Selecteer een pagina
Mon avis sur l'active shifter de Moza Racing pour le sim racing

Moza Active Shifter: Mijn mening over deze versnellingspook

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Moza Active Shifter in een notendop

Sim race nerd

Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Randapparaat dat in de toekomst kan worden gebruikt als versnellingspook (sequentieel en H-patroon) en handrem
✅ Compatibel met een groot aantal sim-racetitels
✅ Configureerbaar voor uitstekende racesensaties
❌ Een enigszins hoge verkoopprijs
❌ Niet compatibel met consoles

4.7

De beurs voor sim-racing randapparatuur is al een tijdje aan de gang bij Moza Racing. Na een raceassortiment te hebben samengesteld, is het Chinese bedrijf overgestapt op vluchtsimulatie en biedt het een groot aantal randapparatuur aan die speciaal is ontworpen voor vliegtuigpiloten.

Onder de vluchtsimulatieproducten hebben we de AB9 basis, een primeur in zijn categorie. Met zijn ervaring in DD-bases heeft Moza hetzelfde principe toegepast om ons een actieve vluchtsimulatiebasis te bieden. En raad eens? De AB9 is een echte gamechanger voor vliegtuigfans, dankzij de twee elektromotoren die 9 nm constant koppel en 12 nm piekvermogen produceren.

In dezelfde lijn heeft Moza de simulatiewereld opnieuw hard geraakt door diezelfde AB9 om te bouwen tot een actieve versnellingsbak. Ja, je leest die paar woorden goed: Moza heeft ’s werelds eerste Active Shiter ontwikkeld met behulp van een apparaat dat al beschikbaar is in zijn assortiment. In wat volgt laten we je kennismaken met deze shifter en vertellen we je of de AB9 basis geschikt is voor gebruik in sim-racing.

Belangrijkste en technische kenmerken van de shifter

  • AB9-basis met 2 elektromotoren die een constant koppel van 9 nm en een piekkoppel van 12 nm ontwikkelen
  • Structuur van aluminiumlegering
  • Compatibel met het hele ecosysteem van Moza en Pit House
  • Compatibel met veel native sim-racing titels
  • Beschikbaar in sequentiële en H-patroonmodus, afhankelijk van de configuratie
  • Configureerbaar om verschillende soorten versnellingsbakken te simuleren
  • De twee motoren worden gebruikt om de rails van een versnellingsbak in H Pattern-modus te simuleren, waarbij 1 de hendel op zijn plaats houdt in sequentiële modus terwijl de andere de versnellingen op een as schakelt.

Actief schakelontwerp

Mijn mening over de Moza Racing Active Shifter voor sim racen

Wat betreft het ontwerp is er eigenlijk niets nieuws, zeker niet als je Moza’s AB9-basis al hebt gezien. De behuizing van dit apparaat is mooi, helemaal zwart met een paar bronzen accenten. Het is minimalistisch, met een vrij vierkante vorm.

De basis is hoog, wat te verwachten is omdat dit in de eerste plaats een vluchtsimulatietoestel is. Bovenop zit een lederen kruisje en een plek om de versnellingsknoppen of de stuurknuppel te bevestigen. Er zijn er 2 in totaal: een ronde voor de H-patroonmodus en een cilindervormige voor sequentieel. Je kunt ze echter naar wens verwisselen.

Assemblage op maat

De AB9 is een basis die wordt geleverd met een bevestigingssysteem voor metalen meubilair. De basis wordt vanaf de onderkant gemonteerd met behulp van de schroefsleuven, en je hebt ook de optie om hem op een onderstel te monteren, of het nu een vlieg- of rijsimu is.

Om van de AB9 een Active Shifter te maken, is het aan te raden om een chassis te gebruiken dat voor een uitstekende stevigheid zorgt, of om de meubelsteun te gebruiken als je een vrij stevig bureau hebt. Zelfs als je niet echt veel kracht nodig hebt om te schakelen, is het beter om een stevige opstelling te hebben om ongelukken te voorkomen.

Productie en afwerking schakelmechanisme

De behuizing van de AB9 is gemaakt van een aluminiumlegering, wat hem een eersteklas uitstraling geeft. De basis is eerlijk gezegd in elk opzicht zeer goed afgewerkt. Of het nu gaat om het lakwerk, de assemblage van de verschillende onderdelen of de afwerking, de AB9 is een kwaliteitsapparaat en het moet gezegd worden dat ik niets minder verwacht van Moza Racing.

De behuizing is zeker CNC-bewerkt, waardoor er geen fabricagefouten in zitten. Er zijn geen scherpe randen en de handgreep van de versnellingspook (of handgreep als je een vluchtopstelling hebt) heeft witte stiksels. Ik weet niet zeker of het leer of kunstleer is, maar ik zou eerder voor het laatste kiezen. Hoe dan ook, de kwaliteit is er.

Hendelafstelling en -greep

Om deze shifter aan te passen, heb je twee stukken software nodig. Als je de AB9 alleen voor de Active Shifter gebruikt, moet je Moza Pit House installeren om het apparaat aan te passen. En als je een vliegtuig- of autocoureur bent, heb je waarschijnlijk Moza Cockpit, en het is aan te raden om die op je pc te houden.

Laten we verder gaan met de instellingen. In principe heb je de versnellingsbakmodus (H Pattern of sequentieel), de indeling van de versnellingen en alles wat met weerstand te maken heeft. Via Pit House moet je aangeven in welke modus de AB9 wordt gebruikt en als het handmatig is, dus H Pattern, moet je het aantal versnellingen (5, 6 of 7) en de positie van de achteruitversnelling invoeren.

En daarna heb je de DD-basisinstellingen zelf. Ik heb het over demping, schakelweerstand, motorkoppel, slag, trillingen en een heleboel andere parameters die nauwkeurig moeten worden afgesteld voordat je met je auto kunt rijden. Ik ga niet tegen je liegen en zeggen dat het snel gaat en dit proces verschilt van bestuurder tot bestuurder.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we tot de kern komen, de AB9 als Active Shifter in onze sim race setup zetten en kijken wat dit randapparaat waard is. Na de verschillende instellingen en alle configuraties die nodig zijn voor elke titel, want ja, dat wordt gedaan voor elke titel en vooral voor elk voertuig (sommige hebben een 5-versnellingsbak, terwijl andere op 6- of 7-versnellingsbakken zitten), is een leerperiode over Moza’s Active Shifter op zijn plaats. In tegenstelling tot de andere versnellingsbakken op de markt, heeft de AB9 geen rooster op zich. Daardoor word je in het begin bij het schakelen geconfronteerd met een waas, alsof je in een auto zit die honderdduizenden kilometers voorbij heeft zien gaan. Maar na een minuut of twintig voel je je meteen thuis.

De sensaties dus. Simpel gezegd: het is pure gelukzaligheid. Schakelen en de kracht van de motor op de pook voelen werken is op zijn zachtst gezegd een uitzonderlijke sensatie, die ik eerlijk gezegd nog nooit eerder heb meegemaakt. Moza heeft een echte impact gemaakt met zijn Active Shifter, die de concurrentie ver achter zich laat.

In de handmatige modus, of H Pattern, voel je de versnellingen schakelen net als in een echte auto. Je ziet het moment waarop de versnellingen perfect op één lijn liggen en de pook en ook de versnelling in positie worden gezogen. Met Active Shifter is het in alle opzichten identiek. En in de sequentiële modus, wanneer je aan de pook trekt of duwt om te schakelen, krijg je hetzelfde mechanische geluid van verschillende metalen onderdelen die samenwerken om je te geven wat je wilt, allemaal met zoveel feedback en haptische feedback, en dat geldt ook voor de handmatige modus. Het is puur geluk, zoals ik hierboven al zei.

Mijn mening over de Moza Active Shifter voor sim racen

Shifter compatibiliteit

De compatibiliteit van de AB9 als Active Shifter is vrij goed. Niet alle sim-racetitels ondersteunen de basis, maar de trendsetters uit de industrie wel, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat het platform betreft, is het alleen voor pc’s met Windows 10 en 11. Consoles hebben zeer beperkte ondersteuning voor zo’n apparaat, om nog maar te zwijgen van de software die je nodig hebt om het te configureren. Consoles hebben zeer beperkte ondersteuning voor een dergelijk apparaat, om nog maar te zwijgen over de software die je nodig hebt om het te configureren. Dus…

Waar voor je geld

De AB9 kost €600 op zichzelf, en het schakelpakket kost ongeveer €50. Dus ja, €650 voor een actieve shifter is een behoorlijk hoge prijs. Maar aan de andere kant heeft de Active Shifter van Moza geen concurrentie en biedt hij een hele reeks racesensaties, wat volgens mij de prijs voor puristen meer dan rechtvaardigt.

Mijn oordeel over de Moza Racing Active Shifter

Als je op zoek bent naar een nieuwe sensatie, dan is Moza’s Active Shifter wat mij betreft een must-have. Het geeft je een hoop extra sensatie waardoor je gaat twijfelen of je wel in een simulator rijdt.

Als je echter zelden in handgeschakelde modus rijdt, vooral in rally’s, zie ik mezelf niet zo’n apparaat aanraden vanwege de vrij hoge prijs. Maar als je het je kunt veroorloven, zal het je manier van denken over handmatig en sequentieel rijden voorgoed veranderen.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *