Selecteer een pagina
Avis et Test de la base Fanatec DD2

Mening Fanatec DD2: De beste Sim-Racing basis?

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Fanatec DD2 in een notendop

Sim race nerd

Mening en test van de Fanatec DD2 basiseenheid
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Zijn koppel van 25 Nm
✅ Zijn KillSwitch
✅ Zijn hoogwaardige productie en ontwerp.
❌ De prijs is echt hoog

4.3

Onlangs heb ik jullie verteld over één van de paradepaardjes uit de Fanatec Podium serie (de DD1 basis), dus het was niet meer dan logisch dat ik jullie een korte review zou geven van zijn opvolger, die ik ook heb mogen testen: de Fanatec Podium DD2 basis.

Als je bijhoudt wat er elk jaar uitkomt op de markt voor Sim-racing, in termen van producten en game-accessoires, heb je vast en zeker van dit model gehoord.

Laten we eerlijk zijn, het is duidelijk niet voor iedereen, het bewijs is dat ik een beetje moest worstelen om het te testen, en het is geen stuurwielbasis die ik me kan veroorloven. Maar het is een model dat zeer positieve recensies heeft gekregen en nog steeds krijgt, dus ik moest je mijn mening erover geven.

Belangrijkste en technische kenmerken van de Fanatec DD2

  • Directe aandrijfkrachtterugkoppeling met een maximumkoppel van 25 Nm.
  • Onbeperkte draaihoek.
  • Uitgerust met een OLED-scherm met een resolutie van 2,7″.
  • Uitgerust met KillSwitch.
  • Uitgerust met het QuickRelease systeem.
  • Compatibel met pc en alle Xbox-systemen.
  • Afmetingen: 51 cm x 26 cm x 28 cm (L x B x H)
  • Gewicht: 13 kg
  • 5 jaar garantie.

Geavanceerde functies en technologie

Wat de functies en technologieën van de Fanatec Podium DD2 betreft, denk ik niet dat iemand verbaasd zal zijn als ik zeg dat dit de beste is die momenteel verkrijgbaar is.

De DD2, met zijn outrunner Direct Drive-motor, bereikt duidelijk enkele van de meest sublieme en indrukwekkende koppelniveaus die ik ooit heb kunnen testen. Met een maximumkoppel van 25 Nm reproduceert de basismotor hetzelfde koppelniveau dat ik zou krijgen in een echte raceauto met stuurbekrachtiging. Zelfs in de zwaarste raceomstandigheden bedraagt het koppel van de DD2 nooit minder dan 18 Nm.

De Podium DD2 basis biedt ook een onbeperkte rotatiehoek, dus in dat opzicht is hij onverslaanbaar. En als klap op de vuurpijl isde USB-updatesnelheid met 1000 Hz ultrasnel. Je kunt dus eindelijk een einde maken aan input lag!

Bovendien, om mijn plezier en dat van een groot aantal gamers niet te bederven, heeft Fanatec de kritiek op de Fanatec Podium DD1 basis ter harte genomen en biedt ons de beroemde Kill Switch knop waar we om gevraagd hebben op de DD2! In combinatie met Fanatec’s QuickRelease systeem, zeg maar dag tegen de kabels en hallo tegen een hoofdpijnloze installatie!

Bouw en ontwerp

De kwaliteit van de productie en de constructie van de Fanatec DD2 basis heeft me niet teleurgesteld. Ik ben een onvoorwaardelijke fan van deze fabrikant, die duidelijk hart en ziel legt in zijn hoogwaardige sim-racingproducten.

Nogmaals, DD2 is geen uitzondering op de regel.

Van verwisselbaar geborsteld aluminium tot QuickRelease van automobielkwaliteit, deze basis heeft alle kenmerken van een topklasse simulatiemachine.

Bovendien vind ik hem erg elegant met zijn prachtige carbonafwerking!

Om een lang verhaal kort te maken, met een bevredigend gewicht van 13 kg, vond ik de bouwkwaliteit van de interne en externe materialen ronduit onberispelijk.

Fanatec DD2 eerlijke basismening

Gameplay

Ik ben erg blij dat ik het voorrecht heb gehad om de Fanatec Podium DD2 basis te testen en dat ik jullie wat kan vertellen over hoe ik me voelde tijdens het testen. Ten eerste wil ik (nogmaals) zeggen dat de Direct Drive naar mijn mening de ultieme simulatie is. En de DD2 basis is duidelijk niet ver verwijderd van perfectie! Het biedt een werkelijk unieke forcefeedbacksensatie, met feedback die soepel, krachtig en precies tegelijk is, waardoor ik elk klein detail van de auto en het circuit kon voelen .

Met het geïntegreerde OLED-scherm is een breed scala aan functies beschikbaar op het scherm, waaronder realtime weergave van de motor, force feedback-gegevens, koppelkromme en nog veel meer. Het geavanceerde rotatiemenu op het scherm stelt ons ook in staat om de krachtfeedbackkarakteristieken nauwkeurig af te stemmen op onze rijvoorkeuren. Je kunt de instellingen ook tijdens het rijden wijzigen, zonder dat je direct contact hoeft te maken met de software van Fanatec. Dat vind ik erg handig als je midden in een intense race zit.

Maar eerlijk gezegd, als je geen expert of professionele speler bent zoals ik, ben ik bang dat het koppel van 25 Nm gewoon te veel is… Persoonlijk kon ik het koppel van de force feedback niet eens tot het maximum opvoeren, ik denk dat ik hooguit tot 70-80% ging. Dus als je hetzelfde soort speler bent als ik, zie je misschien niet het verschil tussen de DD2 en de DD1, wat uiteindelijk een model is dat beter geschikt is voor spelers van mijn niveau.

Compatibiliteit

De Fanatec Podium DD2 base is compatibel met de PC en alle Xbox-systemen, inclusief Xbox One en Xbox Series X|S, maar alleen als je hem gebruikt met een Xbox-compatibel stuur.
De PlayStation-fans staan wederom in de kou, want de DD2 is helemaal niet compatibel met dit platform. Tenminste op dit moment…

Ik denk dat de boodschap vrij duidelijk is: Fanatec heeft prioriteit gegeven aan PC-compatibiliteit, vooral met de toevoeging van nieuwe software die speciaal is ontworpen voor de Podium- en PC-serie.

Wat ik goed vind aan de DD2 is dat hij volledig compatibel is met vorige versies. Het QR (QuickRelease) systeem is geüpdatet met een nieuw vergrendelingssysteem, dat compatibel blijft met alle bestaande Fanatec stuurwielen, terwijl het volledig uitwisselbaar is.

Ik heb begrepen dat alle nieuwe stuurwielen en wielbasissen met deze nieuwe technologie zullen worden uitgerust.

Natuurlijk is de DD2-basis van de Podium-serie compatibel met een groot deel van het Fanatec ecosysteem.

Het werkt ook met de meeste games op de markt, zoals F1 2017, Dirt Rally, Assetto Corsa, Project Cars 2 en rFactor 2.

Waar voor je geld

De Fanatec Podium DD2 is zeker geen stuurbasis die voor iedereen betaalbaar is. Maar ik moet ook toegeven dat het prestatieniveau en de esthetiek van deze stuurbasis in geen enkel concurrerend model op de markt te vinden zijn.

Wat mij betreft is dit een model dat Fanatec heeft ontworpen voor spelers die echt gepassioneerd zijn over wat ze doen, en zelfs voor spelers op professioneel niveau.

Hij is erg duur, maar met 5 jaar garantie erbij kun je er jaren mee vooruit.

Ter vergelijking: hij kost een derde meer dan zijn voorganger, de DD1, of de Accuforce V2 bijvoorbeeld. Uiteindelijk is het aan jou om te beslissen of je het de moeite waard vindt om zoveel geld uit te geven aan dit model.

Fanatec DD2 stuurwielbasis

Mijn oordeel

De Fanatec Podium DD2 basis is misschien wel een van de meest indrukwekkende Direct Drive bases in de wereld van Sim-racing. Maar ik denk niet dat het voor iedereen de beste optie is.

Voor een gamer als ik, bijvoorbeeld, heeft de Fanatec DD2 basis niet zo’n grote impact in vergelijking met de DD1, omdat ik niet in staat ben om optimaal te profiteren van alles wat deze te bieden heeft. Maar als je een competitieve simracer bent, met veel meer ervaring (en budget) dan ik, weet ik zeker dat het de crème de la crème zal lijken!

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *