De Moza GS V2P GT in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Structuur van gesmeed koolstofvezel
✅ Geperforeerd leer op manchetten
✅ 4 peddels op achterkant
✅ Compatibel met bases R9 tot R21
❌ Geen scherm op voorpaneel
ㅤ
De simrace-industrie is zeer concurrerend, en om voor de hand liggende redenen: het is veel goedkoper om te investeren in een simulatie-installatie dan om racesessies op het circuit te doen, of je nu een autocoureur bent of niet.
De merken in dit segment zijn talrijk en bestrijken verschillende delen ervan. Er zijn spelers die zich richten op amateurs en beginnende piloten, terwijl anderen zich richten op mensen die al ervaring hebben met sim-racen of profs zijn in deze discipline.
Onder de merken die zich richten op de hobbyistenmarkt, hebben we Logitech en Thrustmaster die al een tijdje actief zijn in de industrie. Ervaren virtuele piloten wenden zich over het algemeen tot Fanatec, Simagic of Moza Racingwat overigens een heel jong merk is in de sector.
Over de laatste gesproken, het assortiment sim-race randapparatuur is redelijk goed gevuld, met stuurwielen die een beetje van alles raken wat bestuurders betreft, zoals de GS V2P GT , die bedoeld is als een GT/F1 stuur voor doorgewinterde racers. In wat volgt ga ik je vertellen over dit stuur, zijn sterke en zwakke punten (spoiler alert, dat zijn er niet veel) en ook wat ik ervan vind.
Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel
- Stuur in GT/F1-stijl met een diameter van 30 cm in een rechthoekig formaat
- Gesmede koolstofvezelstructuur
- 4 pallets, waarvan 2 magnetisch
- 10 knoppen, 2 joysticks, 2 draaischakelaars en 5 encoders
- RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
- Geperforeerd leer op manchetten
- QR D1-Spec achter
- Compatibel met de krachtige Moza Racing-onderstellen
GS V2P GT ontwerp
Het ontwerp van de GS V2P GT. Wat kan ik zeggen… het is prachtig. Het stuur heeft een centrale structuur van gesmeed koolstofvezel, met aluminium op sommige delen (achterkant en een beetje aan de voorkant), wat het een uitstekende look geeft. Het is echt prachtig, vooral de voorplaat en het gesmede koolstofvezel.
Alle knoppen hebben gekleurde stickers zodat je ze snel uit elkaar kunt houden tijdens een sim-racesessie. Daarnaast zijn er groene lijnen aan de onderkant en bovenkant van het stuur en op de draaischakelaars, die het speciale uiterlijk van het stuur versterken.

Assemblage op maat
Voor één keer is Moza’s QR, gebaseerd op de D1-Spec, te vinden aan de achterkant van het stuur, waardoor het bevestigd kan worden aan de liggende achtervorken van het merk (van de R9 tot de R21). Deze QR zorgt niet alleen voor een stevige verbinding met het onderstel, maar elimineert ook vrijwel elke buiging of beweging op de aandrijfas.
De installatie van dit stuur op een Moza-basis kan niet eenvoudiger: je trekt aan de QR-ring, lijnt het stuur en de Quick Release uit met de basis, klikt het geheel in elkaar en laat de QR-ring los. Dit is min of meer wat je op een racewagen zou aantreffen, want de D1-Spec wordt gebruikt in de competitie.
Productie en afwerking
Voor de frontplaat van de GS V2P GT is gesmeed koolstofvezel gebruikt met een dikte van 5 mm, en het is gewoon premium. Dit materiaal is dus niet alleen licht en erg stijf, het is ook mooi.
Er zijn ook een aantal aluminium onderdelen en elementen, zoals de achterplaat waar de QR is bevestigd, wat min of meer standaard is bij andere stuurwielen van het Chinese merk. Op de manchetten heeft Moza het initiatief genomen om geperforeerd leer te gebruiken, en eerlijk gezegd werd dat tijd! Ik weet niet of het merk de memo heeft gekregen, maar het is gepositioneerd in een premium segment. Behalve dat het merk soms, in ieder geval op zijn niet-high-end stuurwielen, niet zulke nobele materialen gebruikt. In ieder geval is de GS V2P GT goed gemaakt, van hoge kwaliteit en zeer goed gepresenteerd, en dat is het belangrijkste.
Omgaan met het wiel
Eerst en vooral: de GS V2P GT is een vrij groot stuur voor de disciplines waar het zich op richt (GT en F1). Op het gebied van grip en ergonomie benadeelt de diameter van 30 cm je niet op deze punten, maar houd er rekening mee dat het stuur je HUD of scherm een beetje bedekt als je aan het stuur draait.
Afgezien daarvan is de ergonomie erg goed, met knoppen en bedieningselementen die goed op het voorpaneel zijn geplaatst. In feite zitten alle knoppen, met uitzondering van de encoders, aan de zijkanten, heel dicht bij je handen. Hetzelfde geldt voor de 4 paddles aan de achterkant, die natuurlijk onder je vingers vallen, goed klikken en naar mijn mening de juiste grootte hebben. We hebben niet echt het probleem dat de peddels te dicht bij het stuur zitten, zoals bijvoorbeeld bij andere Moza-wielen.
Sensaties tijdens het spelen
Met zijn 30 cm diameter en typische GT/Formule vorm is de GS V2P GT een geweldig stuur om in de vingers te krijgen en te gebruiken bij sim-racing, vooral als je fan bent van de disciplines die ik net heb genoemd. De reden is simpel: de ergonomie is echt bestudeerd om ervoor te zorgen dat dit stuur alles kan geven aan simracers.
Het gebruik van gesmeed koolstofvezel houdt het gewicht van het wiel laag, ook al is de backplate van aluminium, wat helpt om het gewicht een beetje in balans te houden. Ik raad je echter sterk aan om een R12 base of hoger te gebruiken met de GS V2P GT, want zelfs als de R9 technisch compatibel is, kun je in bepaalde situaties een beetje clipping ervaren. Bovendien is de R12 naar mijn mening beter geschikt voor GT- en/of Formula-sessies vanwege zijn forcefeedbackalgoritme, dat gekalibreerd is om forcefeedback op een veel natuurlijkere manier weer te geven.
De 4 peddels achter zijn erg goed, en ik zou zeggen gelukkig maar, gezien de prijs van de GS V2P GT en vooral het bereik. De 2 magnetische peddels klikken hard, zelfs een beetje te hard. Gelukkig voor ons gebruikt Moza pads om het geluid van de peddels te verminderen, en dat is erg handig.
Afgezien daarvan heb ik niet veel meer te zeggen over dit stuur, behalve misschien het ontbreken van een scherm voor telemetrie, maar Moza ziet dat anders. Waarom, vraag je je misschien af. Nou, het is simpel: de Chinese fabrikant biedt al dashboards aan voor zijn bases, en een scherm op zijn sturen zou niet echt een goed idee zijn, vanuit verkoopoogpunt natuurlijk. En, zoals je wel begrepen zult hebben, je moet nooit concurreren met je eigen producten.

Compatibiliteit van GS V2P GT
Voor de basis is de GS V2P GT compatibel met de R9, R12, R16 en R21, wat gewoon geweldig is, ook al ben ik niet echt een fan van een dergelijke productcompartimentering. Maar tegelijkertijd, als je je een GS V2P GT kunt veroorloven, krijg je geen R5. Dus…
Wat sim-racetitels betreft, is dit stuur compatibel met vrijwel alle titels die op de markt verkrijgbaar zijn, van rFactor tot ACC, via iRacing. De lijst is compleet en is te vinden op de website van Moza Racing.
Waar voor je geld
Met een verkoopprijs van 479 euro biedt dit stuurwiel naar mijn mening waar voor zijn geld, zeker in vergelijking met de concurrentie. Toegegeven, Fanatec biedt goedkopere F1-stijl stuurwielen aan, maar zij gebruiken niet-veredelde koolstofvezel voor hun structuur, en wat mij betreft is dat alleen al het prijsverschil waard.
Mijn oordeel over de GS V2P GT van Moza Racing
Is de GS V2P GT iets voor jou? Als je een GT/F1-fan bent en al een goede Moza Racing-basis hebt (R12 of hoger) met een budget dat je passie kan bijbenen, dan is de GS V2P GT inderdaad een stuur dat je plezier zal geven tijdens je races en je tegelijkertijd zal helpen om sterk te verbeteren en de immersie van je races te vergroten.
Als je af en toe een GT of Formula racer bent met een budget, dan is dit stuur prima, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn goedkopere alternatieven bij Moza Racing.
0 reacties