Selecteer een pagina
Cockpit Simlab Mercedes AMG Petronas sim racing

Simlab AMG Petronas Cockpit: Mijn eerlijke mening

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

13/10/2025

De Simlab AMG Petronas in een notendop

Sim race nerd

Simlab Mercedes AMG Petronas Cockpit sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

Officieel gelicentieerde AMG-Petronas F1-cockpit
✅ Typisch premium F1-chassis
✅ Zeer instelbare cockpit met enkele beschikbare configuraties
❌ Niet noodzakelijkerwijs geschikt voor andere autosport
❌ Beperkte compatibiliteit met betrekking tot Direct Drive-onderstellen

4.7

Simlab is een Europees chassismerk dat al enkele jaren actief is op deze markt. Deze fabrikant is gespecialiseerd in aluminium profielchassis van hoge kwaliteit, die zowel betaalbaar kunnen zijn als ze kaal worden gebruikt, als vrij duur met alle opties.

Onder de fabrikanten van sim-racechassis, en ook van vluchtsimulatie, want Simlab doet beide, staat de laatste bekend om zijn apparatuur. De oplossingen van Simlab worden algemeen beschouwd als betaalbaar, zolang je niet alle beschikbare vakjes aanvinkt bij het bestellen. Het is min of meer de Volkswagen onder de chassis: het is mooi, van hoge kwaliteit, redelijk goed geprijsd en robuust.

Simlab is al lange tijd partner van het Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team. De twee bedrijven werken samen aan een aantal producten, waaronder de AMG Petronas Cockpit. Dit is een officieel replica chassis voor F1 en het is hier voor een volledige test.

Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis

  • Structuur in aluminium profiel
  • Afmetingen: 1566 mm x 836 mm x 850 mm
  • Verkrijgbaar met of zonder kuipstoel
  • Lage stoel voor de F1-rijpositie
  • Compatibel met monitorstandaard
  • Verstelbare basis en pedaaldekken
  • Schuifbare stoel om de rijpositie aan te passen
  • Officieel replica chassis

Ontwerp van de AMG Petronas cockpit

Simlab Mercedes AMG Petronas Cockpit sim racen

De chassisontwerpen van Simlab zijn vaak minimalistisch en de AMG Petronas Cockpit is daarop geen uitzondering. De cockpit is volledig gemaakt van geprofileerd aluminium, met een donkergrijze kleur die licht naar blauw neigt. De logo’s van Simlab en Mercedes-AMG Petronas zijn zichtbaar op de structuur. Het is discreet en eerlijk gezegd vind ik het prachtig.

Als je besluit om hem samen met de kuipstoel te nemen, is deze volledig zwart met het Mercedes-logo op de bovenkant. Het is ook erg mooi, minimalistisch en een mooie afwisseling op de blauwe kuipstoelen die Simlab aanbiedt.

Assemblage op maat

Natuurlijk wordt de AMG Petronas Cockpit volledig gedemonteerd geleverd, dus je zult hem zelf in elkaar moeten zetten. In tegenstelling tot andere Simlab-producten bestaat dit chassis uit slechts een paar onderdelen, dus je zult niet veel moeite hebben om het in elkaar te zetten, zelfs als je alleen bent. Als je niet van het zondagse handwerk houdt, raad ik je aan een tweede paar handen te nemen om je te helpen dit chassis in elkaar te zetten.

Afhankelijk van de configuratie van de AMG Petronas Cockpit die je kiest, moet je de meegeleverde stoel wel of niet monteren. Of je de cockpit nu met of zonder de kuip neemt, het is net zo gemakkelijk, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Vervaardiging en afwerking van de cockpit

De volledige structuur van de AMG Petronas Cockpit bestaat uit aluminium profielen om stevigheid en opwaardering te garanderen. Toegegeven, de catalogus met accessoires (zoals beugels) is niet uitgebreid, maar er is genoeg om uit te kiezen op de website van Simlab.

De bouwkwaliteit is top, zoals we gewend zijn van Simlab-producten. Het is zeer goed gesneden, de beugels en andere onderdelen passen zonder uit te steken en ik heb geen fabricagefouten opgemerkt.

Hetzelfde geldt voor de afwerking, die net zo eersteklas is. Dat was te verwachten, want dit chassis is niet alleen nieuw voor Simlab, maar ook gemaakt in samenwerking met Mercedes-AMG Petronas voor virtuele coureurs die van F1 houden. Het merk moest dus wel kwaliteitsuitrusting bieden, en het stelt niet teleur.

Simlab AMG Petronas Cockpit sim racen

Chassisafstelling

Laten we eens kijken naar de instellingen van de AMG Petronas Cockpit. Je kunt natuurlijk de hoogte, helling en diepte (de afstand tussen jou en het dek) van het basisdek, de pedaalsteun op dezelfde manier en ook de bak aanpassen dankzij de schuifjes.

Je moet je er wel van bewust zijn dat de AMG Petronas Cockpit een F1-chassis is, dus de rijpositie is erg laag, typisch voor eenzitters. Als je met endurance- of GT-auto’s racet, is de AMG Petronas Cockpit daar niet echt voor ontworpen. Natuurlijk kun je wel racen met auto’s die niet uit de Formule 1 komen, maar de rijpositie is dan anders, waardoor je er minder in opgaat.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe de AMG Petronas Cockpit aanvoelt. Allereerst is de stoel Formule-achtig, dus je zit heel dicht bij de grond met je benen omhoog. Dit zorgt voor een zeer merkbaar comfort en een zekere onderdompeling.

Dan is er nog de stijfheid. Ik heb mijn tests gedaan met een Fanatec Podium DD2 en zijn koppel van meer dan 20 nm, en ik kan je verzekeren dat de AMG Petronas Cockpit helemaal niet bewoog tijdens het zware gebruik van de basis. Ook al lijken het ontwerp en de structuur nogal zwak, deze Simlab cockpit is erg stijf.

De AMG Petronas Cockpit wordt geleverd zonder accessoires, tenzij je meer betaalt voor bijvoorbeeld een schermbevestiging. En zelfs met een scherm dat aan dit chassis is bevestigd, is de stijfheid niet echt veranderd. Oké, je zult het beeldscherm lichtjes zien bewegen of trillen, maar ik denk dat dat deel uitmaakt van de onderdompeling. Kortom, wat mij betreft is het een voordeel en geen nadeel.

Het kostte me maar een paar minuten om de juiste rijpositie te vinden in de AMG Petronas Cockpit, of het nu ging om het onderstel, de pedalen of de kuip. Eens te meer laat Simlab zien hoeveel ervaring het in de loop der jaren heeft opgedaan.

AMG Petronas Cockpit compatibiliteit

Dit chassis is compatibel met Direct Drive Front Mount-basisplaten uit de fabriek. De lijst op de productpagina is niet erg lang voor dit type montage, maar je zult zonder al te veel moeite een specifiek deck voor jouw basis kunnen vinden.

Voor cranksets zou ik zeggen dat het behoorlijk uitgebreid is, met een beetje van alles op het gebied van randapparatuur. Load Cell of hydraulisch, de pedaalsteun is sterk en kan de belasting uitstekend aan.

Simlab AMG Petronas sim race cockpit

Waar voor je geld

Als je bekend bent met Simlab cockpits, zal de initiële prijs niet als een verrassing komen. Het merk hanteert een unieke strategie, waarbij de chassis relatief goedkoop beginnen in vergelijking met de concurrentie, maar vrij hoog eindigen als je aan alle voorwaarden voldoet.

De AMG Petronas Cockpit is geen uitzondering op deze regel, met een initiële prijs, zonder kuipstoel of glijbaan, van ongeveer € 1.100, en een configuratie met alle opties, of moet ik zeggen alle accessoires inbegrepen, van bijna € 1.700.

Het is duur, ja, maar het is minder duur dan wat de concurrentie aanbiedt in Formule-achtige chassis, waardoor ik denk dat de AMG Petronas Cockpit waar voor zijn geld biedt.

Mijn oordeel over de SimLab AMG Petronas Cockpit

De Simlab AMG Petronas Cockpit is een chassis dat lang op zich heeft laten wachten, aangezien het F1-team en de fabrikant van sim-racing randapparatuur al vele jaren partners zijn. Als je van Formule houdt, kan ik deze cockpit zonder al te veel aarzeling aanbevelen. Je zult er dol op zijn vanwege de onderdompeling, stijfheid en opwaardeerbaarheid, ook al biedt de productpagina niet zo veel accessoires vergeleken met wat we gewend zijn van Simlab.

Als je echter op zoek bent naar een cockpit die zal fungeren als het hoofdkantoor voor je sim-raceraces, of het nu gaat om endurance, GT, Formule, rally, etc., dan ben ik er helemaal voor om elders bij Simlab te kijken, want de AMG Petronas Cockpit is niet echt ontworpen met dat in gedachten. Het is een Formule-chassis en perfect voor deze discipline.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *