De Fanatec CSL Cockpit in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Robuust buisvormig ontwerp
✅ Compatibel met alle Fanatec-producten
✅ Concurrerende prijs
❌ Zitting en andere beugels afzonderlijk verkrijgbaar
❌ Zitting schuift niet, sleutels vereist voor afstelling
ㅤ
Fanatec is al meer dan 20 jaar een belangrijke speler in de sim-racingindustrie. De ervaring van het merk, vooral op het gebied van Direct Drive-bases, hoeft niet echt meer bewezen te worden. Een paar jaar geleden was het Fanatec die goedkope Direct Drive-bases democratiseerde voor de gewone man, met zijn 5 en 8 nmCSL DD’s.
Dankzij deze twee randapparaten is er een heel nieuw segment ontstaan: dat van de bases met laag vermogen. In feite werd de onderkant van de markt voornamelijk gedomineerd door Logitech en Thrustmaster, met producten die werden aangedreven door tandwielen of riemen. Deze twee technologieën zijn prima, maar kunnen niet op tegen Direct Drive.
Met het oog op uitbreiding van het assortiment heeft Fanatec zojuist een product gelanceerd om aan de catalogus toe te voegen. De kenners weten dat de Duitse sim-racing gigant iets miste, en dat waren cockpits. Maar dat is allemaal veranderd met de komst van de CSL Cockpit, een compact en goedkoop chassis dat nog een goede reden is om je in het Fanatec ecosysteem te verdiepen.
Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit
- Buisvormige aluminium structuur met stalen verstevigingen en tandwielen
- Ondersteunt alle recente sim-racing randapparatuur die beschikbaar is in de Fanatec catalogus
- Chassis met GT-, Rally- en Nascar-rijposities. Kan ook worden geconfigureerd voor karten
- In hoek en diepte verstelbare trapas
- Steunvoet verstelbaar tussen 0 en 30°.
- Verstelbare stoelsteun, met de optie van
- Schermondersteuning voor monitoren tot 34″ breed en 49″ ultrawide
Ontwerp van de CSL Cockpit
Naar mijn mening haalt de CSL Cockpit veel inspiratie uit standaards en andere stuurwielsteunen: het buisvormige ontwerp is eenvoudig, minimalistisch en sober qua kleur. De structuur is gemaakt van aluminium buizen met stalen verstevigingen. De zitting wordt vastgeschroefd aan een basis, net als de pedalen.
De zwarte kleur van de CSL Cockpit staat hem erg goed, bezaaid met een paar logo’s van het merk en twee gele buizen bij de basissteun. Wat mij betreft is het erg mooi en vooral minimalistisch. Het is een leuke afwisseling op de concurrenten in dit segment, met name Next Level Racing met hun ontwerpen die veel rood gebruiken.

Cockpit-assemblage
De CSL Cockpit wordt volledig gedemonteerd geleverd en de montage is jouw taak. De handeling zelf is niet zo moeilijk, maar het kost wel wat tijd, vooral als je het alleen doet.
Hoewel de CSL Cockpit een compact chassis is, heb je als beginner een tweede paar handen nodig om het in elkaar te zetten. Voor professionals is het snel en eenvoudig in elkaar te zetten, vooral omdat de onderdelen goed verpakt zijn en de handleiding erg duidelijk is.
Assemblage op maat
Deze cockpit is compatibel met het hele huidige Fanatec ecosysteem, inclusief CSL DD, ClubSport DD en Podium DD voor onderstellen, CSL en ClubSport Pedalen voor cranksets, ClubSport Shifter en Handrem.
Voor de pedalen kun je die van andere merken gebruiken, zoals Moza of Thrustmaster, omdat het montagepatroon hetzelfde blijft. Voor de versnellingspook en handrem kan je de beugel (apart verkrijgbaar) van andere merken gebruiken, maar je zult moeite hebben om de grotere exemplaren te monteren. Deze cockpit is ontwikkeld en ontworpen voor Fanatec-producten en dat wordt bevestigd door de basisbeugel, die alleen Fanatec-producten ondersteunt. Bovendien kun je de hellingshoek van de bases aanpassen (tussen 0 en 30°), afhankelijk van welke je hebt of gaat kiezen; de CSL’s bieden de breedste hoek en de Podiums de smalste vanwege hun grootte.
Fanatec biedt ook een nieuwe stoel (CSL Cockpit Seat) voor zijn chassis. Deze is snel te monteren op het onderstel, maar helaas zijn er geen schuifjes, waardoor het verstellen een beetje lastig wordt als je de CSL Cockpit met z’n tweeën gebruikt. Maar hé, voor deze prijs kan ik dat door de vingers zien.
Productie en afwerking
Fanatec gebruikt aluminium voor de buizenstructuur en staal voor de verstevigingen en achtervorken. Het is erg goed gemaakt, zoals we gewend zijn van de randapparatuur van het Duitse merk. De kwaliteit is er, of het nu gaat om de metalen onderdelen, de beugels of het lakwerk.
De hele structuur van de CSL Cockpit is echt solide en goed gemaakt voor een compact chassis. Het is vermeldenswaard dat de CSL Cockpit compatibel is met de Podium DD2, een basismotor die 25 nm koppel ontwikkelt. Ook al is dit Fanatecs eerste rodeo in de wereld van cockpits, eerlijk gezegd is het een succes.
Sensaties tijdens het spelen
Dus, wat is de CSL Cockpit waard als sim-racing uitrusting? Nou, het is een heel goed begin voor Fanatec. De structuur is solide en ik heb het uitgeprobeerd met een ClubSport DD+, die nog steeds 15 nm constant koppel levert.
Qua afstelling is de hoek op de basis tussen 0 en 30°, maar dit hangt af van de gebruikte basis. Ik zal het uitleggen: op een CSL DD krijg je de volledige 30° omdat deze relatief klein is. Maar bij een Podium DD1 of DD2 krijg je een kleinere hoek vanwege de grootte van de voet.
Wat de stoel betreft: de CSL Cockpit Seat is heel gemakkelijk te monteren op zijn frame, maar hij is beperkt verstelbaar. Daarmee bedoel ik dat je elke keer de sleutels tevoorschijn moet halen als je de rijpositie wilt veranderen, want er zijn geen schuifjes. Maar op een instapmodel cockpit kan ik dat wel begrijpen.
Op de voet van het pedaalbord kun je een flink aantal randapparaten van Fanatec of andere merken kwijt. Ik voelde echter wel een lichte buiging bij hard remmen met de Load Cell. Ik kan het niet met zekerheid zeggen op de lange termijn, maar het valt mee.
De ondersteuning voor de versnellingspook/handrem is zeer goed geplaatst en perfect geschikt voor Fanatec-producten.

CSL Cockpit compatibiliteit
Dit chassis is compatibel met alle Fanatec sim-racing randapparatuur, en dat hoef ik echt niet te vermelden. Je kunt alles installeren, van de minst krachtige tot de grote Podium DD2, en het sluit helemaal niet aan.
De pedalboardvoet is compatibel met randapparatuur van andere merken, zoals Moza of Thrustmaster. De bevestiging aan de zijkant voor de versnellingspook/handrem is echter klein en beperkt je mogelijkheden. In principe kun je maar één randapparaat van een concurrent installeren, maar wel beide van Fanatec.
De zitting is vrij standaard, maar er is geen glijbaan. Aan de andere kant zijn voor het onderstel alleen de Fanatec modellen in aanmerking genomen, en de recente alleen met zijbevestiging.
Waar voor je geld
De CSL Cockpit wordt verkocht voor €400 in een kale metalen configuratie. Ik denk dat het een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding is, vooral gezien de uitstekende afwerking van het chassis en de stevigheid. Het is een compacte cockpit, maar zeer robuust voor sim-racing. Bovendien kost de stoel je maar €100 extra, en dat is wat mij betreft een uitstekende deal.
Mijn oordeel over de CSL cockpit van Fanatec
Fanatecs eerste chassis is eerlijk gezegd in bijna elk opzicht een succes. Het is perfect voor rijders die de randapparatuur van het Duitse merk al hebben, of op zijn minst de basis, en ook voor degenen die zelf een complete uitrusting willen bouwen.
Als je al Fanatec-klant bent, raad ik je de CSL Cockpit aan. Je zult er in bijna elk opzicht tevreden mee zijn. Bovendien kost het complete chassis met alle beugels maar €600.
0 reacties