Simlab GT1 Pro in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Upgradebaar aluminium profiel chassis
✅ Zeer solide structuur
✅ Compatibel met veel sim-race randapparatuur
❌ Prijs die behoorlijk omhoog gaat in full-option configuratie
❌ Een versnellingspook/handrembevestiging die een lichte flex vertoont.
Er zijn veel merken op de sim-race markt die cockpit-achtige uitrusting aanbieden. Dit zijn onder andere Playseat, Next Level Racing en Simlab.
Simlab is een wereldberoemde Europese speler. De catalogus van het merk biedt slechts een handvol chassis, 5 in dit geval, maar ze zijn zeer modulair en beginnen bij zeer aantrekkelijke prijzen. De titel van de homepage van Simlab is dan ook ‘Making motorsports accessible’.
Een van de chassis in de catalogus van Simlab is de GT1 Pro. Deze cockpit met aluminium profiel is het antwoord van het merk voor GT- en endurance racefans, met de nadruk op maatwerk. In wat volgt gaan we dit chassis testen en kijken wat het waard is.
Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis
- Aluminium profielchassis
- Afmetingen van 1350 mm x 580 mm x 770 mm
- Verkrijgbaar met een reeks accessoires om het chassis aan te passen
- Compatibel met veel fabrieksrandapparatuur voor simracen
- Configureerbaar met of zonder monitorbeugels
- Crankstelsteun voor belastingen tot 200 kg
GT1 Pro-ontwerp

Het ontwerp van de Simlab-cockpits is altijd minimalistisch en de GT1 Pro is daarop geen uitzondering. De cockpit is volledig zwart, met hier en daar een paar merklogo’s.
Simlab’ is uitgesneden in het metaal van de pedaalhouder en er zijn twee witte Simlab-logo’s te zien op de staanders van het basisdek. Afgezien daarvan is de GT1 Pro een eenvoudige, sobere machine, maar de fabrikant levert wel een blauw kuipstoeltje om de cockpit een beetje panache te geven.
Natuurlijk volgen de kuipstoelen het algemene design van de GT1 Pro, dus ze zijn heel sober en in één kleur.
Assemblage op maat
De GT1 Pro is een cockpit die volledig gedemonteerd wordt geleverd. De montage zul je dus zelf moeten doen, bij voorkeur met extra hulp. Ook al bestaat de GT1 Pro maar uit een twintigtal onderdelen, een chassis in elkaar zetten is niet zo eenvoudig, zeker niet als het gemaakt is van aluminium profielen, zoals bij de GT1 Pro.
Afhankelijk van de opties die je selecteert op de website van Simlab, kom je uit bij de GT1 Pro, inclusief de cockpit, een monitorstandaard of meerdere schermen, een kuipstoel en de bijbehorende glijders. Elk accessoire wordt apart verkocht, dus je hoeft niet alles mee te nemen als je bestelt.
Productie en afwerking van de GT1 Pro
De structuur van de GT1 Pro bestaat uit aluminium profielen, d.w.z. vierkante metalen buizen. Deze materiaalkeuze wordt in het hele Simlab-assortiment gebruikt om een aantal redenen, waaronder modulariteit en stijfheid.
Qua bouwkwaliteit is de GT1 Pro een uitstekend gemaakte cockpit. Ik heb geen enkele fout opgemerkt in de structuur of in de onderdelen waaruit de uitrusting bestaat. Hetzelfde geldt voor de afwerking, die ook zeer hoogwaardig is.
Tussen het lakwerk, de logo’s, de assemblage van de verschillende onderdelen en het chassis in het algemeen is de GT1 Pro een topmodel, zonder fabricagefouten en met een zeer fraaie afwerking.

Chassisafstelling
De GT1 Pro is een cockpit die primair is gericht op GT-races. Dat weerhoudt je er echter niet van om aan rally-, endurance-, drift-, toer- of zelfs formule-races te doen. Alle steunen van de GT1 Pro zijn in hoge mate aanpasbaar, met verschillende onderdelen die kunnen worden toegevoegd, waardoor de modulariteit van Simlab’s kenmerkende uitrusting sterk wordt verbeterd.
Het basisdek kan op 3 manieren worden versteld: hoogte, helling en diepte. Hetzelfde geldt voor de trapas, en zelfs voor de bak als je de opties van Simlab neemt, of als je er een met glijders hebt.
De zijsteun voor de versnellingspook/handrem is ook verstelbaar, maar alleen in hoogte. Ik heb slechts één opmerking over deze steun en dat is de stijfheid. Ik merkte een lichte buiging bij het gebruik van een handrem, vooral bij Load Cell. Het is niet ernstig, maar het is merkbaar als je gewend bent stevige steunen te gebruiken.
Sensaties tijdens het spelen
Als de GT1 Pro eenmaal in elkaar zit en klaar is voor de sim-race-setup, laten we eens kijken naar wat hij te bieden heeft. De rijpositie is erg goed en comfortabel, vooral dankzij de vele opties om het zadel, het basisframe en de pedalen aan te passen. Het kost maar een paar minuten om de juiste rijpositie te vinden, ongeacht je discipline.
Laten we nu eens kijken naar de stijfheid van de cockpit. Eerlijk gezegd is het een zeer solide apparaat dat niet beweegt, zelfs niet met de Direct Drive achtervorken, die meer dan 20 nm koppel ontwikkelen. En zelfs als je er een beeldscherm aan bevestigt met behulp van de beugels die door Simlab worden geleverd, blijft de structuur zeer stabiel bij sim-racen. Het enige punt dat ik heb met betrekking tot de stijfheid is de bevestiging van de versnellingspook. Ik merkte een lichte buiging bij hard schakelen of als je een Load Cell handrem gebruikt. Het is niet erg, dat geef ik toe, en je zult er zonder problemen mee weg kunnen komen, maar het is nog steeds een klein smetje op een plaatje dat bijna perfect is.
Afgezien daarvan zou ik zeggen dat de GT1 Pro een voorbeeldig chassis is dat zal dienen als een goede basis voor je sim-race setup.
Compatibiliteit met GT1 Pro
Het basisstation van de GT1 Pro is geschikt voor een groot aantal sim-race-randapparaten, waaronder die van Fanatec, Simagic en Simucube, en dan ook nog de grootste. Je kunt zonder al te veel problemen front- of bottom-mounted bases bevestigen.
Voor het crankstel is de lijst nog langer en de steun is ontworpen voor Load Cell of hydraulische apparatuur met een druk tot 200 kg. Er zijn veel merken en modellen om uit te kiezen.

Waar voor je geld
Afhankelijk van de accessoires die je kiest voor de GT1 Pro, krijg je met dit chassis waar voor je geld, maar het kan ook erg duur zijn. Kaal, dat wil zeggen alleen de cockpit, kost de GT1 Pro bijna €650. En als je alle opties wilt uitvinken, kun je rekenen op een rekening van bijna € 1.700.
Aan de ene kant is het duur, maar ik denk dat het minder is dan wat de concurrentie biedt, waardoor de GT1 Pro waar voor zijn geld biedt bij gebruik in een gematigde configuratie.
Mijn oordeel over het GT1 Pro-chassis van SimLab
De producten van Simlab staan bekend om hun kwaliteit en vooral hun aantrekkelijke prijs. De GT1 Pro is daarop geen uitzondering en de fabrikant heeft een van de beste GT- en endurancechassis op de markt gebracht. Je kunt het natuurlijk gebruiken voor Formula, rally of driften, want het is zeer modulair en configureerbaar.
Als je op zoek bent naar een cockpit voor je sim-racing setup, zonder je budget op te blazen, en ook een veelzijdige optie wilt, dan raad ik je Simlab’s GT1 Pro aan. Configureer hem spaarzaam, anders kan het je een arm en een been kosten.
0 reacties