De Moza R9-bundel in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ De kracht en het gevoel van de motor
✅ Uitgebreide software voor fijnafstelling van alle instellingen
✅ 3 stuurwielen om uit te kiezen
❌ Geen pedalen in de bundel
❌ Geen aanpassingen vanaf het stuur
ㅤ
Onder de spelers op de sim-racing markt zijn er merken die meer dan 20 jaar oud zijn. Deze omvatten Logitech, Fanatec, Thrustmaster en Playseat om er maar een paar te noemen. Laten we eerlijk zijn: als je in een segment wilt blijven, heb je ervaring nodig, en die komt met de tijd.
Maar er is altijd een uitzondering die de regel bevestigt en dat hebben we gezien bij acteurs die in de jaren 2010 opkwamen en die nog steeds naam hebben weten te maken op het wereldtoneel. Sim-racing fans zullen meteen herkennen dat we het hebben over acteurs als Simagic of Moza Racingwier namen echt geen verdere introductie nodig hebben, zeker niet voor het eerste merk.
Het verhaal van Moza begon in het begin van de jaren 2010 met een bedrijf dat camera-apparatuur maakte, met name stabilisatoren. Maar pas aan het begin van de jaren 2020 kwam Moza echt tot zijn recht en heeft het merk zich gevestigd als een uitdager. In het assortiment van de Chinese fabrikant, want ja, Moza Racing is een Chinees merk, hebben we de R9-bundel, die wordt gepositioneerd als het begin van het middensegment. Zijn rivalen zijn niemand minder dan de Fanatec CSL DD8 nm en de Simagic Alpha Mini op 10 nm. In wat volgt laat ik je kennismaken met de Moza-bundel, bespreek ik zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening en een paar alternatieven.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Direct Drive-motor met een maximumkoppel van 9 nm
- Aluminium basisbehuizing uit de luchtvaartindustrie
- Alleen compatibel met pc
- Bundel met 3 stuurwielen, waarvan er één Formula is
- USB-verversingssnelheid van 1000 Hz
- QR geïnspireerd door de concurrentie
- Compatibel met de Moza tafelklem
Ontwerp van de Moza R9-bundel
Als je fan bent van sim-racing, dan weet je dat de Moza Racing bases er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien, vooral die met een koppel tussen de 4 en 12 nm. Eerlijk gezegd is de behuizing van deze bases identiek, op de afmetingen na. Een matzwarte kleur domineert de omtrek, met hier en daar witte logo’s. Het is een minimalistisch ontwerp. Het is een minimalistisch ontwerp, erg geïnspireerd op de Fanatec bases.
Wat stuurwielen betreft, biedt de R9-bundel 3 modellen: de CS V2P en de RS V2 die identiek zijn qua vorm, met een paar verschillen qua afwerking (koolstofvezel) en bedieningselementen, en de GS V2P die de Formula-stijl heeft. De eerste twee wielen zijn volledig rond, waardoor ze ideaal zijn voor een breed scala aan motorevenementen.
Over het geheel genomen is de R9-bundel prachtig, vooral de stuurwielen, die prachtig zijn.
Assemblage op maat
De R9 basis is compatibel met Moza’s tafelklem, maar deze wordt niet meegeleverd met de bundel, in tegenstelling tot de R3 en R5 basis. Als je ervoor kiest om de basis te bevestigen met de tafelklem, zorg dan voor stevig meubilair, want de basis geeft nog steeds 9 nm koppel af, genoeg om een fragiele tafel te beschadigen.
Naar mijn mening moet de R9 op een chassis of op zijn minst op een standaard worden gebruikt om er het beste uit te halen. Het monteren van deze basis, op de Table Clamp of op een chassis, is erg eenvoudig, vooral dankzij de meegeleverde schroeven. De R9 kan echter alleen vanaf de onderkant worden gemonteerd, wat een beetje jammer is.
De kit maken en afwerken
Voor de basis van de R9 gebruiken we aluminium uit de luchtvaartindustrie, met een voorbeeldige afwerking. Het is echt goed gemaakt, in elk opzicht. Voor de stuurwielen hebben we er 3, waarvan er 2 een aluminiumlegering hebben en dederde koolstofvezel is.
