De Playseat Evolution in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Comfortabele stoel voor lange sim-racesessies
✅ Waar voor je geld.
❌ Het frame is niet erg stabiel bij bepaalde configuraties
❌ Niet-verstelbare rugleuning
ㅤ
Fans van sim-racing hoef ik het merk Playseat, dat al meer dan 20 jaar actief is, niet meer voor te stellen. Met zoveel ervaring spreekt het voor zich dat de producten van de hoogste kwaliteit zijn, zeer goed ontworpen en bovenal geschikt voor iedereen.
Sommige sim-racers zweren bij sturen/bases en pedalen, en beweren dat deze randapparatuur het meeste realisme biedt. Naar mijn mening hebben deze mensen in zoverre gelijk dat de force feedback van een voetstuk je laat voelen wat de auto doet, net als de trillingen van de pedalen in het geval van ABS-ingrijpen. Maar we moeten niet vergeten dat de cockpit, of het chassis, een vleugje immersie toevoegt dat soms essentieel is voor bepaalde simulaties. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is het gebruik van een F1-stijl cockpit voor sim-racen in F1 2022: de onderdompeling zal minder zijn als je een standaard chassis gebruikt.
Zoals ik net al zei, heeft Playseat meer dan 20 jaar ervaring in het ontwerpen en produceren van cockpits en biedt ons verschillende zeer interessante modellen, zoals deEvolution. In wat volgt, laat ik je er kennis mee maken, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit
- Chassis ontworpen in samenwerking met autocoureurs
- Snel en eenvoudig te monteren
- Opvouwbaar ontwerp voor eenvoudig opbergen
- Compatibel op alle platforms
- Afmetingen: 130 x 50 x 98 cm
- Gewicht: 19,8 kg
- Goede bouwkwaliteit
Ontwerp van de Playseat Evolution
Het ontwerp van een cockpit is een vrij subjectief punt in de zin dat wat ik mooi vind, dat niet noodzakelijkerwijs ook voor jou is. Maar wat mij betreft is de Playseat Evolution een prachtige cockpit. Het ontwerp doet denken aan een kuipracestoel zoals die van Sparco, ook al is de Playseat Evolution voor zover ik weet niet ontworpen in samenwerking tussen de twee merken.
De chassisstructuur zit eronder en het zadel is eraan vastgeschroefd. Zoals ik net al zei, lijkt het erg op een racestoel. Het gebruikte materiaal voor de stoel is Alcantara en het ziet er echt goed uit, zeker voor de prijs waarvoor deze cockpit wordt aangeprezen.
De rest van het chassis is buisvormig met platen om de liggende achtervork/wielen en crankstellen te bevestigen, allemaal zwart geschilderd. Al met al is het erg aantrekkelijk en vooral erg sober.
Productie en afwerking
Door de jaren heen heeft Playseat de kunst van grootschalige productie onder de knie gekregen en dat is te zien op deEvolution. Deze cockpit is gemaakt van staal voor de structuur en alcantara voor de zitting en is prachtig afgewerkt, zonder bramen. Je kunt gemakkelijk met je hand over alle oppervlakken gaan, zonder bang te hoeven zijn dat je jezelf snijdt.
Wat comfort betreft, dat is er zeker. Je kunt urenlang sim-racen zonder ook maar een greintje vermoeidheid of ongemak te voelen, mits de stoel goed zit.
Zoals je vast wel weet, zijn sommige racestoeltjes niet verstelbaar en moet je het doen met de standaardpositie van de rugleuning. Voor de Playseat Evolution geldt hetzelfde: hij past of hij past niet. Hoewel de stoel erg comfortabel zat tijdens mijn sim-racesessies, kon ik dit niet voor iedereen garanderen vanwege de vaste positie.
De cockpit gebruiken
Zoals bij veel cockpits van de fabrikant is de Playseat Evolution een chassis dat perfect werkt met vrijwel elk randapparaat van FanatecThrustmaster en Logitech. Dit vertaalt zich in beugels voor het stuur/onderstel en pedaalbord die geschikt zijn voor verschillende productreeksen.
Bovendien is de Playseat Evolution compatibel met alle platforms, waaronder PC, Xbox en Playstation. Welke vorm van sim-racen je ook verkiest, dit chassis zal perfect bij je passen, zeker als je de prijs in overweging neemt.
De enige beperkingen die ik kan bedenken zijn :
- Maximaal gebruikersgewicht van 122 kg
- Maximale gebruikershoogte van 2,2 m
- Minimale gebruikersleeftijd van 8 jaar
In het dagelijks gebruik is de Playseat Evolution een goede cockpit die niet veel ruimte inneemt als je hem gebruikt of in een kast opbergt. De afmetingen zijn relatief klein, maar het gewicht is nog steeds aanzienlijk (bijna 20 kg). Ik raad je dus aan om hem in een sim-racing hoekje te zetten en hem daar te laten.
Sensatie in het spel
Ook al komen de meeste sensaties van de randapparatuur zoals het voetstuk, het stuur of de pedalen, het valt niet te ontkennen dat een cockpit je onderdompelt. Een sim-racesessie in een racestoel laat je hersenen geloven dat je echt in een GT3 of Supercar zit.
De Playseat Evolution is een cockpit voor iedereen. Met andere woorden, hij is perfect voor elke vorm van simracen: GT3, drift, rally, enz. F1-fans zullen meer geïnteresseerd zijn in een Playseat F1 (zie mijn review van de Playseat F1 ) die een rijpositie biedt die identiek is aan die van een eenzitter.
Dit instapmodel cockpit van Playseat is echter niet zonder gebreken, met name de centrale structuur die de basis/zweefvliegtuig ondersteunt. Voor sim-racers die gewend zijn om met hun rechtervoet te remmen, vormt dit een probleem, omdat het je benen hindert. Het zal even wennen zijn als je crankstel 2 pedalen heeft. Als het er drie heeft, dan heb je nog steeds dit probleem.
Daarna is de Playseat Evolution , zoals ik net al zei, een cockpit die vooral bedoeld is voor gebruik met randapparatuur op instapniveau, vooral voor bases. De Logitech G29 of G920 zijn perfect voor dit onderstel, omdat hun lage force feedback geen stabiliteitsproblemen veroorzaakt. Als je echter een Fanatec CSL DDkan de structuur bewegen, wat kan leiden tot instabiliteit, vooral bij de 8nm versie van de basis.

Compatibiliteit Playseat Evolution
Net als veel andere Playseat cockpits is deEvolution compatibel met de meeste sim-racing randapparatuur, zoals die van Fanatec(CSL-serie), Thrustmaster(T150 en T300), Logitech(G29 en G920) en nog veel meer. De centrale steun bevat een plaat met verankeringspunten voor het bevestigen van deze randapparatuur. De Playseat Evolution heeft ook een plaat voor pedalboards, die ook bevestigingspunten bevat.
Over het geheel genomen is deze cockpit perfect voor zo’n beetje elke sim-racing randapparatuur die je hebt, en hetzelfde geldt voor platforms. De Playseat Evolution is compatibel met alle platforms, waaronder PC, Xbox en Playstation. In dat opzicht zit je goed met deze cockpit.
Waar voor je geld
Voor slechts €300 is de Playseat Evolution een uitstekende cockpit voor low-budget set-ups. Met zijn bouwkwaliteit, afwerking, comfort en compatibiliteit is het de beste in zijn prijsklasse die momenteel op de markt is.
Deze cockpit biedt talloze bevestigingspunten voor de sim-race randapparatuur die overal op de markt verkrijgbaar is, en dit is eerlijk gezegd een groot pluspunt voor dit chassis. Wat mij betreft biedt de Playseat Evolution een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Zelfs als de structuur niet echt stabiel is, vooral als je een basis gebruikt met vrij krachtige force feedback, of als je vrij agressief rijdt. Maar het is nog steeds een goede cockpit voor een lage prijs, en vooral gericht op beginnende sim racers.
Mijn oordeel over de Evolution cockpit van Playseat
Ik hou van Playseat cockpits en deEvolution is een waardig product van de Nederlandse fabrikant. Hij is erg comfortabel, hoewel de zitpositie niet voor elke sim-racer perfect zal zijn. Maar als je van sim-racen met een vaste positie houdt, is dit perfect voor jou.
De Playseat Evolution dompelt je onder in simracen, ongeacht je favoriete discipline. Deze cockpit is veelzijdig, betaalbaar en aan te passen aan elke set-up. Ik raad het ten zeerste aan voor beginners en liefhebbers van sim-racing. Als je een gevorderde of pro-piloot bent, is dit niet per se het product voor jou, en dan raad ik je aan om een stapje hoger te gaan. Ik heb zelfs al een artikel geschreven over de 4 beste cockpits voor Sim Racing op 2025, hier.
0 reacties