De mBooster actieve pedalen in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Zeer scherpe prijs
✅ Zeer goed spelgevoel
✅ Verkrijgbaar als bundel met het CRP2 crankstel
✅ Integratie van ABS met ondersteuning op verschillende simulators
❌ Pedaal produceert veel geluid tijdens gebruik
❌ Pedaal neemt veel ruimte in beslag in x2- of x3-configuratie
De markt voor actieve sim-racepedalen was beperkt tot één merk met één product: Simucube met zijn ActivePedalen. Dit pedaal is revolutionair, en terecht. Simucube maakt gebruik van de kracht van een elektromotor en de vele gebruiksmogelijkheden ervan en biedt ons het beste pedaal in sim-racing, dat de rol van rem, maar ook van koppeling en gaspedaal op zich neemt. Hier hangt echter wel een hoge prijskaartje aan. Je moet minstens €2.500 uitgeven om één ActivePedal te kopen, en er was geen concurrentie. Daardoor blijft de ActivePedal van Simucube een must-have, ja, maar hij is ook buitensporig duur en de fabrikant had geen reden om de prijs te verlagen.
Als het je is opgevallen, heb ik in de verleden tijd verwezen naar de ActivePedal als de enige ter wereld. Dat was geen fout van mijn kant, want Moza Racing heeft net ook zijn ActivePedal gelanceerd en wil concurreren met het prestigieuze merk, dat duidelijk in een veel duurder segment zit. Is Moza’s mBooster een budgetvriendelijk alternatief voor de ActivePedals van Simucube, of is het een ersatz van het beste actieve pedaal op de markt? Nou, dat gaan we uitzoeken, want de mBooster staat op onze setup voor een test.
Belangrijkste en technische kenmerken van het pedaal
- 21-bits magnetische encoder
- 2 Load Cell-sensoren van elk 200 kg, voor mogelijk omgekeerd gebruik
- 15-bits hoeksensor
- Structuur van aluminiumlegering
- Verkrijgbaar in 3-pedaalconfiguratie
- Compatibel met PC en Pit House, plus een dozijn sim-racetitels
- Haptische feedback beschikbaar met native ABS-ondersteuning op bepaalde sim-racetitels
- Compatibel met Moza’s CRP2-pedaalbord
Ontwerp van de Moza mBooster

Laten we beginnen met het ontwerp van de mBooster. Het actieve pedaal van Moza lijkt veel meer op een pedaal dan dat van Simucube. Het ontwerp is vrij druk, hoewel ik moet toegeven dat het sober is. Het kleurenschema is volledig zwart, met bronzen accenten op een paar elementen, met name de logo’s.
Het hart van het systeem is een grote cilinder met daarin de elektromotor en een oneindige schroef. Aan de voorkant zit een bracket met een zwarte pedaalplaat en de mBooster ontleent zijn stijl aan het CRP2 crankstel. Zoals ik al zei, lijkt Moza’s oplossing veel meer op een pedaalbord dan die van Simucube.
Assemblage op maat
Omdat het een groot pedaal is, kan de mBooster alleen worden gemonteerd op een cockpit die het ondersteunt, of met het CRP2 pedaalbord. Moza biedt ook een specifieke houder als je 3 actieve pedalen in je setup wilt gebruiken. Ik moet er wel op wijzen dat de mBooster groot en zwaar is, en dat de configuratie met 3 pedalen onvermijdelijk zal resulteren in een nogal druk pedaalbord, met weinig ruimte tussen de rem, koppeling en gashendel. Bovendien komt alle bedrading uit de zijkant van de mBooster, wat het niet makkelijker maakt op een toch al overvol voetstuk.
Maar verder is de montage eenvoudig en krijg je alle hardware bij de mBooster. Of je er nu voor kiest om direct op het chassis te monteren of met de CRP2, het duurt niet lang om alles op zijn plaats te krijgen.
Productie en afwerking
De mBooster is gebaseerd op een structuur van aluminiumlegering voor meer stevigheid tijdens het gebruik. Het pedaal kan tot 200 kg remkracht simuleren, en dat is behoorlijk veel in de sim-racerij als je bedenkt dat F1-coureurs tot 180 kg druk op hun rempedaal kunnen uitoefenen.
Qua productie is de mBooster goed gemaakt. Toegegeven, hij is goedkoper dan de oplossing van Simucube, maar Moza is al lang genoeg bezig om te kunnen zeggen dat zijn producten van hoge kwaliteit zijn. Alle onderdelen zijn uitstekend gesneden, vrijwel zeker met behulp van CNC-machines. De montage is perfect, net als het lakwerk.
Hetzelfde geldt voor de afwerking, die niets minder dan premium is. De mBooster is het topproduct van Moza en moest dus voldoen aan de productiecodes van het merk.
Trapasafstelling
Aanpassingen aan de mBooster worden voornamelijk gedaan via de Pit House software van het merk, die opnieuw is ontworpen om het actieve pedaal te ondersteunen. Als je handmatige aanpassingen wilt doen, kun je alleen de pedaalhoek en de pedaalslag aanpassen. Het is niet veel, ja, maar het meeste gebeurt via je computer, omdat de elektrische motor vrijwel onbeperkte configuraties biedt.
Op Pit House heb je feedback, hardheid, curve, ABS, rebound, frictie en een heleboel andere instellingen op de mBooster. Het is erg uitgebreid, ook al is dit pedaal niet compatibel met SimHub. Maar in alle eerlijkheid, als je eenmaal Moza’s software hebt gebruikt, denk ik niet dat je het echt nodig hebt omdat het zo compleet is, en je zult in staat zijn om te vinden wat je zoekt in termen van pedaalgevoel en positie door gewoon wat tijd door te brengen in Pit House.
Sensaties tijdens het spelen
Wat betreft hoe het voelt om met de mBooster te spelen, ga ik 2 punten behandelen. Het eerste is het gebruik van het actieve pedaal zonder de hulp van de motor (haptische feedback), en het tweede zal met het pedaal zijn.
Voor sensaties zonder de hulp van de elektromotor, dus zonder de haptische feedback en zo, gedraagt de mBooster zich uitstekend als een Load Cell pedaal. De LC kan tot 200 kg druk op het pedaal aan, en dat is een enorm getal in sim-racing. De feedback is uitstekend en je voelt echt de weerstand van de motor als je super hard op het pedaal drukt. Bovendien zijn er een aantal software-instellingen om je te helpen de juiste balans te vinden.
En nu de mBooster met motorondersteuning. Je voelt alles wat de auto doet tijdens het remmen, bijvoorbeeld wanneer het ABS ingrijpt. Wanneer het correct is ingesteld op Pit House, heeft ABS bewezen een grote hulp te zijn in de racerij. Hetzelfde geldt voor auto’s die geen ABS hebben, waar je met de mBooster het precieze moment kunt voelen waarop de wielen blokkeren. Het is erg meeslepend moet ik zeggen, en op vrijwel elke sim-racetitel die deze gegevens ondersteunt.
Er is me echter één ding opgevallen dat niet aanwezig was op de ActivePedals van Simucube, en dat is de degressieve haptische feedback. Op de mBooster zijn de trillingen eerst sterk en nemen dan geleidelijk af om de juiste frequentie onder je voet te bereiken. Het is een vreemde sensatie, in de zin dat het beter zou zijn om het tegenovergestelde te hebben, toch? Op de Simucube krijg je meteen de juiste frequentie, zonder de aarzeling van de motor. Ik neem aan dat dit een softwareprobleem is en dat het snel verholpen zal zijn. Ik hoop het in ieder geval.

Compatibiliteit mBooster
Vergeleken met de concurrentie is de compatibiliteit van de mBooster vrij goed. Om te beginnen heb je niet per se een Moza DD-basis nodig om dit actieve pedaal te gebruiken, omdat de verbinding rechtstreeks via USB met de pc wordt gemaakt. En niet verrassend, dit pedaal werkt alleen onder Windows 10 en 11.
En voor sim-racetitels heb je de industriële tenoren die ABS ondersteunen, plus alle andere racegames op de markt die dit voorrecht niet hebben. Haptische feedback is een pluspunt als je het wilt, en zelfs als het spel het niet integreert in de gegevens die naar het pedaal of de voet worden verzonden, zal de mBooster er nog steeds functioneel op zijn.
Waar voor je geld
Laten we het nu over geld hebben. De mBooster wordt verkocht voor €999 bij Moza’s officiële partner in Frankrijk en heeft daarmee een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, zeker gezien de concurrentie van Simucube, waar de ActivePedals meer dan €2000 kosten.
Mijn oordeel over de mBooster Active Pedals van Moza Racing
Moza Racing’s mBooster is een goed alternatief voor Simucube’s ActivePedals als je al een complete setup hebt van hetzelfde merk, namelijk Moza. Je krijgt een uitstekend gevoel voor het spel, of je nu een actief pedaal of een Load Cell gebruikt, zelfs als je aarzelt over de haptische feedback in ABS. De mBooster is mooi, zeer goed gemaakt en presteert goed in races.
Simucube is ongetwijfeld de ultieme referentie als het gaat om actieve pedalen, maar het is duidelijk niet van dezelfde klasse. Moza’s mBooster, verkrijgbaar voor ongeveer de helft van de prijs, biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en democratiseert eindelijk deze technologie, die voorheen voorbehouden was aan een elite. Voor zijn eerste stap in de wereld van actieve pedalen heeft Moza een mooi succes afgeleverd - toegankelijk, krachtig en veelbelovend voor de toekomst.
0 reacties