ClubSport Racing Wheel F1 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Direct Drive-basis die 15 nm koppel levert
✅ Officieel gelicentieerd F1-stuurwiel
✅ Compatibel met alle Fanatec-accessoires/randapparatuur
❌ Geleverd met slechts 2 peddels achter
ㅤ
Ik hoef je eigenlijk niet voor te stellen aan het merk Fanatec als je een fan bent van sim-racing, en als je er niet bekend mee bent, om het simpel te zeggen: deze Duitse fabrikant heeft de afgelopen twintig jaar min of meer de wereldmarkt gedomineerd. Het heeft niet alleen een zeer uitgebreide catalogus, maar het heeft ook een schat aan ervaring, omdat het al sinds eind jaren 90 in het segment actief is.
Hoewel Fanatec zichzelf ziet als een algemene fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, heeft het merk ook een aantal premium en topklasse producten, met name de Podium serie. Alles in deze serie is ontworpen om schermcoureurs aan te spreken: we hebben bases die 20 en 25 nm koppel ontwikkelen, officieel gelicenseerde Porsche en BMW stuurwielen, randapparatuur en accessoires die grotendeels geïnspireerd zijn door de racerij, enzovoort. Het is echt compleet, behalve de pedalen, maar Fanatec biedt al een aantal uitstekende in zijn ClubSport.
Nu we het toch over de ClubSport-serie hebben, de Duitse fabrikant heeft zojuist een bundel uitgebracht met een DD-basis met 15 nm koppel en een stuur dat rechtstreeks uit de F1 komt. Het heet het ClubSport Racing Wheel F1 en in wat volgt vertel ik je alles wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Stuurwiel van koolstofvezel met een diameter van 27 cm
- Officieel stuur met F1-licentie
- ClubSport DD+ basis met 15 nm constant koppel
- Compatibel met PC en Playstation
- Aluminium QR2 achteraan
- Klein LED-scherm van één inch met RevLED
- Afwerking van gesmeed koolstofvezel met blauw accent
- 11 knoppen, 2 draaischakelaars, 3 encoders, 1 joystick en 1 FunkySwitch
- Elektronisch geregelde rotatiehoek van 2520°
- Eersteklas leren handgrepen
- 2 magnetische peddels achter
ClubSport F1 ontwerp
Wie al bekend is met de Fanatec-catalogus zal meteen opmerken dat het stuurwiel in deze bundel veel lijkt op de ClubSport Formula V2.5. En om eerlijk te zijn, is het vrijwel hetzelfde, met een paar uitzonderingen. De algemene vorm van het stuur is hetzelfde, met vrijwel hetzelfde ontwerp, met uitzondering van het koolstofvezel op de voorplaat en de stickers op de bedieningselementen.
De koolstofvezel is nu gesmeed met blauwe accenten. Het is echt mooi en versterkt het minimalistische ontwerp van het stuur. De stickers zijn wit, wat het stuur een sobere uitstraling geeft. Ik denk, en dat ben ik maar, dat het zo beter tot zijn recht komt.
De basis van deze bundel is niemand minder dan de ClubSport DD+, met een ontwerp dat lijkt op dat van de CSL DD, maar dan groter. De cilindervorm is er nog steeds, met vinnen over de hele basis en enkele Fanatec-logo’s in het wit.

Assemblage op maat
Voor de montage van de DD+ heb je de standaard Fanatec-opties, d.w.z. via de onderkant en de zijkanten. Je hebt echter ook de optie om hem te monteren met de tafelklem uit het ClubSport-assortiment. Volgens het merk kan deze klem het koppel van de DD+ aan, en na wat testen is dat ook zo. Er is echter een beetje beweging en je loopt niet alleen het risico dat je je meubels (bureau, tafel, enz.) beschadigt, maar ook dat je je rug bezeert omdat je op een gamestoel zit die niet vast staat. Naar mijn mening moet deze basis alleen worden gebruikt met een cockpit of op zijn minst een standaard.
Laten we verder gaan met het stuurwiel in deze bundel. Aangezien de basis wordt geleverd met de QR2 Base Side, is het stuurwiel voorzien van de nieuwe Wheel Side. Om het te installeren, trek je gewoon aan de ring, lijn je het stuur uit, let je op de verbindingspennen (de kleine metalen pinnen), installeer je het stuur en laat je de ring los. Het gaat snel en de verbinding is heel stevig.
Productie en afwerking
De DD+ basis maakt gebruik van aluminium voor de kast, met afdekkappen aan de voor- en achterkant. De afwerking is voorbeeldig, vlekkeloos, zelfs bij de verbindingen. En dat geldt ook voor de hele kast.
Het stuur gebruikt aluminium voor de achterplaat en gesmeed koolstofvezel voor de voorplaat. Opnieuw zijn de bouwkwaliteit en afwerking voorbeeldig, veel beter dan die van de concurrentie op hetzelfde prijsniveau. Bovendien gebruikt Fanatec premium leder voor de handvatten, dat licht geperforeerd is.
Aan de slag met de bundel
Dit stuur is officieel gelicenseerd voor F1, met een diameter van 27 cm. De handvatten zijn niet open, wat betekent dat ze aan het voorpaneel vastzitten. De grip is geweldig; de grepen zijn groter dan die op sommige andere stuurwielen van het merk, waardoor het een stuk makkelijker te besturen is, vooral tijdens lange sim-racesessies.
De knoppen zijn erg goed geplaatst op het stuur, dat aan de achterkant ook is voorzien van 2 peddels. Eerlijk gezegd had ik voor de prijs van de bundel liever minstens 4 peddels gehad, want 2 is niet genoeg voor GT, endurance of zelfs F1 in volledige immersiemodus. Hoe ga je de koppeling, Launch Control en al het andere regelen? Fanatec heeft de oplossing in de vorm van een Podium peddelmodule, die 6 peddels biedt voor €180 extra.
Sensaties tijdens het spelen
Het is tijd om de in-game sensaties van deze bundel onder de loep te nemen. De korte versie: het is pure gelukzaligheid en je kunt duidelijk voelen dat Fanatec enorm veel tijd heeft besteed aan het finetunen van zijn nieuwe basis om de concurrentie aan te gaan met Simagic en Moza Race. En de lange versie: de motor is opwindend, krachtig, uitstekend gedoseerd als hij eenmaal goed is afgesteld, terwijl hij helemaal niet verzadigt. Met de gloednieuwe DD+ motor is de 15 nm constante koppel aanwezig over het hele bereik van effecten, van licht tot subtiel, van groot tot overduidelijk. Je voelt alles wat de auto voor je doet, van een simpel verlies van grip tot veranderingen in de baan, beweging en massaoverdracht. Je voelt ook wanneer de auto een beetje speels wordt achterin, de ABS-ingrepen, de verschillende oppervlakken van het circuit en zo’n beetje alles daartussenin.
Aan de andere kant heb je wel wat tijd nodig om deze nieuwe DD+ basis correct in te stellen. Het is niet zoals een CSL DD, die min of meer Plug & Play is. De DD+ is zo goed in staat om uitstekende racesensaties te leveren dat er verschillende instellingen nodig zijn, afhankelijk van je rijvoorkeuren.

ClubSport F1-compatibiliteit
Op papier is de basis compatibel met PS en PC, net als dit nieuwe stuur. De Playstation-besturingselementen zijn zelfs te vinden op de frontplaat. Maar in theorie kun je het ook op Xbox gebruiken, mits je een stuur hebt dat compatibel is met de console van Microsoft. De ervaring zal op zijn zachtst gezegd willekeurig en soms temperamentvol zijn, maar het werkt.
Wat Fanatec-titels en andere producten betreft, werkt deze bundel met praktisch alles wat momenteel op de markt is.
Waar voor je geld
De ClubSport Racing Wheel F1 bundel is te koop voor €1.300 incl BTW op de Fanatec website, wat eerlijk gezegd erg veel waar voor je geld is als je het mij vraagt. Toegegeven, het is duurder dan een basis + stuur combo van Moza of Simagic met hetzelfde vermogen, maar de DD+ spuugt 15nm in constante uit, iets waar de Alpha en R16 niet op kunnen bogen: hun maximum koppel is op zijn top.
Mijn oordeel over het Clubsport Racing Wheel F1 Bundle van Fanatec
Wat mij betreft is deze ClubSport Racing Wheel F1 bundel in alle opzichten uitstekend. Kracht en natuurgetrouwe weergave van effecten: check. Bouwkwaliteit: check. Geweldige aanpassing van randapparatuur: check. Fanatec uitstraling: check.
Als je het je kunt veroorloven en je bent een F1-fan, dan kun je het met je ogen dicht kopen. En als je nog wat budget over hebt na aankoop van een ClubSport Pedals V3 (minstens €400), koop dan de Podium peddelmodule om nog dieper in de Formule te duiken.
0 reacties