Selecteer een pagina
mon avis sur le levier de vitesse HGP Shifter de Moza racing pour le sim Racing

Moza HGP Shifter: Mijn eerlijke mening over deze versnellingspook

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Moza HGP Shifter in een notendop

Sim race nerd

Meningen over de Moza Racing HGP shifter voor Sim Racing
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Premium product met bijpassende materialen
✅ Uitstekende afwerking
✅ Zeer goede schakelbestendigheid
✅ Waar voor je geld
✅ Geïntegreerde auto-blip-gaskleptechnologie
❌ Geen sequentiële modus
❌ Beperkte montagemogelijkheden

4.8

De catalogus van Moza Racing is behoorlijk uitgebreid, met een assortiment dat duidelijk is onderverdeeld in 3 delen: instap, middenklasse en topklasse. De nadruk ligt op kettingbladen, vliegwielen en crankstellen, met randapparatuur voor elk niveau en budget.

Wat betreft de rest van Moza’s assortiment, wel, de fabrikant heeft niet veel jaren ervaring in de industrie, dus we komen niet uit bij een enorm aantal producten. Maar dat geldt ook voor vrijwel elke andere fabrikant van randapparatuur voor sim-racing. Laten we shifters als voorbeeld nemen. Moza biedt er maar één aan, net als Fanatec en Thrustmaster. Er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen, maar die zijn op de vingers van één hand te tellen.

Over shifters gesproken, Moza’s shifter draagt de zoete naam HGP en bevat een aantal technologieën die rechtstreeks uit de racerij komen, zoals de auto-blip-gasklep, die je helpt slijtage van de hiel-tot-teen te voorkomen bij het schakelen. In wat volgt, laat ik je kennismaken met deze versnellingspook, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van de shifter

  • Volledig aluminium constructie
  • Handgeschakelde 7-versnellingsbak met achteruitversnelling
  • Veiligheidsmechanisme voor achteruit en 7e versnelling
  • Automatisch terugschakelsysteem
  • 15-bits hoeksensor
  • Vervangbare versnellingspookknop
  • USB- en RJ11-aansluiting
  • PC-compatibel met Moza-bases en die van andere merken
  • Geïntegreerd stofbeschermingssysteem

Ontwerp van de HGP Shifter

Voor het ontwerp van de HGP moet Moza veel inspiratie hebben geput uit de versnellingshendels van Lamborghini-, Ferrari- en Audi-achtige supercars. Het resultaat is een H-patroonrooster met sleuven voor elke versnelling, en het is werkelijk subliem. Het effect wordt nog versterkt door een zeer mechanische versnellingspook, zoals we hieronder zullen zien.

Deze versnellingspook is helemaal zwart, met alleen het merklogo op de achterkant en de versnellingslabels op de bovenkant. Hij is sober, mooi en heeft een nogal doosachtige vorm. Het klopt dat het lijkt op de Fanatec SQ V1.5maar toch weet de HGP zich te onderscheiden van zijn directe concurrent.

Meningen over de Moza racing HGP Shifter voor sim racen

Assemblage op maat

En daar zie je waarom deze shifter zoveel goedkoper is dan die van Fanatec. De HGP kan alleen vanaf de onderkant worden gemonteerd, rechtstreeks op een chassis of via de Moza Table Clamp, die apart verkrijgbaar is. De bediening is kinderlijk eenvoudig uit te voeren: je hoeft er maar 4 schroeven in te draaien en klaar is kees. Je kunt de positie van de schroeven aanpassen, maar het schuift maar aan één kant.

Een van de grote nadelen van deze shifter is de montage op sim-racing setups. Toegegeven, de onderste bevestiging is vrij standaard en zou de meeste rijders met een chassis tevreden moeten stellen, maar rijders die een tafel of bureau gebruiken als setup zullen hier meer dan de dupe van worden, en de reden hiervoor is dat deze shifter uiteindelijk erg hoog zal zijn om te gebruiken. Maar ach, er moesten compromissen worden gesloten om een zeer agressieve prijs te kunnen afdwingen.

Productie en afwerking versnellingspook

De constructie van de HGP is volledig van aluminium, met een zorgvuldige afwerking. De hele kast, op de boven- en onderplaat na, is gemaakt uit één stuk aluminium, wat zorgt voor een adembenemend uiterlijk en een uitstekende stijfheid.

De twee platen zijn op de kast geschroefd met een minimale tussenruimte, wat het premium gevoel van dit apparaat versterkt. En het geheel is afgewerkt met een zeer aantrekkelijke matzwarte lak. Ik heb echter wat feedback gekregen dat het een beetje fragiel is wanneer het in contact komt met andere metalen onderdelen. Ik heb geen krassen gezien op mijn apparaat, maar ik raad je toch aan om voorzichtig te zijn bij het installeren van de HGP op je computer.

De versnellingspook onder de knie krijgen

Afgezien van de unieke bevestiging aan de onderkant is de HGP heel eenvoudig te bedienen. De knop is verwisselbaar, net als bij een echte auto. Moza levert de knop die helemaal rond is bij de HGP, maar heeft nog 2 andere in de catalogus met sim-race accessoires.

Schakelen gaat uitstekend, met goed uit elkaar liggende versnellingen, in tegenstelling tot de Fanatec shifter waar de versnellingen allemaal aan elkaar vastzitten. Hier, met het rooster, is het vrijwel onmogelijk om fout te gaan bij het schakelen. Bovendien kunnen de achteruitversnelling en de 7e versnelling alleen worden geschakeld door de versnellingspook in te drukken, net als bij Volkswagens, Audi’s en andere automerken. Dus niet meer per ongeluk schakelen, en ik vind het echt fijn om dit soort veiligheidsmechanismen te hebben.

Sensaties tijdens het spelen

Ik zal het in-game gevoel van de Moza Racing HGP overslaan. Zoals ik al eerder zei, is deze versnellingspook alleen in H-patroon, met 7 versnellingen en een achteruitversnelling. Bovenop de HGP zit een Super Car-achtig rooster dat voorkomt dat je verkeerd schakelt, en de versnellingen zijn vrij goed verdeeld, dus dat is geen probleem.

Qua gevoel is het puur genieten. De versnellingen vragen een zekere kracht van jou om ze in te schakelen, wat de HGP eerlijk gezegd een uitstekend gevoel in de hand geeft. Je voelt en hoort de metalen ‘clunk’ als je schakelt en dat is ronduit extatisch. Elke versnelling wordt met kracht ingeschakeld en als je bijvoorbeeld van 3 naar 4 schakelt, heb je een beetje overtuiging nodig om 3 uit te schakelen, heb je een lichte weerstand in neutraal en nog meer overtuiging om 4 in te schakelen. Het is eigenlijk net een sportwagen of een R8 met een mecha versnellingsbak. Een waar genot.

Voor zijn HGP heeft Moza een interessante auto-blipfunctie ingebouwd waarmee het motortoerental iets kan worden verhoogd om het aan te passen aan het toerental als je schakelt. Deze functie vind je bijvoorbeeld op de Hyundai i30 N en het is leuk om dit in sim-racing te hebben. Het enige nadeel is dat auto-blip alleen werkt met het Moza Racing ecosysteem, en ook niet op alle auto’s.

En tot slot is een van de grootste tekortkomingen van de HGP dat deze alleen beschikbaar is in de H-patroonmodus; dit betekent dat het een mechanische versnellingsbak is en niet kan worden omgeschakeld naar sequentieel, wat eerlijk gezegd een gemiste kans is voor Moza.

Meningen over de Moza Racing HGP shifter voor Sim Racing

HGP Shifter compatibiliteit

Deze shifter is compatibel met alle Moza achtervorken, maar ook met die van andere merken, dankzij zowel RJ11 als USB aansluitingen. Voor sim-racing titels zul je er geen enkel probleem mee hebben, want de HGP wordt ondersteund door alle modellen op de markt.

Pook waar voor je geld

De Moza shifter kost €159, zonder de bijbehorende accessoires; ik heb het dan over de Table Clamp en de versnellingspookknoppen. Met €160 krijg je behoorlijk veel waar voor je geld, grotendeels dankzij de hoogwaardige constructie en de coole functies, met name de auto-blip.

Mijn oordeel over de Moza HGP Shifter

Wat is mijn oordeel over de HGP? Nou, het is een goed product voor een redelijke prijs. De bouwkwaliteit is uitstekend, compatibiliteit met alle setups is een groot pluspunt en de coole functies van de HGP maken het een goede keuze.

Het ontbreken van een sequentiële modus zal veel mensen echter doen aarzelen, en de auto-blip is nuttig voor beginners, maar pro-racers zullen het meteen uitschakelen. We moeten ook de beperkingen noemen die worden opgelegd door alleen de bottom-mount.

Voor wie is deze shifter ideaal? Nou, ik zou zeggen beginners en sim-racing enthousiastelingen die alleen op zoek zijn naar een H Pattern shifter. Het ontwerp is subliem, net als de bouwkwaliteit, en de prijs is echt aantrekkelijk. Ik hoop alleen dat Moza ons een sequentiële modus met een HGP V2 gaat aanbieden, zodat de pro’s deze shifter ook kunnen gebruiken.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *