De Sim-Lab GT1 Evo in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Goede prijzen in sommige winkels
✅ Goed gebouwd, solide chassis
✅ Doordachte plaatsing van steunen
❌ Moeilijk te monteren
❌ Stoel niet meegeleverd met chassis
ㅤ
Sim-racen draait niet meer alleen om een stuur en pedalen. Tegenwoordig draait het allemaal om immersie en realisme. Het doel is om echt het gevoel te hebben dat je in een racewagen zit, niet om te doen alsof je de snelste rondetijden neerzet.
Om dit hoge niveau van onderdompeling te bereiken, hebben wij racers verschillende randapparatuur nodig. Een Direct Drive-basis is bijvoorbeeld een must, net als een stuur in F1-, rally- of GT-stijl. Op het niveau van het pedaalbord moet ook de Load Cell aanwezig zijn, zodat je de kracht voelt die op de pedalen wordt uitgeoefend. Maar laten we de cockpits en de handbediende versnellings-/remhendels niet vergeten, die een goede laag realisme toevoegen. In feite heeft sim-racing zich de laatste jaren gericht op realistische cockpits, met steeds meer betaalbare opties.
Zoals je zou verwachten zijn niet alle chassis hetzelfde, sommige zijn speciaal ontworpen voor racedisciplines. Er zijn bijvoorbeeld F1-chassis, waarbij de rijpositie heel laag is, net als in een eenzitter. In wat volgt, laat ik je kennismaken met de Sim-Lab GT1 Evodat eigenlijk een chassis is waaraan elementen kunnen worden toegevoegd, waardoor het extreem configureerbaar is. Ik vertel je over de sterke en zwakke punten en geef je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit
- Afmetingen chassis: 1350 mm x 680 mm (L x B)
- Maximale hoogte rijder: 2 m
- Gewicht chassis: 55 kg
- Stijve aluminium profielstructuur
- Frame verkrijgbaar in twee kleuren
- Volledige afstelling van zadel, stuur/basis en crankstelposities
- Sleuf voor versnellingspook/handremsteun
- Compatibel met de grote namen in sim-racing
GT1 Evo-ontwerp
Ook al lijken sim-racechassis in absolute zin enigszins op elkaar, sommige onderscheiden zich van de massa, zoals de Sim-Lab GT1 Evo. Deze ‘cockpit’ is eigenlijk geen cockpit, maar eerder een buizenchassis waarop een racestoel is geschroefd. Maar laten we teruggaan naar het ontwerp van dit product.
In absolute zin is hij prachtig, met een zeer stijve structuur van geprofileerd aluminium. Het is vierkant en zeer goed afgewerkt. Zwart domineert het chassis, met een paar grijze onderdelen als je van die kleur houdt. Ik denk dat de Sim-Lab GT1 Evo perfect past bij alle sim-racing set-ups, welke discipline je ook het leukst vindt. Het enige dat invloed kan hebben op het ontwerp van de Sim-Lab GT1 Evo is je stoelkeuze. Persoonlijk zou ik kiezen voor een volledig zwarte stoel, of een met een paar rode accenten.

Assemblage op maat
Zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen, worden de cockpits, of chassis, gedemonteerd geleverd, dus je zult ze zelf in elkaar moeten zetten. Sommige zijn eenvoudig te monteren, andere niet, zoals de Sim-Lab GT1 Evo.
Om te beginnen zit er geen handleiding in de doos. Daardoor moet je de digitale versie (PDF) bij de hand hebben op je smartphone, tablet of computer, en dat is het eerste minpunt. Ten tweede is de digitale handleiding niet erg duidelijk en kost het je enkele uren om de Sim-Lab GT1 Evo in elkaar te zetten. Mijn advies is om geduld te hebben en de stappen langzaam te volgen.
Het chassis is behoorlijk zwaar, zelfs zonder stoel. Op de weegschaal weegt de Sim-Lab GT1 Evo ongeveer 55 kg, wat geen lichtgewicht is. Dus als het eenmaal in elkaar zit, zou ik het op één plek willen laten staan en het niet meer aanraken. Er kunnen echter wielen op het chassis worden gemonteerd om het makkelijker te verplaatsen, maar deze zijn optioneel.
Productie en afwerking
De Sim-Lab GT1 Evo heeft een constructie van geprofileerd aluminium. De afwerking is erg goed, net als het lakwerk. Alle onderdelen zijn goed uitgesneden en de sleuven zijn voorgeboord om plaats te bieden aan vrijwel alle sim-racing randapparatuur die op de markt verkrijgbaar is.
Ook al is de Sim-Lab GT1 Evo vervelend om in elkaar te zetten, het chassis is erg goed gemaakt en bovendien erg solide. Ik heb geen enkele buiging gemerkt op de chassisbevestigingen, of het nu het stuur/voetstuk of de trapas is, met uitzondering van de bevestiging van de versnellingspook. Het is echt oerdegelijk, hoe je de cockpit ook gebruikt. Petje af daarvoor, en wat mij betreft heeft het merk de moeilijke montage van zijn chassis goedgemaakt.
De cockpit onder de knie krijgen
Allereerst: het zadel is niet inbegrepen bij de aankoop van de Sim-Lab GT1 Evo. Alles wat je krijgt is het chassis, en dat is het. Deze keuze is gemaakt om een cockpit te hebben die zowel aanpasbaar als zeer configureerbaar is, iets wat van de meeste producten op de markt niet gezegd kan worden.
Als je dat eenmaal onder de knie hebt (het zadel is niet inbegrepen), is de Sim-Lab GT1 Evo vrij eenvoudig te bedienen. Toegegeven, de montage is vervelend en kost je in het beste geval een goede middag, maar het aanpassen van het zadel en de bevestigingen is vrij eenvoudig. Ik had geen grote problemen met het aanpassen aan mijn voorkeuren, behalve misschien met het lakwerk.
Sterker nog, zelfs als het goed gemaakt is, heeft het de neiging om bij de eerste verkeerde beweging vast te lopen. Sterker nog, ik raad je aan om heel voorzichtig te zijn bij het installeren van je randapparatuur, anders loop je het risico dat er krassen op alle steunen komen.
Sensaties tijdens het spelen
In de game is de Sim-Lab GT1 Evo verrassend stabiel, welke titel je ook speelt. Nou ja, bijna, op één element na, namelijk de bevestiging van de versnellingspook. Omdat deze via een enkel bevestigingspunt aan het chassis is bevestigd, is er nog steeds een lichte buiging, maar dat is niet ernstig.
Afgezien van dit kleine probleem is de Sim-Lab GT1 Evo nog steeds een uitstekend chassis dat je veel gevoel geeft in de game. Het zadelplatform biedt een uitstekende verstelbaarheid, wat ideaal is om de stoel aan te passen aan je rijstijl of de discipline die je speelt. F1- en GT-fans zullen blij zijn met dit chassis.
Voor de rest blijft de Sim-Lab GT1 Evo een uitstekend, zeer stabiel chassis, dat je een veilig gevoel geeft, vooral waar het gaat om de bevestiging van het stuur/basis en het crankstel. Het beweegt helemaal niet, zelfs niet als je Direct Drive kettingbladen met een hoog koppel gebruikt(Fanatec Podium DD bijvoorbeeld).

Compatibiliteit chassis GT1 Evo
In dit opzicht is de Sim-Lab GT1 Evo compatibel met alle randapparatuur van de grote namen in sim-racing: Fanatec, Logitech, Thrustmaster, Moza, Asetek, Heusinkveld en nog veel meer. Het is een echte traktatie voor sim-racing fans, in elk opzicht.
De stoelen zijn min of meer hetzelfde, met merken als Sparco bijvoorbeeld. De stoelsteunen, de plaatvormige steunen die aan de zijkanten worden bevestigd, worden echter niet meegeleverd met de Sim-Lab GT1 Evo, omdat deze per stoel verschillen. Ik raad je dus aan om je huiswerk te doen op dit punt om te voorkomen dat je op een bot valt.
Afgezien daarvan blijft de Sim-Lab GT1 Evo een zeer populair chassis, compatibel met een breed scala aan sim-race randapparatuur.
Waar voor je geld
De Sim-Lab GT1 Evo kan worden gekocht voor het vorstelijke bedrag van €449 op de website van de fabrikant, wat een vrij forse prijs is voor alleen een chassis.
Dan, en hier begint het echt pijn te doen, moet je nog betalen voor de stoel en de bevestigingen, evenals andere items zoals de wielen, de steun voor de versnellingspook, enz. Desondanks biedt de Sim-Lab GT1 Evo nog steeds waar voor je geld, mits je zorgvuldig winkelt en let op speciale aanbiedingen.
Mijn oordeel over GT1 Evo van Sim Lab
Ik ben een fan van configureerbare en aanpasbare cockpits, en de Sim-Lab GT1 Evo blijft een goede keuze voor sim-racers die een chassis willen kopen. Toegegeven, het heeft zijn tekortkomingen, niet in het minst de moeilijkheidsgraad tijdens de assemblagefase, maar als je het geduld en het geld hebt, is de Sim-Lab GT1 Evo een product dat zeker de moeite waard is. Maar als dat niet het geval is en je bent niet overtuigd, kijk dan eens naar deze andere cockpits. kijk dan eens naar deze andere cockpits waarvan ik zeker weet dat ze je zullen bevallen.
0 reacties