Selecteer een pagina
Mon avis sur le volant Thrustmaster TS-XW Racer Sparco P310 Competition Mod pour le Sim Racing

Thrustmaster TS-XW P310: Mijn eerlijke mening over dit stuurwiel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Thrustmaster TS-XW P310 in een paar woorden

Sim race nerd

Test en beoordeling van het Thrustmaster TS XW stuurwiel
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Officieel gelicentieerd Sparco stuur
✅ Bundel compleet met onderstel, stuur en crankstel
✅ Responsieve en nauwkeurige motor met 40 Watt vermogen
❌ QR helemaal niet gebruiksvriendelijk
❌ Crankset niet in Load Cell

4.3

Met de overvloed aan merken en randapparatuur voor simracen die momenteel op de markt is, is het meer dan eenvoudig om een set-up samen te stellen waarmee je de snelste tijden neerzet op de meest legendarische circuits ter wereld. Als we de Fanatecs catalogus nemen, waarschijnlijk een van de bekendste merken in de sim-racewereld, vind je absoluut alles wat je nodig hebt om te racen, van stuurwielen, voetstukken en pedalen tot bundels en andere accessoires.

Maar ook al bieden de merken in dit segment een breed scala aan producten, we hebben een zekere kennis van het vakgebied nodig om te weten wat we moeten kopen. Sim-racinguitrusting is net als een auto: je hebt specifieke behoeften en je moet op zoek gaan naar het product dat het beste bij je past, of het nu gaat om het gevoel, de bouwkwaliteit, de prijs, enz.

Net als autosport gaat sim-racing, of in ieder geval de spelers in dit segment, partnerships aan met merken die wereldberoemd zijn omdat ze actief zijn in mechanische disciplines. Sparco is een grote speler in de auto-industrie, met een breed scala aan apparatuur waaronder kuipstoelen, stuurwielen, shifters enzovoort. Voor de gelegenheid is Thrustmaster al enige tijd een samenwerkingsverband aangegaan met dit merk en biedt verschillende officieel gelicenseerde sim-race randapparatuur, waaronder de TS-XW P310. In wat volgt laat ik je kennismaken met deze basis en het bijbehorende stuur, en geef ik je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • 40 watt borstelloze motor
  • Complete bundel met Sparco stuur, onderstel en pedalen
  • Alcantara stuurwielafwerking
  • Compatibel met pc en Xbox
  • Officieel gelicentieerd Sparco stuur
  • 3-pedaals crankstel inclusief rem met rubberen aanslag

Ontwerp TS-XW P310

De randapparatuur van Thrustmaster ziet er over het algemeen goed uit en de TS-XW P310 is daarop geen uitzondering. De basis is zwart met rood, en het is trouwens erg mooi. Het stuur is de Sparco P310, die simpelweg uit de catalogus van de autoleverancier is gehaald en direct op de Thrustmaster basis is geplaatst.

Dit stuur heeft alcantara rondom, met een aluminium frame. Eerlijk gezegd is het een erg mooi stuur en ik zou niets minder verwachten van een officieel gelicenseerd Sparco.

Het algehele ontwerp van de TS-XW P310 is sober en ik vind de turbovoeding erg mooi.

Test en beoordeling van de Thrustmaster TS-XW Racer Sparco P310 voor Sim Racing

Assemblage op maat

De TS-XW P310 kan worden gemonteerd op een bureau of tafel, of op een onderstel. Voor bureaus en tafels worden we getrakteerd op Thrustmaster’s legendarische klem, die ervoor zorgt dat het voetstuk stevig vastzit aan het meubilair en helemaal niet verschuift, hoe je de bundel ook gebruikt.

Als het op cockpits aankomt, ondersteunen vrijwel alle merken en modellen Thrustmaster-randapparatuur, en dat geldt ook voor de TS-XW P310, dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bovendien is hij snel en eenvoudig te bevestigen.

Productie en afwerking

Het sleutelwoord voor de structuur van de TS-XW P310 is plastic, zij het met wat aluminium. Tenminste, dat is het geval voor de meeste producten in de bundel. Wat de basis betreft, die is van aluminium met plastic, en hij is behoorlijk goed afgewerkt, moet ik zeggen.

Het stuur is van Sparco en we worden getrakteerd op geborsteld aluminium voor de structuur, en het is erg mooi. De bouwkwaliteit is niets minder dan autosport, met een voorbeeldige afwerking.

De pedalen zijn van plastic, met metalen pedaalplaten. Het ziet er helemaal niet eersteklas uit, maar het is toch behoorlijk goed afgewerkt, moet ik toegeven. Al met al is de TS-XW P310 een goed product, goed gemaakt met een goede afwerking, ook al is de vraagprijs een beetje hoog naar mijn smaak.

Aan de slag met de bundel

De grip van de bundel is uitstekend, daar valt niets op aan te merken aangezien het een Sparco stuur is. Het stuur heeft een diameter van 31 cm, waardoor het perfect is voor veel motorsportdisciplines. Het ontwerp is vrij rechthoekig (vlakke boven- en onderkant), met gemakkelijk bereikbare knoppen aan de zijkanten van het voorpaneel.

De ergonomie van de TS-XW P310 is uitstekend, met 10 knoppen direct op het stuur, 2 redelijk grote peddels achteraan en een paar andere knoppen op de voet. Oké, die laatste zijn niet op hun plaats, want ze zitten direct achter het stuur en je moet je ogen van de baan halen om ze te zien en in te drukken. Je zult ze echter niet zo vaak gebruiken, want het zijn nog steeds de aan/uit-knop en de Xbox-knop.

Het T3PA crankstel heeft een redelijk goede grip, met 3 horizontaal en verticaal verstelbare pedalen. Het lukt je om een goede positie te vinden die comfortabel is in het gebruik, maar de sensaties zijn op zijn zachtst gezegd niet de beste.

Sensaties tijdens het spelen

De basis van de TS-XW P310 is niemand minder dan de TS-PC, wat betekent dat we ons op bekend terrein bevinden. Voor deze basis heeft Thrustmaster gekozen voor een borstelloze motor met een vermogen van 40 watt en een dubbele riemaandrijving.

Op papier is het nog steeds een vrij oude basis als je het vergelijkt met de concurrentie in hetzelfde prijssegment(CSL DD, bijvoorbeeld), maar Thrustmaster is er in de loop der jaren in geslaagd haar motor en technologieën onder de knie te krijgen en deze basis biedt ons uitstekende rijsensaties.

De forcefeedback is nauwkeurig en krachtig, terwijl het zeer responsief is bij het overbrengen van feedback. Ik voelde geen dips of aarzelingen bij het gebruik van de TS-XW P310 en dat is ook te danken aan het stuur, dat gewoon perfect is, een verdienste van Sparco.

Het moet echter gezegd worden dat de TS-XW P310 geen partij is voor min of meer elke 5nm Direct Drive-basis. Je kunt duidelijk het verschil voelen tussen de twee aandrijftechnologieën, vooral de grotere flexibiliteit van DD-bases. De riemaandrijving is ook synoniem met een gekartelde beweging als je het stuurwiel zachtjes draait. Het is allemaal niet zo erg, maar je merkt het wel als je van een DD-basis komt.

Voor het T3PA crankstel: de weerstand is ‘aanwezig’ dankzij de toevoeging van een rubberen eindstop voor de rem. Is dit genoeg om een zekere mate van realisme te bieden? Helemaal niet, en eerlijk gezegd had ik voor deze prijs liever een Load Cell crankstel gehad.

Test en beoordeling van de Thrustmaster TS XW P310 voor Sim Racing

Compatibiliteit TS-XW P310

De TS-XW P310 is compatibel met vrijwel alle Thrustmaster-stuurwielen, mits je het geduld hebt om de wielen te verwisselen. De QR is echt verouderd en helemaal niet snel te gebruiken.

Wat sim-racetitels betreft, die zijn allemaal beschikbaar op pc en Xbox, en hetzelfde geldt voor alle platforms.

Waar voor je geld

Ik moet toegeven dat de TS-XW P310, met een prijs van €700 op de website van Thrustmaster, niet zo’n aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding biedt. Toegegeven, de bouwkwaliteit is goed, het gevoel is erg goed voor een riemaangedreven motor en het stuur is gewoon subliem. Maar hij is nog steeds duur, vooral met een niet-Load Cell crankstel.

Mijn oordeel over de Thrustmaster TS-XW Racer Sparco P310

Voor deze prijs is de TS-XW P310 het niet waard, tenzij je een grote Thrustmaster fan bent, en dan nog is dat een beetje te veel gevraagd. Als deze bundel werd geleverd met de T-LCM pedaalbord voor dezelfde prijs, zou de pil makkelijker te slikken zijn en zou ik deze bundel kunnen aanbevelen.

Maar de TS-XW P310 heeft in zijn huidige vorm behoorlijk wat concurrentie op de markt, en voor minder dan €800 krijg je een 8nm CSL DD onderstel, CSL pedalen in Load Cell en een F1-stijl stuur. Toegegeven, dit stuur is niet perfect voor alle wedstrijden, maar wat mij betreft is het nog steeds een betere keuze.

De TS-XW P310 blijft tegenwoordig een goede bundel, alleen afgeremd door zijn pedaalbord. Ik zou hem dus alleen aanraden als je het je kunt veroorloven om het T3PA pedalboard in te ruilen voor een T-LCM.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *