Selecteer een pagina
Test et Avis du volant Thrustmaster T500 RS

Thrustmaster T500RS: Mijn eerlijke mening over dit stuur

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Thrustmaster T500RS in een paar woorden

Sim race nerd

Test en beoordeling van het Thrustmaster T500 RS stuurwiel
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
✅ Zeer goede force feedback
✅ Uitstekend rijgevoel
✅ Goed crankstel meegeleverd met bundel
❌ Tamelijk luidruchtig force feedback-systeem
❌ Compatibiliteit met bepaalde platforms niet gegarandeerd

4.8

Sim-racen is tegenwoordig heel eenvoudig, dankzij het brede aanbod aan producten op de markt. Vroeger moest je het doen met een enkel stuurwiel om aan simracen te doen, wat de onderdompeling en het realisme enorm beperkte.

Vandaag de dag hebben we het geluk om merken te hebben zoals Thrustmaster , dat een breed scala aan producten biedt voor haar fans, en de T500RS is daar één van. Het is belangrijk om te onthouden dat niet alle simracers hetzelfde zijn en dat hun behoeften op het gebied van randapparatuur dus verschillen. Je hebt mensen die op zoek zijn naar bundels en anderen die op zoek zijn naar losse randapparatuur.

In wat volgt, laat ik je kennismaken met dit stuur, de T500RS. Ik zal je vertellen over de functies, het ontwerp, de voordelen en zwakke punten en tot slot mijn mening erover geven.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • wiel met een diameter van 30 cm
  • 1080° draaihoek
  • Wielwisselsysteem
  • Bundel met pedalen, voet en stuur
  • Krachtige borstelloze motor voor krachtterugkoppeling
  • Metalen pallets
  • Officieel Gran Turismo-stuur

Ontwerp van de Thrustmaster T500RS

Het ontwerp van de T500RS ziet er verrassend goed uit, zeker voor een stuur dat meer dan 10 jaar oud is. Het stuur heeft een diameter van 30 cm, wat geschikt is voor vrijwel elke simracer ter wereld, behalve misschien voor degenen die op zoek zijn naar een motorsport-specifiek stuur.

Om verder te gaan met het stuur, de structuur is gemaakt van geborsteld aluminium, wat een heel mooi effect geeft. Wat mij betreft is het prachtig, met in totaal 12 knoppen, waarvan er 9 op het stuur zitten. Nu ga ik niet tegen je liegen, maar de 3 knoppen op de basis(Mode, L3 en R3) zijn een beetje moeilijk te bereiken ‘on the fly’ tijdens een hete race.

De peddels zijn prachtig en gemaakt van metaal. Thrustmaster heeft ervoor gekozen om ze direct op de basis te plaatsen, zodat ze een vaste plek hebben. Over deze keuze kan gediscussieerd worden in de sim-racing gemeenschap, maar ook in de autogemeenschap. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee.

Assemblage op maat

Zoals veel recente randapparatuur is de Thrustmaster T500RS uitgerust met een systeem waarmee je het stuurwiel kunt verwijderen en verwisselen, en ik vind het geweldig. Het systeem is zo ontworpen dat sim racers van het ene stuur naar het andere kunnen overschakelen, waardoor ze nog meer ondergedompeld worden tijdens hun race.

Een ander voordeel van zo’n systeem is dat je de basis kunt veranderen. Dit systeem is perfect voor sim-racing professionals en e-sports spelers, zodat ze een basis hebben voor verschillende autodisciplines. Tenminste, dat geldt voor recente stuurwielen.

Productie en afwerking

Hoewel de T500RS relatief oud is, zou de bouwkwaliteit een stuurwiel van een modern merk doen verbleken. Het moet gezegd worden dat er in die tijd niet veel randapparatuur voor sim-racing op consoles en PC’s was.

Hoe het ook zij, de T500RS is een zeer goed gemaakt stuurwiel, met eersteklas materialen voor de structuur. Het stuur is met veel effect gemaakt van geborsteld aluminium en is volledig rond, met geperforeerd leer van zeer goede kwaliteit.

De peddels zijn gemaakt van stevig aluminium, zijn groot en klikken heel goed als je ze gebruikt. De basis, of in ieder geval het deksel, is van plastic. Toegegeven, het is geen erg edel materiaal, maar er moesten concessies worden gedaan om de prijs laag te houden. Vergeet niet dat dit stuur meer dan 10 jaar geleden uitkwam. Voor de rest is de structuur erg goed gemaakt. Het is stevig, stabiel en vooral goed afgewerkt.

Omgaan met het stuurwiel

Met een diameter van 30 cm is dit stuur gemakkelijk vast te pakken. Het is de moeite waard om te weten dat een autostuur tussen de 30 en 33 cm is, wat precies hetzelfde is als de T500RS, en dat geeft het een goede dosis realisme.

Dit stuur is vooral gericht op simracers die een beetje van alles doen, ook al neigt de marketing ernaar om het te verkopen als een F1- en GT-stuur. Voor mij is het in GT perfect, net als veel concurrenten van het merk. Maar in F1 zorgt de vorm van het stuurwiel niet voor een totale onderdompeling, vooral na het uitproberen van de Fanatec Podium F1 (voor meer informatie klik je hier).

De peddels van de T500RS zijn groot en zitten vast aan het onderstel. Enerzijds betekent dit dat ze altijd op dezelfde plaats zitten, net als op een GT-R. Anderzijds word je gedwongen om je handen te verplaatsen om midden in een bocht te schakelen, ook al is dat in het echt niet aan te raden.

De knoppen zijn gemakkelijk bereikbaar met je vingers, zonder dat je je handen van het stuur hoeft te halen. Dat is tenminste het geval voor de 9 knoppen op het stuur. Voor de andere knoppen is het helemaal niet gebruiksvriendelijk om ze op de basis te hebben.

Sensaties tijdens het spelen

Het stuurwiel is het belangrijkste element van een sim-racingopstelling als het gaat om in-game sensaties, en ik kan je vertellen dat de T500RS een bron van plezier is. De basis Brushless motor is behoorlijk krachtig voor zijn tijd en technologie, waardoor we een uitstekend gevoel hebben bij alles wat de auto doet.

Een ander sterk punt van de T500RS is het ‘Quick Release’ systeem, dat verrassend goed is gedaan voor een dergelijk product. Tegenwoordig hebben we Fanatec-stuurwielen met plastic QR’s die speling hebben in het midden, wat helemaal niet het geval is bij het stuur van Thrustmaster. De besturing is zeer nauwkeurig, vooral dankzij een magnetische hoeksensor en de krachtige borstelloze motor. Ik heb helemaal geen vervaging opgemerkt tijdens mijn sim-racesessies met dit stuur. Bovendien is de maximale draaihoek 1080°, wat gewoonweg perfect is voor veel disciplines in de autosport.

Het pedalboard in deze bundel, de T3PA Prois een fatsoenlijk product voor sim-racing liefhebbers die niet willen betalen voor hun setup. Bovendien heeft de rem - nou ja, het rempedaal - een instelbare weerstand waarmee je het remgevoel kunt aanpassen. In absolute termen zal het niet veel veranderen, maar het is altijd leuk om zoiets te hebben. Hoewel Thrustmaster metaal heeft gebruikt voor de structuur van de T3PA Pro, voelt het over het algemeen nog steeds goedkoop aan. Voor een bundel van minder dan €500 moet je ook niet te veel verwachten.

Test en beoordeling van het Thrustmaster T500 RS stuurwiel

Compatibiliteit Thrustmaster T500RS

Het knelpunt met de T500RS is de platformcompatibiliteit, aangezien dit apparaat in 2011 werd uitgebracht. Je moet weten dat dit stuur werd ontwikkeld om goed te werken op de consoles van die tijd, namelijk de PS3, en deze compatibiliteit is niet volledig overgezet naar de PS4 of zelfs de PS5. Natuurlijk heb je een paar titels waarbij de T500RS geweldig werkt op de PS4, maar dat zijn er niet veel. Als je dit stuur gaat gebruiken voor sim-racen op de PC of PS3, dan werkt het prima. Je kunt ook de 6 beste stuurwielen voor PS5 ontdekken op 2025 door hier te klikken..

De compatibiliteit met andere producten van de fabrikant werkt probleemloos. Het ecosysteem van Thrustmaster is goed genoeg ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de producten perfect samenwerken.

Waar voor je geld

Hoe leuk ik sim-racen op dit stuur ook vond, laten we eerlijk zijn: de T500RS is oud en verbleekt in vergelijking met de concurrentie van vandaag. Het is echter nog steeds een uitstekend apparaat voor goedkope sim-racing, met moderne standaarden voor de discipline.

Voor minder dan €500 krijg je een uitstekend stuur en pedalen voor een geweldige rijervaring. Alleen moet je deze bundel wel vinden om ervan te kunnen genieten. Zoals ik hierboven al zei, werd de T500RS uitgebracht in 2011 en wordt hij niet langer verkocht door Thrustmaster. Je kunt hem vinden op Amazon of een andere online winkel, maar dan moet je geluk hebben. Anders is er de tweedehandsmarkt, die je met uiterste voorzichtigheid moet behandelen.

Mijn oordeel over de Thrustmaster T500RS

Ik heb altijd van Thrustmaster producten gehouden en de T500RS is er daar één van. Voor een relatief redelijke prijs krijg je een uitstekend stuur voor amateur- of zelfs semi-professionele sim-racing.

Wat ik echter niet goed vind aan dit stuur is de zeer beperkte compatibiliteit met moderne platforms. Als je op iets anders speelt dan een PS3 of PC, zou ik de T500RS niet aanraden. Maar als je fan bent van GT5 en dit stuur kunt vinden voor niet al te veel geld, is het naar mijn mening nog steeds een uitstekende keuze. Als je geïnteresseerd bent, heb ik ook een artikel geschreven over de 6 beste stuurwielen voor Sim Racing in 2025dat ik je wil aanraden om te bekijken.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *