Selecteer een pagina
Mon avis sur le volant standalone es de Moza Racing pour le Sim Racing

Moza ES: Mijn eerlijke mening over dit stuurwiel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Moza ES in een notendop

Sim race nerd

Meningen over het Moza ES stuurwiel voor Sim Racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Talrijke volledig aanpasbare bedieningselementen
✅ Een sober ontwerp met een Formula-mod
✅ Eersteklas, lichtgewicht materialen
✅ Waar voor je geld
❌ Niet compatibel met alle Moza Racing bases

4.8

Sinds zijn verschijning op de sim-racingmarkt heeft het Chinese merk Moza Racing zeker een lange weg afgelegd en zich ontwikkeld van een buitenstaander tot een fabrikant die het waard is om een plaatsje te krijgen in je setup. Moza’s catalogus bevat niet zoveel producten als die van Fanatecdie de markt in dit opzicht min of meer domineert, maar de weinige opties die beschikbaar zijn, zijn vrijwel allemaal van hoge kwaliteit.

Moza biedt een mager maar degelijk assortiment, voornamelijk gericht op alle virtuele racers. We hebben bundels met bases variërend van 3,9 tot 12 nm koppel, met verschillende vliegwielen, maar ook topbasissen met 16 en 21 nm koppel die proberen te concurreren met de Fanatec Podium DD1 en DD2, naast opties van Simagic en andere topmerken.

Onder de wielen van Moza is deES het instapmodel van de Chinese fabrikant van sim-racing randapparatuur. In tegenstelling tot Fanatec, die alle wielen compatibel maakt met alle bases, mits ze de juiste Quick Release hebben, heeft Moza de neiging om zijn assortiment te compartimenteren. Met andere woorden, dit goedkope stuur werkt niet met de beste bases. Jammer, maar het is niet anders.

Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel

  • 28 cm diameter met platte basis
  • Structuur van aluminiumlegering
  • 18 volledig aanpasbare faceplate-knoppen en 1 D-Pad
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • Moza snelsluiting achteraan
  • 2 mechanische peddels van aluminiumlegering
  • Lederen stuurwielrand met zwarte stiksels
  • Witte band bovenaan het stuur
  • PC-compatibel met R3, R5, R9 V2 en R12 bases

Moza ES ontwerp

Design is altijd een subjectief element, om de eenvoudige reden dat een product er voor mij mooi uit kan zien, maar jij het heel goed afzichtelijk kunt vinden. Wat de stuurwielen van Moza Racing betreft, denk ik dat ze een lange weg hebben afgelegd sinds ze voor het eerst op de markt kwamen.

Voor de ES is het ontwerp sober moet ik zeggen, met zwart dat de bouw domineert. Er zijn een paar donkergrijze elementen op het frontpaneel, waaronder de knoppen op het stuur en het merklogo op een soort plaat in het midden. Op dit punt had ik het Moza logo liever geschilderd gezien zoals op de KS of GS, maar ach, het is niet erg.

Rondom de rand vind je redelijk goed gemaakt leer met zwarte stiksels. Nogmaals, de ES is een sober stuurwiel dat heel goed past bij alle sim-racing set-ups.

Meningen over de Moza ES voor Sim Racing

Assemblage op maat

Dit stuur bevat Moza Racing’s QR, die gebaseerd is op de D1-Spec. Om op compatibele bases te passen, trek je gewoon de veiligheidsring naar je toe, lijn je de QR uit, plaats je het stuur en laat je de ring los. De handeling is extreem snel uit te voeren en een kind van 5 kan het zonder het minste probleem.

Wat betreft de compatibiliteit van de basissen, de ES kan niet op alle basissen van het merk gebruikt worden en dat is erg jammer. Toegegeven, ik realiseer me dat zo’n low-end wiel niet in aanmerking komt voor een speler met de R16 of R21, maar het is toch fijn om een goedkope optie in de hoek van je kast te hebben, voor het geval dat. Als gevolg hiervan kan de ES alleen worden gebruikt op R3, R5, R9 V2 en R12 bases. Toch is dat een groot deel van de Moza-catalogus.

Productie en afwerking

Hoewel dit stuurwiel niet duur is, heeft de fabrikant voor dit product gekozen voor nogal nobele materialen. De structuur van het stuur is een aluminiumlegering, maar dat is niet het gebruikelijke Moza-materiaal uit de luchtvaartindustrie. Desalniettemin is het metaal, met wat plastic voor bepaalde delen van het voorpaneel (vooral waar bepaalde knoppen zitten).

