysteem en productaanpassing

Het gloednieuwe G Pro-assortiment van Logitech heeft op dit moment een aluminium stuur, een Direct Drive-basis, een Load Cell-pedaal en dat is het. Dat is natuurlijk niet veel, maar je moet ergens beginnen, vind je niet? Er zijn ook geen andere accessoires om je setup aan te passen, behalve de Logitech shifter.

Bij Fanatec is het verhaal heel anders. Als je kiest voor de GT DD Pro 8nm koppelbundel, krijg je een composiet vliegwiel, Direct Drive-basis en een niet-Load Cell crankstel. Je krijgt echter wel Fanatecs volledige assortiment sturen als je besluit een ander stuur te nemen, met meer dan 40 items in de catalogus. Bovendien kun je de CSL pedalen upgraden met een Load Cell kit en een Clutch kit. En als dit pedalenbord je niet bevalt, kun je overstappen op een ander pedalenbord van Fanatec.

Andere Fanatec accessoires zijn knoppennaven, paddle modules, een shifter, een handrem, stickers, knoppen en andere producten en/of accessoires. De Fanatec catalogus is niet alleen uitgebreid, maar ook zeer gediversifieerd en past zich perfect aan aan de behoeften van sim racers.

Compatibiliteit console

Fanatec gt dd pro of logitech g pro - welke kiezen?

Met de nieuwe G Pro van Logitech kun je kiezen tussen een Xbox en PC bundel, een Playstation en PC bundel, of een PC-only bundel. Het verschil zit hem vooral in het stuurwiel, dat de knoppen van de gekozen console gebruikt. Voor de rest zijn het dezelfde randapparaten.

De GT DD Pro is een bundel die is ontwikkeld door Fanatec in samenwerking met Polyphony Digital. Daardoor is de bundel alleen compatibel op Playstation en PC, althans op papier. Op dit punt gaat het voordeel naar de G Pro, die een veel betere integratie biedt op deze platforms. Je kunt de GT DD Pro echter wel gebruiken op Xbox, maar dan heb je een stuur nodig dat compatibel is met de console van Microsoft en heb je soms problemen met kalibratie en instellingen.

Ontwerp en bouwkwaliteit

Ook hier verslaat de G Pro de GT DD Pro met ruime voorsprong. Het stuurwiel van Logitech is subliem, premium met zijn leer en aluminium, en vooral erg goed gemaakt. Je kunt zien dat het Zwitserse merk veel moeite heeft gestoken in het ontwerp en de materiaalkeuze voor zijn eerste Direct Drive-bundel, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Het ontwerp van de GT DD Pro is OK, maar meer ook niet. Maar de bouwkwaliteit valt in het niet bij wat we gewend zijn van Fanatec. Het stuurwiel is volledig gemaakt van composiet, wat een mooie manier is om te zeggen dat het van plastic is. Deze materiaalkeuze werd gedicteerd door Polyphony Digital, omdat de studio, en ook Sony, een bundel wilde met een nogal concurrerend prijskaartje. En aangezien al het geld in de Gran Turismo®-licentie was gestoken, bleef er niets over voor een plastic stuur. Het is niet lelijk, maar het kraakt als je het in je hand houdt, het ziet er goedkoop uit en het voelt eerder aan als speelgoed dan als een sim-racestuur.

Bundel beschikbaarheid

In beide gevallen vind je dezelfde beschikbaarheid van bundels. Fanatec bundels zijn echter soms niet op voorraad vanwege leveringsproblemen vanuit de fabrieken.

Wat mij betreft zijn de aandelen van Logitech beter dan die van Fanatec, want de G Pro is veel duurder dan de GT DD Pro, en die heeft volgens mij niet zo goed verkocht. Over de prijs zullen we later zien.

Sensaties op de baan

Ik zou zeggen dat de twee bundels gelijk zijn op het gebied van gevoel en beleving. Toegegeven, de basis van de G Pro is krachtiger dan de 8nm CSL DD en levert ook een constant koppel in plaats van een piekkoppel. De sensaties zijn echter bijna hetzelfde op beide, met een licht voordeel voor de G Pro op het gebied van ruwe details.

Maar waar de ervaring van Fanatec uitblinkt, is in de softwareoplossing, waarmee de basis tot op zeer hoog niveau kan worden geconfigureerd. Met de juiste instellingen heb je dus twee bases die vrijwel hetzelfde zijn. Een ander interessant punt om te noemen is het Force Feedback-algoritme van Logitech, dat naar mijn mening nog niet perfect is. Op sommige sim-racetitels is het prima voor boosting-effecten die misschien onopgemerkt blijven. Maar als je het bijvoorbeeld op AC of ACC gebruikt, wordt het stuur verzadigd met effecten die de sensaties van de basis vervagen, en dat is echt vervelend.

Bundelprijzen

Fanatec GT DD PRO VS Logitech G PRO welke moet ik kiezen?

Hier gaat het voordeel duidelijk naar de Fanatec bundel, met een verkoopprijs van minder dan € 1.000 als je de boost kit, Load Cell en Clutch kits voor het pedalboard neemt. Aan de andere kant van de vergelijking betaal je voor de G Pro met pedalboard bijna €1.500, wat niet alleen een hoge prijs is voor een niet-bestaand ecosysteem, maar ook voor in-game sensaties die niet veel beter zijn dan die van de GT DD Pro.

Omgaan met de stuurwielen

Het stuur van de G Pro ziet er zeker beter uit en is van veel hogere kwaliteit, maar het stuur van de GT DD Pro is iets royaler qua knoppen, ook al heeft het stuur van Fanatec maar 2 peddels. Er valt niets op aan te merken dat ze allebei heel gemakkelijk te bedienen zijn. En de knoppen zijn ergonomisch verdeeld over het voorpaneel.

Welke moet ik kiezen?

Wat mij betreft is het simpel: je neemt elke categorie die in dit artikel aan bod is gekomen en kijkt wie er overall de meeste punten heeft gescoord en ook welke bundel het goedkoopst was. Ik denk dat het verstandiger is om voor een GT DD Pro bundel te gaan en deze aan te passen met een mooi aluminium stuur dan om voor een Logitech G Pro te gaan. Dan bespaar je zo’n €300 en heb je op de lange termijn een veel beter ecosysteem.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *