De Moza RS V2 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Aluminium structuur met gesmeed koolstofvezel frontpaneel en knoppenmodule
✅ Verlichte knoppen
✅ Een lederen stuurwielombouw
✅ 4 peddels achteraan
❌ Geen scherm op stuur
ㅤ
Sinds de lancering van de allereerste sim-raceproducten, de Moza Racing naam gemaakt in de industrie door goede, betaalbare randapparatuur aan te bieden die kan concurreren met de grote namen in de game. Het moet gezegd worden dat dit geen geringe prestatie is geweest, om de eenvoudige reden dat het moeilijk is om te concurreren met een fabrikant die al meer dan 20 jaar actief is in dit segment.
Toch heeft Moza ingezet op het wow-effect van zijn producten, op zijn innovaties en ook op zijn soms erg agressieve prijsstelling, dat moet ik toegeven. En het heeft allemaal zijn vruchten afgeworpen, want in slechts 3 jaar tijd is de Chinese fabrikant een serieuze speler in de branche geworden, met een steeds grotere schare fans.
Toegegeven, de catalogus van Moza verbleekt in vergelijking met die van Fanatec bijvoorbeeld, maar het Chinese merk heeft wat het nodig heeft, en waar het het brengt. Moza biedt bijvoorbeeld 6 Direct Drive-bases, variërend van 3,9 nm tot 21 nm koppel. Voor vliegwielen is het precies hetzelfde aantal ingangen, met bijvoorbeeld de RS V2, een stuur uit het topsegment met een afwerking van koolstofvezel. In wat volgt laat ik je er kennis mee maken, vertel ik je over zijn sterke punten en geef ik je mijn mening erover.
Belangrijkste en technische kenmerken van het wiel
- Aluminium stuurwielstructuur en achterplaat
- Frontplaat van gesmeed koolstofvezel, peddels en knoppenmodules
- 10 mechanische knoppen met achtergrondverlichting, 2 funky schakelaars en 2 encoders
- 4 magnetische peddels achter
- Lederen afwerking rondom het stuur
- PC-compatibel op bases van R5 tot R21
- Wiel met een diameter van 33 cm
RS V2 ontwerp
Zoals bij elke presentatie van een sim-raceproduct, beginnen we met het ontwerp. De RS V2 is een premium versie van een stuurwiel dat al in het assortiment van Moza zit, de CS V2. Voor de RS heeft de fabrikant van sim-racing randapparatuur gekozen voor het gebruik van meer edele materialen, in het bijzonder koolstofvezel op bepaalde delen van het stuur.
Het resultaat is een gesmeed koolstofvezel frontpaneel, knoppenmodule en peddels met een geweldig effect, versterkt door een gele band aan de bovenkant van het stuurwiel. Wat mij betreft is het echt heel mooi, ook al kost dit stuur bijna twee keer zoveel als het stuur waarop het is gebaseerd. Maar dan krijg je ook meer bedieningselementen, een eersteklas ontwerp en meer edele materialen, dus ik zeg dat de prijs gerechtvaardigd is.

Assemblage op maat
Moza’s QR bevindt zich aan de achterkant van de RS V2, op een aluminium achterplaat om stevigheid te garanderen. Om dit stuur te installeren op een van de compatibele bases (van de R5 tot de R21), trek je gewoon aan de ring op de QR D1-Spec, lijn je het stuur uit met de basis, installeer je het stuur en laat je de ring los.
Met Moza’s QR kan het vliegwiel aan de basisaandrijfas worden bevestigd zonder te buigen of iets anders. Het is een van de beste die momenteel verkrijgbaar is op de sim-racemarkt.
Productie en afwerking
Zoals ik al eerder zei, heeft Moza meer edele materialen gebruikt op de RS V2, in tegenstelling tot synthetisch leer en aluminium op de CS versie. Er is gesmeed koolstofvezel gebruikt op het voorpaneel, de knoppenmodule en de peddels. Dit materiaal is gewoon prachtig, zeer goed afgewerkt en ultra-premium, moet ik zeggen. Voor zover ik weet zijn er maar heel weinig sim-racing fabrikanten die dit materiaal gebruiken, en het is geweldig dat Moza er een van is.
De afwerking is top, daar valt niets op aan te merken. Alle onderdelen passen perfect in elkaar, zonder zichtbare kieren. Het leer rond het stuur is van topklasse, zeker uit de auto-industrie. Ook al is de RS V2 een versie gebaseerd op de CS V2, je voelt en ziet het chique karakter van dit stuur.
Omgaan met het wiel
Het stuur heeft een diameter van 33 cm (13 inch), maar is toch helemaal rond. Hierdoor is het perfect voor veel sim-racing disciplines, zoals rally, GT, NASCAR, etc. De ergonomie van dit stuur is uitstekend, omdat de knoppen, op misschien 2 na, heel dicht bij je handen zitten, aan de zijkanten van de frontplaat.
De knoppen zijn mechanisch en hebben achtergrondverlichting, waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn. De funky schakelaars en encoders zijn ook gemakkelijk tijdens het gebruik.
Aan de achterkant hebben we 4 magnetische peddels op de RS V2, groot en ver weg van het stuur. Deze vallen mooi onder je vingers, maar kunnen soms een beetje lawaaierig zijn. Gelukkig biedt Moza pads om het geluid van de peddels te verminderen en deze zijn inbegrepen in het stuurwielpakket.
Al met al voelt de RS V2 erg goed in de hand en is hij redelijk licht, hoewel ik dit stuur persoonlijk niet zou gebruiken met een R5-basis om knipperredenen.
Sensaties tijdens het spelen
Zoals ik al verschillende keren heb gezegd, is dit stuur compatibel met alle bases die Moza Racing aanbiedt, van de R5 tot de R21. Persoonlijk zou ik dit stuur niet gebruiken met een R5, of zelfs een R9 in sommige gevallen, en de reden daarvoor is clipping. Het stuur is nogal groot met een diameter van 33 cm, en Moza’s kleine achtervorken zijn niet echt ontworpen om zo’n zware last te dragen, ondanks het feit dat de RS V2 niet zo veel weegt.
Desalniettemin ben je op het gebied van gevoel uitstekend geholpen met een stuurwiel dat fantastisch aanvoelt, ongeacht de titel waarin je rijdt. In titels als AC of ACC is het gebruik van de RS V2 in GT bijvoorbeeld een echte killer. Feedback wordt uitstekend weergegeven, mits je ook een goede basis hebt(R12 en hoger). Het gewicht van het stuurwiel is redelijk binnen de perken dankzij het gebruik van gesmeed koolstofvezel, hoewel er niet veel van is, moet ik toegeven.
De toevoeging van extra knoppen betekent dat dit stuur openstaat voor een breed scala aan virtuele autocompetities, en dit heeft invloed op je rondetijden. Met de RS V2 zag ik kortere rondetijden dan met de CS VS, wat op papier hetzelfde stuurwiel is.

RS V2 stuurwielcompatibiliteit
Zoals al vaak is gezegd, is de RS V2 compatibel met alle Moza Racing bases: R5, R9, R12, R16 en R21. Voor een virtuele coureur die op zoek is naar een goed stuur is dit gewoon perfect, want de RS V2 kan worden gebruikt met alle randapparatuur van Moza.
Wat sim-racetitels en -platforms betreft, kan dit stuurwiel zonder het minste probleem worden gebruikt op vrijwel alle titels en platforms die beschikbaar zijn op de pc.
Waar voor je geld
Met een prijs van €469 biedt de RS V2 een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, ook al heeft het niet alle bling van zijn rivalen, zoals een scherm, vlakke onderkant, etc. Eerlijk gezegd zul je moeite hebben om iets beters te vinden voor deze prijs, vooral met een stuur dat gebruik maakt van gesmeed koolstofvezel. Eerlijk gezegd kun je moeilijk iets beters vinden voor deze prijs, vooral met een stuurwiel dat is gemaakt van gesmeed koolstofvezel. Het enige nadeel is dat dit stuurwiel soms niet op voorraad is, dus je zult een beetje moeten zoeken om het online te vinden.
Mijn oordeel over het RS V2 stuur van Moza Racing
Wat kun je nog meer zeggen over de RS V2? Behalve dat je hem moet kopen als je op zoek bent naar een uitstekend stuur dat praktisch alles kan. De prijs is naar mijn mening goed en het gevoel is erg goed, zolang je het koppelt aan een basis die meer dan 10 nm is(R12, R16 en R21). Het ontwerp is prachtig minimalistisch en de bouwkwaliteit is prima.
Toegegeven, de RS V2 heeft geen scherm op de frontplaat, maar dat is het geval met vrijwel alle Moza pendelknoppen behalve de FSR, die de top van het merk is. Desalniettemin blijft de RS V2 een uitstekende optie die ik van harte aanbeveel.
0 reacties