De Moza KS in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Talrijke bedieningselementen
✅ Premium ontwerp
✅ Goede ergonomie in gebruik
✅ 4 pallets
❌ Gebruik van composiet kunststof
❌ Een iets hogere prijs
ㅤ
Moza Racing heeft een lange weg afgelegd sinds zijn begindagen in sim-racing, en biedt vandaag de dag een redelijk goed assortiment randapparatuur dat niet alleen van hoge kwaliteit is, maar ook scherp geprijsd. Dit merk richt zich duidelijk op een segment van de sim-racing markt, met concurrenten in het vizier. Ik heb het natuurlijk over Simagic en Fanatecdie actief zijn in het topsegment.
Om het op te nemen tegen zulke gerenommeerde namen in de industrie, heb je een productassortiment nodig dat niet alleen van hoge kwaliteit is, maar ook goed presteert. Naar mijn mening is Moza een beetje een manusje-van-alles: hij is niet uitmuntend in een bepaald onderwerp, maar hij slaagt er toch in om een redelijk goed gemiddelde te halen.
Moza brengt een aantal sturen op de markt, waaronder een F1-stuur op instapniveau. De KS is de goedkoopste optie voor Formula racing. In wat volgt laat ik je kennismaken met dit stuur, vertel ik over zijn sterke en zwakke punten en wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel
- Formulestuur met een diameter van 30 cm en een standaard rechthoekige vorm
- 4 peddels achter, 2 magnetisch en 2 voor de koppeling
- 10 verlichte knoppen, 2 joysticks, 3 encoders en 2 draaischakelaars
- RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
- QR Moza achteraan
- Samengestelde structuur
- Compatibel met pc en alle Moza-voeten, maar ook met die van andere merken via een adapter
Moza KS ontwerp
De Moza KS is gebaseerd op het min of meer standaard ontwerp van een Formula-wiel, met een rechthoekige vorm en een diameter van 30 cm, wat een haartje groter is dan de concurrentie.
Wat betreft de ontwerpelementen hebben we een gezichtsplaat in koolstofvezelstijl (het is composiet met een beetje koolstofvezel) met TPE-manchetten die er best goed uitzien, ook al had ik liever leer gehad, maar het is prima.
Het voorpaneel is vrij druk, met maar liefst 17 knoppen in totaal. Dat is veel, maar de 10 knoppen zijn verlicht, wat het premium design van dit stuur ten goede komt. Aan de achterkant zitten 4 peddels van aluminiumlegering voor het schakelen en alle LC-functies.

Assemblage op maat
Dit vliegwiel maakt gebruik van Moza Racing’s beroemde Quick Release systeem, gebaseerd op de D1-Spec. Op het menu staat een extreem solide verbinding met de aandrijfas, waardoor buigen of bewegen van die laatste vrijwel uitgesloten is. Deze QR behoort tot de beste op de markt.
Het gebruik is heel eenvoudig: je hebt een ring die je naar je toe moet trekken om hem te kunnen installeren. Dan hoef je alleen nog maar de QR uit te lijnen met zijn tegenhanger aan de basis (Moza of andere merken via een adapter), het wiel op zijn plaats te zetten en de ring los te laten. Het is een eenvoudige, snelle handeling die een van de beste vliegwiel-naar-basis verbindingen op de markt oplevert.
Productie en afwerking
De zwakke punten beginnen hier. Om je in de juiste context te plaatsen: de KS is het budgetvriendelijke Formula-stijl stuur van Moza. Dus ook al biedt dit stuur een groot aantal eersteklas functies (magnetische peddels, verlichte knoppen, enz.), er moesten concessies worden gedaan om de prijs laag te houden.
En hoe krijg je de prijs van zo’n stuur omlaag? Met kunststof natuurlijk! Nou ja, composiet versterkt met koolstofvezel. Natuurlijk, het is goed gemaakt, maar het ziet er ook een beetje goedkoop uit, vooral omdat de concurrentie(Fanatec bijvoorbeeld) volledig aluminium wielen aanbiedt voor min of meer dezelfde prijs, of zelfs minder in sommige gevallen.
Een ander zwak punt van de Moza KS zijn de TPE manchetten. Als je een Formula-stijl stuurwiel aanbiedt, zul je erg kleine manchetten hebben, dus je kunt net zo goed leren manchetten gebruiken, want dat kost je bijna niets en het komt de algehele look van het product ten goede.
Wat de afwerking betreft, die is helemaal goed. Ik heb geen zichtbare bramen of gebreken opgemerkt, wat een goede zaak is moet ik zeggen, vooral als de structuur van het apparaat volledig van plastic is gemaakt. “Composiet’, sorry…
Omgaan met het wiel
Het wiel heeft een diameter van 30 cm en een rechthoekige vorm. Dat is een beetje groot in vergelijking met andere merken, en het zal je scherm waarschijnlijk wat meer in de weg zitten. Toch is de ergonomie van dit stuur uitstekend, vooral de grip.
Afgezien van de 3 encoders in het midden van het voorpaneel, waarvoor je je handen van je polsen moet halen om ze te gebruiken, is de rest van de besturing echt goed geplaatst, dicht bij je vingers. Bovendien zijn alle 10 knoppen verlicht, wat echt helpt als je aan het racen bent.
Aan de achterkant zitten 4 peddels van aluminiumlegering. 2 zijn magnetisch voor het schakelen en de andere 2 zijn analoog voor de koppeling, LC, etc. Hoewel ze makkelijk te gebruiken zijn, vind ik hun plaatsing een beetje vreemd. Hoewel ze gemakkelijk te gebruiken zijn, vind ik de plaatsing een beetje vreemd: ze vallen niet natuurlijk onder je vingers, vooral de onderste, en ze zitten naar mijn mening te dicht bij het stuur.
Sensaties tijdens het spelen
De KS is een van de wielen die compatibel zijn met alle bases die Moza Racing aanbiedt, maar ook met die van andere fabrikanten als je er een adapter op aansluit. Qua gevoel moet ik zeggen dat er een grote verbetering is ten opzichte van het eerste Formula-wiel dat de fabrikant een tijdje geleden aanbood.
De knoppen zijn opnieuw ontworpen met een korte slag en een veel steviger mechanisme, wat ongelukken helpt voorkomen wanneer je handen het stuur kruisen. De knoppen klikken uitstekend, zelfs een beetje te veel voor sommigen, en het is duidelijk dat niet iedereen hier blij mee zal zijn.
Wat betreft de peddels, 2 zijn magnetisch en maken veel lawaai, en gelukkig heeft Moza pads bijgeleverd om dit te verminderen. De peddels reageren ultra goed, maar voor mij zitten ze te dicht op het stuur en ik vind hun plaatsing nogal vreemd.
Afgezien van deze kleine fouten is de Moza KS een uitstekend stuur. Een beetje groot, toegegeven, en dat zal bijna zeker een deel van je HUD of scherm blokkeren, maar de ergonomie is gewoon uitstekend. Toen ik het stuur gebruikte op ACC (in GT), voelde ik geen enkele beweging in de structuur van het stuur, wat erop wijst dat, ook al heeft Moza plastic, ‘composiet’ gebruikt, het toch stijf is, wat een goede zaak is.

Compatibiliteit Moza KS
De KS is een van de weinige Moza-wielen die compatibel zijn met alle bases van de fabrikant, en er zijn er niet veel in de catalogus van de Chinese fabrikant. Wat betreft platforms is het zoals gewoonlijk: alleen PC.
Wat sim-racetitels betreft, is dit stuur perfect voor alle Formula-games: F1, AC, ACC, rFactor, iRacing, Forza Motorsport, enzovoort. Het is vrij uitgebreid in dat opzicht, en typisch Moza heeft geen grote problemen met sim-racing games, behalve misschien Forza Horizon waar je gewoon wat meer tijd moet besteden aan het instellen van de configuratie.
Waar voor je geld
Dit stuur is geprijsd voor €309, wat ik een vrij hoge prijs vind, zeker voor wat je krijgt. Je krijgt waar voor je geld, maar daar is ook alles mee gezegd, want er zijn veel minder hoogwaardige materialen gebruikt om dit stuur te maken en de vraagprijs is nog steeds hoog in vergelijking met de concurrentie, die veel hoogwaardigere wielen levert voor praktisch hetzelfde geld.
Mijn oordeel over het KS stuur van Moza Racing
De KS is een goed stuur, solide, volledig aanpasbaar en vooral bruikbaar met het hele Moza ecosysteem, wat ik moet zeggen een zeldzaamheid is om te zien. Als je op zoek bent naar een Formula-stijl stuurwiel en je hebt al een Moza setup, dan kan ik je de KS aanraden.
Aan de andere kant, als je al een Formula-wiel van Moza hebt of een exemplaar dat niet van de Chinese fabrikant is, heeft het niet veel zin om bijna €300 uit te geven voor dit wiel. Ik stel voor dat je een kijkje neemt bij de andere F1-wielen die ik heb mogen testen en hier misschien wat inspiratie opdoet.
0 reacties