De Moza HBP Handrem in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Een prachtig ontwerp
✅ Hoogwaardige materialen
✅ Zeer concurrerende prijs
❌ Optie voor alleen bodembevestiging
ㅤ
Het doel is om te concurreren met de topmerken op de sim-racing markt, Moza Racing Er moest hard gewerkt worden om een niche te veroveren in een zeer concurrerend segment.
Een compleet assortiment randapparatuur voor sim-racen moet stuurwielen, liggende achtervorken, pedalen en accessoires zoals shifters, handremmen enzovoort bevatten. Alle producten die ik net heb opgesomd vormen de basis, en het is ook noodzakelijk om een ecosysteem te hebben dat in harmonie kan werken met je randapparatuur.
Moza biedt momenteel een behoorlijk uitgebreid assortiment, met maar liefst 6 liggende achtervorken en 6 sturen, 3 crankstellen, een shifter, dashboards en een handrem, plus andere specifieke accessoires. En over handremmen gesproken, die van Moza heet de HBP en hij probeert naam te maken in wat volgens mij een nogal niche segment is. Oh ja, je hebt geen handrem als je aan F1, GT3 of endurance racen doet. Je gaat een handrem gebruiken voor rally’s en driften, of voor arcadegames die chill zijn. In wat volgt laat ik je kennismaken met de HBP en vertel ik je wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van de handrem
- Gehele structuur in aluminium uit de luchtvaartindustrie
- 16-bits hoeksensor
- Verstelbaar handvat voor geweldige verstelbaarheid
- RJ11 en USB-aansluiting
- Verstelbaar weerstandsmechanisme (verwisselbare veer en elastomeer)
- Uitstekende afwerking en bouwkwaliteit
Ontwerp van de HBP Handrem
Ik vind het ontwerp van de HBP, met zijn hoekige vorm, erg mooi. Deze handrem bestaat uit verschillende onderdelen die perfect in elkaar passen. Zwart domineert dit sim-racing apparaat, met alleen het Moza logo in het wit aan één kant.
Het handvat van de HBP bestaat uit 2 delen, waarvan er één afneembaar en verstelbaar is. Het is een slank ontwerp en het bovenste deel van het handvat, waar de pommel zich bevindt, is volledig cilindrisch. Over het geheel genomen is de HBP een knappe handrem die past in de stilistische code van het Chinese merk.

Assemblage op maat
De HBP kan alleen van onderaf worden gemonteerd, rechtstreeks op een chassis/cockpit of via de Moza Table Clamp, die apart verkrijgbaar is. Dat is het grootste nadeel van deze handrem, en hetzelfde geldt voor de shifter van het merk. Dit unieke systeem voor bevestiging aan de onderkant beperkt de installatie en het gebruik ervan op setups met tafels of bureaus als hoofdstructuur.
Op een frame zul je er niet zoveel problemen mee hebben als er een shifter/handremsteun bij zit die laag genoeg is. Maar op een tafel zal deze handrem wat mij betreft te hoog zitten, tenzij je hem ondersteboven monteert omdat het handvat verstelbaar is.
Productie en afwerking
Vrijwel alle onderdelen van de HBP zijn gemaakt van aluminium, met uitzondering van de behuizing met de elektronica en connectoren, die van plastic is. Maar die is zo goed gemaakt dat je het niet merkt. De afwerking van de handrem is voorbeeldig, zonder zichtbare gebreken.
Als het aankomt op bouwkwaliteit, is het helemaal premium. Of het nu gaat om de kast, de hals of de kabels die bij de HBP worden geleverd, alles is in elk opzicht van topkwaliteit.
Omgaan met de handrem
Deze HBP is gemakkelijk te hanteren en dat komt grotendeels doordat het handvat verstelbaar is. Het enige wat je hoeft te doen is de twee schroeven verwijderen die het bovenste deel van het handvat vasthouden om het naar wens aan te passen. Je kunt het horizontaal of verticaal laten staan, of in een hoek zetten die bij jouw instelling en rijstijl past. Je kunt ook de hoogte van de hals aanpassen met de schroeven.
De knop is groot en volledig cilindrisch en bovendien van metaal. In tegenstelling tot de Moza shifter kun je bij de HBP de knoppen niet verwisselen. Dus je houdt van cilindrisch of niet. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan handremmen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan handremmen met dezelfde vorm omdat ze me doen denken aan die in de racerij.
Sensaties tijdens het spelen
Wat betreft het gevoel van de HBP, kan ik je vertellen dat het op het eerste gezicht een goede handrem is, zeer lineair in sim-racing gebruik. De bouwkwaliteit is uitstekend, met vrijwel geen zijwaartse beweging en zelfs als je hem iets te snel loslaat, is er een systeem dat de rem dempt om schade en andere ongelukken met het apparaat te voorkomen.
Zoals ik al eerder zei, is de veer verwisselbaar, net als het elastomeer. Het is niet echt een elastomeer zoals je zou verwachten van een Load Cell crankstel, maar dit kleine beetje rubber biedt een beetje weerstand aan het einde van de slag en vangt plotselinge bewegingen op.
De HBP handrem heeft een lineair gevoel over de hele slag van het handvat. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan dit lineaire gevoel voor een handrem, maar ik kan me voorstellen dat sommige racers zich meer aangetrokken voelen tot progressieve producten waarbij de weerstand toeneemt met de hoek. Toegegeven, het is geen realistische weergave van wat je zou vinden in raceauto’s met een hydraulische handrem, of zelfs in een auto met een standaard handrem, maar hé, de HBP is een goedkoop product dat duidelijk niet bedoeld is om je volledig onder te dompelen.

Handbrake-compatibiliteit
Dit product is compatibel met het hele Moza ecosysteem dankzij de RJ11 connector, maar het kan ook gebruikt worden met andere setups via een USB kabel. Qua platformen is de HBP alleen voor PC, net als op dit moment min of meer het hele Moza-assortiment.
Wat betreft de sim-racing titels, ik heb er geen problemen mee gehad op Dirt, WRC of een van de andere titels die ik heb gebruikt. Het werkt zo normaal mogelijk, zonder het minste probleem.
Waar voor je geld
Moza’s handrem kost € 119 inclusief BTW bij Moza’s geautoriseerde distributeur in Frankrijk, wat een behoorlijk goede prijs is, zeker gezien de bouwkwaliteit en de hoogwaardige materialen die zijn gebruikt. Wat mij betreft heeft de HBP een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding voor zijn doelgroep.
Toegegeven, het gevoel is niet progressief en je hebt niet zoveel montagemogelijkheden voor dit apparaat. Het is duidelijk dat de HBP niet wil concurreren met bijvoorbeeld Fanatec’s ClubSport Handbrake V1.5. Moza’s handrem is er simpelweg op uit om zijn assortiment aan te vullen met een kwaliteitsapparaat dat uiteindelijk een goed gevoel geeft.
Mijn oordeel over de HBP handrem van Moza Racing
Zelfs als de HBP zijn kleine fouten heeft, met name een opvallend gebrek aan bevestigingsopties op de setups, is deze handrem nog steeds een goed product dat amateurcoureurs en fans van rally en driften zal plezieren.
Hij is eersteklas, zit uitstekend in elkaar, ziet er geweldig uit en doet zijn werk naar behoren, zonder ook maar één stekker in het stopcontact te steken. Persoonlijk zou ik de HBP aanraden aan iedereen die op zoek is naar een betrouwbaar, goedkoop en stijlvol product. Je krijgt niet de onderdompeling van een Load Cell of hydraulische handrem, of zelfs het progressieve gevoel van de stuurknuppel, maar dat is niet zo erg als het klinkt voor de doelgroep.
Maar als ik heel eerlijk ben, betaal ik persoonlijk liever een paar euro meer en geniet ik van het realisme en de onderdompeling die de Clubsport Handbrake van de Duitse gigant.
Het beste alternatief voor Moza HBP Hanbdrake
1
0 reacties