Selecteer een pagina
Mon avis sur la base direct drive R21 de Moza Racing pour le Sim Racing

Moza R21: Mijn eerlijke mening over deze basis

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Moza R21 in een paar woorden

Sim race nerd

Meningen over de Moza Racing R21 basis voor Sim Racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Uitstekende krachtterugkoppeling
✅ 21 nm max. koppel
✅ Zeer geavanceerde parametrering via Pit House
❌ Alleen compatibel met PC
❌ Niet erg nauwkeurig in fabrieksconfiguratie

4.7

Terug in de tijd naar 2021, Moza Racing een bijna onbekend merk in sim-racing om de eenvoudige reden dat het uit het niets kwam. Niemand kende deze fabrikant van race-randapparatuur, maar er was iets extra’s aan dit merk. Fans van virtueel autoracen weten ongetwijfeld dat Moza in 2021 furore maakte met de lancering van het topmodel R21 Direct Drive.

Het is waar dat het een riskante zet was, maar als het werkte voor een merk als Tesla, waarom dan niet voor Moza? De Chinese fabrikant begon met topklasse randapparatuur en begon na verloop van tijd goedkopere producten met lagere prestaties te verkopen. Hieronder bekijken we het allereerste model dat Moza Racing op de markt bracht: de R21 base. Ik schets de sterke en zwakke punten en geef je aan het eind mijn mening.

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • Direct Drive-basis met 21 nm piekkoppel
  • Behuizing van aluminiumlegering
  • Compatibel met PC- en Pit House-software
  • Afmetingen: 33 x 17 x 13 cm
  • Montage aan de onderkant en voorkant (met behulp van een apart verkrijgbare beugel)
  • Hands-Off bescherming om feedback te deactiveren wanneer het stuurwiel je handen niet detecteert
  • USB-verversingssnelheid van 1000 Hz
  • Weegt 9 kg

Ontwerp van de Moza R21

Voor de onderstellen volgt Moza min of meer een zeer precieze stijlcode: producten met een koppel van 4 tot 12 nm hebben allemaal een zeer karakteristiek X-vormig ontwerp, dat tegelijkertijd ook herkenbaar is. Maar voor de krachtigere onderstellen (16 en 21 nm koppel) is het Chinese merk de weg van de differentiatie ingeslagen, met een ontwerp dat volgens mij grotendeels is geïnspireerd door Italiaanse Super Cars.

De kenmerken zijn scherp, de lijnen zijn pittig en eerlijk gezegd is hij prachtig, ook al zal hij zeker niet iedereen aanspreken. Eerlijk gezegd is het een welkome afwisseling ten opzichte van de rivalen van de R21, die vaak erg vierkant en discreet zijn. Misschien zijn merken als Fanatec of Simagic bang om gedurfd te zijn in hun ontwerp.

Bij de R21 Gen 1 waren de zijplaten oranje, maar aanpasbaar. Bij de Gen 2 is het subtieler, met een volledig zwarte body, een wit logo en een paar witte en groene lijnen.

Meningen over de Moza R21 basis voor Sim Racing

Assemblage op maat

Standaard heb je twee montagemogelijkheden: onderaan en vooraan. Voor de onderkant heb je 4 montagepunten waarmee je hem op vrijwel elk modern kwaliteitsonderstel kunt monteren. Vermijd goedkope statieven en andere cockpits, want de R21 zwaait flink en dat kan meer zijn dan de structuur van het product aankan (overmatig pitching).

Voor montage aan de voorkant verkoopt Moza een soort beugel waarmee de R21 aan het chassis kan worden bevestigd, wat in principe meer veelzijdigheid biedt in dit opzicht, vooral voor racers met specifieke cockpits.

Productie en afwerking

Voor de behuizing van de R21 heeft Moza een aluminiumlegering uit de luchtvaartindustrie gebruikt, wat betekent dat het apparaat vrij licht is (ongeveer 9 kg op de weegschaal). Aluminium helpt ook om alles te koelen (motor + elektronica), wat lage temperaturen garandeert voor lange sim-racesessies.

De afwerking is in elk opzicht top. Na een grondige inspectie van deze basis heb ik geen enkele fabricagefout, braam, verkeerd geïnstalleerd of uitgelijnd onderdeel of wat dan ook kunnen ontdekken. De R21 is een eersteklas basis, uitstekend gemaakt en in elk opzicht voorbeeldig afgewerkt. Het moet gezegd worden dat Moza sinds de release van zijn eerste producten echt een stap in de hogere markt heeft gezet en we worden momenteel getrakteerd op een aantal randapparaten van uitstekende kwaliteit, vooral de topklasse.

Aan de slag met de basis

Zoals ik net al zei, weegt de R21 slechts ongeveer 9 kg, wat vrij licht is vergeleken met de Alpha van Simagic met zijn 12 kg, als je bedenkt dat deze basis slechts 15 nm koppel ontwikkelt. Het installeren van de basis op een chassis is relatief eenvoudig, dankzij de 4 zichtbare bevestigingspunten die op vrijwel elk chassis op de markt passen.

Het verwisselen van een stuurwiel is kinderspel dankzij Moza’s QR, die gebaseerd is op de D1-Spec. Bovendien is deze basis compatibel met alle stuurwielen van het merk, behalve de low-range (ES, CS V1 en GS V1), die alleen via Bluetooth communiceren.

Sensaties tijdens het spelen

Om de best mogelijke rijervaring te krijgen, moet je eerst de Pit House (de software van Moza) doorlopen om de R21 in te stellen. Ik raad je ook aan om als beginner niet meer dan 60% van het totale vermogen van het basisstation te gebruiken, met het risico dat je met het stuur gaat spelen.

Dit basismodel heeft een maximumkoppel van 21 nm, wat betekent dat er meer dan genoeg onder de motorkap zit, en dat is overduidelijk wanneer je hem op meer dan 90% van zijn vermogen zet. Om je een idee te geven van de kracht die nodig is om het stuurwiel te draaien: bij meer dan 90% en tijdens een vrij lange racesessie ben je aan het eind niet alleen uitgeput, maar moet je ook tegen het stuur vechten en met het stuur duiken om de auto door de bochten te krijgen. En het is hetzelfde verhaal voor elke bocht, de een na de ander.

Wat de details betreft, betekent de 21 nm koppel dat er veel informatie wordt doorgegeven aan de bestuurder, zowel lichte als zware details, en dat vond ik geweldig. Je voelt in je handen de verschillen tussen asfaltoppervlakken, verschillende oneffenheden in de weg, gras, grind, hobbels met andere auto’s, enzovoort, in verschillende mate.

Je kunt bijvoorbeeld voelen wanneer de auto grip verliest in een bocht of wanneer de achteras hapert, wat leidt tot overstuur. Het is verbazingwekkend hoe communicatief deze basis is, ook al geeft hij in zeldzame gevallen wat vage details. Nee, het zijn meer details die een beetje te kunstmatig zijn, vooral als de weg echt slecht is. Het is niet zo dat de motor overbelast is of dat de hardware tegen zijn grenzen aanloopt, ik denk dat het de software is die er een beetje een rommeltje van maakt. Maar hé, het gebeurt af en toe.

Meningen over de Moza Racing R21 basis voor Sim Racing

Compatibiliteit van de Moza R21 basis

Zoals gebruikelijk bij Moza Racing-producten is de R21 PC-only, maar werkt hij met vrijwel alle stuurwielen van het merk, behalve de ES, CS V1 en GS V1. Wat betreft de andere producten van de Chinese fabrikant(pedalen, dashboards, enz.) is de hele catalogus min of meer compatibel, behalve de instapproducten.

Waar voor je geld

Dit onderstel is behoorlijk goedkoop, zeker als je het vergelijkt met wat de concurrentie biedt voor dezelfde prijs. Met een prijs van € 1.100 biedt het een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en uitstekende prestaties, wat de meeste hardlopers die op zoek zijn naar een krachtige basis voor hun sim-racesessies zou moeten bevallen.

Mijn oordeel over de Direct Drive R21-basis van Moza Racing

Is deze basis iets voor jou? Nou, het antwoord is simpel: als je op zoek bent naar een high-performance sim-racing randapparaat met meer dan 20 nm koppel en je bent klaar om in de wereld van Moza Racing te duiken, dan ja, dan kan ik de R21 zonder de minste aarzeling aanbevelen. Tussen bouwkwaliteit, feedback en gevoel heeft deze basis alles om veeleisende racers te plezieren. Bovendien kun je met de 21 nm koppel het vermogen terugschroeven en heb je een base die veel veelzijdiger is dan de andere.

Maar als simracen nieuw voor je is, is de R21 misschien niets voor jou vanwege het vrij hoge vermogen. In dat geval zou ik een R12 of zelfs een R16 aanraden.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *