Selecteer een pagina
Mon avis sur le bundle direct drive T598 de Thrustmaster pour le sim racing

Thrustmaster T598: Mijn mening over deze Direct Drive Bundel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Thrustmaster T598 in een paar woorden

Sim race nerd

Mijn mening over de nieuwe T598 direct drive bundel van Thrustmaster voor sim racen
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ 5 nm constant koppel met overboostfunctie voor 100% meer vermogen
✅ Complete bundel voor een aantrekkelijke prijs
✅ Upgradebaar crankstel
✅ Compatibel met pc en Playstation
❌ Gemiddelde bouwkwaliteit, vooral het stuur
❌ Ergonomie laat te wensen over
❌ Playstation-integratie nog niet optimaal

4.2

Lange tijd was het merk van randapparatuur voor sim-racing Thrustmaster het segment van instapbundels gedomineerd, met name dankzij producten als de T300 en zijn varianten. Dit sim-racing segment staat het hoogst aangeschreven bij gamers die op zoek zijn naar een virtuele rijervaring.

De belangrijkste kenmerken van een instapbundel zijn een verkoopprijs die vaak onder de €300 ligt voor basisproducten, acceptabele prestaties voor de doeldrivers en compatibiliteit met zowel consoles als pc’s. Op deze punten is Thrustmaster al lange tijd dominant, met Logitech en zijn G-serie als enige concurrent.

De laatste jaren is daar echter verandering in gekomen, vooral met de komst van budgetvriendelijke varianten van merken als Fanatec en Moza. Tegenwoordig kun je gemakkelijk een Fanatec CSL DD bundel vinden voor minder dan €500, inclusief een 5nm Direct Drive basis, een stuur naar keuze en een standaard pedaalbord.

Thrustmaster wil zijn positie niet verliezen, vooral omdat het merk er lang over heeft gedaan om met een DD-basis te komen, de T818, ook al voldeed deze niet echt aan de verwachtingen van de fans. Dus is de fabrikant begonnen aan een nieuw avontuur onder het motto Drive Into the New Era. Op het menu staat een volledig nieuw instapmodel T598 DD-basis, verkrijgbaar als bundel.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijvingsbasis ontwikkelt 5 nm koppel bij constant, met 10 nm bij piek
  • Compleet pakket met DD-basis, nieuw stuur en upgradebare LTE-pedalen
  • Onderstel met directe aandrijving en axiale elektromotor
  • Compatibiliteit met PS4, PS5 en pc
  • Stuur met 30 cm diameter
  • Upgradebaar crankstel voor Load Cell kit
  • Het scherm is geïntegreerd in de basis en de voetafdruk is erg klein voor het geleverde vermogen.
  • 21 knoppen en 2 peddels
  • QR van de T818

T598 ontwerp

Mijn mening over de nieuwe T598 direct drive bundel van Thrustmaster voor sim racen

De T598 lijkt qua vorm een beetje op zijn grote zus, de T818, maar is nog steeds erg klein vergeleken met het vlaggenschip van Thrustmaster. De vorm is zeshoekig, met knoppen voor de basisbediening en een klein scherm aan de bovenkant. Het is minimalistisch, met een volledig zwarte plastic buitenkant.

Het stuurwiel is visueel erg mooi, ook al moet ik toegeven dat de materialen goedkoop zijn. Het stuur heeft een volledig ronde vorm met een kleine voorplaat en heeft een race design. Het stuur heeft zwarte en rode accenten en een koolstofvezel huid.

Wat het crankstel betreft, dat hebben we een paar maanden geleden al gezien, en het is de Raceline LTE. Het lijkt een beetje op de CSL pedalen van Fanatec, met pedalen die direct aan de voetsteun worden bevestigd. Afgezien van een paar Thrustmaster-logo’s zijn de pedalen helemaal zwart.

Assemblage op maat

De basis kan worden bevestigd aan meubels of een cockpit/standaard met behulp van de bekende Thrustmaster klem. Met deze klem kan hij stevig worden bevestigd aan vrijwel elk bureau of tafel. Voor racers met een chassis zijn er schroefsleuven aan de onderkant van de basis en je zou hem zonder problemen op een groot aantal cockpits moeten kunnen bevestigen met een gekantelde basis.

Het Sportcar-stuurwiel wordt op het stuurwiel aangesloten via de QR die op de T818 is ingewijd. Toegegeven, het is allemaal plastic, maar de verbinding aan de basis is niet slecht en ik voelde geen buiging op de aandrijfas. Bovendien is de QR gemakkelijk te gebruiken, zodat je snel van stuurwiel kunt wisselen zolang ze compatibel zijn met de nieuwe Quick Release.

Voor het pedalboard zijn er schroefsleuven aan de onderkant voor montage op een chassis, plus pads voor gebruik op de vloer. Als u echter voor de eerste optie kiest, moet u mogelijk nieuwe gaten boren, omdat ze niet allemaal op één lijn liggen met de frames. En voor gebruik op de vloer is de Raceline LTE nog niet Load Cell, maar er is nog steeds een risico dat hij wegglijdt op parket, tegels, enz. Zorg er dus voor dat u weet waar u aan begint.

Productie en afwerking

Gezien het feit dat we hier te maken hebben met een instapmodel bundel, zijn de gebruikte materialen op de T598 goedkoop, nou ja bijna allemaal. De voet en het stuurwiel zijn volledig van plastic om de prijs concurrerend te houden. Maar de afwerking is nog steeds van hoge kwaliteit, zonder duidelijke fouten wat mij betreft.

Alleen het crankstel heeft een metalen structuur, omdat het uiteindelijk wordt uitgerust met een Load Cell-kit, en dat doet het niet met plastic. De pedalen zijn goed afgewerkt, met veel aandacht voor detail. Ze zijn niet duur, maar wel goed gemaakt.

Aan de slag met de bundel

Het Sportcar-stuur heeft een diameter van 30 cm en een volledig ronde vorm. Aan de achterkant zitten 2 magnetische metalen peddels die perfect onder je vingers passen en toch een genot zijn om te gebruiken tijdens het simracen.

De knoppen op het stuur zijn een ander verhaal. De onderste zitten vrij dicht bij je handen en door hun vorm zijn ze gemakkelijk te gebruiken als je midden in een race zit, behalve misschien voor het richtingskruis, dat op zijn best lukraak is. En de bovenste, nou… daar zijn ze. De vorm is vreemd, contra-intuïtief en de lay-out is niet geweldig. Bovendien zijn ze in de meeste gevallen nogal sponzig. Al met al is de ergonomie van dit stuur niet de beste, en dat is jammer want Thrustmaster was vaak geslaagd in dit opzicht met haar andere wielen.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken hoe deze nieuwe Thrustmaster base presteert in games. Op de PC en in titels als Assetto Corsa bleek de T598 een goede base te zijn, die een behoorlijke hoeveelheid feedback gaf over de force feedback die voelbaar was op het circuit.

Dankzij de axiale motor van de T598 en het feit dat Thrustmaster gebruik maakt van een van de ongewenste effecten van deze technologie, voel je meer trillingen via het stuurwiel, zoals bij vibrators bijvoorbeeld. Soms is deze sensatie echter te aanwezig, waardoor de spelervaring vervaagt. En andere keren is het tegenovergestelde het geval: de trillingen zijn erg zwak, bijna onmerkbaar, vooral op de PS5.

De precisie van het stuurwiel is niet alleen responsief, maar ook een sportwagen waardig. Zodra je het stuur iets draait, begint de auto te draaien, wat een heel goed punt is.

En tot slot is het Raceline LTE crankstel in zijn huidige configuratie basic. Natuurlijk zitten er veren op de 2 pedalen, maar hun weerstand is niet erg hoog, wat de onderdompeling beperkt. Maar het is nog steeds precies en lineair, wat goed is gezien de prijs van de bundel en de doelgroep. En Thrustmaster plant een Load Cell kit voor later.

Mijn mening over het Sportcar stuur in de Thrusmaster T598 sim race bundel
Mijn mening over Thrustmaster's Raceline pedalen LTE voor sim racen

T598-compatibiliteit

Momenteel is de T598 (bundel) alleen compatibel met PC en Playstation 4 en 5. Ik weet niet of Thrustmaster een Xbox-versie zal uitbrengen, net als voor de andere bases.

Wat betreft sim-racetitels is de compatibiliteitslijst op pc lang en heb je vrijwel geen problemen met de T598. Op Playstation wordt de basis niet altijd ondersteund, en spellen verwarren hem vaak met de T-GT en leggen het forcefeedbackprofiel op. Volgens mij moet je gewoon even wachten tot ontwikkelaars hun titels bijwerken om deze nieuwe basis te ondersteunen.

Waar voor je geld

Met een verkoopprijs van 499 euro biedt deze bundel wat mij betreft zeer veel waar voor je geld, vooral als het gaat om de prestaties. Als je een pc-gebruiker bent, kun je vanaf nu het potentieel van deze basis volledig benutten, ook al voelen de materialen en het stuurwiel goedkoop aan in je handen.

Mijn oordeel over de T598-bundel van Thrustmaster

Zoals ik net al zei, als je als PC-gebruiker op zoek bent naar een bundel met hoge prestaties die je ook kunt upgraden (voor het pedalboard), dan is de T598 perfect. Je krijgt kracht en precisie in een pakket dat geen arm en een been kost.

Op de PS4 en PS5 ben ik er voorstander van om iets langer te wachten voordat je op ‘Commander’ klikt. Toegegeven, het wordt ondersteund door Sony’s consoles, maar het is niet native, wat de spelervaring wat mij betreft verwatert.

Het beste alternatief voor de Thrustmaster T598

Onze keuze: de GT DD Pro van Fanatec

Test en beoordeling van de Fanatec Gran Turismo DD Pro-bundel

✅ Betere bouwkwaliteit (meer premium)
✅ Geoptimaliseerde ergonomie (betere grip)
✅ Upgradebaar (mogelijkheid om te upgraden naar 8nm)
✅ Native compatibiliteit met Playstation en PC
❌ Iets hogere prijs

Lees mijn volledige review van Fanatecs GT DD PRO

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *