De PXN V10 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Een complete bundel met basis, stuur, pedalen en versnellingspook
✅ De basis voelt vrij behoorlijk aan op de pc
❌ Teleurstellende bouwkwaliteit
❌ Gevoel op consoles niet opgewassen tegen de concurrentie
❌ Console alleen compatibel via officiële controller
Er zijn maar heel weinig fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing die producten aanbieden die compatibel zijn met meerdere platforms tegelijk. De populairste zijn Fanatec, Logitech en Thrustmaster, en deze merken hebben producten die compatibel zijn met slechts 2 platforms tegelijk. Fanatec heeft inderdaad stuurwielen die werken op PC, Xbox en Playstation. Op consoles heb je echter een basis nodig die compatibel is met het platform in kwestie, want je zult geen basis vinden die tegelijkertijd op Xbox en Playstation werkt.
Hetzelfde geldt voor Logitech en Thrustmaster: deze twee fabrikanten hebben specifieke versies voor elke console. Voor de rest is het typisch PC, behalve misschien voor PXN, een weinig bekend merk in de sim-racewereld, en zijn V10-bundel , die we vandaag onder de loep nemen voor een test en review.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Bundel compleet met onderstel, stuur, crankstel en shifter
- Stuur met alcantara afwerking en 27 cm diameter
- Basis met twee motoren en één versnelling
- Pedalen met 3 verstelbare pedalen
- Schakelpook met 6 versnellingen en achteruitversnelling
- Compatibel met pc en console, maar alleen via een officiële controller
Ontwerp PXN V10

Het ontwerp van de V10 is prachtig en het stuurwiel is erg GT-achtig. Het stuurwiel is klein, 27 cm in diameter, met een vlakke onderkant. De rand is voorzien van alcantara en een paar rode strepen.
De voorkant bevat alle knoppen voor dit stuur en de paddles zitten aan de achterkant. De voet doet me denken aan Logitech of Thrustmaster, met een sober ontwerp en een grote voetafdruk. De pedalen en shifter zijn vrij minimalistisch, met een aluminium pedaalplaat en de rest in plastic.
Assemblage op maat
De V10 gebruikt een plaat om de basis aan meubels of een cockpit te bevestigen. Voor het laatste zal het lastig zijn omdat er geen gaten zijn, dus je zult er een paar moeten boren om de basis aan een sim-racing chassis te bevestigen.
Het stuurwiel wordt aan de basis bevestigd met een QR-bevestigingssysteem dat doet denken aan dat van Thrustmaster, en het is vrij eenvoudig te gebruiken moet ik zeggen. Het is niet erg robuust, maar tegelijkertijd is de basis niet al te krachtig.
Productie en afwerking
Plastic domineert deze bundel, of het nu op de liggende achtervork, het crankstel of de versnellingspook is. Het stuur maakt gebruik van alcantara, maar dat ziet er alleen van een afstand goed uit. In je handen voel je een storende korreligheid, wat duidt op een low-end materiaal.
Wat de afwerking betreft, die is eerlijk gezegd goedkoop, wat de verkoopprijs enorm weerspiegelt, ook al wordt die niet als betaalbaar beschouwd in vergelijking met de concurrentie. Het plastic is goedkoop, de knoppen zijn moeilijk te bedienen en het alcantara laat te wensen over.
Omgaan met het stuurwiel
Het stuur heeft een diameter van 27 cm, net als de Logitech G923. Ergonomisch gezien is de grip goed. De knoppen zijn goed geplaatst op het voorpaneel, net als de paddles op de achterkant. De knoppen zijn echter vaak moeilijk te gebruiken omdat ze te zacht zijn. Het voelt alsof de knopafstand niet lang genoeg is om contact te maken, dus je moet superhard drukken om de actie te registreren.
Sensaties tijdens het spelen
De sensaties op de PC zijn behoorlijk, weliswaar minder dan die van de concurrentie, maar nog steeds bruikbaar. De motoren en versnellingen bieden fatsoenlijke sensaties, maar ze zijn vaak te vaag. Je voelt de lichte, fijne effecten van hobbels, trillingen, enz. niet. Wat het crankstel betreft, is er vrijwel geen weerstand wanneer je het gebruikt, en hetzelfde geldt voor de shifter. Maar voor de prijs is het begrijpelijk.
Op consoles is het een ander verhaal. Je moet een officiële Xbox- of Playstation-controller aansluiten op de basis en de basis op de console om deze bundel te kunnen gebruiken. De console detecteert de basis dan als controller en past het standaardprofiel toe. Met andere woorden: de sensaties en feedback stoppen bij de haptische feedback. Er is vrijwel geen gevoel, behalve bij het stuur, dat harder wordt naarmate de stuurhoek toeneemt, en daar kun je niets aan doen vanwege het controllerprofiel, wat teleurstellend is.

Bundel compatibiliteit
V10 draait zonder al te veel problemen op de pc, zolang je Windows 10/11 gebruikt. Op consoles heb je echter een controller nodig om er doorheen te komen. In principe gebruikt de basis V10 de controllerinterface om ‘compatibel’ te worden met de console.
Waar voor je geld
Deze bundel wordt momenteel verkocht voor €300, en wat kan ik zeggen… ik vind dat veel geld voor wat je krijgt, en dat alleen op PC. Op consoles is V10 de vraagprijs helemaal niet waard, omdat de bouwkwaliteit bijna nihil is en de feedback tijdens de ontwerpvergadering uit het raam is gegooid.
Mijn oordeel over de PXN V10-bundel
Wat kan ik nog meer zeggen? Als je een pc-gebruiker bent, is de PXN V10 alleen het overwegen waard als je geen goedkope bundel van Logitech of Thrustmaster of zelfs Moza/Fanatec kunt krijgen. Zelfs dan zou ik dit product niet omschrijven als een product dat goede sensaties en behoorlijk realisme biedt.
Als je op een console speelt, heb ik liever dat je bij je goede oude controller blijft, omdat het je tenminste niets kost en je uiteindelijk min of meer dezelfde sensaties krijgt.
0 reacties