De Thrustmaster T300RS GT in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Goede force feedback
✅ Goede bouwkwaliteit
✅ Crankset veel beter dan op de T300RS
❌ Geen grote veranderingen in het ontwerp
❌ Vrij hoge prijs voor een riemaangedreven motor
ㅤ
In de loop der tijd is sim-racen gedemocratiseerd voor een groot deel van de gamers over de hele wereld, waardoor nieuwe disciplines in e-sports zijn ontstaan. Natuurlijk zweren goede coureurs bij hun setup, waar sommigen veel tijd in hebben gestoken vanwege het brede aanbod aan sim-racingproducten op de markt. Thrustmaster is een perfect voorbeeld van een merk dat een scala aan sim-racing randapparatuur biedt, met op zijn zachtst gezegd een verwarrende categorisering van het assortiment.
Niet alle sim-racesturen zijn hetzelfde, om de eenvoudige reden dat elk stuur probeert te voldoen aan de behoeften van een zeer specifieke categorie coureurs. Op dit moment zijn er ‘standaard’ stuurwielen die goed zijn voor alles, maar er zijn ook stuurwielen die specifiek zijn voor autosportdisciplines zoals rally, F1 of GT.
In de zee van sim-race-randapparatuur op de markt viel mijn oog op één stuur: het Thrustmaster T300RS GT. Ik denk dat het een degelijk product is dat voldoet aan verschillende behoeften. In wat volgt, zal ik het aan je voorstellen, je vertellen over de functies, de sterke en zwakke punten en je mijn mening erover geven.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Wiel met een diameter van 28 cm
- Inclusief een systeem om wielen te verwisselen
- Maximale draaihoek 1080°.
- Bundel met 3 pedalen verkrijgbaar
- Compatibel met PS4, PS5 en PC
- Borstelloze motor met 3,9 nm koppel
Ontwerp van de Thrustmaster T300RS GT
Het ontwerp van de Thrustmaster T300RS GT is niet nieuw. In feite is dit product helemaal niet nieuw, maar eerder een verbeterde versie van de T300RSmet een pedaaleenheid van hogere kwaliteit. Dat weerhoudt het stuur er niet van om mooi en minimalistisch te zijn.
Je hebt een stuur met een aluminium structuur, bedekt met rubber rond de randen. Het is eenvoudig, op de blauwe streep aan de bovenkant na. De Thrustmaster T300RS GT is, net als de T300RS, een stuur dat het resultaat is van een samenwerking tussen Thrustmaster en Sony voor de Gran Turismo-licentie.
Het algehele ontwerp van het stuurwiel is behoorlijk geslaagd, ook al blijft het binnen het spectrum van eenvoud. De gebruikte materialen zijn aluminium, kunststof en rubber. De basis is volledig van kunststof, wat normaal is voor een borstelloze motor. De peddels zijn ook van aluminium en hebben een goed formaat. Het wiel heeft echter maar een diameter van 28 cm, wat een beetje klein is naar mijn smaak.
Assemblage op maat
Thrustmaster heeft veel ervaring met zijn bevestigingssystemen en de T300RS GT is de waardige opvolger van het merk. Je hebt een klemsysteem waarmee je het stuurwiel aan een tafel of bureau kunt bevestigen en het zal geen spier vertrekken. Dit is logisch, aangezien de T300RS een vrij oud apparaat is en Thrustmaster het bevestigingssysteem dus in de loop der tijd heeft weten te verfijnen.
Als je in een cockpit zit, is dit stuur compatibel met een groot aantal chassis, waaronder die van Playseat. Sterker nog, als je geïnteresseerd bent, ik heb al mijn mening gegeven over verschillende Playseat cockpits, die je kunt vinden door hier te klikken.
Het wiel kan worden verwisseld met behulp van een vrij rudimentair plastic bevestigingssysteem met schroeven. Het enige nadeel is dat je elke keer de schroevendraaier eruit moet halen om dit te doen. Ik had liever een QR-systeem à la Fanatec gehad, maar ach, gezien de prijs…
Productie en afwerking
Zoals altijd is de afwerking van Thrustmaster is erg goed. Hoewel de coating rond het wiel van rubber is, is het erg goed gemaakt en ziet het er ook goed uit. Je kunt dit stuur met je blote handen gebruiken, zonder lijm aan je handen te voelen, wat vaak het geval is bij sommige goedkope wielen.
Het stuur zit goed vast aan de basis, ook al is het bevestigingssysteem van plastic. Over het geheel genomen is het hele randapparaat (stuurwiel + basis) zeer goed gebouwd, zonder bewerkings- of montagefouten.
Wat het crankstel betreft, is het een duidelijke verbetering ten opzichte van de T300RS. Zoals ik al eerder zei, is de GT een upgrade van het standaard stuur, met een ander crankstel. Het is voornamelijk plastic met een metalen frame, maar het is van betere kwaliteit dan de basisversie.
Omgaan met het stuurwiel
Ik ga op dit punt niet tegen je liegen: de T300RS GT stuurt als de T300RS, behalve de pedalen.
Het stuur is rond, met een diameter van 28 cm. Naar mijn mening is dat klein en zal het even wennen zijn. Als je nog nooit aan sim-racen hebt gedaan, is dat een ander verhaal. Maar als je van een stuur van 30 cm of meer komt, moet je minstens een paar dagen de tijd nemen om eraan te wennen.
De ergonomie is gemengd. Sommige knoppen, met name R2 en L2, zijn gemakkelijk bereikbaar met je handen op het stuur. Voor de rest is het een beetje ver, tenzij je reuzehanden hebt, in welk geval je dit stuur helemaal niet zult overwegen.
De basis bevat ook een paar knoppen die ‘on the fly’ helemaal niet toegankelijk zijn, omdat ze achter het stuur zitten. De peddels zijn echter groot en gemakkelijk te bereiken, wat een groot pluspunt is. Ze zitten vast aan het stuur omdat het verwisselbaar is, dus ze draaien met je mee tijdens sim-racesessies.
Over het algemeen stuurt de Thrustmaster T300RS GT goed en is in lijn met andere Thrustmaster-randapparaten.
Sensaties tijdens het spelen
Net als de T300RS is de Thrustmaster T300RS GT een stuur dat een goed algemeen gevoel geeft. De 3,9 nm borstelloze motor is weliswaar niet erg krachtig in vergelijking met de Fanatec DDDD’s, maar het gevoel is zeer betrouwbaar en vooral realistisch. Ook al is de motortechnologie oud, toch heeft Thrustmaster deze door de jaren heen onder de knie gekregen om ons krachtige en vooral betrouwbare producten te bieden.
Het goede aan dit stuur, afgezien van de goede force feedback, is dat omdat het stuur daadwerkelijk aan het onderstel is vastgeschroefd, je geen last hebt van dode hoeken in het midden die vaak worden veroorzaakt door de plastic QR. Zodra je het stuur één graad draait, reageert de auto voor je direct.
Maar verder is de Thrustmaster T300RS GT qua gevoel strikt identiek aan de T300RS, om de eenvoudige reden dat het hetzelfde stuur is. De enige details die veranderen zijn uiteraard de prijs en de pedalen die erbij worden geleverd. Het crankstel van de GT is van veel hogere kwaliteit en biedt vooral een nauwkeuriger gevoel. Het is nog steeds vrij eenvoudig in vergelijking met andere concurrenten. Om je een idee te geven, nodig ik je uit om te kijken naar mijn ranglijst van de beste cranksets voor Sim Racing op 2025.

Compatibiliteit Thrustmaster T300RS GT
De Thrustmaster T300RS GT is een stuur dat al een tijdje uit is, maar het is nog steeds compatibel met de nieuwste consoles zoals de PS4, PS5 en PC. Bovendien kan het dankzij het montagesysteem op vrijwel elke set-up worden geïnstalleerd.
Als je een cockpit hebt, hoef je je geen zorgen te maken, want de T300RS GT is compatibel met vrijwel alle cockpits die momenteel op de markt zijn, vooral die van merken als Playseat.
Wat games betreft, is het vrijwel hetzelfde, met volledige compatibiliteit met alle titels. Een klein puntje: als je dit stuur gebruikt op een PS3, zit er een schakelaar op de voet waarmee je kunt schakelen tussen die console en de PS4.
Waar voor je geld
Met een prijs van €430 exclusief speciale aanbiedingen is de Thrustmaster T300RS GT nog steeds een goed geprijsd stuur. De fabrikant heeft veel moeite gedaan om dit apparaat aantrekkelijk te maken voor simracers.
De Thrustmaster T300RS GT is een duidelijke verbetering voor sim-racing fans en semi-pro’s in vergelijking met de basis T300RS. Het verschil zit hem in de pedalen, die preciezer, fijner en realistischer zijn.
Mijn oordeel over de Thrustmaster T300RS GT
Al met al is de Thrustmaster T300RS GT een uitstekend stuur in een bundel voor niet al te veel geld, dat je een uitstekend gevoel voor de game kan geven. Het enige nadeel vind ik de prijs. Als het rond de €300 - €350 zou kosten, zou het een no brainer zijn. Maar voor meer dan €400 ben ik eerder geneigd om voor een Direct Drive bundel te gaan, die meer kost maar veel beter aanvoelt dan de Thrustmaster T300RS GT. Als je geïnteresseerd bent, heb ik ook een artikel geschreven over de beste stuurwielen voor Sim Racing in 2025waar je zeker even naar moet kijken.
Desalniettemin blijft dit stuur een must-have voor sim-racen op alle niveaus, vooral voor beginners en amateurs.
0 reacties