Het Moza SR-P pedaal in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Goede pedaalverstelling
✅ Maximale druk van 100 kg op de Load Cell rem
❌ Lichtelijk hoge prijs
ㅤ
Sim-race randapparatuur fabrikant Moza probeert al een paar jaar naam te maken in de industrie, en ik moet zeggen dat het vrij goed doet voor zichzelf. Het merk heeft de internationale markt voor virtueel racen snel veroverd dankzij een uitgebreid, concurrerend en goed geprijsd productassortiment.
Vandaag de dag heeft Moza 6 Direct Drive-kettingbladen, 6 stuurwielen, 3 pedalen, dashboards, een handrem, een versnellingspook en een heleboel andere accessoires. Maar de fabrikant heeft nog een lange weg te gaan, niet in de laatste plaats op het gebied van consolecompatibiliteit. Afgezien van de R3 bundel, die compatibel is met Xbox, is de rest van Moza’s assortiment alleen PC-compatibel, en dat zet deze fabrikant van sim-race randapparatuur op een achterstand.
Feit blijft echter dat de producten van Moza goed zijn, qua prijs (niet altijd), kwaliteit, materialen, gevoel, enz. De catalogus van het merk bevat 3 pedalboards: de SR-P-Lite, het meest basale model, de SR-P, die een loadcell toevoegt, en de CR-P, het topmodel van de fabrikant met loadcells op alle 3 de pedalen. In wat volgt, laat ik u kennismaken met het middensegment model, de SR-P.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Volledig metalen structuur
- Belastingscel is bestand tegen maximaal 100 kg voor het rempedaal
- Hoeksensor op de pedalen
- Verkrijgbaar in 2-pedaals uitvoering, met koppelingsset
- 16-bits interface voor hoeksensoren
- Compatibel met pc via USB
- Optionele Load Cell accessoirekit beschikbaar
Ontwerp van het SR-P pedaal
Vanaf het begin is Moza naar mijn mening geslaagd in het ontwerp van al zijn producten. En dat is ook het geval bij deze SR-P. We hebben een voorplaat waar de pedalen aan bevestigd zijn, die ook dienst doet als voetsteun. Aan de achterkant zitten de pedalen, inclusief het gaspedaal, dat een zeer goed formaat heeft en doet denken aan de pedalen die in pre-mium auto’s werden gebruikt. Het zwarte kleed bedekt de hele pedaaleenheid, en wat mij betreft is het prachtig. Alleen het logo van het merk op de voetsteun staat op deze plaat, maar het is geslaagd en vooral discreet.

Assemblage op maat
Technisch gezien kan dit pedalboard gebruikt worden op parket- of tapijtvloeren, maar ik ben geen fan van dat idee. Zelfs als de Load Cell maximaal 100 kg kan dragen, is dat nog steeds genoeg druk om het pedaalbord te laten tuimelen alsof je op een schaatsbaan staat, zelfs met de bijgeleverde pads.
Daarom raad ik je aan om een chassis te gebruiken met dit crankstel, en zelfs een stuurhouder zal perfect werken. Een ander punt dat het vermelden waard is, is dat de SR-P volledig gedemonteerd wordt geleverd en dat je hem zelf in elkaar moet zetten. Maar wees gerust, het is helemaal geen raketwetenschap; elk pedaal zit in elkaar met in totaal 4 schroeven.
Productie en afwerking
Moza heeft ‘hoogsterkte’ versterkt staal gebruikt, zoals ze op hun website zeggen, voor de hele structuur van het crankstel. Van de voorplaat tot de pedalen, en het is echt stevig voor een crankstel dat niet goedkoop is.
De bouwkwaliteit is over de hele linie erg goed. Ik heb niets alarmerends opgemerkt wat betreft de constructie, of het nu de pedalen, hun onderdelen of de voetplaat betreft. Eerlijk gezegd is het een goed product dat een strenge kwaliteitscontrole heeft ondergaan.
Wat de afwerking betreft, is de lak licht gepoedercoat om de grip van je voeten op het crankstel te verbeteren. Maar dat is voornamelijk op de voetsteun. Op de pedalen is het een beetje glad, maar ik moet zeggen dat het goed grip. Ook het lakwerk is overal goed afgewerkt, wat helemaal niet verrassend is gezien de ervaring van Moza.
De pedalen onder de knie krijgen
De SR-P is een middenklasse product, redelijk standaard moet ik zeggen. Er zitten 11 gaten op de plaat, zodat je de positie van de pedalen kunt aanpassen. Standaard wordt de SR-P geleverd in een configuratie met 2 pedalen, maar je kunt een koppelingspedaal toevoegen, dat apart verkrijgbaar is.
Zoals ik al eerder zei, zijn de pedalen in hoge mate verstelbaar, met afstand, platen, kanteling en al de rest. Je hoeft er alleen maar wat tijd aan te besteden om de juiste configuratie voor je voeten te vinden. Eerlijk gezegd is het een beetje een verandering ten opzichte van crankstellen van andere merken die de instelbaarheid van de pedalen beperken.
Sensaties tijdens het spelen
Voor het gevoel begin ik met het gaspedaal als je het niet erg vindt. Wat betreft het gevoel, het is erg lineair onder je rechtervoet. De weerstand is er wel, maar naar mijn mening extreem verdund, wat niet echt een slechte eigenschap is als je het mij vraagt. Zodra je het gaspedaal hard intrapt, graaft het pedaal zich snel in en de hoeksensor geeft direct door dat je op 100% zit. Het werkt goed omdat het heel precies is, maar het is wel even wennen.
Voor de koppeling geldt, als je voor de kit hebt gekozen, precies hetzelfde als voor het gaspedaal: er is heel weinig weerstand, wat eerlijk gezegd heel goed is voor de hiel-tot-teen.
Nu het hoofdgerecht: de remkrachtopnemer. Ter informatie: je kunt kiezen uit verschillende veren en elastomeren om je rempedaal af te stellen op jouw voorkeuren. Als je het eenmaal goed hebt ingesteld, voelt het echt goed aan. Het systeem heeft 2 trappen en de veer is lineair tot hij bij het elastomeer van de tweede trap komt. Op dit punt geeft het crankstel je een bepaald bewegingsbereik wanneer je het elastomeer bereikt, waardoor je denkt dat je remt net als in een echte auto. Het is helemaal niet zoals de concurrentie in hetzelfde segment. Ik vond de Load Cell rem van de SR-P erg fijn, omdat het je zo’n beetje alles geeft wat je van een goed systeem mag verwachten: redelijk licht in het begin en stevig in de tweede fase met wat beweging om de remdruk te registreren.

Compatibiliteit van SR-P pedalen
De SR-P is alleen PC-compatibel, en het is op dit punt dat we kunnen zien dat de concurrentie een zeer brede geul heeft gegraven met Moza. De andere merken bieden vrijwel allemaal console-compatibele randapparatuur, maar Moza beperkt zich tot de PC.
Net als de CR-P is de SR-P niet alleen compatibel met het Moza ecosysteem, maar ook met andere sim-racing bases en set-ups dankzij een USB-aansluiting, wat overigens uniek is. Je kunt dit pedalboard dus rechtstreeks op je pc aansluiten.
Waar voor je geld
Met een verkoopprijs van 179 euro biedt de SR-P gemiddeld waar voor je geld, zeker in vergelijking met een Fanatec CSL Pedals LC. En waarom is dat? Nou, de Fanatec kost precies hetzelfde, maar heeft 3 pedalen. Om de SR-P op hetzelfde niveau te krijgen, moet je €44 extra betalen en daarmee zit je op het terrein van de CSL Elite V2, die duidelijk beter is.
Desondanks past de bouwkwaliteit van de SR-P bij zijn prijs en heb je een product van hoge kwaliteit dat een uitstekende spelervaring biedt.
Mijn oordeel over de SR-P pedalen van Moza Racing
Hoewel de SR-P een uitstekend crankstel is om te gebruiken voor sim-racen, vooral met zijn rempedaal, dat erg lijkt op randapparatuur van betere kwaliteit, wil ik meer.
Het voelt zeker goed aan, vooral het rempedaal, dat erg goed is. Het gaspedaal is ook groot, wat hak-teen rijden veel gemakkelijker maakt. En het koppelingspedaal is ook erg soepel. Maar de vraagprijs voor de versie met 3 pedalen vind ik eerlijk gezegd hoog.
Als je een speciale aanbieding kunt vinden voor de SR-P en de koppelingsset voor €200, dan raad ik je dit pedalboard aan en zul je er meer dan tevreden mee zijn. Maar als je het je kunt veroorloven om iets meer te investeren, dan raad ik een Fanatec CSL Elite V2 aan, die compatibel is met zowel consoles als PC, en net geen €300 kost.
0 reacties