Ik moet toegeven dat het leer rond de rand behoorlijk goed is. Het is verre van het eersteklas leer dat je vindt op de Podium-stuurwielen van Fanatec, maar het is nog steeds leer op een stuurwiel dat minder dan €200 kost. De afwerking is erg goed gedaan, zonder duidelijke gebreken moet ik zeggen. Alle ES-onderdelen worden op hun plaats gehouden met schroeven aan de achterkant en de openingen zijn klein.

Wat betreft de bouwkwaliteit is het duidelijk een stuk beter dan wat de concurrentie biedt op dit prijsniveau, en daarvoor neem ik mijn petje af voor Moza.

Omgaan met het wiel

Het stuurwiel heeft een diameter van net geen 28 cm, waardoor het zeer ergonomisch is. De knoppen zijn rondom het voorpaneel geplaatst (18 en 1 D-Pad) en deze zijn gemakkelijk te bereiken zonder dat je handen van hun plaats gaan.

De standaard rijpositie is 09:15, wat standaard is op bijna alle sim-racesturen, met uitzondering van een paar Formula-sturen.

Aan de achterkant zitten 2 aluminium peddels van een goed formaat, met de juiste afstand tot je vingers. Helaas zijn ze niet magnetisch, wat te verwachten was gezien de prijs van dit kleine schatje. De sensor is mechanisch, maar hij doet zijn werk, en dat is het belangrijkste.

Sensaties tijdens het spelen

Ik ga nu verder met het gevoel van dit instapstuur van Moza Racing. Ten eerste is het stuur klein (28 cm in diameter), waardoor het een uitstekende grip heeft. Aangezien vrijwel alle knoppen zich op de voorkant bevinden, is de ergonomie van de ES net zo goed, waardoor je kunt genieten van een aantal geweldige sim-racesessies.

De stijfheid van het stuurwiel is uitstekend, ondanks het feit dat de ES een instapmodel is. Toegegeven, er zit wat plastic in het pakket, maar dat is slechts een ondersteunend element voor bepaalde onderdelen, waaronder een paar bedieningselementen. De structuur is volledig gemaakt van aluminiumlegering, waardoor dit stuur zeer sterk is. Je kunt het zonder enig probleem gebruiken op vrijwel elke sim-racing titel; het zal helemaal niet inpluggen, zelfs niet met de R12 basis. De peddels klikken vrij goed (het is mechanisch) en de afstand tussen de peddels en het stuur is goed, vind ik.

Voor ongeveer vijftig euro heeft Moza een mod beschikbaar gemaakt die het ES-stuur omtovert tot een Formula-stuur. Ik vind het cool, slim en vooral heel voordelig. Het enige wat je hoeft te doen om het stuur te veranderen is de knoppen, de QR en de rest verwisselen, want met deze mod heb je alleen de structuur van het stuur.

Meningen over het Moza ES stuurwiel voor Sim Racing

Compatibiliteit Moza ES

Wat betreft de compatibiliteit van de ES met het Moza ecosysteem, is het hetzelfde compartimenteringsverhaal: dit stuurwiel kan alleen worden gebruikt op R3, R5, R9 V2 en R12 databases. A priori is het een kwestie van de communicatiemethode met de basis, maar het blijft een ecosysteem dat niet voor al zijn producten compatibiliteit toepast. Dit wiel kan ook alleen op een pc worden gebruikt, zoals vrijwel alles in de Moza-reeks.

Waar voor je geld

Met een prijs van €149 biedt het ES stuurwiel van Moza een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, veel beter dan wat de concurrentie biedt. Je kunt gemakkelijk €200 neertellen voor een stuurwiel met eersteklas materialen en nog eens €80-100 voor een metalen QR. Bij Moza krijg je het allemaal voor bijna de helft van de prijs.

Mijn oordeel over het Standalone ES stuurwiel van Moza Racing

Eerlijk gezegd heb ik niet veel meer over dit stuur te zeggen dan: koop het zonder de minste aarzeling! Natuurlijk, je krijgt geen magnetische peddels aan de achterkant, en er is hier en daar wat plastic, en het is niet compatibel met alle Moza bases. Maar als je voor dit prijsniveau gaat winkelen, koop je vrijwel zeker geen R16 of R21 voor je systeem, en dit stuur is compatibel met vrijwel alle andere Moza-basisstations.

In bijna alle gevallen, behalve als je een goedkoop reservewiel wilt voor een basisstation uit het topsegment, is de ES iets voor jou. Ik zou het aanraden aan alle piloten met een krap budget en zelfs aan piloten met een beetje meer marge, al was het maar om het als extra wiel te hebben, op voorwaarde dat je het basisstation hebt dat erbij past.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

FANATEC: de beste Sim-racerij
Dit is de standaardtekst voor de meldingsbalk