Selecteer een pagina
Test et avis du pedalier T-LCM de la marque Thrustmaster

Thrustmaster T-LCM: Mijn eerlijke mening over dit crankstel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Thrustmaster T-LCM in een paar woorden

Sim race nerd

Test en beoordeling van het T-LCM pedaalbord van Thrustmaster
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Goed rempedaalgevoel
✅ Goede bouwkwaliteit
✅ Magnetische sensoren op de pedalen
✅ Compatibel met Playstation, Xbox en PC
✅ Rempedaal met Load Cell tot 100 kg
❌ Glijdt een beetje weg als het op de vloer wordt geïnstalleerd
❌ Voornamelijk plastic constructie

4.7

Er zijn veel merken actief op het gebied van sim-racing, en dat al minstens 20 jaar. Als je een fan bent van deze discipline, of een fan van videogames in het algemeen, ben je ongetwijfeld bekend met namen als Logitech of Thrustmaster. Deze twee fabrikanten hebben naam gemaakt in het segment van randapparatuur voor games, of het nu gaat om sim-racing, besturing, controllers, enz.

Alle goede racers, in ieder geval degenen die een deel van hun tijd besteden aan racen en verbeteren, zullen je vertellen dat een sim-racing setup voornamelijk bestaat uit een stuur, een base en een pedalboard, hoewel sommigen je zullen vertellen dat de laatste randapparatuur optioneel is. Het pedaalbord is echter net zo belangrijk voor sim-racen als het stuur, en een goed pedaalbord maakt het verschil in elke race.

Met meer dan 20 jaar ervaring weet Thrustmaster hoe ze sim-racing randapparatuur moet maken voor vrijwel alle gamers. In wat volgt, laat ik je kennismaken met de T-LCMeen Load Cell pedalboard dat de TS-PC Racer om het race-assortiment van de fabrikant compleet te maken. Ik vertel je over de functies, de sterke en zwakke punten en geef je mijn mening.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Load Cell rempedaal met een maximale druk van 100 kg
  • 3 metalen pedalen
  • Structuur die kunststof en metaal combineert
  • RJ12 en USB-aansluiting
  • Compatibel met alle platforms (Xbox, PC, Playstation), ongeacht het ecosysteem
  • Werkt met het basisassortiment van de Thrustmaster T-serie
  • 3-assige pedaalaanpassing
  • Remkalibratie met Thrustmaster-software
  • Magnetische sensoren met H.E.A.R.T.-technologie.

Ontwerp van de Thrustmaster T-LCM

We weten allemaal dat Thrustmaster een merk is dat voornamelijk mid-range sim-racing randapparatuur biedt. Daarom gebruikt de fabrikant veel plastic om de productiekosten te drukken en concurrerend te blijven in dit segment.

De T-LCM is geen uitzondering en ik vind het ontwerp erg goed. De pedalen zijn van geborsteld metaal en de voetsteun is ook van metaal, maar met een chromen afwerking. Het hangt ervan af hoe je het bekijkt, maar het is in ieder geval mooi. In absolute zin lijkt de T-LCM erg op de andere pedaalborden van het merk, en je zult hem meteen herkennen als je hem tegenkomt op het web.

Ik vind het sober, ook al is de kleurencombinatie niet de beste. Zwart met chroom kan bij veel opstellingen, maar het is een beetje glanzend. Desalniettemin is de afwerking goed en blijft de T-LCM een mooi stuk.

Test en beoordeling van het Thrustmaster T-LCM pedaalbord

Assemblage op maat

Thrustmaster heeft de T-LCM ontwikkeld om Fanatec op eigen terrein uit te dagen. Het is dus heel normaal om te zien dat er prioriteit is gegeven aan de montage van het pedaalbord op een cockpit. Er zitten echter in totaal 5 pads onder, die de T-LCM helpen om op de meeste ondergronden op zijn plaats te blijven, naast het gewicht (5,3 kg), dat een dosis grip toevoegt.

Thrustmaster heeft 4 schroeven meegeleverd om de T-LCM aan een cockpit te bevestigen. Eenmaal op zijn plaats beweegt het pedaalbord geen spier, zelfs niet als je urenlang sim-racesessies doet. Sterker nog, als je langere tijd speelt, raad ik je aan een cockpit te gebruiken of de T-LCM tegen een muur te plakken om te voorkomen dat hij wegglijdt. Als je geïnteresseerd bent, ik heb al eerder mijn mening gegeven over bepaalde cockpits, die je kunt vinden door hier te klikken.

Productie en afwerking

Hoewel Thrustmaster zich met de T-LCM richt op Fanatec, is de productiekwaliteit nog niet op het niveau dat nodig is om te concurreren met de Duitse fabrikant. Begrijp me niet verkeerd! De T-LCM is zeer goed ontworpen, met een goede afwerking, maar het is niet op hetzelfde niveau als Fanatec.

Thrustmaster heeft 2 materialen gebruikt voor de pedalen: plastic en metaal. Plastic vormt bijna de gehele structuur van de T-LCM, terwijl metaal is gebruikt voor de pedalen en de voetsteun. Sommigen denken misschien dat het niet stevig is, maar ik kan je verzekeren dat de T-LCM stevig is en vooral goed afgewerkt.

Toen ik hem uit de doos haalde, heb ik hem nauwkeurig geïnspecteerd en ik was blij dat Thrustmaster weer kwaliteit produceerde. Alle onderdelen zijn goed bewerkt, zonder bramen. De structuur van de T-LCM bestaat uit twee afneembare delen, waarvan de onderste is versterkt met een metalen plaat om het remmen te weerstaan. Het is goed gemaakt en vooral ontworpen om lang mee te gaan. Toegegeven, het plastic is niet echt topkwaliteit, maar zolang het apparaat de dagelijkse sleur van het simracen kan doorstaan zonder de stekker in het stopcontact te steken, kan ik ermee leven.

De pedalen onder de knie krijgen

Eerste indruk uit de doos: de T-LCM is met 5,3 kg behoorlijk zwaar. Niet zo zwaar als een Fanatec ClubSport V3 en zijn 8 kg (waarover ik hier al mijn mening heb gegeven), maar het is nog steeds zwaar. De pedalen zijn stevig verankerd aan de structuur van het crankstel en bewegen uitstekend op hun assen. Het gas- en koppelingspedaal hebben tamelijk zachte veren, met magnetische sensoren. Het rempedaal is waar de pret begint. Het maakt gebruik van een Load Cell om de rijervaring te verbeteren.

Qua ergonomie is de T-LCM een goede leerling, die je de mogelijkheid biedt om de pedalen op 3 assen in te stellen, evenals de weerstand van de veren. Bovendien worden er 6 extra meegeleverd met het crankstel om zoveel mogelijk rijders tegemoet te komen. Na gebruik op de grond en in een kuip, moet ik toegeven dat de T-LCM een beetje slipt op houten vloeren, vooral als je de remmen hard gebruikt. In een cockpit zit hij letterlijk met bouten vast aan het chassis.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe de T-LCM aanvoelt. Zoals ik al zei, maakt dit pedalboard gebruik van een Load Cell voor het rempedaal, en het is eindelijk goed om dit te zien van Thrustmaster. Deze technologie is gebaseerd op het gebruik van een druksensor die echte gegevens levert afhankelijk van de kracht die je op het pedaal uitoefent. Simpel gezegd: hoe harder je op het pedaal drukt, hoe krachtiger je remt, net als in een echte auto, en eerlijk gezegd maakt dat het verschil ten opzichte van potentiometers.

In het spel is het gewoon realistisch, dat is het woord, vooral bij zwaar remmen. Voor de andere pedalen, de koppeling en het gaspedaal, worden magnetische sensoren gebruikt om de input van de bestuurder te registreren. Dit zorgt niet alleen voor nauwkeurigere metingen, maar verhoogt ook de betrouwbaarheid van de T-LCM aanzienlijk, omdat er geen contact is tussen de onderdelen.

Het gaspedaal is vrij zacht en de koppeling iets harder. Wat de rem betreft, met de juiste veer kun je een heel hard pedaal hebben, dat 100 kg druk vereist om in te trappen. Ik kan je vertellen dat het gevoel geweldig zal zijn als je gewend bent aan een potentiometer crankset (T3PA bijvoorbeeld, waarover ik hier al mijn mening heb gegeven).

Test en beoordeling van de Thrustmaster T-LCM

Thrustmaster T-LCM-compatibiliteit

De T-LCM is compatibel met Thrustmaster’s gehele serie T-Series base/flights, waardoor je een zeer breed scala aan producten hebt als je de RJ12-aansluiting gebruikt. En als je producten van een ander merk hebt, werkt de USB-kabel op alle platforms.

Wat het chassis betreft, is het hetzelfde verhaal: de T-LCM wordt ondersteund door vrijwel elke cockpit op de markt, inclusief die van Playseat. Hetzelfde geldt voor titels, met compatibiliteit met alle sim-racegames.

Waar voor je geld

De T-LCM kost €229,99 op de website van Thrustmaster, maar is gemakkelijk te vinden voor €200 op Amazon en andere online retailers. Voor deze prijs is het een uitstekend product, met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Toegegeven, het is niet van hetzelfde niveau als een ClubSport V3, maar het is nog steeds een goed alternatief voor de Duitse sim-racing gigant.

Mijn oordeel over de Thrustmaster T-LCM

Thrustmaster heeft me echt verrast met zijn eerste Load Cell pedalboard voor heel weinig geld. Toegegeven, het gebruik van plastic ziet er goedkoop uit en het is eng om de T-LCM volledig te gebruiken, maar ik was echt verrast om te zien dat dit pedalboard robuust en goed ontworpen is.

Eerlijk gezegd denk ik dat het voor €200 een uitstekende keuze is, vooral voor sim-racers die nieuw zijn in de sport of die beter willen worden zonder hun spaargeld te verspillen. Het is natuurlijk niet van hetzelfde niveau als een ClubSport V3, maar vergeet niet dat het juweeltje van Fanatec twee keer zoveel kost. Als ik een beperkt budget heb voor een Load Cell pedalboard, is de keuze snel gemaakt: Thrustmaster T-LCM! Maar als dat niet het geval is, en je wilt investeren in een juweeltje, dan dring ik er bij je op aan om eens te kijken naar mijn review van de Fanatec Clubsport v3.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *