Met jarenlange ervaring en honderden producten ontwikkeld door de Duitse sim-racing gigant, hoef ik je eigenlijk niets te vertellen over Fanatecof zelfs over sommige van zijn paradepaardjes. Wat mij betreft staat Fanatec op één lijn met Audi als het gaat om innovatie, bouwkwaliteit en prijs. De producten van deze twee Duitse merken zijn eersteklas, van hoge kwaliteit, betrouwbaar en niet buitensporig duur in vergelijking met de concurrentie uit het topsegment.
Het hoeft geen betoog dat je, om in de gedachten van hardlopers te komen zodra ze ‘sim-racing’ horen, een merk moet zijn dat niet alleen een zeer grote schare fans over de hele wereld heeft, maar ook een merk dat een breed assortiment producten aanbiedt om een breed spectrum van hardlopers tevreden te stellen. En dat is logisch, om de eenvoudige reden dat niet alle sim-racers over de hele wereld hetzelfde zijn en dus specifieke behoeften hebben op het gebied van randapparatuur en race-uitrusting.
Het eenvoudigste voorbeeld dat in me opkomt, en dat ook het onderwerp van dit artikel is, zijn wielen. Gezien het feit dat sim-racing grotendeels geïnspireerd is op autosport, zul je het met me eens zijn dat fabrikanten van randapparatuur producten aanbieden die specifiek zijn voor elke discipline. Dit is het geval op het circuit, maar ook bij Fanatec, Simucube en Moza Racing. In wat volgt, laat ik je kennismaken met een paar Fanatec-wielen en leid ik je door het proces van het kiezen van de juiste randapparatuur voor jouw behoeften.
De verschillende wielen die Fanatec aanbiedt
Aangezien de Duitse fabrikant van sim-racing randapparatuur een van de marktleiders is, moet zijn catalogus met wielen wel uitgebreid zijn. De producten van Fanatec zijn momenteel onderverdeeld in 3 categorieën: CSL (instapmodel), ClubSport (middenklasse) en Podium (topmodel). We hebben dus CSL, ClubSport en Podium wielen voor verschillende motorsporten. Ik ga proberen je een aantal wielen te laten zien die verschillende categorieën dekken, en ook budgetten, want Fanatec biedt wielen vanaf €120 tot €1.500.
Het CSL-stuurwiel P1 V2

We beginnen met het meest eenvoudige stuurwiel dat Fanatec aanbiedt in zijn CSL-assortiment, het CSL-stuurwiel P1 V2. Dit stuur heeft dus een heel sober ontwerp, met een composietstructuur, rubber voor de contour en twee peddels aan de achterkant, plus een klein LED-schermpje erboven.
Dit stuur heeft een diameter van 30 cm en is volledig rond. Het is een zeer sober ontwerp, met een voorpaneel in koolstofvezelstijl, het Fanatec-logo in het midden en bedieningselementen aan de zijkanten. Aan de achterkant zitten 2 grijze metalen peddels en de QR1 Lite.
Wat compatibiliteit betreft, zal dit stuur werken op bijna alle Fanatec basissen, op voorwaarde dat je de QR Base Side hebt. Qua platformen werkt het alleen op PC en Playstation. Qua prijs is dit het goedkoopste stuur dat Fanatec te bieden heeft, het kost €120. Eerlijk gezegd is het een geweldig product om mee te beginnen in sim-racing voor bijvoorbeeld driften of toeren, maar ook voor het rijden in arcadetitels.
Het CSL Elite Stuur WRC

Laten we verder gaan met een stuur dat ik echt mooi vind, de CSL WRC. Dit stuur heeft een diameter van 30 cm, is volledig rond, heeft een structuur van geborsteld aluminium en alcantara rond de randen.
Qua design is hij erg aantrekkelijk, met het WRC-logo in het midden van het voorpaneel en een zeer aantrekkelijke bandenmarkering aan de onderkant. Het stuur is erg sober, afgezien van de grote fel oranje peddels en de oranje stiksels op het alcantara. Er is ook een klein LED-scherm boven het stuur en de QR1 Lite aan de achterkant.
Qua ergonomie is het hetzelfde als de CSL P1 V2: de knoppen zijn goed geplaatst en gemakkelijk te bereiken tijdens het racen. In feite zijn de twee wielen identiek, behalve de gebruikte materialen. Qua compatibiliteit werkt het WRC-stuur op alle Fanatec bases, op PC en consoles. Wat mij betreft is dit het perfecte stuur voor sim-racing liefhebbers die op zoek zijn naar een stuur dat niet te groot is, van goede kwaliteit is en de klus zal klaren voor verschillende autosportcompetities, en de CSL WRC kost slechts €200 inc BTW.
De CSL McLaren GT3 V2

We gaan nu verder met een stuur in GT-stijl en een officiële replica van een McLaren-stuur, de CSL GT3 V2. Dit stuur is gewoon subliem, met koolstofvezel voor de structuur, rubberen handvatten, 4 peddels aan de achterkant waaronder 2 volledig verstelbare analoge voor Launch Control, de koppeling en de hele mikmak.
Qua design is het echt heel mooi, vooral met het koolstofvezel, de knoppen en schakelaars, het kleine scherm en de feloranje peddels. Het stuur heeft een diameter van 30 cm en een vrij rechthoekige vorm, waardoor het perfect is voor GT-races. Dit stuur wordt echter geleverd met de QR1 Lite, wat het gebruik beperkt met Fanatec bases, vooral die met een koppel van meer dan 8 nm.
Wat compatibiliteit betreft, gaat het om PC, Playstation en Xbox, zelfs als het stuur het merk Xbox heeft. Maar je moet wel opletten welke basis je hebt, want dat bepaalt of het op jouw platform werkt of niet.
Laten we overgaan op de prijs. De McLaren GT3 V2 kost € 200 incl. btw. Wat mij betreft is dit stuur uitstekend voor de prijs, vooral wat betreft bouwkwaliteit, ergonomie en bediening. Het enige zwakke punt van dit stuur is de QR1 Lite, die het gebruik met grote achtervorken beperkt, tenzij je deze QR vervangt door de metalen QR.
ClubSport Stuur Formule V2.5 X

Laten we eens kijken naar een stuur dat speciaal is ontworpen voor Formula-races, de ClubSport Formula V2.5 X. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit stuur perfect voor alles wat te maken heeft met F1, F3 en de rest. Het heeft een koolstofvezel structuur met een rechthoekige diameter van 27 cm, alcantara op de handvatten, 2 peddels aan de achterkant en de metalen QR1, veel bedieningselementen op de voorplaat en een klein LED-scherm met daarop een RevLED.
Qua ontwerp valt er niet veel te zeggen, behalve dat dit stuur subliem is. De mix van koolstofvezel, zwart en lichtrood geeft het een prachtige look, die goed past bij elke sim-racing setup. De ClubSport Formula V2.5 X wordt standaard geleverd met een metalen QR1, zodat het kan worden gebruikt op krachtige bases, zoals de Podium DD1 en DD2. Bovendien is de ergonomie gewoon uitstekend, alle knoppen vallen gemakkelijk onder je vingers.
De enige twee fouten die ik kan vinden bij dit stuur zijn de 2 peddels en het kleine scherm op het voorpaneel. Wat betreft de peddels had ik er graag minstens 4 gehad, waaronder 2 analoge, en tegelijkertijd een groter scherm.
Qua compatibiliteit is dit stuur ontworpen om te werken op Xbox, PC en Playstation. Voor de prijs moet je €350 uitgeven. Het is duur, maar tegelijkertijd is het een eersteklas apparaat, perfect voor semi-arcade en simulatie F1.
Podium Porsche 911 GT3 R

Laten we afsluiten met een stuurwiel dat ik erg mooi vind, de Podium Porsche 911 GT3 R. Dit stuur is verkrijgbaar in 2 versies (leder en alcantara) en is gewoonweg prachtig. Zoals je zou verwachten is dit stuur ontwikkeld in samenwerking met Porsche, dus de kwaliteit is onberispelijk.
Met een diameter van 32 cm is dit wiel iets groter dan de andere, maar door de platte basis kan het gemakkelijk op alle setups worden gebruikt. Het frame is van geanodiseerd aluminium, met lederen of alcantara bekleding. Aan de achterkant vinden we de metalen QR1, waardoor dit wiel gebruikt kan worden op grote achtervorken.
Wat de besturing betreft: het stuur heeft er geen, want die zit op de Podium Module Endurance, en je hebt alles wat je nodig hebt: heel veel knoppen, een groot scherm, 6 peddels, schakelaars en de hele mikmak. Het is compleet, perfect voor gebruik in GT3, enduranceracen enzovoort.
De ergonomie is uitstekend, wat je kunt verwachten van een stuur dat €650 kost in de aanbieding. Het enige nadeel aan dit stuur is de platformcompatibiliteit: alleen PC en Playstations worden ondersteund door dit stuur, en dat is een beetje jammer voor Xbox racers. Desondanks raad ik het alle beginnende racers aan, want ik denk dat het een van de beste wielen is die Fanatec te bieden heeft voor simulatietitels.
0 reacties