De Simagic P1000 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Zeer goede bouwkwaliteit
✅Modulair crankstel in LC en hydraulische versies
✅Motoren voor haptische feedback op elk pedaal als optie
✅Goede prijs-kwaliteitverhouding
❌ Prijs die gemakkelijk kan oplopen, afhankelijk van de configuratie
❌ Afwerking die op sommige onderdelen soms te wensen overlaat.
In het topsegment van randapparatuur voor sim-racing zijn er verschillende merken die de markt verdelen. We hebben spelers die een beetje van alles in hun assortiment hebben, zoals het geval is bij Fanatec en Moza Racingdie randapparatuur aanbieden voor zowel amateur- als meer ervaren coureurs. En aan de andere kant van de vergelijking hebben we merken die actief zijn aan de bovenkant van het spectrum.
We hebben andere merken zoals Simagiceen relatief jonge fabrikant in de industrie, maar die profiteert van de expertise van professionele coureurs en liefhebbers van de autosport. Deze fabrikant werkt samen met Moza Racing aan een aantal producten, waaronder een Quick Release die is afgeleid van de D1-Spec die in de competitie wordt gebruikt.
Simagic biedt een vrij uitgebreide catalogus voor sim-racing, met de meeste randapparatuur. Er zijn voornamelijk 3 Direct Drive-bases, verkrijgbaar in verschillende vermogensniveaus. Maar er zijn ook pedalboards, stuurwielen en andere sim-race accessoires. Over pedalboards gesproken, onze set-up van vandaag bevat de P1000, het middensegment pedalboard van Simagic. Dit is een hybride crankstel, zowel Load Cell als hydraulisch afhankelijk van de configuratie, en we gaan kijken wat het te bieden heeft.
Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel
- Gehele structuur in aluminium, inclusief pedalen, armen en standaard
- Zeer aanpasbaar randapparaat met LC of hydraulisch remsysteem
- Verkrijgbaar in 2 of 3 pedaalversies, met extra motoren voor haptische feedback op elk pedaal
- Magnetische sensor op alle pedalen
- Remdruk van 100 kg, met LC of hydraulisch systeem
- Afstands- en hoekverstelbare pedalen
- Compatibel met pc’s en alle Simagic-databases
- Compatibel met vrijwel alle chassis dankzij het gebruik van de wielbasis of het montagepatroon
Ontwerp van het P1000 crankstel

Het ontwerp van de P1000 is sober, met een klein vleugje bling. Slechts één kleur domineert dit apparaat, en dat is een soort donkergrijs over 90% van het pedaalbord. De overige 10% is rood, met hier en daar een merklogo.
Zoals ik al zei, denk ik dat de P1000 vrij eenvoudig is en perfect past bij elke sim-racing set-up. De pedalen zijn onafhankelijk van elkaar, dus je kunt een configuratie met 2 of 3 pedalen hebben, afhankelijk van je voorkeur. Er zitten ook rode accenten op de weerstandsmechanismen van de pedalen en elk pedaal heeft een pedaalplaat van een ander formaat.
Assemblage op maat
Om ervoor te zorgen dat dit crankstel gebruikt kan worden op de meeste cockpits, heeft Simagic de wielbasis van de Fanatec ClubSport V3 gebruikt voor het trapassysteem. Het Fanatec crankstel is simpelweg een referentie in de industrie en veel cockpitfabrikanten gebruiken het montagepatroon ervan.
Toch heeft Simagic een zijmontagesysteem met beugels toegevoegd om nog meer chassis te kunnen plaatsen. De montage is vrij eenvoudig uit te voeren, maar je moet wel voorzichtig zijn met het pedalboard, omdat veel kabels zichtbaar zijn, en op plaatsen die ook niet erg strategisch zijn.
Voor de rest kun je dit pedalboard installeren op vrijwel elk chassis dat op de markt verkrijgbaar is, en dat in ongeveer vijftien minuten.
Productie en afwerking van de P1000
Simagic gebruikt aluminium voor de pedalen en een metalen plaat die bijna 5 mm dik is. Het resultaat is een P1000 van zeer hoge bouwkwaliteit, met onderdelen die perfect in elkaar passen en geen kieren vertonen. Hetzelfde geldt voor het lakwerk, dat gewoonweg uitstekend is, een premium product waardig.
Niet alles aan de P1000 is echter perfect en dat is te zien aan de afwerking. Zoals ik al zei in het gedeelte ‘aangepaste montage’, liggen veel van de kabels bloot en op plaatsen waar ze gemakkelijk beschadigd kunnen worden. Dit geldt ook voor het moederbord, dat onder de hoofdplaat zit, met onbeschermde kabels. Afgezien van dit punt is de algehele afwerking van de P1000 erg goed, in lijn met de principes van het merk.
Instellingen trapas
Laten we verder gaan met het instellingsaspect van de P1000. Dit pedalboard is zeer aanpasbaar, met een configuratie met 2 of 3 pedalen, een Load Cell of hydraulisch systeem en haptische feedbackmotoren op elk pedaal.
De pedalen zijn op een aantal manieren instelbaar, waaronder afstand (binnen de grootte van de plaat als u kiest voor 3 pedalen), hoek en weerstand. En dat is voor de hardware, want met de software kunt u de instellingen van de P1000 nog verder uitbreiden, met een positie voor de eindstop, een uitlezing van de uitgeoefende kracht, de pedaalcurve, enzovoort. SimPro Manager is echt uitgebreid en met de software kunt u verschillende profielen hebben, afhankelijk van de sim-racebanen. Je kunt bijvoorbeeld profielen hebben voor ACC, F1, RFacor, iRacing enzovoort, en alles kan zo worden ingesteld dat het wordt geactiveerd wanneer de titel in kwestie wordt gestart.
Sensaties tijdens het spelen
Het P1000 crankstel van Simagic kan worden geconfigureerd als Load Cell of hydraulisch crankstel. De LC-versie is zeer overtuigend bij simulatie, met een lineaire veerweg en een algemeen goed gekalibreerd systeem. Dankzij de optionele haptische feedbackmotoren voel je min of meer alles wat de wielen doen, of het nu gaat om ABS-ingrijpen, blokkeren, gripverlies, enzovoort. Het is echter gebleken dat deze motoren nogal vet zijn in de sensaties die ze afgeven. Dat is op zich geen nadeel en je went er snel aan.
De hydraulische versie heeft een hybride besturingssysteem dat hydraulische vloeistof en elastomeer combineert. Dit betekent dat het eerste deel van de slag wordt opgevangen door de hydrauliek, en zodra je het einde van de slag nadert, nemen de elastomeren het over. Op zich werkt het goed genoeg om realistische feedback en gevoel te geven, veel beter dan een concurrerend LC crankstel, maar ik merkte geen grote verschillen met de standaard versie van de P1000. Naast elkaar is er een beetje extra precisie voor de hydraulische versie, maar het is niet opvallend.
Ik moet ook toegeven dat ik een nogal vreemd gedrag voelde op het rempedaal, namelijk het terugkeren naar de neutraalstand. Bij de hydraulische versie wordt dit fenomeen voorgesteld als het effect van een veer die het pedaal tijdens de laatste paar millimeter van de slag omhoog laat terugkeren. Je voelt een lichte tik nadat je je voet van het pedaal hebt gehaald, en het is best vreemd moet ik zeggen.
Laten we eens kijken naar het gaspedaal. Het is verstelbaar in hoek en afstand, en ook in de hoeveelheid kracht die het kan opnemen. Het pedaal voelt lineair en heel precies aan, waardoor je in elke situatie een natuurlijk rijgevoel krijgt.

Compatibiliteit P1000
De P1000 is compatibel met alle Simagic-apparatuur die momenteel verkrijgbaar is. Qua platformen zullen alleen PC’s dit sim-racing randapparaat kunnen ondersteunen.
Waar voor je geld
Afhankelijk van de configuratie van het crankstel kost de P1000 tussen de €600 en bijna €1.200 met koppelingspedaal, RGB, hydraulisch systeem, elastomeerkit, etc. De prijs-kwaliteitverhouding hangt af van de configuratie die je kiest; die kan goed of slecht zijn als je alle vakjes aanvinkt. Daarna hangt alles af van je behoeften en rijvoorkeuren.
Mijn oordeel over het Simagic P1000 pedalboard
Ik heb genoten van sim-racesessies met de P1000. Het is niet het beste pedalboard op de markt, en ook niet het slechtste. Simagic’s hybride aanpak is in absolute zin vrij goed uitgevoerd, met een gevoel dat goed is voor de doelgroep.
Toegegeven, de P1000 heeft zijn kleine foutjes, met name een rempedaal dat je een high five geeft elke keer als je je voet optilt, en ook zichtbare kabels, maar dit is nog steeds een kwaliteits crankstel en ik zou het aanraden met een paar opties als je budget beperkt is.
0 reacties