Selecteer een pagina
Les nouvelles bases Clubsport DD de chez Fanatec sont enfin disponibles

Fanatec ClubSport DD: 2 nieuwe basissen van onze favoriete fabrikant van sim-racing

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

Het weer in Duitsland is de afgelopen maanden zeker goed geweest. Fanatecde legendarische fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, is in topvorm en overlaadt ons met nieuwe producten. Nog niet zo lang geleden, slechts een paar weken geleden, presenteerde Fanatec ons zijn nieuwe Quick Release systeem, als vervolg op een prototype dat iets meer dan een jaar geleden werd uitgebracht. Het moet gezegd worden dat het Duitse merk achterop was geraakt in het segment en het lijkt erop dat het zelfs wat marktaandeel had verloren, en dat was te wijten aan het assortiment.

Zoals je weet heeft Fanatec een compleet ecosysteem van sim-racing randapparatuur, maar het begint zijn leeftijd te tonen. Met alleen instapmodellen en topklasse Direct Drive bases, plus een QR die zich niet kan meten met de concurrentie, moest Fanatec innoveren om zijn vlam brandende te houden. En ‘Oh boy’, zoals de Engelsen zeggen, dit is het kwartaal van de innovatie en nieuwe releases bij Fanatec.

Na een QR2 die verkrijgbaar is in 3 varianten en een gloednieuwe Base Side die geen flex op de aandrijfas belooft, is het nu tijd om een vrij groot gat in Fanatec’s assortiment liggende achtervorken op te vullen. Uit het niets, zonder dat er ook maar een grammetje informatie op het web is gelekt, komt de Duitse gigant met 2 nieuwe Direct Drive bases die ontworpen zijn om zich te positioneren tegenover de Moza Racing R12 en R16, het Logitech Pro Racing Wheel, de Sim-Lab Alpha en de Thrustmaster T818. Dit zijn de ClubSport DD en DD+, en we gaan deze twee nieuwe sim-race randapparatuur van dichtbij bekijken.

De concurrentie heeft de kans gegrepen

Op dit moment, en zonder de nieuwe releases van Fanatec, biedt de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur slechts 4 bases aan in zijn catalogus: de CSL DD en DD Pro, en de Podium DD1 en DD2met respectievelijk 5, 8, 20 en 25 nm koppel. Elke goede racer weet dat dit assortiment niet het hele spectrum van behoeften dekt op het gebied van Direct Drive-bases. Ook al ligt de sweet spot voor de meeste racers tussen de 8 en 10 nm koppel, veel beginnende rijders willen iets meer vermogen en iets meer marge om te clippen.

Als gevolg daarvan hebben veel sim-racing spelers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om bases te ontwikkelen en op de markt te brengen die tussen de 10 en 16 nm koppel ontwikkelen. Ik heb het over Logitech (11 nm), Thrustmaster (10 nm), Moza Racing (12 en 16 nm), Sim-Lab (15), enzovoort. En in deze kleine wereld is Fanatec niet uitgenodigd voor het feestje en zit hij vast in 2 verschillende segmenten, met een gat in het midden.

Eén doel voor Fanatec: nieuwe producten om marktaandeel terug te winnen

De leegte in het assortiment van Fanatec heeft het bedrijf pijn gedaan, omdat veel rijders zijn overgestapt op bases die iets krachtiger zijn dan die van de Duitse reus. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de productie de vraag niet kan bijhouden, waardoor we te maken hebben met producten die niet in de Fanatec-catalogus staan en producten die wel in de catalogus staan, met soms lange stock-outs.

Voorraadtekorten zijn moeilijk te verhelpen, tenzij je op zoek gaat naar andere leveranciers van onderdelen en componenten. Wat betreft de niet-bestaande producten, Fanatec heeft in het geheim gewerkt aan de ontwikkeling van 2 nieuwe bases die respectievelijk 12 en 15 nm aan constant koppel ontwikkelen, niet max. Deze twee producten zijn de ClubSport DD en ClubSport DD+.

ClubSport DD

Nieuwe Clusbport DD basis van Fanatec voor Sim Racing
Clusbport DD: Fanatecs nieuwe Sim Racing-basis

De ClubSport DD is een basismodel uit het middensegment dat dezelfde styling gebruikt als de CSL DD, maar groter en zwaarder is, met een ontwerp dat ik een beetje rond en ‘boxy’ vind. Wat mij betreft is hij mooi, net als de andere Fanatec-bases, en hij is ook sober. De volledig zwarte kleur van de basis geeft hem een allround uitstraling.

Qua vermogen hebben we het over een constant koppel van 12 nm, dankzij een nieuwe motor en vooral een nieuw FullForce-systeem dat het beste uit de motor haalt. Bovendien wordt deze basis standaard geleverd met Fanatecs nieuwe QR2 Base Side, waardoor compatibiliteit met het hele ecosysteem van de fabrikant mogelijk is, op voorwaarde dat je de Wheel Side hebt natuurlijk.

Wat de beschikbaarheid betreft, is de ClubSport DD beschikbaar voor pre-order voor €699,95, met leveringen vanaf 7 november. Qua platformcompatibiliteit werkt dit basisstation alleen op PC en Xbox.

ClubSport DD+

Nieuwe Clusbport DD + basis van Fanatec voor Sim Racing
Clusbport DD +: Fanatecs nieuwe Sim Racing-basis

De ClubSport DD+ is hier om te concurreren met de Sim-Lab Alpha en Moza R16. Deze basis ontwikkelt 15 nm aan constant koppel en heeft hetzelfde ontwerp als de ClubSport DD, met als enige verschil een blauwe ring en ontstekingsknop, wat wijst op compatibiliteit met Sony consoles.

De DD+ beschikt ook over dezelfde technologieën als zijn kleinere broer, in het bijzonder FullForce voor 15 nm constant koppel van de motor. Voor Quick Release wordt standaard de QR2 meegeleverd, wat logisch is aangezien Fanatec van plan is om op termijn de QR1 te vervangen.

Voor de prijs en verkrijgbaarheid kun je €999,95 verwachten voor de ClubSport DD+, met een verkoopdatum die nog moet worden aangekondigd.

Mijn mening over deze nieuwe ClubSport-bases

Ik wacht al een tijdje op iets nieuws van Fanatec en ik ben absoluut niet teleurgesteld. Met de QR2 en deze nieuwe achtervorken wil het Duitse merk zichzelf opnieuw uitvinden en vooral wapenen om de concurrentie het hoofd te bieden, om uiteindelijk marktaandeel en verloren klanten terug te winnen. Ik kan niet wachten om deze nieuwe liggende achtervorken uit te proberen, waar veel rijders blij mee zullen zijn, waaronder ikzelf.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *