De Simagic M10 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Uitstekende bouwkwaliteit
✅ Krachtige motor, zowel precies als koppel
✅ DD-basis van 10 nm
❌ Alleen compatibel met PC
❌ Lichte buiging in de aandrijfas
ㅤ
Als we het over sim-racen hebben, denken we meteen aan merken als Logitech, Thrustmaster of Fanatec. En dat is logisch, want deze namen zitten al meer dan 20 jaar in het spel en in sim-racing wordt ervaring opgedaan door jarenlang nieuwe producten te ontwikkelen. Het is belangrijk om te onthouden dat dit een zeer competitieve markt is, dus je hebt uitstekende randapparatuur nodig als je een plaats in het klassement wilt veroveren.
Er is echter altijd een uitzondering die de regel bevestigt, en die komt nu van veel merken die nog maar een paar jaar ervaring hebben, maar die erin slagen om producten aan te bieden die concurrerend, betrouwbaar, goed presterend en vooral innovatief zijn. Het voorbeeld dat in me opkomt terwijl ik deze regels schrijf, en waar dit artikel over gaat, is het merk Simagic dat in slechts 5 of 6 jaar een meesterzet heeft geleverd, ook al is het niet erg bekend in Frankrijk omwille van partnerschap. Desondanks heeft de Chinese fabrikant van sim-race randapparatuur in korte tijd naam gemaakt, vooral dankzij zijn Direct Drive bases, zoals de M10. In wat volgt laat ik je kennismaken met dit apparaat en geef ik je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van de basis
- Driefasenmotor met 10 nm maximumkoppel
- Metalen structuur en constructie, met koolstofvezel als esthetisch element
- Alleen compatibel met pc’s
- Krachtfeedback met 40K Hz vernieuwingsfrequentie
- Controller met 3 processors voor motormanagement
- QR-compatibel met veel stuurwielen op de markt, inclusief die van Simucube
M10 ontwerp
Simagic is een jong merk, maar wat mij betreft met een aantal uitstekende ontwerpers. De M10, de allereerste basis van de Chinese fabrikant van sim-racing randapparatuur, heeft een ontwerp dat zowel sober als elegant is, een combinatie van CNC-bewerkt aluminium en koolstofvezel om het een premium uitstraling te geven.
De behuizing is groot, matzwart en ook erg aantrekkelijk. De aandrijfas heeft dezelfde kleur als de basis, wat bijdraagt aan het algehele simplistische ontwerp van Simagic’s product. Het is erg mooi wat mij betreft en past perfect bij elke sim-racing setup.

Assemblage op maat
De M10 kan op 2 verschillende manieren worden gemonteerd, afhankelijk van je opstelling: of je monteert hem op een cockpit met een beugel aan de voorkant, of je monteert hem met een plaat eronder.
In beide gevallen is de bediening erg eenvoudig en kost het je niet veel tijd, ook al is dit nog steeds het eerste apparaat dat door Simagic is ontwikkeld.
Productie en afwerking
Op advies van racecoureurs heeft de Chinese fabrikant CNC-bewerkt aluminium gebruikt om het M10 onderstel te bouwen. Hij is prachtig, gemaakt om de tand des tijds te doorstaan en zeer goed afgewerkt.
De gebruikte verf is mat en ook zeer goed afgewerkt, maar het lijkt een beetje breekbaar te zijn wanneer het met andere metalen wordt behandeld. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee gehad, of schade, maar een paar andere sim-racers hebben het beschadigd bij het installeren van de basis op de standaard.
Hoe het ook zij, de bouwkwaliteit is duidelijk en de afwerking is ongeëvenaard. Het is simpelweg een eersteklas product, ontworpen om lang mee te gaan en je uitstekende beelden te geven, net zoals de basis klaar is om de concurrentie van Fanatec en Simucube zonder het minste probleem aan te kunnen.
Aan de slag met de basis
Je zult niet veel grip hebben op een Direct Drive baseplate, tenzij je een rijder bent die veel beweegt of regelmatig van set-up verandert. Maar met een driefasenmotor die 10 nm koppel levert, voel je het in je handen. De M10 is een zware baseplate, zowel figuurlijk als letterlijk.
De kast is groot, maar zeer goed afgewerkt, zoals we al eerder zagen. De behuizing voelt uitstekend aan, wat grotendeels te danken is aan de hoogwaardige lak die op de M10 is gebruikt. De warmtehuishouding in de behuizing is ook passief, waarbij het aluminium fungeert als een volwaardige radiator, maar ook met gaten om overtollige warmte af te voeren die schadelijk zou kunnen zijn voor de motor.
Sensaties tijdens het spelen
Ik wil het nu hebben over het spelgevoel van deze basis. Je moet weten dat Simagic niet alleen aan de hardware heeft gewerkt, maar ook aan de software, met name dankzij de eigen Race Manager-software , waarmee je de basis naar wens kunt configureren.
Wat het gevoel betreft, dat is pure gelukzaligheid, met uitstekend gebalanceerde force feedback, met twee verschillende persoonlijkheden: je kunt een soepele, zachte feedback krijgen, maar ook een pittig gevoel als je dat wilt. Dit is allemaal mogelijk dankzij de driefasenmotor, maar ook de motorcontrollers en de software.
In je handen is deze basis zeer communicatief, in staat om alles over te brengen wat de auto voor je doet, van simpele trillingen tot verfrommelde metalen platen en verlies van grip. Het is echt verbazingwekkend om te voelen wat de M10 kan, vooral omdat dit letterlijk de eerste rodeo van het merk is in de wereld van Direct Drive en sim-racen in het algemeen.
Echter, niet alles is perfect en ik merkte een beetje speling in de aandrijfas, en gezien het plezier en gevoel dat ik kreeg van het gebruik van deze achtervork, kan ik dat vergeven.

Compatibiliteit Simagic M10
Wat compatibiliteit betreft, is Simagic niet beter dan Simucube of Moza Racing: alle apparatuur van de Chinese fabrikant werkt alleen op de pc, wat problematisch kan zijn voor consolecoureurs.
Desondanks kun je er zeker van zijn dat de M10 compatibel is met zo’n beetje alle sim-racetitels die je maar kunt bedenken, van eenvoudige arcadespellen als NFS of Forza Horizon, tot pure simulatietitels als iRacing en Asseto Corsa, en zelfs middle-of-the-road games als Forza Motorsport.
Deze keuze voor compatibiliteit is deels de keuze van Simagic, want je moet niet vergeten dat een basis als deze veel instellingen heeft die het gedrag en de force feedback die het geeft sterk kunnen veranderen. En op consoles kun je de software van Simagic daar niet voor gebruiken.
Voor sim-race randapparatuur heb je al die van de fabrikant zelf, dus Simagic, maar je hebt ook een QR die speciaal is ontworpen voor bijvoorbeeld Simucube stuurwielen.
Waar voor je geld
De M10 kost €650, wat niet slecht is gezien het prestatieniveau en vooral de bouwkwaliteit. Deze eerste Simagic-basis is uitstekend gemaakt, met CNC-bewerkt aluminium, een krachtige en nauwkeurige driefasenmotor en een draadloze verbinding met de vliegwielen.
Wat de concurrentie betreft, zijn er momenteel niet veel mensen in het 10 nm-segment op de markt, afgezien van Fanatec met zijn ClubSport DD en zijn constante 12 nm, of Moza Racing met zijn R9 en zijn 9 nm koppel. Daardoor staat de M10 er min of meer alleen voor in dit segment.
Mijn oordeel over de M10 basis van Simagic
Eerlijk gezegd is de M10 een uitstekende basis om in je setup te hebben, vooral omdat het Simagic’s eerste is. De force feedback is uitstekend, ongeacht naar welke sim-racetitel je kijkt. Het is gewoon perfect voor fans van een goede Direct Drive-basis, ook al zit er een beetje speling in de aandrijfas.
Wat de prijs betreft, denk ik dat hij met €650 redelijk is: hij is net een tikkeltje goedkoper dan een ClubSport DD, die voor €700 wordt verkocht, maar tegelijkertijd ontwikkelt de Fanatec-basis 12 nm koppel.
Bovendien is de catalogus van Simagic behoorlijk uitgebreid, wat geen probleem zou moeten zijn als je er nu in duikt. Wat mij betreft is de M10 een zeer goede basis, zeer krachtig en bovenal zeer nauwkeurig, en ik kan hem van harte aanbevelen.
0 reacties