Ik moet zeggen dat de afwerking van de Moza 3-wielers voorbeeldig is, afgezien van een paar problemen met de knoppen, die naar mijn smaak een beetje sponzig zijn, maar niets ernstigs. Voor de CS en RS is het aluminium premium, net als het gebruikte leer. En voor de GS is het gesmede carbon zeer goed gemaakt. Wat mij betreft, neem ik mijn petje af voor Moza Racing voor de bouwkwaliteit en afwerking van hun velgen.
Aan de slag met de bundel
De CS en RS sturen hebben een diameter van 33 cm, maar zijn volledig rond. De ergonomie is erg goed, waarbij de CS iets beter is dan de RS vanwege de minder knoppen op het stuur. Desondanks is de grip erg goed, grotendeels dankzij het lederen stuurwiel. Beide sturen hebben 2 magnetische peddels aan de achterkant, die groot en makkelijk te bereiken zijn.
Wat de GS betreft, heeft dit stuur een diameter van 30 cm, met een speciale vorm voor de discipline (het is vrij rechthoekig). De bedieningselementen die essentieel zijn voor het rijden zijn dicht bij je handen geplaatst, wat de ergonomie van het stuur aanzienlijk verbetert. Wat betreft de peddels, deze keer hebben we er 4: 2 magnetische voor de versnellingen en 2 voor Launch Control, de koppeling en de rest.
Wat je ook kiest, de 3 Moza shuttlecocks in deze R9 bundel zijn uitstekend om vast te houden.
Sensaties tijdens het spelen
In tegenstelling tot Moza’s R5 basis, die duidelijk zijn beperkingen laat zien ten opzichte van de concurrentie, is de R9 vergelijkbaar met een 8nm CSL DD, of in sommige gevallen zelfs beter. Je moet echter alle parameters van deze basis correct configureren en instellen voordat hij je zijn volledige potentieel kan geven.
Qua detail ben je uitstekend bediend, je voelt alles wat de auto voor je doet op het scherm. Ik kon vrijwel alle informatie voelen die door de basis werd doorgegeven, van het simpele verlies van grip tot lichaamsbewegingen als je met een zware auto in een bocht rijdt, en zelfs oneffenheden in de weg; sim-racesessies met de R9 zijn puur geluk, vooral als je van een R5 komt.
Het koppel van 9 nm is genoeg om mee te doen aan veel simracewedstrijden, ongeacht je niveau. Toegegeven, het is niet in dezelfde klasse als bijvoorbeeld de R16 of een Fanatec DD1 of DD2.
Compatibiliteit Moza R9-bundel
Deze bundel is alleen voor pc, net als vrijwel de hele Moza Racing-reeks. Deze voorkeur komt niet van de Chinese fabrikant, maar van Sony en Microsoft, omdat deze twee merken je chips moeten leveren om je apparatuur compatibel te maken met hun consoles. En Moza heeft nog niet de slagkracht van een Fanatec of Logitech.
Wat de Moza-reeks betreft, is de basis compatibel met praktisch alle stuurwielen van het merk, behalve de CS en GS in V1. Maar de rest van de randapparatuur wordt probleemloos ondersteund, zoals pedalen, dashboards, enz.
Waar voor je geld
Op de website van het merk worden R9-bundels verkocht voor tussen de 660 en 820 dollar exclusief btw. Er is geen bundel beschikbaar bij de geautoriseerde distributeur in Frankrijk, dus je moet elk randapparaat afzonderlijk kopen. Daardoor variëren de prijzen van ongeveer €750 voor het CS-stuurwiel tot ongeveer €950 voor de GS, en €10 minder voor het RS-stuurwiel.
De prijs-kwaliteitverhouding van de bundel is behoorlijk goed, vooral met de R9, die in sommige gevallen veel beter is dan de concurrentie.
Mijn oordeel over de R9-bundel van Moza Racing
Als je op zoek bent naar een goede basis met een geweldig stuur, dan is de R9 bundel de ideale keuze, vooral als je het je kunt veroorloven. Ja, de R9 is nog steeds vrij duur in vergelijking met een 8nm CSL DD bundel, die wordt geleverd met een pedaalbord erbij.
Wat mij betreft zijn de twee onderstellen gelijk, met een licht voordeel voor de ultrastevige QR van de R9. Als je het financieel comfortabel hebt, kies dan voor de Moza Racing-basis, want je zult er geen spijt van krijgen.
0 reacties