Selecteer een pagina
Test et Avis du volant Thrustmaster SF1000

Thrustmaster SF1000: Mijn eerlijke mening over dit stuur

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Thrustmaster SF1000 in een paar woorden

Sim race nerd

Testen en beoordelingen van het Thrustmaster SF1000 Stuur
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Eersteklas koolstofvezel stuurwiel
✅ Officiële replica van een Ferrari F1 stuurwiel
✅ Enorm 4,3″ OLED scherm
✅ Compatibel met Sony en Microsoft consoles
❌ Quick Release” systeem oud en niet erg gebruiksvriendelijk
❌ Moeilijk vast te pakken zonder handschoenen

4.7

Steeds meer sim-racers zijn geïnteresseerd in set-ups die specifiek zijn voor één autodiscipline, zoals F1 of GT3. Deze set-ups bestaan over het algemeen uit een vrij krachtige basis, een hoogwaardige pedaaleenheid en een stuurwiel dat is aangepast aan de discipline, vaak in de vorm van een officiële replica.

Fanatec doet dit al een tijdje voor zijn hele productassortiment, van CSL’s tot Podium shuttlecocks. Het is eigenlijk best succesvol, vooral als je de juiste basis kiest met het wiel dat je wilt. Wat andere merken betreft, hebben we Thrustmaster , dat ook aan de slag is gegaan met een van zijn wielen, de SF1000.

Autofans zullen meteen merken dat deze naam gelinkt is aan Ferrari, en dat is ook zo. De SF1000 is een officieel Ferrari F1 replica stuurwiel uit het seizoen 2020-2021, en ik ga het je hieronder voorstellen.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 28 cm diameter wiel
  • Officieel Ferrari F1 replica stuur
  • 4,3” OLED-scherm
  • RevLED voor de toerenteller
  • Gebruik van koolstofvezel voor de stuurwielstructuur
  • 25 knoppen in totaal
  • 4 aluminium peddels in totaal, waarvan 2 Push-Pull analogen
  • Compatibel met PC, PS4, PS5, Xbox One en Xbox Series X/S
  • USB-C en Wi-Fi-connectiviteit

Ontwerp van de Thrustmaster SF1000

Hoewel het ontwerp van een stuur vaak een subjectief element is, ziet de Thrustmaster SF1000 er toch goed uit met zijn echte koolstofvezel middenstuk. De fabrikant gebruikte 21 lagen over een dikte van 3 cm om de stuurstructuur te maken, en het is prachtig. Naar mijn mening staat het op een lijn met pre-mium sim-racing fabrikanten zoals Fanatec en Simucube.

De SF1000 is officieel gelicentieerd door Ferrari en heeft hetzelfde ontwerp als de stuurwielen die gebruikt worden op Ferrari single-seaters. De handvatten zijn bedekt met een hoogwaardige rubberen coating die vele jaren meegaat.

Achter het stuur heb je 4 peddels in Push-Pull configuratie, ook in aluminium. Ze zijn prachtig en vallen vooral zonder al te veel moeite onder je vingers. Al met al is dit stuur gewoon prachtig, vooral als je een Ferrari- en F1-fan bent.

Testen en beoordelingen van het Thrustmaster SF1000 Stuur

Assemblage op maat

De Thrustmaster SF1000 is een stuur dat niet volledig gemonteerd wordt geleverd, omdat je de peddels aan de achterkant zelf moet monteren, evenals de QR. En in dit stadium begin je de verschillen op te merken tussen bijvoorbeeld Thrustmaster en Fanatec.

Het stuur kan worden gebruikt met alle bases uit de Thrustmaster T-serie, dus je hebt een ruime keuze. Alleen wordt het lastig met de QR. In werkelijkheid is het geen QR als zodanig, want je moet de schroevendraaier eruit halen om het stuur aan de basis te bevestigen. Daardoor heb je niet het plezier, of het gemak, om de wielen te verwisselen, wat erg jammer is in 2023 voor een stuur dat in 2021 is uitgebracht.

Dan zitten de peddels, zoals ik al eerder zei, niet vast aan het stuur. Je moet de schroevendraaier nog tevoorschijn halen om ze met 4 schroeven aan de achterkant te bevestigen. Dit kan even duren en je kunt de volgorde beter niet verkeerd doen, anders werken de peddels niet goed. Hier is een korte handleiding voor het bevestigen van de schroeven: rechtsboven dan links, linksonder dan rechts.

Productie en afwerking

Thrustmaster heeft het echt verprutst door geen volledig geassembleerd stuur te leveren, maar ze hebben het goed gemaakt met de bouwkwaliteit. De SF1000 is een stuur met een bijna perfecte afwerking wanneer je het met blote handen gebruikt, en perfect met handschoenen.

Omdat de structuur van koolstofvezel is gemaakt, is het een enkel, superglad blok. Het enige wat je hebt zijn de knoppen en handgrepen, en ook de peddels. Alles bij elkaar is het perfect. De knoppen klikken goed, de handgrepen voelen geweldig aan, net als de peddels.

De fabrikant raadt je echter aan om handschoenen te dragen voor je sim-racesessies, omdat de SF1000 een beetje ongemakkelijk kan zijn als je met blote handen rijdt. Tenminste voor sessies die een paar uur duren. Anders, tijdens snelle runs, is het prima.

Omgaan met het stuurwiel

Een ander gebied waar de Thrustmaster SF1000 uitblinkt is de grip. Gezien het feit dat dit een officieel Ferrari replica stuurwiel is, moet gezegd worden dat de grip uitstekend is. Je handen zitten natuurlijk goed op dit stuur en je kunt alle knoppen, schakelaars en peddels moeiteloos bereiken. Dat is waar F1 om draait: je handen aan het stuur houden terwijl je alles doet wat je moet doen om te winnen.

Schakelen, van modus veranderen, de TC of koppeling fijn afstellen en de schermweergave veranderen gaat allemaal snel en probleemloos met de Thrustmaster SF1000. Ik raad je echter sterk aan om handschoenen te dragen tijdens lange sim-racesessies, want zonder handschoenen kan het stuurwiel snel oncomfortabel worden.

Ik weet niet of het een bewerkingsfout is of dat het opzettelijk is, maar de peddels zijn, net als de handvatten, niet supergoed afgewerkt, wat na verloop van tijd tot ongemak kan leiden. Eerlijk gezegd vond ik dit punt niet echt geweldig, en het is vooral hier dat je kunt zien dat de concurrentie, Fanatec onder andere, een goede voorsprong heeft genomen in dit stuurwielsegment. Thrustmaster verkoopt immers ook T-Chrono Paddles, en die zijn compatibel met dit stuur. Dus…

Sensaties tijdens het spelen

Nu is het tijd om tot de kern te komen: hoe het voelt om te spelen. Na een paar minuten met de Thrustmaster SF1000 krijg je al snel je draai te pakken en dat is het moment waarop de officiële Ferrari-licentie zijn ware gezicht laat zien. Als je op zoek bent naar de perfecte beschrijving van de sensaties van dit stuur in één woord, dan is het meeslepend. Het is in sommige opzichten bijna perfect en in andere opzichten perfect.

Het stuurwiel is licht, vooral dankzij het massale gebruik van koolstofvezel. Die kilo voel je helemaal niet in je hand en dat draagt bij aan het gevoel, want de massa van dit stuurwiel belast de basismotor minder, die pas veel later zijn grenzen zal bereiken.

Alle knoppen en schakelaars passen perfect onder de vingers, wat een groot pluspunt is voor de onderdompeling en het realisme. Dit is zelfs een officieel gelicenseerd Ferrari-stuur, dus ik zou echt verbaasd zijn geweest als dat niet zo was.

De peddels zijn echter een beetje ric-rac door hun afwerking, waardoor je altijd handschoenen moet gebruiken voor lange sim-racesessies. Hetzelfde geldt voor de handgrepen, die niet echt onaangenaam zijn, maar veel comfortabeler met handschoenen. Tegelijkertijd is dit stuur gericht op professionele sim-racers die op zoek zijn naar het ultieme realisme.

Test en beoordeling van het Thrustmaster Ferrari SF1000 stuurwiel

Compatibiliteit Thrustmaster SF1000

Als recente ontwikkeling is dit stuur compatibel met alle platforms die op de markt verkrijgbaar zijn, waaronder Playstation, Xbox en PC. Vergeet alleen niet om een Thrustmaster T Series basis te kopen, want de SF1000 is alleen compatibel met deze.

Waar voor je geld

Voor €399,99 op de website van de fabrikant blijft de Thrustmaster SF1000 een uitstekend topstuur. Met zijn uitzonderlijke afwerking, koolstofvezel en officiële Ferrari-licentie is het moeilijk te overtreffen in deze prijsklasse. Toegegeven, er zijn hier en daar wat foutjes, maar over het geheel genomen is het niet minder uitzonderlijk.

Het is echter soms moeilijk om dit stuur te kopen voor de adviesprijs van de fabrikant, omdat de SF1000 vaak niet op voorraad is op de Thrustmaster site en je het stuur gemakkelijk voor €550 of zelfs meer kunt vinden bij andere retailers. Maar zoals altijd kunt u de Thrustmaster SF1000 bestellen op Amazon, voor slechts €330..

Mijn oordeel over de Thrustmaster SF1000

Ik ben een grote fan van de producten van Thrustmaster en de SF1000 is nog steeds een uitstekend stuur uit het topsegment dat zich kan meten met de grote namen in sim-racing zoals Fanatec en Simucube. De koolstofvezel geeft het stuur een uitstekend premium gevoel, wat een beetje anders is dan andere Thrustmaster producten.

Ik raad dit stuur ten zeerste aan voor sim racers, en vooral voor amateurs/pro’s die werken in het Thrustmaster ecosysteem, maar alleen voor een redelijke prijs van rond de €450, of zelfs €500. Als je het duurder vindt, raad ik je aan om twee keer na te denken en de voor- en nadelen af te wegen voordat je de sprong waagt. En als je echt wilt investeren in het beste, dan nodig ik je uit om mijn review te lezen van de 6 beste stuurwielen voor Sim Racing in 2025.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *