De Moza R3-bundel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Direct Drive-bundel met basis, vliegwiel en crankstel
✅ Max. koppel 3,9 nm
✅ Xbox-compatibel
✅ Goede bouwkwaliteit
❌ Beperkte force feedback en vaagheid in de vertragingen
❌ Zeer beperkte crankset in standaardconfiguratie
ㅤ
Met de wereldwijde opkomst van sim-racing zijn er de laatste jaren een aantal merken ontstaan, waaronder Simagic en Moza Racing. En dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat veel raceteams kiezen voor simulaties met apparatuur die op de markt verkrijgbaar is, zodat hun coureurs kunnen trainen in bijna-echte omstandigheden.
Voor amateurcoureurs en -racers hebben we een aantal spelers in het spel, waaronder Logitech of Thrustmaster. Deze twee merken zijn vooral gericht op mensen die net beginnen in de sport, maar ze bieden nog steeds kwaliteitsproducten (voor het grootste deel) en, meer recent, opties met hoge prestaties en topklasse.
Onder de premium sim-racing spelers hebben we Moza Racing, een merk dat net geland is op nieuw terrein dat het van plan is te veroveren. De catalogus met randapparatuur voor sim-racing is vrij uitgebreid, moet ik zeggen, maar kan niet op tegen de Duitse gigant Fanatec. Net als het Duitse merk van sim-racing randapparatuur, biedt Moza bundels met bases, stuurwielen en pedalen, samen met andere accessoires. De R3 bundel is de kleinste in het assortiment en is ook de enige die compatibel is met consoles (Xbox om precies te zijn). In wat volgt laat ik je kennismaken met de R3, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Directe aandrijving met maximaal koppel van 3,9 nm
- 1000 Hz vernieuwingsfrequentie
- 15-bits encoder
- Stuurwiel met een diameter van ongeveer 28 cm
- Oneindige draaihoek
- Pedalen met 2 pedalen
- Voormateriaal: aluminium en staal
- Tafelklem meegeleverd met
Ontwerp van de Moza R3-bundel
Degenen die al bekend zijn met het merk Moza zullen weten dat het ontwerp van de bases min of meer hetzelfde is voor vrijwel het hele assortiment: er is een zeer kenmerkende X-vorm van de Chinese fabrikant, die grotendeels is geïnspireerd op deCSL DD’s van Fanatec. Zolang je andermans werk kopieert en het goed doet, stoort het niet zo.
De basis is volledig matzwart, met een paar Moza-logo’s in het wit. De afmetingen zijn klein voor een motor die bijna 4 nm aan koppel ontwikkelt. Het stuur is een aangepaste versie van Moza’sES, eerlijk gezegd minder duur, met een platte onderkant en een algeheel discreet ontwerp.
Het crankstel is de SR-P Lite, een prachtige volledig zwarte stalen eenheid. Al met al is de R3-bundel in lijn met de stilistische code van de Chinese fabrikant van sim-racing randapparatuur.

Assemblage op maat
In de bundel zit de beroemde tafelklem van Moza, waarmee je de basis eenvoudig op vrijwel elk meubel in huis kunt bevestigen. De klem is een beetje lomp, maar hij zorgt er in ieder geval voor dat de basis stevig aan het meubel vastzit.
Als je een chassis of stuurwielsteun hebt, biedt het R3-onderstel bevestigingspunten aan de onderkant met schroeven. Het is heel eenvoudig en snel te monteren. Eigenlijk is deze bundel van Moza perfect om te beginnen met sim-racen, zonder dat je een rig nodig hebt.
Productie en afwerking
Het onderstel is net als de andere van Moza: we worden getrakteerd op aluminium uit de luchtvaartindustrie, prachtig afgewerkt en tot in de perfectie bewerkt. Wat mij betreft is de R3 gewoon een minder krachtige R5, zonder het beknibbelen op materialen.
Het stuurwiel is een budgetvriendelijke versie van de ES, met een structuur van aluminiumlegering en ISF PU aan de zijkanten. In principe lijkt het op leer, maar dat is het niet. Het ziet er alleen goed uit en biedt een beetje grip. De afwerking van het stuurwiel is van plastic, dus… Het is goed gemaakt, dat moet ik toegeven, maar het ziet eruit als een goedkope optie.
Het SR-P Lite crankstel is gemaakt van versterkt staal en is zeer goed machinaal bewerkt. Ik heb geen productiefouten of bramen opgemerkt, wat een positief punt is, hoewel je dat niet noodzakelijkerwijs kunt zeggen over het gevoel.
Aan de slag met de bundel
Op het stuur zitten in totaal 18 knoppen, 2 paddles en 1 D-Pad, allemaal goed verdeeld over het frontpaneel. De ergonomie van het ES-stuur voor de R3-bundel is identiek aan de standaardversie, met alleen een iets ander ontwerp. Het stuur is klein en ligt goed in de hand, en de knoppen en bedieningselementen zijn goed bereikbaar op het stuur. Zelfs de achterpaddles zijn groot, van aluminiumlegering trouwens, en klikken lekker als je ze gebruikt.
Wat het crankstel betreft, is de SR-P Lite in hoge mate verstelbaar, zowel wat betreft de afstand tussen de pedalen als de pedaalplaat. Bovendien kun je op dit product gemakkelijk een koppelingspedaal plaatsen als je dat wilt. Je moet er natuurlijk wel voor betalen, maar het kan wel. Wat het gevoel betreft, verandert het plaatje echter volledig.
Sensaties tijdens het spelen
En hoe zit het nu met de sim-raceprestaties van de kleine R3 van Moza Racing? Nou, in grote lijnen is het beter dan een G923 of een T248, maar meer ook niet. Het gevoel van force feedback is er, met een zeer goede dosis feedback, zolang je naar mijn mening op een arcade- of sim-arcade titel zit. Toegegeven, de feedback is precies en redelijk progressief, maar laten we niet vergeten dat de R3 slechts 3,9 nm aan cut ontwikkelt.
Sommigen denken misschien dat dat niet veel is in vergelijking met de concurrentie van Fanatec of zelfs Moza’s R5, maar het gevoel is er. Je moet er echter niet te veel van vragen, want clippen gebeurt snel, ook al is het ES-stuur in deze bundel vrij licht. Dankzij Direct Drive is de R3 duidelijk superieur aan de concurrenten van Logitech en Thrustmaster, in ieder geval die aan de onderkant van het assortiment, en je voelt alles wat de auto doet, zelfs voordat hij overbelast raakt in de vermogensafdeling.
Wat betreft het SR-P Lite crankstel, het is… hoe kan ik dit zeggen zonder hem te veel te beledigen… Het is rotzooi in de standaardconfiguratie, dat is wat het is. Er is vrijwel helemaal geen voetgevoel en de 2 pedalen (rem en gas) voelen vrijwel hetzelfde aan, meestal tot op het bot. Dit betekent dat je door de kassa moet en het hele ding moet upgraden met de performance kit om een drinkbaar product te hebben dat feedback geeft als je remt.

Moza R3-compatibiliteit
De R3-basis is de enige die compatibel is met consoles (Xbox) in de hele Moza Racing-catalogus die momenteel wordt aangeboden, naast de PC natuurlijk. Bovendien is deze bundel duidelijk gericht op racers op Microsofts console, om marktaandeel af te snoepen van Fanatec.
Wat sim-racetitels betreft, zul je niet veel problemen hebben zolang ze compatibel zijn met de ecosystemen van Microsoft, met de mogelijke uitzondering van Forza Horizon, maar dat is een zorg die inherent is aan de fundamenten van Moza.
Waar voor je geld
Deze bundel zou je ongeveer €400 - €450 moeten kosten, afhankelijk van je voorkeur voor een online winkel, als je hem kunt vinden natuurlijk. Het lijkt erop dat er wat problemen zijn met de levering van Moza’s R3-bundel, en helaas kunnen we daar niets aan doen.
Wat mij betreft heeft hij waar voor zijn geld, zeker als je hem vergelijkt met de uitdagers van Logitech en Thrustmaster in hetzelfde segment. De R3 is veel aantrekkelijker dan een T248 of een G923 en presteert ook beter. Vergeet echter niet dat de laatste twee bundels (T248 en G923) aanzienlijk goedkoper zijn dan een R3.
Mijn oordeel over de Moza Racing R3-bundel
Ik vind de R3-bundel perfect voor een Xbox-racer die wil overstappen op Direct Drive vanuit een riem/versnellingsbak. Het gevoel is veel beter, ook al is de prijs hoger. Het enige probleem met deze budgetvriendelijke bundel van Moza blijft het crankstel, en gelukkig kan dat relatief goedkoop worden opgelost (rond de €30).
Als je echter vooral een PC-racer bent, raad ik je aan om deze bundel over te slaan en meteen voor een R5- of R9-bundel te gaan, of zelfs voor de concurrentie van Fanatec.
0 reacties