De Trak Racer TR120 in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Stijve constructie dankzij het gebruik van geprofileerd aluminium
✅ Ook compatibel met veel randapparatuur voor sim-racing en vluchtsimulatie
✅ Talrijke aanpassingsmogelijkheden met de Trak Racer catalogus
✅ Zeer instelbare voet, pedaal- en schakel-/handrembevestigingen
❌ Voor vrijwel alle ondersteuningsopties moet worden betaald
❌ Kan erg duur zijn in volledige optieconfiguratie
ㅤ
Het uiteindelijke doel van sim-racen is om een installatie te hebben die de cockpit van een raceauto zo dicht mogelijk benadert, ongeacht je favoriete discipline. Hou je van F1? Dan heb je een installatie die je het gevoel geeft dat je in een eenzitter zit. En dat geldt voor vrijwel alle motorsportdisciplines, behalve misschien voor racers die chill zijn in hun sim-racesessie.
Er zijn veel spelers op de markt die zowel sim-randapparatuur als chassis verkopen. Er is geen gebrek aan concurrentie in sim-racing, met verschillende merken die actief zijn in verschillende segmenten. Wat chassis betreft, is er één speler die al zo’n vijftien jaar meedraait: Trak Racer. Het bedrijf heeft een revolutie teweeggebracht in het segment van sim-racing cockpits door gebruik te maken van kwaliteitsmaterialen en voortdurend evoluerende productiemethoden.
Van de producten die deze chassisfabrikant aanbiedt, hebben we de TR120, die meer in het middensegment zit in zijn categorie. In wat volgt, laat ik je kennismaken met dit chassis, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit
- Volledig geprofileerd aluminium chassis
- Structuur bestand tegen een maximale torsie van 25 nm
- Compatibel met vrijwel alle hoogwaardige sim-raceapparaten die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn
- Zeer aanpasbare beugels met een groot aantal keuzes en montageopties
- Poedercoating over het hele chassis
- Uitgebreide catalogus met accessoires, waardoor uitgebreide aanpassingen mogelijk zijn
Ontwerp TR120
Als je ooit een sim-racing chassis hebt gezien, dan weet je dat ze of buisvormig of rechthoekig van structuur zijn. De TR120 behoort tot de tweede categorie chassis, met een sober en vrij conservatief ontwerp wat mij betreft.
Je hebt het frame, waarop alles is gemonteerd: van de zadelrails, tot de trapas en de plaat, tot de stijgende structuur voor het onderstel en/of de monitoren. Het is nog steeds een mooi frame, eenvoudig natuurlijk, maar toch mooi, met zijn volledig zwarte poedercoating, een paar rode inzetstukken en hier en daar een wit logo.

Productie en afwerking
Voor de TR120 heeft Trak Racer geprofileerd aluminium gebruikt om de stijfheid van de hele constructie te garanderen, en nu ik het geprobeerd heb, kan ik bevestigen dat dit inderdaad het geval is. Het aluminium chassis is erg goed gemaakt, met, op basis van mijn eigen onderzoek, vrijwel geen zichtbare gebreken.
Alle onderdelen en beugels van de TR120 zijn zeer goed afgewerkt, met alle schroeven en bouten die nodig zijn om de onderdelen vast te zetten. Niet alles aan de TR120 is echter perfect en ik heb meerdere keren krassen in de lak gezien nadat deze cockpit in elkaar was gezet. Het blijkt dat gepoedercoate verf nogal kwetsbaar is, vooral als er licht contact is tussen 2 metalen onderdelen. Ik raad je dus aan voorzichtig te zijn bij het hanteren van de verschillende steunen tijdens de assemblage, anders loop je het risico dat er wat minder fraaie krassen en slijtplekken op je cockpit komen.
Montage frame
Het in elkaar zetten van de TR120 is, nou ja… vervelend. Er zijn talloze pakketten en dozen die worden geleverd voor de TR120, allemaal afhankelijk van de configuratie van het chassis en de gekozen accessoires.
Voor de rest zal de montage veel tijd in beslag nemen, omdat er enorm veel onderdelen moeten worden gemonteerd, maar de instructies in de handleiding zijn erg duidelijk. De handleiding is echter in digitaal formaat, dus je hebt een smartphone, tablet of computer in de buurt nodig om de TR120 in elkaar te zetten.
Ook, en dit is een klein persoonlijk advies voor degenen die deze cockpit gaan kopen: doe de montage met een tweede paar handen om de operatie veel gemakkelijker te maken, en neem een vierkant om de verschillende beugels correct uit te lijnen op het profielframe, anders zul je eindigen met gaten die niet tegenover elkaar zitten op veel onderdelen.
Nog een laatste opmerking over de montage: probeer de pakketten buiten uit te pakken, vooral die met de geprofileerde aluminium staven, want je zult vijlsel en metaalresten vinden.
De cockpit gebruiken
De TR120 is een chassis dat gebruikt kan worden voor een breed scala aan sim-racing competities, van rally tot GT en F1. De structuur is in hoge mate verstelbaar, zodat je de perfecte rijpositie kunt innemen, wat de kracht is van chassis met aluminium profielen.
Je kunt kiezen voor een montagekit voor omgekeerde cranksets, bijvoorbeeld voor F1- of GT3-rijposities. De accessoirecatalogus van Trak Racer is zeer uitgebreid voor de TR120 en je vindt er alles wat je nodig hebt om dit chassis aan je eigen wensen aan te passen.
Sensatie in het spel
Wat in-game sensaties betreft, is de TR120 gewoon een uitstekende cockpit om sim-races mee te doen. De structuur kan de 25 nm van een Fanatec Podium DD2 op maximaal vermogen aan zonder te haperen, en het is fantastisch.
Vrijwel alles op de TR120 is verstelbaar, van de rijpositie tot de verschillende brackets en platen voor de sim-racing randapparatuur. En wat het crankstel betreft, kun je kiezen voor een inverted hybrid kit, zodat je een crankstel hebt in dezelfde positie als op een F1-auto.
Bovendien, en dit is een verbetering die direct voortkomt uit feedback op de TR160, is de trapas deze keer veel robuuster en vertoont slechts een lichte buiging bij hard remmen in Load Cell modus.
Wat betreft de sensaties die het gevolg zijn van de rijpositie, zou ik zeggen dat ze gemengd zijn. In feite hangt het af van de kuipstoel die je kiest. Sommige stoelen doen de reputatie van het merk geen eer aan, zoals de kuip van het GT-type. Ik merkte dat deze veel doorbuigde en dat vond ik niet prettig, vooral niet bij hard remmen.

Compatibiliteit TR120
Op papier is de TR120 compatibel met min of meer elk sim-racing randapparaat dat je op de markt kunt vinden, van merken als Fanatec en Simucube tot Logitech en Thrustmaster, en niet te vergeten Moza. Hij is echt compleet, mits je er de juiste hardware bij hebt. Je kunt de TR120 configureren met talloze beugels om verschillende sim-racing randapparatuur te plaatsen, en dat is echt een pluspunt vergeleken met de concurrentie.
Uiteraard ondersteunt de TR120 Direct Drive-bases tot 25 nm koppel, en hetzelfde geldt voor Load Cell-pedalen, evenals beugels voor de montage van in totaal 4 beeldschermen. Het is gewoon een dingetje, en ik zou zeggen dat de 4 schermen nuttiger zullen zijn op een vluchtsimulator dan op sim-racing.
Waar voor je geld
In kale metalen vorm kost de TR120 ongeveer €640 en je kunt hem naar wens aanpassen. Voor die prijs is het wat mij betreft nog steeds een zeer goede optie, vooral omdat het chassis een van de meest robuuste is die ik ooit heb geprobeerd.
Aan de andere kant, en dit is de kracht en zwakte van Trak Racing, is de catalogus van beugels en accessoires enorm, waardoor de prijs van de TR120 snel zal stijgen. In volledige optie, met een Alpine kuipstoel en alle mogelijke accessoires uit de catalogus, zal deze cockpit rond de €2.500 kosten, en dat is zonder verzendkosten. Voor die prijs is hij wat mij betreft gewoon te duur.
Mijn oordeel over de TR120 van Trak Racer
Trak Racer luistert al een paar jaar naar de gemeenschap en naar feedback van sim-racers en heeft zijn producten verbeterd. De TR120 is beïnvloed door deze upgrades en blijkt een zeer goed chassis te zijn.
Wat mij betreft mag je de TR120 nemen met een paar accessoires, zoals de TR-One standaard voor de liggende achtervork, de aluminium trapas of de omgekeerde hybride en het kuipstoeltje in rallystijl voor minder dan € 1.200, exclusief verzendkosten. Ik weet dat het voor veel rijders buiten bereik ligt, maar je kunt de TR120 in de standaarduitvoering, zonder accessoires, al voor € 640 hebben. Ik raad deze kuip in ieder geval aan.
0 reacties